Syntax — seminář I Pavel Caha 22.9. 2015 1 Obecný úvod (1) Vyžaduji a. přítomnost (povoleny 2 absence) b. přípravu (i) přednáška a/nebo čtení učebnice Thinking Syntactically (ii) vypracování zadaných úkolů Následující úkoly vypracujte na příští hodinu, tj. na 29.9. 2 Uvod k úkolům V tomto týdnu se budeme zabývat dvojznačností. Vaším úkolem je přečíst z učebnice Thinking syntactically první část první kapitoly (po stranu 19). V učebnici používá Haegemanová závorky jako způsob značení, jak jsou dvojznačné řetězce interpretovány. Např.: (2) black cab drivers je dvojznačná fráze, kterou lze interpretovat buď jako (2a) nebo (2b). a. [2 [1 black cab ] drivers ] b. [2 black [1 cab drivers ] ] Já po Vás budu chtít, abyste taková schémata zachycovali nikoli závorkami, ale jiným — ekvivalentním — způsobem, a sice takto: (3) a. 2 b. 2 1 drivers black 1 black cab cab drivers (2) a (3) jsou ekvivalentní způsoby reprezentace jazykové struktury. To, co v (2) patří spolu do jedné závorky, se v (3) nachází tzv. pod jednou střechou (pod jedním uzlem/bodem), který směrem dolů obsahuje všechny výrazy, které obsahuje daná závorka v (2). Např. v závorce 1 jsou vždy obsažena dvě slova [viz (2) ], a ta stejná slova jsou rovněžo bsažena i v uzlu 1 [viz (3) ]. Slova se nacházejí na koncích čar, tzv. hran. V závorce 2 je vždy obsažena závorka 1 a ještě jedno slovo navíc; stejně tak v uzlu 2 je obsažen uzel 1 a dané slovo navíc. ? _ 3 Ukol 1: Předložkové fráze • Příklady i Petr chtěl pozorovat závodníky z Norska. ii Petr chtěl pozorovat závodníky z okna. (4) Otázka. Věty (i) a (ii) se zdánlivě liší pouze v tom, jaké substantivum následuje po předložce z. Liší se ale i tím, jak je interpretována místní předložková fráze. Nakreslete syntaktickou strukturu pro každou z vět tak, aby tyto struktury vystihovaly rozdíl v interpretaci. Stačí nakreslit strukturu částí vět, které jsou kurzívou. (Tato konvence platí i v dalších příkladech). Předpokládejte, že z-Norska/okna je jedno slovo, tj. jeden uzel. 1 4 Ukol 2: Nejednoznačné zadání • Příklad i Stačí nakreslit strukturu částí vět, které jsou kurzívou. (5) Věta [i] — převzatá z minulého zadání — je dvojznačná. Přemýšlejte nad tím jak. Pokuste se tuto dvojznačnost zachytit pomocí závorek a strukturního grafu. Pro účely grafu můžete považovat vztažnou větu za jedno slovo, i když ve skutečnosti tomu tak není. Na semináři si představíme konvenci, která bude trochu lepší, než považovat celou větu za slovo... 5 Ukol 3: Zase předložkové fráze • Příklad i vyhnání podvodníků z Brna (6) Otázka. Jmenná fráze (i) je dvojznačná v závislosti na tom, které jméno je modifikováno frází z Brna. Nakreslete frázové stromové diagramy pro tyto dva různé významy. Považujete frázi z-Brna za slovo. 6 Úkol 4: Číslovky • Příklad i bez dvou motorových letadel ii bez dvoumotorových letadel (7) Otázka. Řetězec [i] je dvojznačný. V jednom významu modifikuje číslovka počet letadel, v druhém čtení (tradičně psaném jako (ii)) modifikuje počet motorů. Nakreslete závorky a graf pro každý z významů. Předložku bez můžete ignorovat. 7 Ukol 5: Zase předložkové fráze • Příklad i Včera tu narazil autobus do sloupu ii Včera tu narazil autobus do Sloupu (8) Otázka. Věty (i) a (ii) se zdánlivě liší pouze v tom, jaké substantivum následuje po předložce do. Liší se ale i tím, jak je interpretována místní předložková fráze. Nakreslete syntaktickou strukturu pro každou z vět tak, aby tyto struktury vystihovaly rozdíl v interpretaci. Stačí nakreslit strukturu částí vět, které jsou kurzívou. Předpokládejte, že do-Sloupu/sloupu je jedno slovo, tj. jeden uzel. 8 Ukol 6: Matematika (9) a. 5-2-1 b. 10-6-3 Tyto příklady jsou dvojznačné (existují dva způsoby, jak je počítat). Pokuste se tuto dvojznačnost zachytit závorkami a grafem. 2