Schizofrenie (Speciální psychiatrie pro studující psychologie) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno §Schizofrenie, zařazení dle klasifikace §Schizofrenie – psychotické onemocnění §Epidemiologie, etiopatogenéza §Projevy, klinické formy §Příznaky §Klinické formy §léčba F20 – 29 Schizofrenie, schizofrenní poruchy a poruchy s bludy §F 20 schizofrenie §F 21 schizotypní porucha §F 22 trvalé duševní poruchy s bludy §F 23 akutní a přechodné psychotické poruchy §F 24 indukovaná porucha s bludy §F 25 schizoafektivní poruchy §F 28 jiné neorganické psychotické poruchy §F 29 nespecifická neorganická psychóza Schizofrenie – psychotické onemocnění §Co je to psychóza? §V odborné terminologii psychóza charakterizována: §bludy, halucinacemi §dezorganizovaným slovním projevem a chováním § v širším pojetí také poruchou vnímání reality §Tomuto odpovídá představa laiků: §postižený je přesvědčen o bizarnostech §slyší nebo vidí něco, co ostatní ne §jeho řeč a chování jsou divné a nepochopitelné. Schizofrenie – psychotické onemocnění §Schizofrenie – prototyp psychotického onemocnění § Schizofrenie - epidemiologie §celoživotní prevalence 1% §incidence stejná u obou pohlaví, 2-4 případy na 10 000 ročně §malá variabilita prevalence a incidence v různých geografických a kulturních podmínkách §muži – začátek mezi 15 – 25. rokem §ženy později ( 25 - 35 r.), mírnější forma, lepší reakce na léčbu (vliv estrogenů) Schizofrenie - etiopatogenéza §Současný pohled: §náchylnost pro schizofrenii vrozená nebo získaná v časném vývojovém období jedince vlivem zátěže vyústí v manifestaci schizofrenních příznaků §nejčastěji manifestace v období puberty (rizikové období charakterizované bouřlivými změnami organismu) §zátěž (stres) může být různého rázu od biologického až po psychosociální. Schizofrenie - etiopatogenéza §U schizofrenie nacházíme více či méně §konzistentně: §strukturální a funkční abnormity §narušení různých neurotransmiterových systémů §Dopamin - nejvíce zkoumaný neurotransmiter §(přenašeč nervového vzruchu) z hlediska §etiopatogenézy a mechanismů účinku léčby §antipsychotiky Schizofrenie - projevy §Pozitivní příznaky (=psychotické ) příznaky §halucinace (poruchy vnímání) §bludy a dezorganizace (myšlení, řeči a chování) §Negativní příznaky §ochuzení psychiky §apatie, ztrátu motivace a prožitku radosti, sociální stažení, ochuzení řeči a myšlení §souvisí s funkční neschopností a kvalitou života §Další příznaky - afektivní příznaky §deprese (v iniciální fázi, postpsychotická deprese) §až 10% spáchá sebevraždu Schizofrenie - projevy §Kognitivní dysfunkce (narušení poznávacích §schopností): §jádrový příznak, přítomný před manifestací psychózy §hlavní příčina sociální maladaptace po odeznění pozitivních příznaků §spojena s negativními příznaky a abnormitami centrálního nervového systému (CNS) §skládá se z měřitelných komponent (paměť, exekutivní funkce -schopnost iniciovat, plánovat a řešit úkoly,pozornost) § Schizofrenie – klinické formy §F 20. 0 paranoidní schizofrenie §F 20.1 hebefrenní schizofrenie §F 20.2 katatonní schizofrenie §F 20.3 nediferencovaná schizofrenie §F 20.5 reziduální schizofrenie §F 20. 6 simplexní schizofrenie §F 20.4 je vyčleněna pro postpsychotickou depresi Schizofrenie – klinické formy §Paranoidní schizofrenie §nejběžnější, relativně snadná diagnóza §v popředí bludy (často paranoidní) provázené halucinacemi (nejčastěji sluchovými – hlasy, které pacientovi hrozí nebo dávají příkazy) §Hebefrenní schizofrenie §začíná v dospívání, karikuje pubertální projevy §nepřiléhavé chování (manýrování) a emoce, inkoherentní (nesouvislý) verbální projev (americká klasifikace nazývá tuto formu dezorganizovanou) §bludy a halucinace měnlivé, fragmentární, nejsou v popředí Schizofrenie – klinické formy §Katatonní schizofrenie §v popředí poruchy motoriky § zvýšené až bezcílné motorické aktivita, grimasování, manýrování (produktivní forma) §nebo naopak stupor (neproduktivní forma) § časté stereotypie ve verbálním projevu a chování §vosková ohebnost, nástavy § Schizofrenie – klinické formy §Nediferencovaná schizofrenie §příznaky více forem, nelze rozhodnout, která v popředí §Reziduální schizofrenie §chronický stav po odeznění a dezaktualizaci akutních příznaků §podivínství, zanedbávání sebe i okolí §Simplexní forma §postupné stažení, snížení volní složky, oploštění emotivity § Schizofrenie - průběh §tvoří 25% psychiatrických hospitalizací a 50% přijetí do psychiatrických zařízení za rok §často chronický průběh §často vede k trvalé invaliditě (méně než 10% pracuje na celý úvazek a žije samostatně) § - celosvětově patří mezi 10 nejvýznamnějších příčin úplné invalidity §první manifestaci psychózy předchází prodromální příznaky (zvláštní chování, pocity, myšlenky, ochuzení, vztahovačnost, pocity cizosti), nespecifické příznaky (nespavost, úzkost, podrážděnost) § Schizofrenie - průběh §nejčastěji opakované psychotické epizody (=relapsy, exacerbace psychotických příznaků) §přibližně třetina se po několika málo atakách vrátí k normálnímu životu §u další třetiny se střídají epizody schizofrenie s remisemi, nejsou schopni se vrátit k svému předchozímu zaměstnání §poslední třetina se nezbaví příznaků psychózy, nejsou schopni samostatného života,odkázáni na pomoc rodiny, popř. zdravotnického zařízení Schizofrenie - prognóza §Nepříznivé prognostické faktory: §mužské pohlaví §nízký věk při začátku onemocnění §nenápadný začátek, nepřítomnost spouštěcích faktorů §premorbidní život bez partnera, špatné sociální fungování §pozitivní rodinná anamnéza §převaha negativních příznaků, abúzus drog §dysfunkční rodina s vysokým stupněm emoční atmosféry Další poruchy schizofrenního okruhu – klinické projevy §F 21 schizotypní porucha §excentrické chování, anomáliemi myšlení a emotivity, připomínají schizofrenii §vývoj a průběh jako u poruch osobnosti. §F 22 trvalé duševní poruchy s bludy §rozvoj jediného nebo několika vzájemně propojených trvalých bludů s rozmanitým obsahem (persekuční, erotomanický, velikášský, žárlivecký a hypochondrický) §Typický nenápadný počátek bludných myšlenek, postupně se stanou dominantou §nemocného vedeme k disimulaci Další poruchy schizofrenního okruhu – klinické projevy §F 23 akutní a přechodné psychotické poruchy §psychotické příznaky krátké, přechodné spojené s akutním stresem §F 24 indukovaná porucha s bludy §bludy sdíleny dvěma nebo více osobami, které jsou vzájemně úzce emočně svázány §pouze jedna trpí psychotickou poruchou, bludy indukováné další osobě mizí po oddělení §F25 schizoafektivní poruchy §současná přítomnost afektivních a schizofrenních příznaků ( manický, depresivní a smíšený typ) Schizofrenie diagnostika §Diagnostika §na základě rozhovoru, pozorování, konfrontace s údaji objektivní anamnézy §pomocná vyšetření : psychologické vyšetření, zobrazovací metody Schizofrenie diferenciální diagnóza §Organické a symptomatické psychické poruchy (F0) §encefalitida, trauma a nádor mozku (frontální a temporální lokalizace), epilepsie (temporální) §Důležitá laboratoř, anamnéza. §Poruchy vyvolané psychotropními látkami(F1) §intoxikace (toxická psychóza u stimulancií - amfetaminy, LSD, extáze,fencyklidin) §abstinenční syndromy §vulnerabilní jedinci možný přechod do schizofrenie §Podstatné toxikologické vyšetření a dynamika §(ustoupí během několika dní abstinence) projevů ! Schizofrenie diferenciální diagnóza §Poruchy schizofrenního spektra (F2) §léčba antipsychotiky není pochybením a ujasnění může přinést průběh onemocnění §Afektivní poruchy (F3) §mánie a deprese s psychotickými rysy – v léčbě preferována antipsychotika, proto diagnostická nejistota nevede k odkladu léčby Schizofrenie diferenciální diagnóza §Neurotické poruchy (F4) - vzácně §dissociativní stupor - průkaz psychogenního působení §Obsedantně- kompulzivní porucha – u schizofrenie obsedantně- kompulzivní syndrom hlavně v iniciální fázi, bizarní obsahy, není náhled §Poruchy osobnosti (F6) – nejobtížnější ! §kromě dekompenzací (zhoršení dominujících charakteristik) - trvalá porucha §nejdůležitější anamnéza a dynamika projevu, psychologické testy Úloha psychologického vyšetření §1.diferenciální diagnostika - osobnost vs psychóza: §použití projektivních osobnostních testů (Rorschach – při interpretacích prezentovaných tabulí hledáme psychotické interpretace; kresba postavy - FDT) §dotazníky (MMPI – Minnesotský osobnostní dotazník zjišťující také přítomnost patologie) §pro psychotický proces důležitá změna chování a sociability §2. vyšetření hloubky kognitivního deficitu §zhodnocení jednotlivých komponent - standardizované neuropsychologické testy (výběr metod a způsob použití závisí na psychologovi) Trendy v hodnocení kognitivního deficitu §tvorba unifikované formy psychologického vyšetření pro výzkum a praxi (MATRICS „Measurement and Treatment Research to Improve Cognition in Schizophrenia“- iniciativa vědců zabývajících se kognicí) §identifikace kognitivních oblastí (pozornost, rychlost zpracování informací, pracovní paměť, verbální a zrakové učení a paměť, logické myšlení a řešení problému, sociální kognice) §tvorba jednotné, časově přiměřené ( 60-120 min.) baterie testů §počítačové verze vs tužka-papír ? §počítačové testy - zpracování dat, časová úspora x zatěžující, chybí přímý kontakt Léčba farmakologická §Základ léčby – antipsychotika (AP) §Dělení AP: §AP klasická, I. generace §nová AP (AP II. generace, atypická AP) §globální efekt obou generací srovnatelný §Atypická AP příznivěji ovlivňují negativní a afektivní příznaky, lépe snášena (zlepšují kvalitu života, zvyšují spokojenost pacienta a snižují spotřebu zdravotní péče) . §atypická AP (klozapin, risperidon, olanzapin, quetiapin, ziprasidon, amisulprid, zotepin) se liší farmakologickým profilem, v praxi vedlejšími příznaky Léčba schizofrenní poruchy §komplexní přístup - kromě farmakoterapie psychosociální intervence a pomoc v takových oblastech jako je ubytování, finance a osobní vztahy §Schizofrenní porucha je proces, který prochází různými fázemi, které vyžadují poněkud odlišnou strategii a taktiku. Ve všech fází léčby je zdůrazňováno, že i když základem je farmakoterapie, měla by tarmaky být doplňována psychosociální intervencí. § Fáze léčby: akutní fáze §Cíl: §odstranění (zmírnění) pozitivních příznaků §Farmakoterapie: §maximální tolerované dávky §Psychosociální intervence: §minimalizace stresů §jasná komunikace, strukturované prostředí §tolerance, podpora §informace o léčbě, povzbuzení ke spolupráci §navázání vztahů s rodinou, edukace §Trvání: 4-8 týdnůní Fáze léčby: fáze stabilizace §Cíl: §zlepšení negativních příznaků a kognitivního deficitu (6-12 měsíců, u řady v mírné intenzitě přetrvávájí) §Farmakoterapie: § nadále nezbytnou podmínkou §Psychosociální intervence: §podpůrná, méně strukturovaná a direktivní §neklademe nadměrné nároky na zapojování do života a rehabilitaci (náchylnost k relapsu, propouštění z hospitalizace) §edukace ohledně průběhu, prognózy, kompliance §Kompliance - rozsah, v jakém je chování jedince §(užívání medikace)v souhlase s radou lékaře Fáze léčby: fáze stabilní § Cíl: § prevence relapsu (excacerbace psychotické symptomatologie), dosažení remise a její udržení §Farmakoterapie: §dlouhodobá léčba antipsychotiky (minimálními účinnými dávkami) snižuje výskyt relapsů §bez antipsychotik relaps 3x častější (20% vs 60-70%), přesto řada nemocných léčbu vysadí §část relabuje i při medikaci (ročně 20% - 30%) §Psychosociální intervence: §snaha o pracovní zapojení (chráněné zaměstnání, nácvik dovedností) §kognitivně behaviorální psychoterapie §kognitivní rehabilitace Léčba schizofrenní poruchy §Relapsy: §zhoubný vliv na průběh choroby §snižují lékovou odpověď §vedou k rezistenci na léčbu §každá psychotická epizoda predisponuje k další epizodě §Příčiny relapsu: §přirozený průběh nemoci, který se nám nepodaří léčebně ovlivnit §nespolupráce §psychosociální faktory (nedostatek podpory stresové prostředí, nedostatky zdravotní systému) Nefarmakologická léčba §zahrnuje psychoedukaci, nácvik sociálních dovedností a kognitivní trénink §nejrozpracovanější a nejefektivnější integrovaný psychoterapeutický program (H.D.Brenner) §počítačové programy - výhodou zpětná vazba, flexibilita v reakci na výkony a chyby, možnost zpracovávat data, st zaměření na specifický či globální deficit. §Nevyřešené: efekt rehabilitace izolované kognitivní domény, uplatnění nabyté dovednosti v denních aktivitách, trvání efektu bez opakování