titl CZ OPVK_MU_rgb Informační průmysl 4. 12. 2015 zahlavi CZ Definice TDKIV * Informační průmysl: „Národohospodářská oblast zahrnující činnosti a instituce, které se zabývající shromažďováním, zpracováním a komunikací informací, provozem informačních systémů a poskytováním informačních služeb.“[VLASÁK-2001:159-168] * Informační ekonomie: „(…) se zabývá řešením problémů spojených s růstem kvantity informačních produktů, informačních služeb, nově se formujícího informačního trhu a hledáním zákonitostí, které tyto nové trendy utvářejí.“ [VARIAN-1995:1-2] * Informační ekonomika: „(…) Informační ekonomika je založena na novém druhu sociálních vztahů a kulturních hodnot, opírajících se o rostoucí vliv informačních a komunikačních technologií, informačního průmyslu a informačního trhu. Informace nejsou v nové ekonomice pouze podkladem pro rozhodování; důležitosti nabývá sama komunikační infrastruktura, informační procesy a realizované transakce v digitálním světě. (…)“ [ZLATUŠKA-2000:1-4] * X Očko – ekonomie informací: vliv informací na ekonomické procesy a hodnota informací * Informační trh: „V informační společnosti je většina činností založena na manipulaci s informacemi a nikoli s fyzickými komoditami. (…) Pokud ji obstaráme včas, může sloužit, v konkurenčním prostředí - jako podklad pro efektivní rozhodnutí přinášející zisk. Výhodou informačního trhu je, že směna není omezena časem ani místem, probíhá v multimediálním prostředí (zvuk, obraz a text) a obchodní transakce nevyžadují tudíž vysoké náklady. (…)“ [VLASÁK-1993:121-132] * Informační sektor: „Jedno z nejvýznamnějších odvětví informační společnosti reprezentované informačním průmyslem, rozsáhlou strukturou služeb propojenou komunikační sítí a opírající se o systém vzdělávání a vědy.“ [VLASÁK-2001:150-160] zahlavi CZ Informační asymetrie * Teorie informační ekonomie, 2001 George Arthur Akerlof, Michael Andrew Spence a Joseph Eugene Stiglitz „Nobelova cena“ za ekonomii (Cena Švédské národní banky za rozvoj ekonomické vedy na památku Alfreda Nobela) * Jedna strana dané transakce má o předmětu transakce více informací než druhá strana * Je to běžná situace, problém je její zneužití * Mohou vést k selhání trhu * 2 typové situace * Morální hazard * Nepříznivý výběr * zahlavi CZ Morální hazard (Principal-agent) * Dva subjekty, jeden dělá něco pro druhého a zneužije přitom svou informační převahu ve vlastní prospěch * Zmocnující nemá tolik informací o situaci jako zmocněnec + nemůže bez větších nákladů ověřit doporučení zmocněného * Agenti často placeni institucemi, jejichž produkty doporučují => motivace prodat, na čem sami více vydělají * Typicky finanční poradenství, akciové společnosti, politikové * Kolik za nezávislé informace? Ne víc, než kolik mohu získat * Protiopatření: instituce ověřující kvalitu (srovnání s deklarovanou), dodatečné informace, správně nastavená motivace „agenta“ * Nastavení motivace: finanční sankce či odměny, známosti (historická zkušenost s jeho činností), správně nastavené ocenění služeb (odměna podle výnosu „principal“) * 4 zahlavi CZ Nepříznivý výběr (Market with lemons) * Z trhu vytlačováno kvalitnější zboží méně kvalitním * Lidé ochotni platit méně za zboží, protože reflektují pravděpodobnost výskytu nekvalitního * => prodejci kvalitních nechtějí prodat za tak nízkou cenu * => rozmyslí si prodej * => zůstane více nekvalitních v poměru ke kvalitním * => vyšší pravděpodobnost koupě nekvalitního * => zákazník ochotný méně zaplatit * => … * Např. nákup ojetého auta * Možnosti redukce: dodatečné informace o prodávajícím i o produktu, vč. možnosti vzít s sebou experta, který schopný odhalit podstatu problému, informace na internetu z testů důvěryhodných institucí 5 zahlavi CZ Hodnota informace * Kolik byste byli ochotni dát za informaci, ve které obálce je 1000 Kč a ve které nic, když zvolenou obálku si budete moci nechat? * Hodnota informací = 50 % šance na peníze v obálce, 50 % na nic v obálce => 50*0 + 50*1000 = 500 * U složitějších situací výpočet podobný, ale složitější, např. vlivem sklonů k riziku 6 zahlavi CZ Redukce informační asymetrie * Klíčové informace * Důvěryhodné * Nezávislé * Např. spotřebitelské testy * Napovědět může i tzv. signální chování (nápověda demonstrace kvality produktu), např. záruka i u použitého zboží 7 zahlavi CZ Subjekty informačního průmyslu * Producenti a tvůrci informací a IS (autoři, vydavatelé, nakladatelé, technologické firmy…) * Poskytovatelé a zprostředkovatelé informací a IS (databázová centra, distributoři, informační konzultační firmy = informační brokering, knihovny…), * Uživatelé informací a IS (univerzity, koncoví uživatelé) * * Dílčí nebo celý informační proces: tvorba => zpracování => ukládání => vyhledávání => distribuce/zpřístupňování informací * Přiřaďte subjekty k procesu a uveďte příklady (instituce/služby) zahlavi CZ Informační politika na organizační úrovni * Co je IP? * Růst významu informací v celém průmyslu => uvnitř i vně instituce vliv na fungování => změny v řízení (informační, znalostní management) * J. B. HARRELD: 3 role managementu v nové ekonomice: * Řídit informační toky * Řídit inovace a tvorbu intelektuálního vlastnictví * Řídit neustálé procesy učení * Vazba na IT, (organizaci) sdílení informací a znalostí, ale i obsahy informací a lidský faktor (vztahy) zahlavi CZ Činnosti informačního profesionála (broking) * Profil firmy: podle určení (akvizice, konkurence, partnerství…), např. seznam aktivit, finanční informace, klíčoví zákazníci, dodavatelé, vztahy, ceny, trh, chování managementu, rating (agentury Creditinfo, Creditreform)… * Zhodnocení, prověření: tisk (Annopress), názor, analýza * Odvětvová, průmyslová analýza: přehledy, srovnání, trendy * Kontinuální sledování: CI, EWS (Early Warning System), M&A (Mergers and acquisitions), prediktivní analýzy * Ad-hoc dotazy: cokoliv * Konexe a vazby: lidí (People search, Peer group, klienti, targets ) i firem * Negativní informace - Digging the Dirt zahlavi CZ Ekonomické činnosti * USA (ISIC), Severní Amerika (NAICS) * NACE: klasifikace pro účely EU (závazné), v ČR CZ-NACE, dříve OKEČ * Hierarchická struktura * Sekce, např. SEKCE J - INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ ČINNOSTI * Oddíl: 62 - Činnosti v oblasti informačních technologií * Skupina: 62.0 - Činnosti v oblasti informačních technologií * Třída: 62.02 - Poradenství v oblasti informačních technologií * NACE Rev. 1.1 (OKEČ první 4 místa) 72.22 - Jiné dodávky softwaru a poradenství v oblasti softwaru * Převedený obsah: analýzy, návrhy a programování systémů „na klíč“ (tj. připravených k okamžitému použití): analýza uživatelských potřeb a problémů, konzultace za účelem nalezení jejich optimálního řešení * zahlavi CZ Referenční interview * Postup jako u rešeršního interview * Cílem porozumění požadavku + ujasnění potřeb klienta * Výpočet ceny před prací – nutné schválit * Jasné stanovení rozsahu, termínu, tématu i typu požadavku, typ informací… * Otevřené otázky + polopatistická interpretace (pochopení) * Informační zdroje na zprostředkovateli * Rychlost X kvalita X cena zahlavi CZ Hodnocení spolehlivosti informace! * Zdroj * Spolehlivost * Obsah * Čas získání * Místo získání * Způsob získání * * Cesta informace k firmě * Cíle informace * Možnost ověření * Pravdivost * Využitelnost * Důležitost pro firmu * zahlavi CZ Analýza informací * Horizontální analýza: absolutní a rozdílové ukazatele – vývojové tendence (trendy) * Vertikální analýza: změny struktury aktiv a pasiv, nákladů a výnosů * ROI (návratnost investic) * Prediktivní modely * SWOT, PEST, Porterův model pěti konkurenčních sil… * Benchmarking * Statistické metody: jaké hodnoty? * Ukázka * Další definice analýz (orientační) zahlavi CZ Zdroj: http://travelmapq.com/map-use-and-analysis.html zahlavi CZ Business Intelligence * Zastřešující pojem pro popis sady konceptů a metod využití informací pro podporu rozhodování managementu na důkazech * Nutnost rychlé akce, pravidelně v čase => automatizovaná podpora * Hl. dovnitř – finanční ukazatele, historická data, interní fakta, ale na základě vnějšího (trh, požadavky zákazníků, technologie, regulace…) * Přijímané informace spolehlivé, bezpečné, konzistentní, srozumitelné, snadno manipulovatelné, včasné… * Architektura BI: datový sklad, business analytika (nástroje manipulace, vytěžování…), BPM (business performance management – zpracování analyzovaného), uživatelské rozhraní * Nejčastější oblasti aplikace BI (Thomson, 2004): obecné report, analýza prodeje a marketingu, plánování a prognostika, finanční konsolidace, zákonný reporting, rozpočtování, analýza ziskovosti zahlavi CZ Why do companies need BI? * Tactical / Strategic BI What’s the best that can happen? What will happen next? What if these trends continue? Why is this happening? What actions are needed? Where exactly is the problem? How many, how often, where? What happened? Sophistication of Intelligence Operational BI Optimization Predictive Modeling Forecasting/extrapolation Statistical analysis Alerts Query/drill down Ad hoc reports Standard reports © 2008 Accenture. All Rights Reserved. zahlavi CZ Competitive Intelligence * Mapování a analýza konkurenčního prostředí s cílem odhalit slabé a silné stránky konkurence a její záměry a skrýt své (ofenzivní X defenzivní) * Zpravodajský cyklus: 1.Požadavek z managementu na získání nedostupných informací 2.Plán odkud, kdo, jak, za jakou cenu… 3.Sběr dat různými způsoby 4.Zpracování informací 5.Analýza => zpravodajská informace 6.Odpověď na zadání 7.Předání tazateli * Podpora strategických rozhodnutí, systém včasného varování, popis trhu * CI organizace: Academy of Competitive Intelligence, AIIP (Association of Independent Information Professionals), ICI (Institute for Competitive Intelligence), International Association for Intelligence Education, SCIP (Strategic and Competitive Intelligence Professionals) * zahlavi CZ Zdroje pro CI (Šmejkal, 2013) * Publikace, výroční zprávy, zprávy o výrobních procesech * Informace, které otevřeně předají bývalí zaměstnanci * Studie trhů a zpráv od poradců * Finanční zprávy * Veletrhy, výstavy a brožury o službách a produktech * Analýza výrobků konkurence * Zprávy obchodních cestujících a nákupčích * Vyptávání se konkurentů na technických kongresech * Pokusy o získání specialistů zaměstnaných u konkurence * Přímé tajné pozorování * Fingované nabízení zaměstnání * Fingované jednání pod záminkou licence patentu apod. * Přímé tajné pozorování * Používání profesionálních špionů * Přetahování zaměstnanců s úmyslem získat informace * Přímé narušení vlastnických práv * Podplácení zaměstnanců konkurence * Vpašování agentů mezi zaměstnance * Ilegální odposlech * Krádeže plánů, vzorků, dokumentů, atd. * Vydírání a různé formy nátlaku zahlavi CZ Volně dostupné nástroje k základní analýze konkurenta v ČR (Uhrín) * Základní informace: kancelářské (dostupné) o oboru a o firmách - identifikace (název, adresa, kontakt, založení, lidé…), a jejich charakteristika (počet zaměstnanců, obrat, majetek, popis činnosti…) * Nástroje získávání dat: * ARES: metazdoj; IČO, vznik, sídlo, právní forma, velikost, NACE, doba a způsob zániku * Živnostenský rejstřík: o firmě a obor, údaje o oprávněních, provozovny… * Obchodní rejstřík, Sbírka listin: aktuální i zneplatněné informace, kapitál, lidé (i adresy a OÚ), výroční zprávy a další písemnosti * CERD (Centrální registr dlužníků): majetkové poměry, monitoring insolvenčního řízení, pátrání Policie ČR…, správcem firma CRD ČR * Nahlížení do katastru nemovitostí: nemovitý majetek, provozovny * Evidence úpadců: Ministerstvo spravedlnosti * Věstník veřejných zakázek: zadavatelé i příjemci, finanční hodnota, předmět, průběh řízení… * Úřad průmyslového vlastnictví: patenty, užitné vzory, průmyslové vzory, ochranné známky… * Katalogy firem: Kompass, Inform.cz, firmy.abc.cz, HBI Online databáze firem, Adresář exportérů; různě bohaté profily, tiskové zprávy v oborech * Oborové informace na webu CzechInvest * Monitoring veřejnoprávních médií: spíše obory a větší firmy, kvalita zdarma; kromě přímých médií tiskové zprávy, Anopress, ČIA News * Asociace a sdružení: katalog na BusinessInfo * Placené zdroje: nadstavbové služby, sumarizace, integrace… * Po získání nutná analýza a akce, získání lépe monitoringem než jednorázově zahlavi CZ Informační zdroje * ARES, ISVS, hl. obchodní a živnostenský rejstřík * Sbírka listin * Výroční zpráva (§ 21 z. o účetnictví), účetní uzávěrka + předpokládaný vývoj účetní jednotky + aktivity R&D + ochrana životního prostředí a v pracovněprávních vztazích + organizační složka v zahraničí + údaje dané v zvláštních předpisech (+ řízení rizik) * Auditorské zprávy * Zprávy o vztazích mezi propojenými osobami zákona o obchodních korporacích * European Business Register * Státní agentury, profesní organizace, online databáze (specializované zdroje a pokročilé dotazy), výzkum tisku, pozorování * Ale i primární výzkum: rozhovory, vylákání… * … * zahlavi CZ Informační audit * „Je komunikace mezi pracovníky a pracovními týmy optimální? * Jsou dostupné informační zdroje optimálně využity? * Je firemní image (prezentace směrem navenek i dovnitř) v souladu s firemní identitou (zejména požadavky na prezentaci)? * Je internetová prezentace optimální vzhledem k jejímu očekávanému přínosu? apod.“ (Dombrovská, Očko, Zeman) * => hodnocení efektivity využití informací, IZ a IT zahlavi CZ Informační audit * Často omezován na zhodnocení IS/IT => základ, ale nestačí * Nutné řešit vnitřní i vnější informační procesy v celé organizaci * Mnoho různých metodik, obvyklý postup: sběr dat => analýza => vyhodnocení * Některé metodiky důraz na využití IZ, jiné organizaci zpracování informací * Na závěr nutné uvedení řešení nedostatků zahlavi CZ Dombrovská: Informační audit * Okolí i systém instituce z hlediska managementu * Analýzy různých úrovní https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/12316090_10153157052642371_7335276919174 6003_n.jpg?oh=4bb0e5731bfc08ab064c0b7f8b70a77d&oe=56DDB3CF zahlavi CZ Risk management * Ocenění rizik (Risk Assessment) * Efektivita -> ALE * p = pravděpodobnost, že během roku nastane ohrožení * C = ztráta, jestliže k ohrožení dojde * i = pořadí ohrožení * n = celkový počet ohrožení za rok vzorec zahlavi CZ Pomůcky zabezpečení IS * ISO normy * ČSN ISO/IEC 27000 - 27002 - Systém řízení bezpečnosti informací, * ČSN ISO/IEC 15408 - Kritéria pro hodnocení bezpečnosti IT, * ČSN ISO/IEC TR 13335-1 - 13335-4 - Směrnice pro řízení bezpečnosti IT, * ISO/IEC TR 13335-5 - Guidelines for the management of IT Security, Management guidance on network security * Hodnocení důvěryhodnosti systému * TCSEC - Trusted Computer System Evaluation Criteria, tzv. Orange Book * ITSEC - Information Technology Security Evaluation Criteria + evaluační manuál ITSEM * CTCPEC - Canadian Trusted Computer Product Evaluation Criteria * Metodiky a softwarová řešení * CRAMM * Cobra * DRAMBORA zahlavi CZ E-komerce * Elektronicky realizované: * Komerční transakce * Produkty a služby * Jednotlivci a organizace (B2B, B2C, C2C, G2B, B2G) * S masovým rozšířením internetu růst finančních prostředků do e-prostředí a rozšiřování e-produktů * V současnosti e-komerce jedna z priorit firem i konkurenceschopných států zahlavi CZ E-komerce v ČR dle ČSÚ 2015 (16+) * 55,8 % někdy nakupovalo přes internet (55,3 % posledních 12 měsíců, 35,4 % přes slevový portál) * Platby: 19,8 % kartou, 43,1 % převodem internetbanking, 27,6 % při osobním odběru, 57 % na dobírku * Zboží: 62,1 % oblečení, obuv, doplňky, sportovní potřeby; 31,1 % potraviny, kosmetika, zdravotnické prostředky a léky; 27 % elektronika, vč. počítačů; 23,1 % vybavení domácnosti, vč. elektrospotřebičů; 18,7 % knihy, noviny, časopisy, film, hudba; 11,7 % hračky, stolní hry * Služby: 37,3 % vstupenky na kulturní nebo sportovní akce; 18,4 % letenky nebo jízdenky; 17,8 % ubytování; 12,8 % jiné služby v cestování (dovolené, půjčení auta); 8,9 % jiné služby (fitness, gastronomie); 7,3 % fotoslužby; 7,6 % telekomunikace * Důvody nenakupování přes internet: 25,7 % preference kamenné prodejny, 19,7 % nedostatek znalostí, 13,5 % složitost reklamace, 7,2 % obavy o bezpečnost zahlavi CZ Vývoj e-komerce * 70. léta – e-komerce jen v dopravě komerčních dokumentů, např. objednávky, nabídky * 80. léta – rostoucí využívání kreditních karet a ATM, bankovnictví přes telefon, letecké rezervační systémy * 90. léta – internet silně komercializován a uživatelé využívají dot-com a internetové startupy, různorodé možnosti od přímého prodeje po e-learningové zkušenosti * Po 2000 – mnoho obchodníků nabízí služby přes WWW, vnímání pojmu „e-komerce“ zahlavi CZ Výhody proti běžné komerci * Dostupné odkudkoli (s přístupem na internet – globální dosah), kdykoli (24/7/365) * Zlepšení distribučních řetězců * Snížení nákladů * Rychlé doručení * Lepší dostupnost a vyhledatelnost informací o produktu (vč. ceny u konkurentů) => levnější produkty a služby * Perzonalizace (customizace) zpráv, nabídky zboží, příslušenství, přístupu * Interaktivita – možnost komunikace s experty na zboží (centrální) * Sociální hodnocení služby i zboží (rating), možnost participace v hodnocení i prodeji * Zlepšení vztahů se zákazníky zahlavi CZ Pravidla pro bezpečné nakupování * Propagace i bezpečnostní upozornění od státu i firem * Dle občanského zákoníku možné zboží koupené na dálku do 14 dní vrátit bez udání důvodu * Nekupovat podezřele levné, ani zbytečně drahé (některé aukce skončí výš než cena nového zboží) * U neověřených prodejců neplatit převodem, ale dobírkou * Uchovávat doklady o transakci * Reklamace do 30 dní * Ověřit si prodejce (dostupné informace, certifikáty SAOP, APEK…) zahlavi CZ Související předměty * IKM => informační průmyslu v kontextu informační společnosti * Informační management => řízení informací v instituci * Informační audit => analýzy informací a jejich nositelů zahlavi CZ Úkol č. 9 * Vyberte si libovolnou instituci * Popište situaci, kdy tato instituce potřebuje nějakou informaci pro svůj chod * Zvažte, o jaký typ informační asymetrie se jedná * Uveďte konkrétní kroky, jak by instituce měla postupovat pro redukci informační asymetrie * Informační zdroje * Potřebné informace * Limity a hrozby řešení * Rozsah cca 2 strany, odevzdávárna titl CZ Děkuji za pozornost. zahlavi CZ Zdroje * ČSÚ. Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci – 2015. Český statistický úřad, 2015 [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/nakupovani-pres-internet * DOMBROVSKÁ, Michaela, Petr OČKO a Petr ZEMAN. Informační audit – cesta k rozvoji znalostní organizace. Ikaros [online]. 2005, roč. 9, č. 9 [cit. 2014-09-25]. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://www.ikaros.cz/informacni-audit-%E2%80%93-cesta-k-rozvoji-znalostni-organizace * DOMBROVSKÁ, Michaela. Management v krabičce. Studijní materiál předmětu Informační audit (podzim 2015) * elektronických informacních zdroju). Informační věda [online]. Praha, 2009 [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: www.informacniveda.cz/dwn/1003/1163_reserse.pdf * CHIZZOLA, Philipp. Zprávy o vztazích v novém kabátě. ePrávo [online]. 2015 [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: http://www.epravo.cz/top/clanky/zpravy-o-vztazich-v-novem-kabate-98433.html * Jonák, Zdeněk. informační ekonomie. In: KTD: Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online]. Praha : Národní knihovna ČR, 2003- [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: http://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000000504&local_base=KTD. * Jonák, Zdeněk. informační ekonomika. In: KTD: Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online]. Praha : Národní knihovna ČR, 2003- [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: http://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000000505&local_base=KTD. * Jonák, Zdeněk. informační odvětví. In: KTD: Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online]. Praha : Národní knihovna ČR, 2003- [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: http://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000003836&local_base=KTD. * Jonák, Zdeněk. informační průmysl. In: KTD: Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online]. Praha : Národní knihovna ČR, 2003- [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: http://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000000509&local_base=KTD. * Jonák, Zdeněk. informační trh. In: KTD: Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online]. Praha : Národní knihovna ČR, 2003- [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: http://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000003174&local_base=KTD. * McCARTHY. Jonathan. Business Intelligence. [online]. 2011 [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: http://afis.ucc.ie/fcarton/IS%206214/10-11/UCC%20BI%20Slides.ppt * MITRA, Jenifer. E-commerce: Introduction. Slideshare [online]. 2010 [cit. 2013-12-30]. Dostupné z: http://www.slideshare.net/jsm268/e-commerce-3717853 * OČKO, Petr. Ekonomika podniku v éře informační společnosti. Praha, 2010. 83 s., 6 s. příl. Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví. * PAPÍK, Richard. Rešeršní činnost v kontextu znalostní společnosti a vývoje. Studijní materiál předmětu Rešeršní činnost. Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK. Dostupný z: www.informacniveda.cz/dwn/1003/1163_reserse.pdf * POŽÁR, Josef. Informační bezpečnost. Plzeň: Aleš Čeněk, 2005, 309 s. Vysokoškolská učebnice (Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk). ISBN 80-868-9838-5. * ŠMEJKAL, Petr. Informační průmysl 9 v2. Studijní materiál předmětu Informační průmysl (2013/2014) * TURBAN, Efraim. Business intelligence: a managerial approach. 2nd ed. Boston: Prentice Hall, c2011, xx, 292 p. ISBN 013610066x. * UHRÍN, Tibor. Jak používat volně dostupné nástroje k základnímu sledování konkurenta: nástin problematiky (v ČR) a příklady. Portál CI [online]. 2011 [cit. 2014-09-25]. Dostupné z: http://www.portalci.cz/ci-v-praxi/jak-pouzivat-volne-dostupne-nastroje-k-zakladnimu-sledovani-konku renta-nastin-problematiky-v-cr-a-priklady * Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění zákona č. 344/2013 Sb.