e-Gov a přístupy k jeho hodnocení David Špaček david.spacek@econ.muni.cz říjen 2015 Obsah 1.Terminologie, specifika služeb e-gov 2.Přístupy k hodnocení e-gov 3.Z hodnocení v ČR 1. TERMINOLOGIE E-GOV n„globální“ termíny jako e-government, e-governance ... (m-, t-) pracují se stejnými prvky: A) zkvalitnění vztahů G2C, G2B n (front-office) n B) zkvalitnění činností uvnitř veřejné správy (G2G) (back-office) n PROSTŘEDNICTVÍM MODERNÍCH ICT Specifika elektronických služeb a služeb e-gov nSlužby vs. e-služby n nDefinice: „interaktivní a na internetu založená služba, jejíž poskytnutí řídi zákazník v prostředí vytvořeném poskytovatelem služby, do jehož procesu je do určité míry integrována“ nDefiniční charakteristiky e-služby podle Rowleyové (2006) ¡zprostředkování pomocí technologie (zrak a zvuky) ¡informační povaha e-služby a self-service ¡ SPECIFIKA ELEKTRONICKÝCH VEŘEJNÝCH SLUŽEB? Kategorie služeb e-gov 2) PŘÍSTUPY K HODNOCENÍ E-GOV (VS) KRITÉRIA A PERSPEKTIVA STRANY NABÍDKY KRITÉRIA A PERSPEKTIVA STRANY POPTÁVKY KRITÉRIA A PERSPEKTIVA STRANY NABÍDKY SLUŽBA / PLATFORMA TI OBVYKLE ŘÍDÍ PROJEKTY, PROBLÉMY TI, CO BY SE MOHLI PODÍLET, PROBLÉMY VYBERTE SI SLUŽBU A ZAMYSLETE SE, CO VŠECHNO MŮŽETE HODNOTIT SOUČASNÉ PŘÍSTUPY K HODNOCENÍ eGOV nMotto: „There is no use in delivering eGovernment services if these are not used or do not deliver the expected benefits to users.“ (Capgemini et al., 2009) n3 základní skupiny navzájem komplementárních přístupů A.ekonomické analýzy veřejných projektů B.hodnocení kvality e-služeb C.statistická měření a benchmarking A. EKONOMICKÉ ANALÝZY VP - obecné charakteristiky a problémy nviditelným cílem zlepšit kvalitu návrhů projektů, které mají být financování z veřejných zdrojů nkromě analýzy návratnosti investic (ROI) (zisk / náklady ...) doporučována kombinace analýz typu CBA n njde o n a) lepší (kvalitativní a kvantitativní) specifikaci cílů (dopadů) projektů, které chtějí dosáhnout na podporu z veřejných zdrojů n b) neopomenout alternativy (vč. možného propojení s existujícími projekty) EKONOMICKÉ ANALÝZY VP (Co to asi obnáší?) npříklad UK: BUSINESS CASES n Measuring the Expected benefits of e-government (2003) n A) Identifikování variant poskytování veřejných služeb (? služby – elektronické vs. klasické, zákazníci, propojení s jiným úřadem... jaká velikost změn...?) n B) Odhadování budoucího užívání e-služeb n C) Odhadování nákladů a přínosů - strana zákazníka D) Odhadování nákladů a přínosů – strana VS E) Vyhodnocení alternativ, doporučení k realizaci nmetodická pomoc OECD požadovala také např. n - seznam technologických rizik dopadů projektu (technologická závislost, stupeň inovace, kompatibilnost, bezpečnost, rozsah IT nabídky) B. KVALITA SLUŽEB E-GOV nvztah k faktorům představeným v rámci TAM nvýsledkem vývojově velmi nedávných snah systematizovat kritéria hodnocení (inspirováno výzkumem aspektů kvality e-služeb soukromého sektoru) n s využitím (kombinace) dvou možností hodnocení a) automatizované hodnocení b) hodnocení návštěvníkem (segmentace) ndůležitý doplněk ekonomických analýz n (zaměření na uživatele + spíše nepostihují N) PŘÍKLADY MODELŮ KVALITY E-SLUŽEB Li a Suomi (2007) PŘÍKLADY MODELŮ KVALITY E-SLUŽEB c) eGOV a BENCHMARKING n® cílem zjistit "best practice„ a nPředmět dosavadního benchmarkingu: na) e-readiness nb) podoba poskytování e-služby (nabídka a hloubka elektronizace – „stage models“, „sophistication“) nc) využití elektronického poskytování služby uživateli (poptávka) n n- mezinárodní praxe: Capgemini pro Evropskou komisi, OSN , Accenture ... vs hodnocení národním Z výsledků Z výsledků ... SNAHA INTEGROVAT RŮZNÉ PŘÍSTUPY nKRONOS n (davidspacek) [USEMAP] Rozsah publikovaného hodnocení eGov v ČR nČSÚ ndomácnosti, jednotlivci, podnikatelské subjekty a ICT male nikoliv aspekty TAM (vč. gramotnosti, spokojenosti občanů) msoučasné projekty jen omezeně nvyužití ICT ve VS mne vždy malé obce mnikoliv aspekty TAM mne aktuální projekty nMV nomezený rozsah hodnocení npředevším zaměření na nabídku, ALE nepropojeno s hodnocením ČSU, EU i českými suplujícími projekty njen omezené informace o Czech POINTech + informace mimo oficiální platformu (např. ISSS) Suplující projekty hodnocení eGov (NGOs + ...) nZejména se zaměřují na nabídku n nInfoliga nBlind Friendly Web neGovernment.cz nZlatý erb n... www.egov.cz nakademické studie ... n n n n n n- DÍKY ZA POZORNOST -