Vliv IT na informační gramotnost INFORMAČNÍ GRAMOTNOST Information Literacy Landscapes •A. Lloyd založila na dizertaci IG hasičů pomocí zakotvené teorie – zkušenost s informací v komplexní, kontextualizované praxi, procesech a interakcích; nejen diskrétní sada atributů a dovedností •Informace transformuje začátečníka na experta => přenos znalostí klíčový v komunitě/organizaci •Krajina dána topografií, klimatem, komplexní ekologií – interpretace různě, pro neznalého matoucí, znalý (i typu) vodítka => totéž informační krajina •Problém modelů IG – omezení na tradiční učení (co IZ a jak s ním pracuje) a učení se učit (tj. educational landscape) se zaměřením na text a ICT, IG ale širší Information Literacy Landscapes •Workplace landscape – informace sociálně produkována a distribuována (role vztahů), mění se v interakcích a sdíleném porozumění, obsažena nejen vyjádřená slovy, ale i třeba neverbálně (gesta, chování), silný vliv komunity praxe => textové, sociální (hodnoty) a fyzické (pozorované chování) informace •Poznání informační mezery (po potřebuješ vědět) => sdílení informací (typ obsahu pro řešení problému) => přístup k znalostním strukturám expertů (ukážu, jak to je, co jde dobře/špatně) => stínování, mentoring, koučing pro budování informačních strategií https://lh6.googleusercontent.com/-SfGZNa3oxsc/TWo4LWpuQgI/AAAAAAAAACs/mKGj_2DJST8/s1600/illandscap e.jpg Další modely a standardy •Information Power pro K12 rozdělené na základní kompetence IL, samostatné učení a sociální odpovědnost stojící na IL a skvělé přiřazení edukačních strategií •A New Curriculum for Information Literacy (ANCIL) – integrace do kurikula skrz realizaci výzkumu s reflexí a kolaborací •CILIP Information Literacy model => převzal IVIG, důraz na etiku •Christine Bruce: Seven Faces of Information Literacy a Six Frames for Information Literacy Education – různé druhy uplatnění IL dovedností •… • Definice informační společnosti Např. TDKIV: „Společnost založená na integraci informačních a komunikačních technologií do všech oblastí společenského života v takové míře, že zásadně mění společenské vztahy a procesy. Nárůst informačních zdrojů a komunikačních toků vzrůstá do té míry, že ho nelze zvládat dosavadními informačními a komunikačními technologiemi.“ (KRIŠTOFIČOVÁ, 1999) • Informační chování (information behavior) •Zahrnuje hledání informací: ◦Záměrné, vědomé (komunikace s okolím se záměrem získat informace; aktivní vyhýbání se informacím) ◦Nezáměrné, pasivní (sledování TV či poslouchání rádia bez konkrétního záměru získání informace) •Podrobněji samostatný A předmět Wilsonův model informačního chování (1981, verze 2) wilson 2 Informační generace (Bawden) Generace Nar. Sociální podmínky Kom. Vlastnosti a informační chování Veteráni 1915-1945 Světová válka, ekonom. problémy Rádio, kino, knihy Až 70 % neví, co je internet, nesourodá generace Boomers 1945-1965 Dětství v ekonom. stabilitě TV, knihy, desky, telefon Více se učí novému, ochotni učit se novým technologiím X 1965-1980 Studená válka, nejistá kariéra Počítače, stereo, CD, MTV Náchylní ke změnám, často se rekvalifikují, pesimisté, preferují anonymitu, wiki, umí využívat technologií, ale nejsou jí opojeni Y, Millennials 1980-1995 E-svět, poslední znající nejdřív školu, pak internet Web, mobil, PC hry Optimisté, ICT část života, necítí nedostatek informací, tvůrci informací, nerespektují autorská práva, rádi dělají vše sami – raději Google než sofistikované nástroje Z, Google gen. Po 1995 Neznají svět bez e-informace a spojení do sítí SNS, SMS, iPady Multitasking, špatná koncentrace, málo hluboké přemýšlení, mylně si myslí, že ICT perfektně zvládají, učí se raději na síti než sami, raději obrázky, zvuky a video než text, rychlost především, mýty o odlišnosti od předchozích gen. Tematicky specifická IG •Silně zastoupeno v ANCIL •Např. identifikace potřeby, práce se zdroji, hledané informace, přesnost X úplnost… Přemýšlejte (fakulty MU): ◦Zdravotní sestry ◦Psychologie ◦Novináři ◦Právo ◦Geografie ◦Informatika ◦Pedagogika ◦Animátor sportovních aktivit ◦Regionální správa Informační společnost – různá vymezení •Ekonomické (Machlup, Porat, Drucker) – od ekonomiky výrobků k ekonomice služeb •Technologické (Shannon, Mansuda) – vliv ICT na společnost, vč. zvýhodnění informačně gramotných •Sociologické (Castells, Bauman, Bell) – nový společenský model (paradox informační společnosti), Digital Divide •Historické (McLuhan, Toffler) – změna role informací Můžeme mluvit o informační společnosti? •ČR je poměrně ateistická země, ale… ScreenHunter_02 Sep IG a IT v informační společnosti •“To be information literate, a person must be able to recognize when information is needed and have the ability to locate, evaluate and use EFFECTIVELY the needed information“ (American Library Association, 1989) => viz vývoj a související gramotnosti •IT zjednodušují mnoho aktivit s informacemi (např. vyhledávání) •Informace stále klíčová, ale její použití se mění s IT => IG úzce spojena s IT Zjednodušení • • • • • • • Stále nutné porozumění proč a jak, ale IT snižují množství chyb + čas (např. kvantitativní výzkum) [USEMAP] A Brief History of Technology in Education Změny IT – dok. analýza •Články v Library, Information Science & Technology Abstracts, Library & Information Science Source (EBSCO) •Některé pojmy vyřazeny – bez zajímavějších zlomů ve výskytu •Jinak milníky ve vývoji IT + důležité pro IG •Žádné omezení, výskyt TX => i vyhledání synonym (nečištěno), ale nemohlo ovlivnit výsledek •Vývoj ve zdrojích => ne kdy vzniklo, ale kdy se rozšířilo, že se to odrazilo i v odborných zdrojích •Srov. se změnami definice IG Rok Milník (šedá) nebo definice (černá) electronic inf. resources, computer, IT, e-mail, Internet 73 Mobile device 74 Zurkowski: access inf. usable in real work + in problem solving [1] 76 Hamelink, Owens: use inf. to achieve political emancipation [2] Burchinal: locate and use inf. to solve problems effectively [1] 79 Electronic Commerce / Electronic Government 87 Kuhlthau: incl. library and computer skills (access and use inf.) [3] 89 WWW (World Wide Web) ALA: aware of the need, find, evaluate and use inf. efficiently [1] Breivik + Gee: associated with ICT resource-based learning [2] 90 Search Engine Eisenberg + Berkowitz: define task, strategy, access, use, synthesis, evaluate [4] 92 Doyle: define need, search in sources incl. IT, evaluate, organize and use inf. [1] 93 Kuhlthau: task, topic, pre-exploration, focus, collection, search closure [4] 94 Colorado Educational Media Ass.: use IT to access inf. and communicate [1] 95 Social Networks 97 Google Bruce: The Seven Faces of IL (using IT for inf. retrieval and communication) [4] SUNY: be aware of the need, locate, evaluate, effectively use and communicate inf. [1] 99 Byerly + Brodie: find and use inf. for LLL, incl. presenting inf. [5] 01 ACRL: described ALA definition in detail by 22 indicators and 87 outcomes [4] 04 Web 2.0 06 Castells: handle sources of inf. to reuse the inf. for the benefit of the society [2] Elmborg: to find, use and evaluate inf. to solve problems during LLL [2] IFLA: access, evaluate and use inf.; extend library skills [6] 08 UNESCO: be aware of the need, find, evaluate, store, use, create and communicate inf. [7] Výkres2 •EIZ 2005, IT 2007, Web 2.0 2009, SNS 2012 •Růst jen mobilní zařízení + eGov/eCom => nejen hledání, i použití inf. • Klíčové změny IT ve vztahu k IG (Helvoort) •“content integration (federated search engines) •amateur publishing (user generated content) •use of social networks to find information •personalization and push technology •loss of context / fragmentation of information” •=> měla by reflektovat IG – podmínky efektivní spolupráce v informační společnosti IT v knihovnách •IT v knihovnách jako zjednodušení (OPAC, automatizace, digitalizace…) •Dle zákona přístup k internetu, vč. zpřístupnění státních informací => eGov •Koncepce rozvoje knihoven od 2004 – počítačová a informační gramotnost uživatelů vzdělanými knihovníky, od 2011 důraz na odstranění Digital Divide •IFLA – zpřístupnění infrastruktury, vzdělávání a poradenství pomocí IT •Propojení IT a IG => Fluency with IT • Vzdělávání v ČR o IT a IG •RVP: oblast Informační a komunikační technologie (od 2004 nerevidováno) ◦povinná min. hod/týden na 1. a 2. stupni ZŠ, nedostatečné – posilováno ◦2. stupeň témata: ◦vyhledávání informací a komunikace, hl. ověřování věrohodnosti ◦zpracování a využití informací (kancelářské balíky, estetická a typografická pravidla, soulad se zákony o duševním vlastnictví, informace z různých zdrojů s vyhodnocenými vztahy údajů, prezentace informací) ◦neprostoupeno do dalších předmětů •Rozvojové projekty, např. EU peníze školám, Metodika II (rvp.cz), Profil Škola21 •Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 (11/2014) ICILS: vzdělávání v ČR o IT a IG •8. ročníky v 19 zemích (5 světadílů), v ČR ČŠI •Dvoukolový stratifikovaný výběr: 170 škol, 3200 žáků, 2150 učitelů •Žákovský test počítačové a IG, dotazníky: žákovský, učitelský, školní, ICT koordinátory •Témata: používání počítačů jako takové, získávání informací a jejich posuzování, zacházení s informacemi, přetváření informací, vytváření informací, sdílení informací, bezpečné používání informací Co se podle vás naučilo nejvíc žáků ve škole (ne jinde)? a)Prezentovat inf. před ostatními pomocí počítače b)Vyhledávat inf. pomocí počítače c)Posoudit použitelnost inf. pro školní práci d)Posoudit důvěryhodnost inf. z internetu e)Uvádět odkazy na internetové zdroje f)Vytvářet dokumenty pro školní práci g)Pracovat v počítačové síti h)Měnit počítačové nastavení ICILS – schopnosti žáků •Vliv SEI rodičů a počtu počítačů v domácnosti, ale i počtu knih, vliv rodiny hl. na dívky (chlapci spíše sami) •Ne vliv zájmu o IT •Sebehodnocení odpovídá dovednostem •Nadprůměrné využití PC ve volném čase, podprůměr pro studium •Mnoho naučil sám, dále rodina Úkony naučené ve škole ZŠ - F ZŠ - M G - F G - M Uvádět odkazy na internetové zdroje 54 % 46 % 60 % 40 % Vyhledávat inf. pomocí počítače 85 % 73 % 83 % 62 % Prezentovat inf. před ostatními pomocí počítače 83 % 77 % 83 % 74 % Posoudit důvěryhodnost inf. z internetu 59 % 59 % 57 % 55 % Posoudit použitelnost inf. pro školní práci 78 % 75 % 75 % 66 % Vytvářet dokumenty pro školní práci 52 % 43 % 30 % 32 % Měnit počítačové nastavení 18 % 11 % 15 % 9 % Pracovat v počítačové síti 19 % 13 % 18 % 12 % ICILS a školy •Podprůměrné použití počítače žákem, ale mírně nadprůměrné učitelem v různých předmětech •Cca ½ nemyslí, že IT ve výuce je pro školu priorita a není dost času pro přípravu zapojení IT do výuky •Vyšší vybavení škol interaktivními e-studijními materiály a PC, ale nižší u tabletů + vnímají vybavení nejpozitivněji •Nejslabší přesvědčení o podpoře výuky pomocí IT (spolupráce žáků, plánování a uspořádání práce, zlepšení studijních výkonů) Každoroční statistiky NIPOS (2013) •2013: 5381 knihoven – na 10 tis. obyvatel 5,1 knihoven (EU 1,3) •Neprofesionální knihovny výrazně horší vybavení a služby, vč. vzdělávacích •Rozdíl v počtu akcí (vedou krajské – skoro 1/den) a ve velikosti NK X ostatní; problém nejasné vymezení NK MZK Krajské Základní s reg. funkcí Další zákl. profes. Zákl. neprofes. Knihoven 1 1 13 87 697 4581 Návštěvníků na internetu (v tis.) 216 329 434 799 855 238 Vzdělávacích akcí pro veřejnost 126 93 4547 (⌀350) 15027 (⌀173) 10171 (⌀15) 1537 (⌀0,3) Návštěvníků vzdělávacích akcí (v tis.) 9 (⌀71) 2 (⌀22) 105 (⌀23) 304 (⌀20) 229 (⌀23) 29 (⌀19) Jaký je vývoj návštěvnosti vzdělávacích akcí v knihovnách? a)zvyšuje se b)stagnuje c)klesá Využití IT v knihovnách •Roste využití IT i vzdělávání v knihovnách i přes růst vybavení domácností (Eurostat) •34 % uživatelů knihovny vzděláváno X 25 % EU •Pravidelný růst počtu vzdělávacích akcí (o cca 1500/rok) a jejich návštěvníků (o 50 tis.) => potenciál pro rozšíření •Motivace využít internetu: ČR hl. poradenství zaměstnanců knihovny a pomoc jiných uživatelů X EU bezplatnost služby •Poradenství vyzdvihováno i u konkrétních služeb a práce s IT => nutná připravenost Názory uživatelů na přínosy informačních a komunikačních technologií ve veřejných knihovnách v České republice: Závěrečná zpráva Prostředí VŠ (IVIG) •40 % realizace IV v dlouhodobých plánech školy, 73,3 % rozvojové projekty •53,3 % pozice koordinátora IV •Témata spojená s IT, ale tradiční Témata Výskytů vyhledávání v katalogu 15 služby knihovny obecně 15 vyhledávání v databázích 14 citační rejstříky 14 rešeršní strategie 13 citování 12 psaní odborných textů, VŠKP 11 prevence plagiátorství 11 citační manažery a generátory 10 repozitáře VŠKP 7 normy 7 patenty 5 jiná 5 IVIG 2014 (23 institucí) Krajské a základní knihovny •Pozice koordinátor IV nezavedená, hl. u menších knihoven •Problém vzdělání knihovníků – neví, co koho a jak učit •Témata dál od IT •Lze lekce IV takto nazývat? Deskripce 08/2011 •Online dotazník přes knihovnické e-konference (jen IVIG a IVU malá návratnost), 210 knihovníků (45 % krajské a základní, 31 % akademické) •Obecně témata různorodá, pro děti ale hl. čtenářství (84,1 % relevantních respondentů) •EIZ obecně nejčastější (55 %), pro děti 4. (51,6 %) za tradičními a kulturními •Doplnění 01/2012 (121 profesionálních knihoven): 75 % vzdělává a 69 % některé vzdělávací akce zaměřuje na počítač nebo internet PIAAC: funkční gramotnost dospělých a úspěšnost v zaměstnání i životě •OECD (Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj) •Dospělí (16–64 let) v čtenářství a matematice + řešení pomocí IT •IG blízká čtenářská gramotnost (z dokumentu zjistit informaci, hodnotit a interpretovat, pracovat s katalogem knihovny…) •Počítačové kompetence např. práce s e-mailem, hledání informace v tabulce pomocí funkcí, rezervace pomocí IS •ČR opět podobná průměru OECD; nejlepší Japonsko, Švédsko, Finsko, Nizozemsko; nejhorší Španělsko, Itálie, Francie ◦ • Problémy s počítačovou gramotností dle PIAAC Schéma příčinných vazeb determinace výdělku – celá aktivní populace IFLA Trend Report (2013) •TREND 1 New Technologies will both expand and limit who has access to information. •TREND 2 Online Education will democratise and disrupt global learning. •TREND 3 The boundaries of privacy and data protection will be redefined.. •TREND 4 Hyper-connected societies will listen to and empower new voices and groups. •TREND 5 The global information environment will be transformed by new technologies. •=> změny v příštích letech vlivem IT •Zkuste ve skupinách diagram proč-proč Analýza: diagram proč-proč •strom, kdy každé tvrzení členěno na „proč“ => dekomponování problému do příčin •možnost analýzy množství příčin, hledání hlubokých kořenů komplexního problému Použití IT bez IG •Výzkumy použití IT (hl. dětmi) – často omezené a neefektivní •Ale uživatelé přesvědčeni o své znalosti – nechtějí se učit víc •Vzájemná podpora IG a IL při každodenní práci s uživatelem IT IG Použité zdroje •American Library Association. Presidential Committee on Information Literacy. Final Report. Chicago: American Library Association. (1989). Retrieved September 24, 2013, from http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/publications/whitepapers/presidential.cfm •Helvoort, J.v.: Impact of Recent Trends in Information and Communication Technology on the Validity of the Construct Information Literacy in Higher Education. Communications in Computer and Information Science 96, 61--73 (2010) •IFLA Tren Report. IFLA [online]. 2013 [cit. 2015-10-12]. Dostupný z: http://trends.ifla.org/ •KOVÁŘOVÁ, Pavla. Zneužití digitálních stop uživatelů ICT: vzdělávání v knihovnách jako prevence narušení soukromí. Praha, 2015. Dizertační práce. Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví. •KOVÁŘOVÁ, Pavla a Iva ZADRAŽILOVÁ. The Influence of Technological Changes on the Definition of Information Literacy. In Serap Kurbanoglu, Esther Grassian, Diane Mizrachi, Ralph Catts, Sonja Špiranec. Worldwide Commonalities and Challenges in Information Literacy Research and Practice. Neuveden: Springer, 2013. s. 118-125, 8 s. ISBN 978-3-319-03918-3. doi:10.1007/978-3-319-03919-0_14. •LANDOVÁ, Hana a Zdeňka CIVÍNOVÁ. 2010. Aktivity vysokoškolských knihoven v oblasti informačního vzdělávání: vývoj v letech 2006-2010 na veřejných vysokých školách v ČR. ProInflow [online]. Roč. 2, č. 2 [cit. 2014-11-29]. ISSN 1804–2406. Dostupné z: http://pro.inflow.cz/aktivity-vysokoskolskych-knihoven-v-oblasti-informacniho-vzdelavani-vyvoj-v-le tech-2006-2010-na-vere •LLOYD, Annemaree. Information literacy landscapes: an emerging picture. Journal of Documentation [online]. 2006, 62(5): 570-583 [cit. 2015-10-05]. DOI: 10.1108/00220410610688723. •LLOYD, Annemaree. Information literacy landscapes: information literacy in education, workplace and everyday contexts. 1st pub. Oxford: Chandos Publishing, 2010, xvi, 192 s. ISBN 9781843345077. •NEJEZCHLEBOVÁ, Jana. Veřejné knihovny 21. století a informační vzdělávání. In: KOVÁŘOVÁ, Pavla. 2012. Trendy v informačním vzdělávání. 1. vyd. Zlín: VeRBuM. ISBN 978-80-87500-18-7. Použité zdroje •QUICK, Susannah, Gillian PRIOR, Ben TOOMBS, Luke TAYLOR a Rosanna CURRENTI. 2013. In: Názory uživatelů na přínosy informačních a komunikačních technologií ve veřejných knihovnách v České republice: Závěrečná zpráva [online]. TNS - Bill&Melinda Foundation [cit. 2014-11-29]. Dostupné z: http://www.ikaros.cz/images/201308/Cross-European_Libraries_Survey_CZE.pdf# •See the evolution of an indicator and compare breakdowns: Households with access to the Internet at home. 2014. In: Digital Agenda Data [online]. [cit. 2014-11-29]. Dostupné z: http://digital-agenda-data.eu/charts/see-the-evolution-of-an-indicator-and-compare-breakdowns#chart ={%22indicator-group%22:%22internet-usage%22,%22indicator%22:%22h_iacc%22,%22breakdown-group%22:%22 Celkem%22,%22unit-measure%22:%22pc_hh%22,%22ref-area%22:%22CZ%22} •SINHA, Manoj Kumar, Sudip BHATTACHARJEE a Sucheta BHATTACHARJEE. 2013. A Study on ICT Literacy and Internet Use Pattern among College Library Users of Barak Valley, South Assam, North East India. Current Trends in Technology and Science [online]. Roč. 2, č. 5 [cit. 2015-09-20]. •STRAKOVÁ, Jana a Arnošt VESELÝ. 2013. Předpoklady úspěchu v práci a v životě: Výsledky mezinárodního výzkumu dospělých OECD PIAAC. 1. vydání. Praha: Dům zahraniční spolupráce. ISBN 978-80-87335-53-6. Dostupné z: http://www.piaac.cz/attach/PIAAC_publikace_web.pdf •WILSON, Tom D. Models in information behaviour research. Journal of Documentation. 1999, roč. 55, č. 3, s. 249-270. Dostupné z: http://informationr.net/tdw/publ/papers/1999JDoc.html •Základní statistické údaje o kultuře v České republice 2013. III. díl, Knihovny a vydavatelská činnost. 2014. Praha: NIPOS - Centrum informací a statistik kultury, 65 s. ISBN 978-80-7068-283-8. Dostupné také z: http://www.nipos-mk.cz/wp-content/uploads/2013/05/Statistika_2013_III.KNIHOVNY_VYDAVATELE.pdf •ZIKUŠKA, Jan a Hana Landová. VŠ knihovny vzdělávající: výsledky průzkumu. Konference Bibliotheca Academica 2014 [online]. [cit. 2 2014-11-29]. Dostupné z: http://www.akvs.cz/aktivity/ba-2014/ba2014-landova.pptx •Použité obrázky: ◦http://moirabent.blogspot.cz/p/information-literacy-landscape.html ◦Photo by fruity monkey (Flickr)