Škola, školský systém Školský systém  ISCED = mezinárodní standardní klasifikace vzdělání se stupni původně přijatá UNESCO Školský systém  ISCED 0 = preprimární vzdělávání  ISCED 1 = primární vzdělávání  ISCED 2 = nižší sekundární vzdělávání  ISCED 3 = vyšší sekundární vzdělávání  ISCED 4 = postsekundární vzdělávání  ISCED 5 = první stupeň terciárního vzdělávání  ISCED 6 = druhý stupeň terciárního vzdělávání Školy  základní instituce zajišťující vzdělávání  V ČR je síť 4 078 základních škol se 847 510 žáky (118 058 v 1. ročníku, 74 602 v 9. ročníku) a 1 130 středních škol se 435 542 žáky (315 985 na oborech s maturitou) Škola  Instituce?  Organizace?  Pospolitost? Škola jako instituce  Vychází z povinného napojení školy na jednotný vnější rámec, úkolem školy je jej respektovat  Podřízená role legislativě, kultuře, tradici … Škola jako organizace  Škola jako jedinečný prostor pro svůj rozvoj  Samostatná pozice (vlastní vize, kultura, cíle…) Škola jako pospolitost  Uspořádání organizované kolem sdílených hodnot a názorů  Klíčovou roli hrají mezilidské vztahy Jak se toto pojetí školy promítá do práce ředitelky školy na vesnici? Specifika školy jako organizace  Vágní cíle  Cíle různých skupin (viz text)  Problémy měření a hodnocení efektivity  (Rozvolněná) buněčná struktura školy  Absence přímé kontroly nadřízených (samostatné jednotky)  Ztížená spolupráce mezi učiteli Specifika školy – kde jsou její hranice?  Pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci √  Žák jako klient, žák jako produkt?  Rodič jako zákazník, partner, problém?  Ředitel jako člen, nebo prodloužená ruka státu? Funkce školy  Manifestní  Individuální  Personifikační  Kvalifikační  Sociální  Socializační  Latentní  Individuální  Vytváření časových struktur  Vytváření koncepce dětství  Vytváření potřeby dalšího vzdělání Sociální  Reprodukce sociálního řádu  Legitimizace nerovností Škola jako …  Škola jako byrokratická instituce  Škola jako divadlo  Škola jako vězení Akontabilita škol  Skládání účtů z vlastní práce (zúčtovatelná odpovědnost za vlastní práci)  Mechanismus regulace práce školy (Auto)evaluace škol  Vnější evaluace (např. zřizovatel, ČŠI)  Vnitřní evaluace (Cesta ke kvalitě, SCIO, Kalibro) Vedení školy  Vize, tvořivost, inspirace  Orientace na budoucnost Řízení školy  Exekutiva, plánování, organizování  Soubor aktivit orientovaných na udržení chodu organizace v přítomnosti Pedagogická rada  Všichni pedagogičtí pracovníci  Povinnost projednávat všechny dokumenty a opatření Školská rada  Zákonní zástupci, zletilí žáci, pedagogičtí pracovníci, zřizovatel a další  Podílí se na správě školy (vyjadřuje se k ŠVP, schvaluje výroční zprávu, schvaluje školní řád, podílí se na zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy, projednává návrh rozpočtu na další rok, projednává inspekční zprávy ČŠI, podává podněty a oznámení řediteli školy, zřizovateli, orgánům vykonávajícím státní správu)