Rekapitulace Takže, už víme… ● co je vizualizace, k čemu slouží ● kde se vizualizace vzala ● jak to v ní chodí a vypadá dneska (až po umění) ● z čeho se vizualizace skládá ● jak funguje mozek, když ji čte ● jaké teoretické koncepty odpovídají na otázku, co je efektivní vizualizace (Tufte!) http://feltron.com/far14.html https://advocacyassembly.org/en/courses/9/#/chapter/1/lesson/1 https://advocacyassembly.org/en/courses/13/#/chapter/1/lesson/1 http://www.thomaswilhelm. eu/shakespeare/output/midsummernightsdr eam.html Čas na diskuzi... The purpose of visualization is insight, not pictures. – Shneiderman, 1994 Co mě naučili ve škole hledání tématu akademické psaní hledání a citace zdrojů design výzkumů získávání vlastních dat vizuální prezentace dat? Grafy v našich diplomkách… … něco sdělují, ale špatně se čtou. … vlastně nic nesdělují. … mi neúmyslně lžou. … mi záměrně lžou. Co bychom měli o grafech vědět všichni... I. Ujasněte si, co vlastně chcete říct. Nebojte se nepoužít vizualizaci. Vyberte správnou formu vizualizace. http://jakygraf1.jdem.cz/ http://jakygraf2.jdem.cz/ Omezte nebo rozšiřte vstupní data. Udělejte si pořádek v datech! Konzultujte a testujte. http://helpmeviz.com/ II. Obalte graf správným kontextem. Graf není jenom doplněk textu. … a pak se děje tohle a tady tohle a takhle to z dat toto a na základě toho se toto takto přes to, z čehož vyplívá že v reakci na toto můžeme konstatovat, ačkoliv přesto že tamto bylo tady, toto a v podstatě i tamhle, data ovšem naprosto a zcela prokazatelně ukazují že to bylo jinde a takto (viz graf č. 2) a protože je toto takto a pak se děje tohle a tady tohle a takhle to z dat vyplívá i toto a na základě toho se toto takto přes to, přesto že tamto bylo i tamhle a vůbec i všude jinde než jak bylo zkoumáno.. Netvořte překážky při čtení ani v kontextu grafu. Netvořte překážky při čtení ani v kontextu grafu. Praktická vsuvka Nelžete a nemanipulujte. Nebuďte FOX news! Design a estetika pro efektivní grafy Chartjunk Zbavte se všeho, co není důležité pro efektivní příjem sdělení. Nepoužívejte 3D, pokud nepřidává další rozměr informaci, kterou se snažíte předat. Přemýšlejte nad barvami. http://vyberbarev.jdem.cz/ http://testbarvoslepost.jdem.cz/ Praktická vsuvka Co vlastně chceme říct? Varianty A a E nejsou ekonomicky perspektivní Zatímco varianta F, kterou jsme po spuštění výroby považovali za neperspektivní, na trhu nalézá odbyt, výrobu dlouhodobě průměrných variant A a E doporučujeme zastavit. Není jediné správné efektivní řešení, ale každé efektivnější řešení je lepší než to výchozí. Doporučení pro jednotlivé typy grafů Vizualizace není povinnost, vizualizace je výhoda. Nevytvářejte bezobsažné vizualizace. Definujte si, co chcete říct. Sdělení je jasné i bez textu, vizualizace obstojí sama o sobě. Vždy si ověřte, že vizualizace bude správně čtena. Snažte se o minimalismus, utlumte chart junk. Pozor na barvoslepost, pozor na černobílý tisk, vytvářejte přístupné vizualizace. Při tvorbě grafů v diplomce používejte selský rozum. Přemýšlíme nad vizualizací aneb Hejtujeme pozitivně US budget http://migranti.jdem.cz/ www.energomonitor.cz/ urbanobservatory Úkol (deadline 4.11.) Najděte nějakou vizualizaci, o které si myslíte, že je navržená špatně. Popište její problémy, zohledněte přitom, co chtějí říct a jakým způsobem se o to snaží. A pokuste se popsat lepší řešení.