PEDOPSYCHIATRIE - speciální část Prof. MUDr. Ivana Drtílková, CSc. Psychiatrická klinika LF MU Brno HLAVNÍ PŘÍZNAKY: · HYPERAKTIVITA · DEFEKT POZORNOSTI ČASTÉ PŘÍZNAKY: · impulzivita · iritabilita · desinhibované chování · nedostatek sebekázně a vytrvalosti · snížená vnímavost k nebezpečí - úrazovost VÝSKYT: cca 10 % dětí mladšího školního věku – častěji u chlapců než u dívek ( 9 : 1 ) HYPERKINETICKÁ PORUCHA AD/HD (Attention Deficit Hyperactivity Disoder) PROBLÉMY V DŮSLEDKU PORUCHY ADHD: ŠKOLA : · nekázeň ( vyrušování, neklid ) · chyby z nepozornosti, rychlé vyčerpání pozornosti · neschopnost dokončit obsáhlejší úkol · MIMOINTELEKTOVÉ selhávání v prospěchu · konflikty se spolužáky, neoblíbenost HYPERKINETICKÁ PORUCHA AD/HD PROBLÉMY V DŮSLEDKU PORUCHY ADHD: DOMOV: · tresty za školní neúspěchy a poznámky · časté represe za zlobení (hlučnost, neposlušnost) · preferování „hodnějších“ sourozenců DŮSLEDKY: · pocity neúspěšnosti · zklamal očekávání rodičů · možné sekundární neurotické poruchy nebo sek. poruchy chování HYPERKINETICKÁ PORUCHA AD/HD PROBLÉMY V DŮSLEDKU PORUCHY ADHD: PROGNÓZA: · cca v 50 % spontánní vymizení po 12 roce · u části přechod do kontinuální, reziduální poruchy v dospělosti LÉČBA: · stimulantia ( Ritalin ), antidepresíva · vyjímečně neuroleptika · psychoterapie, práce s rodiči HYPERKINETICKÁ PORUCHA AD/HD Vznik - před 3. rokem Prevalence - 4 - 5 případů na 10 000 dětí PŘÍZNAKY : §nezájem o kontakt s okolím §snížená fixace tváří očima §nezájem o komunikaci a používání řeči (monology) §často nepřirozená intonace, echolalie, gramatické zvláštnosti §citová chladnost nebo nepřirozené emoce DĚTSKÝ AUTIZMUS (Kanner,1943) SOCIÁLNÍ A EMOČNÍ ODTAŽITOST, „EXTREMNÍ OSAMĚLOST“ PŘÍZNAKY : §ulpívání na stereotypech (snaha zachovat stejnost) §panické, úzkostné reakce v nových situacích §stereotypní, nekonstruktivní hry §zájem o neživé (non soft) předměty §neadekvátní zkoumání a manipulace (čichání, olizování) §bizarní stereotypní pohyby (třepání rukou ) DĚTSKÝ AUTIZMUS INTELEKT - u části v normě ( těžko využitelný ) - u části mentální retardace - u části izolované, akcentované schopnosti a nadání ( paměť, počty, malování...) ETIOLOGIE - genetické vlivy ? U části dysregulace 5 -HT, DA TERAPIE - neuroleptika, psychoterapie DĚTSKÝ AUTIZMUS (ČÁSTEČNĚ PŘIPOMÍNÁ LEHKOU FORMU DĚTSKÉHO AUTIZMU NEBO SCHIZOIDNÍ PORUCHU OSOBNOSTI, VĚTŠINOU BÝVÁ NORMÁLNÍ IQ A SCHOPNOST ŘEČI ) VÝSKYT : převážně u chlapců ( 8 : 1 ) §introverze §nedostatek empatie §emoční odtažitost §potíže v sociálním kontaktu §zvláštnosti ve vyjadřování a intonaci §někdy zvláštní nadání a zájmy ASPERGERŮV SYNDROM SE ZAČÁTKEM SPECIFICKÝM PRO DĚTSTVÍ SEPARAČNÍ ÚZKOSTNÁ PORUCHA V DĚTSTVÍ §úzkost z odloučení od blízkých osob §odmítání školy v souv. s odloučením od rodičů §odmítání spát bez přítomnosti blízké osoby §strach být doma samo §tělesné příznaky ( bolesti hlavy, břicha, zvracení...) §při odchodu z domova §bouřlivé afekty ( pláč, vztek nebo apatie)při odloučení EMOČNÍ PORUCHY FOBICKÁ ÚZKOSTNÁ PORUCHA V DĚTSTVÍ §specifické strachy podmíněné vývojovou fází §na př.zoofobie v předškolním věku § SOCIÁLNÍ ÚZKOSTNÁ PORUCHA V DĚTSTVÍ §před věkem 6 let §strach z cizích lidí a vyhýbání se jim §strach může zahrnovat i vrstevníky EMOČNÍ PORUCHY PORUCHA SOUROZENECKÉ RIVALITY §často po narození mladšího sourozence §nadměrné soutěžení o přízeň rodičů §nepřátelství nebo ubližování sourozenci §někdy regresivní chování EMOČNÍ PORUCHY PORUCHA ARTIKULACE - patlavost, šišlání EXPRESIVNÍ PORUCHA - chápání mluvené řeči normální, omezená vyjadřovací schopnost (exprese) RECEPTIVNÍ PORUCHA - primárně postiženo chápání (recepce) řeči, sekundárně i vyjadřování. SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY ŘEČI při normálním intelektovém vývoji jsou problémy správně: •ČÍST - DYSLEXIE • •PSÁT - DYSGRAFIE • •POČÍTAT - DYSKALKULIE SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY ŠKOLNÍCH DOVEDNOSTÍ Dříve LMD - lehká mozková dysfunkce syndrom neobratného dítěte SPECIFICKÁ VÝVOJOVÁ PORUCHA MOTORICKÉ FUNKCE PROJEVY: LEHKÉ OPOŽDĚNÍ MOTORICKÉHO VÝVOJE, PORUCHY JEMNÉ I HRUBÉ MOTORICKÉ KOORDINACE: - neobratná chůze - problémy zasáhnout cíl - udržet při zátěži rovnováhu - špatný grafický projev ( písmo,kreslení) - nadbytečné synkinézy při motorické aktivitě - často nespecifické abnormity na EEG SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY ŠKOLNÍCH DOVEDNOSTÍ Běžné neurologické vyšetření bývá normální, nedostatky motorické funkce patrny až při zátěži ( tzv. soft sings ). Porucha motorické funkce je cca u 5O% dětí s hyperkinetickou poruchou – úrazovost. ETIOLOGIE: susp. vliv perinatální hypoxie SPECIFICKÉ VÝVOJOVÉ PORUCHY ŠKOLNÍCH DOVEDNOSTÍ Tiky motorické, fonační, vokální Nejčastější lokalisace: mimické svalstvo (palpebrální), šíje… Klasifikace: PŘECHODNÁ TIKOVÁ PORUCHA ( předškolní věk) •převážně tiky mimické •trvá max. 1 rok •obvykle nevyžaduje farmakologickou léčbu TIKOVÉ PORUCHY CHRONICKÁ MOTORICKÁ NEBO VOKÁLNÍ TIKOVÁ PORUCHA (začátek v dětství, přechod do dospělosti) •tiky motorické, někdy i vokální (ne současně) •chronický průběh, období remisí a exacerbací •farmakoterapie vhodná TIKOVÉ PORUCHY Začátek mezi 7-11 rokem, v dospělosti někdy zmírnění •těžké motorické tiky kombinované s vokálními ( současně ) •motorické tiky mohou být složité, podobné rituálům •vokální tiky v podobě: - vyrážení slov, slabik , zvuků - echolalií - koprolalií SYNDROM GILLES DE LA TOURETTE ( TOURETTŮV SYNDROM ) MNOHOČETNÁ NEUROTRANSMITEROVÁ PORUCHA s převahou dopaminergní hyperaktivity TERAPIE: NEUROLEPTIKA - haloperidol ( starší, klasická léčba ) - atypická n. + benzodiazepiny ( současnost) ETIOLOGIE Literatura: Hort V., Hrdlička M., Kocourková J. et al. : Dětská a dorostová psychiatrie, Portál 2000, 483 stran. Drtílková I. Dětská a dorostová psychiatrie . In : Psychiatrie, Galén 2001, s. 357-392.