Didaktika ESV I. podzim 2015 Seznam povinné literatury v rámci předmětů: UEVK_03, UEVK_03cv, UEV_04, UEV_04cv (Všechny texty jsou umístěny ve studijních materiálech předmětu) 1. Co je to estetická výchova? Možné přístupy a pojetí ve výuce esteticko-výchovných předmětů v praxi. 1. a) BRÜCKNEROVÁ, K. Současná estetická výchova v teorii. In Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 17-29. 1. b) HAMBLEN, K., GALANES, C. Instructional Options for Aesthetics: Exploring the Possibilities. Art Education. 1991, vol. 44, no. 6, s. 12-24. 2. K čemu slouží cíle v pedagogice a jak s nimi pracovat? Funkce a správné vymezení pedagogických cílů a úkolů; rozvíjení kognitivní, afektivní, psychomotorické domény. 2. a) PETTY, G. Cíle a úkoly. In Moderní vyučování. 1.vyd. Praha: Portál, 1996. s. 299-311. 3. Výukové metody I. (rozdělení, výklad jako výuková metoda). 3. a) PETTY, G. Výklad a umění vysvětlovat. In Moderní vyučování. 1.vyd. Praha: Portál, 1996. s. 114-132. 4. Výukové metody II. (skupinová práce, kooperativní učení). 4. a) KASÍKOVÁ, H. Kooperativní model výuky. In Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. s. 31-61 5. Výukové metody III. (diskuse) 5. a) PETTY, G. Diskuse. In Moderní vyučování. 1.vyd. Praha: Portál, 1996. s. 165-173. 5. b) ONDRUŠEK, D., LÁBATH, V. Diskúsné metody v tréningoch. In Tréning? Tréning. Bratislava: PDCS, 2007, s. 71-83. 6. Kreativita a rozvoj tvořivosti v estetické výchově. 6. a) EISNER, E. W. Childern’s Creativity in Arts. In Reimagining Schools. London: Routledge, 2005, s. 76-86. 6. b) PETTY, G. Tvořivost a vynalézavost. In Moderní vyučování. 1.vyd. Praha: Portál, 1996. s. 236-247. 7. Problematika hodnocení v estetické výchově. 7. a) SLAVÍK, J. Problém chyby v tvořivě výrazové výchově. In Pedagogika Roč. 44, č.2 (1994), s.119-128. 7. b) SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999, s. 13–25. 8. Tvorba lekce estetické výchovy, výběr vhodných činností a technik. 8. a) PETTY, G. Tvorba lekce. In Moderní vyučování. 1.vyd. Praha: Portál, 1996. s. 312- 342.