• • •ÚVOD DO PORADENSKÉ PSYCHOLOGIE • • • • > • •Poradenství funguje od nepaměti (rady starších, atp.) – jen dříve nebylo institucionalizováno. • • •PPS začala vznikat na přelomu století – kliničtí psychologové nejdříve v USA (Witmer) a posléze i v Evropě (Adler) začali zakládat první poradny. • • • * > • • • •1910 byl zřízen Pedologický ústav Hl. města Prahy. • • • •Na jeho vzniku se podílel významný představitel české psychologie počátku 20. století – František Čáda, který založil Sdružení pro studium dítěte. Čáda, F. > •Zkoumal problematiku řeči, dětských her, kreseb, rozumové, mravního a estetického vývoje. • • •Dobro je podle něho tam, kde se obohacuje, rozvíjí a prohlubuje život. Největší význam mají jeho díla "Studium řeči dětské" a "Rozpravy z psychologie dítěte". > • • • •Po 1. Sv. válce byla činnost této instituce obnovena pod názvem Ústav pro výzkum dítěte a dorůstající mládeže. • • • • • • •V roce 1930 do něj byla včleněna Poradna pro mládež úchylnou, která byla zřízena v rámci činnosti spolku po péči o slabomyslné. > • • • Jedno ze 4 oddělení bylo pedopsychologické, později jej vedl prof. Stejskal, který formuloval koncepci poradenství a kladl důraz na týmovou práci. * > • •1935 zřídilo zemské ústředí péče o mládež v Čechách Zemský pedologický ústav – jako sběrnou, diagnostickou a třídící stanici. > • • •Tento ústav byl obnoven po válce v r. 1946 jako Zemská třídící stanice, která byla později přejmenována na Sociodiagnostický ústav. • • > • • Toto pracoviště se stalo kolébkou Z. Matějčka a J. Langmaiera. • • V roce 1953 bylo po sjednocení zdravotnictví přeměněno na Krajskou pedopsychiatrickou poradnu. * > • • • • V Brně se dětskému poradenství věnovali prof. Švancara a prof. Konečný. * > • • •VZTAH PORADENSKÉ PSYCHOLOGIE • •K JINÝM PSYCHOLOGICKÝM • •DISCIPLÍNÁM * * > • • •k psychoterapii: • •poradenský psycholog se zaměřuje více na problémy přizpůsobení než na duševní poruchy a často je zaměřen na specifické oblasti • • (studijní, manželské, nebo rodinné poradenství) • > • • •poradenství je předstupňem terapie. • •méně zasahuje do života klientů, • •řeší spíše lehčí a akutní problémy, • •nemá ambice měnit hluboké vrstvy osobnosti klienta a • •je zaměřeno spíše na zvládnutí aktuální situace. * > • • • •veškerá intervence probíhá v rámci 2-3 návštěv, po čase přichází klient na kontrolu • •PPP musí ze zákona přijmout každého, kdo se objedná (nemá omezený počet klientů jako v terapii) * > • •k psychiatrii: • • PPP často zachytí patologii, či výrazné poruchy chování atpod. - klient je odeslán a jemu i event. rodičům je poskytnuta podpora • •k neurologii: • • Řada poradenských problémů může mít neurologický základ. • • > •ke klinické psychologii: • •PPP často zachytí emocionální poruchy, hraniční osobnost, poruchy chování aj. - klient je odeslán a jemu i event. rodičům je poskytnuta podpora • •k pediatrii: • • perinatologie, psychosomatika, • obezita, • genetika, psychické dopady somatických onemocnění • > • •k vývojové psychologii… • •ke speciální pedagogice… • •ke školní psychologii (pedagogické psychologii)… • •k logopedii, foniatrii… • •k orgánům péče o dítě, policii, soudům, střediskům výchovné péče… * >