Pro připuštění k ústní zkoušce je nezbytné odevzdat nejpozději 3 dny před termínem Vaší zkoušky následující: 1) Rešerši 2 článků (primárně zahraniční zdroje) v rozsahu min 3 normostran na jedno ze zadaných témat: a) deprese a depresivita u dětí a dospívajících b) rizikové a protektivní faktory zdravého vývoje dětí a dospívajících c) systém poradenské péče v zahraničí * v ISu jsou otevřeny odevzdávárny se zvolenými tématy * v učebních textech máte vložen návod pro práci se zdroji * vkládejte soubory výhradně pod názvy článků, které jste zpracovávali * odevzdávejte vždy 2 soubory - rešerši i kopii původního článku * struktura: název, autoři, cíl, metody, výzkumný soubor, výsledky, případné limity + Vaše zhodnocení příslušné výzkumné studie (diskuse výsledků) 2) Kompletní anamnézu dítěte ve věku do 18 let (s preferencí do 15 let) - struktura: * popis klienta (věk, pohlaví, případné dg., fyzický vzhled, popis chování v průběhu snímání anamnézy, povaha případné spolupráce, úroveň verbalizace atd.) * podrobná OA, případné komplikace v prenatálním, či postnatálním vývoji, možné komplikace při porodu, raný PM vývoj, vývoj řeči a tělesný vývoj (včetně udržování tělesné čistoty) a veškeré případné odchylky od vývoje do 3 let věku dítěte, odchylky v denním režimu, obtíže s usínáním, noční děsy, enuréza atpod., průběh a zvládání období 1. dětského vzdoru, adaptace na předškolní a školní zařízení, průběh povinné hospitalizace, případné dlouhodobé odloučení od rodičů, možné úzkostné, či neurotické projevy atpod. - u starších dětí školní aspirace, školní výsledky, způsob školní přípravy, denní režim, zájmy, způsob trávení volného času, vztahy s vrstevníky a pedagogickými pracovníky - čím podrobněji, tím lépe * podrobná RA, možné zátěžové a protektivní faktory ze strany rodičů (vzdělání, zaměstnání, podmínky bydlení, manželé/rozvedeni atpod., přítomnost eventuálních nových partnerů, u rodičů přítomnost poruch učení, neurotického, či úzkostného terénu, depresí, alkoholismu, epi, či jiného zátěžového faktoru, zda se jednalo o dítě plánované, pořadí v sourozenecké konstelaci, případná porucha sourozenecké rivality, vztahy se sourozenci i rodiči, případně prarodiči (pokud žijí ve společné domácnosti, nebo o dítě často pečují), vztah rodičů, či dalších pečujících osob k dítěti, v rozvedených rodinách podmínky péče (střídavá, intervaly vyzvedávání, podmínky předávání, atmosféra kolem...), způsob trávení volného času dítěte s rodiči, preferované aktivity, výchovný styl, společná příprava na školu, resp. její charakter, rodičovské aspirace na školní a jiné výkony dítěte - čím podrobněji, tím lépe 3) Min 30 min nahrávka rozhovoru s klientem do 18 let věku (s preferencí do 15 let) a její přepis, včetně seznamu otázek připravených ke strukturovanému rozhovoru * základní oblasti: vztahy s rodiči, sourozenci a vrstevníky, vztahy ke škole a ve škole, školní aspirace x realita, oblíbené a neoblíbené předměty a proč, hodnotová orientace, úvahy o možné profesní dráze, způsob trávení volného času mimo rodinu a s rodinou, dosavadní úspěchy x neúspěchy - dle věku dítěte 4) Esej v rozsahu min 5 normostran na téma: a) Základní etická dilemata při práci s dětmi v rámci poradenského procesu b) Úskalí psychodiagnostiky při práci s dětmi v rámci poradenského procesu