Organické duševní poruchy (Speciální psychiatrie pro studující psychologie) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno §Základní charakteristiky §Epidemiologie §Etiopatogeneza §Nejčastější klinické formy F00-09 Organické duševní poruchy §Základní charakteristika §skupina duševních poruch, u kterých známe příčinu – nemoc, úraz nebo jakékoliv poškození mozku vede k přechodnému nebo stálému narušení funkce mozku §základní příznak narušení kognitivních (poznávacích) funkcí Epidemiologie §demence 5% ve věku 60 roků, ve věku nad 80 roků již 20% §prevalence demence stoupá s věkem a zvyšuje se každých 5 let §prevalence se liší dle jednotlivých typů §Alzheimerova demence (AD) představuje zhruba 50% demencí Etiopatogeneza §Organické duševní poruchy - dělení: §primární, (poškozen přímo mozek) §sekundární - následkem poruch jiných orgánů §Demence: §léčitelné, reversibilní §nevratné (neurodegenerativní) - dochází k zániku mozkových buněk (neuronů) -Alzheimerova demence (AD) §Alzheimerova demence: §v CNS produkce a akumulace beta amyloidu - centrální pro patogenézu §zánik neuronů vede k neurotransmiterovému deficitu (hlavně acetylcholinu) - jeho zvýšení nejčastější strategie léčby F00-09 Organické duševní poruchy §F 00 demence u Alzheimerovy choroby §F01 vaskulární demence §F02 demence u chorob klasifikovaných jinde §F03 nespecifické demence §F04 organický amnestický syndrom §F05 delirium §F06 jiné duševní poruch následkem onemocnění/ poškození mozku nebo následkem somatického onemocnění §F07 poruchy osobnosti a poruchy chování vyvolané onemocněním, poškozením nebo dysfunkcí mozku F00-09 Organické duševní poruchy §Alzheimerova demence: §rozvíjí se pozvolna (měsíce až roky) §nejprve postižení paměti §postižena schopnost učení (problémy se vštěpováním a vybavováním základních informací podstatných pro běžný život) §postupně pokles paměti handicapem pro soběstačnost §dále poruchy myšlení ve smyslu zpracování informací, organizování, plánování, úsudku, stává se odkázán na péči druhých §provázeno poruchami emočními a chování F00-09 Organické duševní poruchy §Vaskulární , ev smíšená demence: §nerovnoměrným postiženým jednotlivých částí kognitivních funkcí ( např. paměť postižena, myšlení a úsudek relativně málo) §ložiskovými neurologickými příznaky §nemocní obyčejně mívají v anamnéze mozkové příhody, infarkty myokardu F00-09 Organické duševní poruchy §Delirium - nespecifický organický mozkový syndrom §porucha vědomí (zastřené vědomí - snížené povědomí o okolí) §narušení poznávacích schopností ( zhoršení krátkodobé pamětí) §dezorientace časem, místem a osobou §narušením psychomotoriky (střídání hyper- a hypoaktivity) §narušení spánku nebo cyklu spánek-bdění §stav přechodný, krátký, s měnlivou intenzitou §častá(chirurgie 10-15%) F00-09 Organické duševní poruchy §Jiné duševní poruch vznikající následkem §onemocnění , poškození nebo dysfunkce mozku §nebo následkem somatického onemocnění §různé projevy (organická halucinóza, katatonní porucha) § Mírná kognitivní porucha: §sporná diagnostická kategorie §projevuje se poruchami paměti (hlavně výbavnosti a učení se nové látce), pozornosti, myšlení, řeči (zpomalení, hledání slov),vizuálně prostorové orientace §kvantifikace neuropsychologickými testy § řada postižených přechází do demence §význam prevence kognitivy nejasný F00-09 Organické duševní poruchy §F 07 Poruchy osobnosti a poruchy §chování vyvolané onemocněním, §poškozením nebo dysfunkcí mozku §nejčastěji v rámci postencefalitického a postkomočního syndromu § Diagnostika §Demence §nejdůležitější včasná diagnóza demence §Vyšetření zahrnuje: §kompletní anamnéza včetně objektivní § zhodnocení psychického stavu §tělesné a neurologické vyšetření §k vyloučení reverzibilní demence pomocná vyšetření (laboratorní vyšetření včetně serologického vyšetření na HIV a syfilis) §EKG a RTG pro ujasnění vaskulární komponenty §CT (komputerová tomografie ) nebo MRI (magnetická rezonance) pro ujasnění míry atrofie a zhodnocení lézí bílé hmoty mozkové Diagnostika – úloha psychologa §Důležité je zhodnocení míry postižení §kognice: §Je kognitivní porucha natolik závažná , že ji lze kvalifikovat jako demenci ? §další dotaz na přítomnost organicity §specifikace kognitivního deficitu Diferenciální diagnostika §Delirium vs deprese vs demence §Delirium- náhlý začátek, zhoršená orientace, zhoršené vnímání, narušení cyklu spánek-bdění §Deprese - obraz pseudodemence - předchází deprese, normální orientace, nemocný odpovídá často „nevím“, nemá tendenci kognitivní defekt skrývat §Demence - začíná pozvolna, deprese se objevuje až po vzniku kognitivního deficitu, nemocný má tendenci ho skrývat, není narušeno vědomí Domény kognice §Paměťové schopnosti §Řečové schopnosti (+ další symbolické schopnosti) §Vizuospaciální schopnosti §Exekutivní funkce §Intelektové schopnosti §Zvládání každodenních aktivit Domény kognice § Paměťové schopnosti §dominující kognitivní změna §temporální gradient (Ribotův zákon) - nejprve ztráta recentních paměťových informací, později ztráta informací uložených v dlouhodobé paměti § narušena hlavně sémantická paměť §dominantní deficit v oblasti konzolidace nových paměťových informací (proto pacienti rychle zapomínájí) §Neuropsychologické testové metody užívané pro §hodnocení paměti: §komplexní -Wechsler Memory Scale III §specifické - California Verbal Learning Test Domény kognice §Řečové schopnosti (+ další symbolické schopnosti) §nejprve obtíže v nalézání a vybavování vhodných slov §postupně obtíže v porozumění řečovému projevu §z dalších symbolických schopností postupný rozvoj akalkulie, agrafie a alexie §apraxie (neschopnost vykonat určitou motorickou aktivitu) později §agnózie (neschopnost rozpoznat již dříve známé podněty při zachovalých senzorických funkcích) §Neuropsychologické testové metody pro hodnocení §praktických a gnostických schopností: lClock Drawing – kresba hodin, Rey-Osterrieth Complex Figure Test Domény kognice lVizuospaciální schopnosti §zpočátku topografická dezorientace (zprvu na méně známých místech), postupně dezorientace i na známých místech a posléze i v domácím prostředí §dopad na praktické fungování pacienta v životě §Neuropsychologické testové metody užívané pro §hodnocení vizuospaciálních schopností: lClock Drawing, Rey-Osterrieth Complex Figure Test lBenton Visual Retention Test Domény kognice lExekutivní schopnosti §v diskrétních formách časné §výraznější progrese dochází ve středních a markantně pozdních fázích AD §Neuropsychologické testové metody užívané pro §hodnocení exekutivních schopností: lWisconsin Card Sorting Test lTrail Making Test lStroop Test § Domény kognice § Intelektové schopnosti §změny ve výkonech v intelektových testech výsledkem změn v dílčích kognitivních schopnostech. §Neuropsychologické testové metody užívané pro §hodnocení intelektových schopností: §komplexní: lWechsler Adult Intelligence Scale – III (WAIS-III) §specifické screeningové škály: lMini Mental State Examination lMattis Dementia Rating Scale lSeven-Minute Screening Test § § Diagnostika §Klinické škály a screeningové testy zaměřené na §kognitivní schopnosti §Alzheimer´s Disease Assessment Scale (ADAS)- Cognitive and Non-Cognitive sections (ADAS-Cog, ADAS-Non-Cog) - screeningová posuzovací škála §21 položek – 11 kognitivních, 10 nekognitivních §kognitivní část je zaměřena zejména na posouzení kvality paměti, řeči, praxe a orientace §čím vyšší skóre, tím hlubší kognitivní deficit (zdraví lidé ve vyšším věku 5-10), max. 70 §nekognitivní položky posuzují kvalitu psychiatrické symptomatologie, max. 50 Diagnostika §Seven-Minute Screening Test §7-minutový screeningový test vysoce senzitivní pro detekci pacientů s AD §4 subtesty ( 4 kognitivní oblasti typicky alterované u AD): 1. paměť, 2.verbální fluence, 3.vizuospaciální a vizuokonstrukční schopnosti, 4. časová orientace. §Global Deterioration Scale (GDS) §škála globální deteriorace - umožňuje pečujícím zhodnotit fázi kognitivního deficitu §7 stádií (1-3 „predementní“ fáze, 3. stadium koreluje svými charakteristikami s mírnou kognitivní poruchou) §stadia 4-7 demence, od 5. stádia jedinec závislý na pomoci a péči druhých osob Diagnostika §Clinical Dementia Rating (CDR) §klinické hodnocení demence §6 oblastí (paměť, orientace, úsudek a řešení problémů, společenské styky/společenský život, domácí život a koníčky, péče o sebe) §oblasti klinicky hodnoceny na škále 0-3 § Mini Mental State Examination (MMSE) §krátký screeningový test umožňující orientační a rychlé zhodnocení kvality kognitivních schopností (administrace trvá 5-10 minut) §subtesty hodnotící orientaci, krátkodobou paměť, konstrukčně-praktické schopnosti, čtení, psaní, početní schopnosti a pozornost Diagnostika §Klinické škály a dotazníky zaměřené na §psychiatrické a behaviorální příznaky §Behavioral Symptoms in Alzheimer´s Disease (BEHAVE-AD) §Neuropsychiatric Inventory (NPI) - Neuropsychiatrický inventář, klinické strukturované interview, realizované s osobou pečující o pacienta §Geriatric Depression Scale (GDS) - screeningová škála pro posuzování deprese u geriatrických pacientů §Cornell Scale for Depression in Dementia Diagnostika § Klinické škály zaměřené na zvládání každodenních §aktivit §Katz Index of Independence of Activities of Daily Living § - hodnoceno 6 oblastí: koupání, osobní hygiena, § oblékání, cestování, kontinence stolice a moči a příjem § potravy § - výsledné skóre 6 = pacient samostatný, 0 bodů = § vysoká závislost na péči druhých osob. §Barthel ADL Index § - hodnotí míru nezávislosti (fyzické, verbální) § v následujících oblastech: jídlo, koupání, oblékání, § péče o vzhled, kontinence stolice, kontinence moči, § osobní hygiena, přesun lůžko-židle, chůze po rovině, § chůze do schodů, vyšší skóre vyšší míru nezávislosti Farmakoterapie kognitivních (poznávacích) funkcí §Kognitiva - léky, zvyšující různými mechanismy §dostupnost acetylcholinu v CNS §nejdůležitější mechanismus inhibice cholinesteráz ( tj. enzymů, odbourávajících acetylcholin) §inhibitory acetylcholinesterázy: donepezil (Aricept), galantamin (Reminyl), rivastigmin (Exelon) §Indikace: §lehké a středně pokročilé Alzheimerovy demence, ověřovány u ostatních demencí §zpomalují průběh, u části přechodné zlepšení kognitivních funkcí, chování, aktivit všedního života a emotivity §Vedlejší účinky – z oblasti gastrointestinálního traktu Farmakoterapie kognitivních (poznávacích) funkcí §Léčba neuropsychiatrických příznaků a poruch §chování: §zkratka BPSD – behaviorální a psychologické symptomy demence §poruchy afektivity (nezvládání afektů, deprese, morozita, vztek, úzkost), z poruch chování neklid, agresivní projevy, útěky, situaci nepřiměřené chování, dále psychotické příznaky ( bludy a halucinace), porucha cyklu spánek – bdění, spánková inverze §léčba, hlavně psychotických příznaků a agitovanosti atypická antipsychotika, obecně v nižších dávkách, při depresi antidepresiva skupiny SSRI Nefarmakologická léča §Terapie a rehabilitace §nejefektivnější komplexní přístup - propojení léčby farmakologické, psychoterapeutické a rehabilitace §Praktické rady: §na stabilním místě telefonní čísla na lékaře, členy rodiny, policii, hasiče §důležité a potřebné věci na stabilních místech §bezbariérový přístup po bytě (pomůcky, držáky) §v noci rozsvícená světla §zajistit cenné předměty, finance §Kognitivní trénink Problematika pečovatelů §blízké a pečující osoby jsou vystaveny velké psychické zátěži §poskytnout praktické rady, jak pečovat po psychické stránce sami o sebe a nabídnout odbornou psychoterapeutickou péči §pozitivní efekt přináší pečujícím osobám psychoedukativní podpůrná terapie, podpůrné skupiny a programy