Témata přednášek PS 2016 • •6. 10. PSANÍ SKUPIN BĚ/PĚ/MĚ/VĚ; PŘEDLOŽKY A PŘEDPONY S-/Z-/VZ- •13. 10. PSANÍ Ú/Ů; SOUHLÁSKOVÉ SKUPINY •20. 10. PSANÍ VELKÝCH PÍSMEN •27. 10. PSANÍ I/Y V KOŘENECH A KONCOVKÁCH •3. 11. PROBLEMATICKÉ JEVY TVAROSLOVNÉ A SYNTAKTICKÉ •10. 11. HRANICE SLOV V PÍSMU •17. 11. SAMOSTUDIUM: PSANÍ SLOV PŘEJATÝCH; ZKRATKY A ZNAČKY •24. 11. INTERPUNKCE VE VĚTĚ JEDNODUCHÉ •1. 12. INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ •8. 12. SAMOSTUDIUM/OPAKOVÁNÍ (bude upřesněno) •15. 12. OPAKOVÁNÍ/TEST • Psaní skupin bě/pě/mě/vě 6. 10. 2016 Psaní pě a bě/bje, vě/vje 1.po souhlásce p se nikdy nepíše je! 2. 2.u substantiv vzoru žena v 6. pádě vždy -ě (o volbě, o krávě) 3. 3.vyskytuje se vyslovované [je] v kořenu slova za předponami ob-,v- • ano -bje-, vje- (ob-jev, v-jem) • • ne -bě-, -vě- (oběd, věda) Psaní mě/mně/mne •Zájmeno já • •2. a 4. pád MĚ / MNE (srov. tě, tebe) • •3. a 6. pád MNĚ / MI (srov. tobě, ti) • Psaní mě/mně/mne •Ostatní slova s -mně- •- pokud se hláska n či ň vyskytuje i v jiném tvaru téhož slova, •popř. ve slově odvozeném • -adverbia odvozujeme od adjektiv: rozumně <- rozumný • -slovesa na základě tvaru 3. os. č. j.: rozuměl, rozumět <- rozumí • podobně: uzemnění, zatemnění, zatmění <- uzemnit, zatemnit, zatmít • Předložky a předpony s-/z-/vz- Úvod 1.kdo, co 2.(bez) koho, čeho 3.komu, čemu 4.(pro) koho, co 5.oslovujeme 6.(o) kom, čem 7.(s) kým, čím •NOMINATIV •GENITIV •DATIV •AKUZATIV •VOKATIV •LOKATIV/LOKÁL •INSTRUMENTÁL Úvod •slovesa DOKONAVÁ vyjadřují, že děj byl ukončen/bude završen • • přečetl jsem knihu přečtu knihu • •slovesa NEDOKONAVÁ k faktu ukončení děje se nevyjadřují • • četl jsem knihu čtu knihu budu číst knihu Předložky s, z • •předložka s(e) + INSTRUMENTÁL („s kým, s čím“) • s bratrem se psem s diváky • •předložka z(e) + GENITIV („z koho, z čeho“) • vstát z postele socha z kamene pozdrav z tábora • Zvláštnosti, problémy •s(e) + GENITIV „z povrchu pryč“, „po povrchu dolů“ • •spadla s koně stáhl prsten s prstu shodili to s lavice • •-> lze se s tím setkat, ale vnímáno jako zastaralé; obvykle tedy: • •spadla z koně stáhl prsten z prstu shodili to z lavice •s sebou sebou •Přineste s sebou občerstvení. Ryba sebou ještě mrskala. • •kdo s koho Teď se ukáže, kdo s koho! • •být s to Nejsem s to tu látku pochopit. Předpony s-/z-/vz- • • •s(e)-/z(e)- + sloveso nedokonavé -> sloveso dokonavé • končit, trávit, křížit -> skončit, strávit, zkřížit • • •- důležitý je význam, výslovnost bývá často zavádějící Předpona s(e)- •1. pohyb shora dolů •schlípnout schýlit se spadnout stáhnout strčit • • •2. pohyb z povrchu pryč •sčesat seškrábnout sfouknout sklouznout • Předpona s(e)- •3. pohyb (výsledek pohybu) k sobě, doprostřed, dohromady •sbíjet sdružit se shledat se shon schůze spřádat • • • •4. uvedení v soulad, uzavření dohody •sestavit sjednat spočítat shodnout se • Předpona z(e)- •1. dokonavá slovesa s významem základového slovesa nedokonavého • •zformovat zelektrizovat zkritizovat ztloustnout zpozorovat • • •2. význam „učinit nebo stát se něčím“ • •ztemnět zdokonalit zocelit znechutit Předpona vz- •1. směr vzhůru vztyčit vznést se vzepnout se • • •2. pohyb proti něčemu vzpírat se vzbouřit se • • •3. začátek děje vzklíčit vzplanout • shlédnout zhlédnout •(odněkud, někam, směrem dolů) (něco, (se) v něčem) převzato z http://2.bp.blogspot.com/-8JYo6RqGyj4/Tz7hTNXjr6I/AAAAAAAAA9U/uHJbwQddQUc/s1600/tv.jpg Převzato z https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/dc/4a/1f/dc4a1f19e1a7b79cb0b3523831a0fe2b.jpg