Sylabus kurzu Rodina ve věku nejistoty: religionistická kvalitativní dílna. R 399 Vyučující: Mgr. Zdeňka Pitrunová, Mgr. Andrea Beláňová, Mgr. Michaela Ondrašínová Kontakt: [1]Zpitrunova@seznam.cz, [2]Drea.OK@seznam.cz, misharel@seznam.cz Cíle kurzu Kurz je teoreticky a metodologicky zakotven v sociologickém a sociálně- antropologickém studiu a jeho záměrem je věnovat pozornost soudobým celospolečenským jevům, především pak změnám funkcí a struktury rodiny a rodinného života. Různé náboženské tradice jsou pojímány jako kulturní zdroje, které jsou být uplatňovány na formování podoby a fungování rodiny a podílejí se na každodenního jednání jejích členů. Pozornost bude věnována problematice sociální koheze, mezigeneračního konfliktu a solidarity, dále pak tématu druhé generace a jejímu vlivu na proměnu tzv. nových náboženských hnutí a tomu, jak se v rámci výchovy ustanovuje „normálnosti“ a jinakost. V rámci seminářů, diskusí a zpracování individuálních kvalitativních analýz bude pozornost směřovat k porozumění role náboženství v současné společnosti a přenosu tradice uvnitř rodiny a náboženské komunity. Společně budou hledána a diskutována relevantní výzkumná témata, problémy a vhodné metody výzkumy. Jako možné inspirační zdroje budou představeny také současné relevantní religionistické (nejenom) kvalitativní výzkumy (např. Mezigenerační tradování buddhismu, Rodinná politika v Církvi sjednocení, Konstrukce ženství (a mužství) v rámci současné spirituality). Po absolvování tohoto kurzu student: * bude schopen vysvětlit, jak tzv. druhé generace působí na proměnu nových náboženských hnutí, * bude lépe rozumět problematice přenosu tradice v souvislostech rodinného života a zároveň širší společnosti, * bude chápat, jak jsou různé náboženské tradice jako kulturní zdroje uplatňovány při utváření podoby a fungování rodiny a jak se podílejí na každodenním jednání jejích členů, * dokáže představit různé strategie, které konkrétní skupiny či rodiny zaujímají v souvislosti s náboženskou socializací dětí, * bude chápat, jak specifický způsob konceptualizace dětství ovlivňuje modely výchovy a výchovné praktiky, * bude schopen kriticky pracovat s materiály náboženské sebeprezentace. Předpoklady Pro studenty religionistiky je jako prerekvizita určeno absolvování kurzu Úvod do metodologie výzkumu v religionistice. V případě zájemců z jiných oborů bude jejich způsobilost posouzena individuálně. Doporučena je rovněž znalost anglického jazyka. Studijní literatura BECK, U. 2004. Riziková společnost. Na cestě k jiné moderně. Praha: SLON. GIDDENS, A. 2014. Proměny Intimity. Sexualita, láska a intimita v moderních společnostech. Praha: Portál. HAMAR, E. 2008, Vyprávěná židovství. O narativní konstrukci druhogeneračních židovských identit. Praha. Slon MOŽNÝ, I. 2012. Rodina a společnost. Praha: SLON. NEŠPOR, Z. 2010. „Rodina / domácnost jako náboženská skupina v procesu transformace.“ Lidé města / Urban People 12 (1): 31-60. ISSN 1212-8112. NEŠPOROVÁ, O. 2010. „Jak náboženství ovlivňuje rodinný život? Rozdíly v chování a postojích k rodině mezi českými věřícími a nevěřícími.“ Lidé města / Urban People 12 (1): 61 PALMER, S. J. - HARDMAN, CH. E. 1999 Children in New Religions. Rutgers University Press. Prameny FERRERO, B. Šťastní rodiče. Křesťanská výchova podle Dona Boska. Praha: Portál, 2004,ISBN 978–80–262-0635-4 RICHTER, Klemens. Liturgie a život :smysl liturgie, mše, církevní svátky, svátostná znamení. Vyd. 2., rozš. Praha: Vyšehrad, 2003. 293 s. ISBN 80-7021-575-5. Struktura kurzu  1. Úvodní hodina  2. Rodina, společnost, příbuzenství a vztahovost (relatedness)  3. Rodina v moderní společnosti, státní rodinná a sociální politika, (ztráta) autonomie rodiny  4. Rodina, socializace a tradice (mezigenerační přenos a vztahy)  5. „Druhá generace“ – vztah rodiny a společnosti, proměn uvnitř rodiny  6. „Druhá generace“ – migrace  7. „Druhá generace“ – problematika proměn tzv. nových náboženských hnutí uvnitř skupin samotných a v rámci rodin  8. „Druhá generace“ – exkurz do výzkumu rodinné politiky v rámci Církve sjednocení  9. Agenti náboženské socializace (zvláštní pozornost věnovaná církevnímu školství a alternativní školství) 10. Gender problematika: probuzené ženství a mužství 11. Stáří a umírání 12. Hledání sociální soudržnosti – rodina jako hodnota, síla komunity: 13. Diskuse se studenty a hosty kurzu na téma tradice, detradicionalizace a re-tradicionalizace. Struktura v  režimu Carla 0. Úvodní hodina, organizační pokyny, informace k ukončení kurzu a rozdělení skupin a témat projektu  1. Proměny rodiny a intimity v moderní společnosti (rodina, příbuzenství a vzahovost)  2. Rodina, socializace a tradice (mezigenerační přenost a vztahy)  3. Konstrukce ženství (a mužství), gender problematika  4. Rodina jako hodnota, hledání sociální soudržnosti  5. Strategie adaptace náboženských organizací na proměny rodiny a společnosti, téma tradice, detradicionalizace a „re-tradicionalizace“  6. Druhá generace (stategie přenosu, proměna nových náboženského hnutí s příchodem druhé generace) Výukové metody Přednášky. Doporučená četba. Účast na diskusích, sdílení zkušeností a názorů. Metody hodnocení Podmínkou řádného ukončení kurzu je průběžná práce na zvoleném kvalitativním projektu. Téma, výzkumný problém a výzkumné metody si studenti (jednotlivci nebo 2 členné skupina) zvolí sami nebo podle doporučení přednášejících. Hodnocení studenky a studenti obdrží na základě pravidelných konzultací s přednášejícími a odevzdání výzkumné zprávy (cca 5 stran) a závěrečné prezentace během zkouškového období.