Disharmonická rodina biblioterapeutický experiment č. 2 1) vstupní strategie · identifikace potenciálních problémů: vyrůstání v disharmonickém rodinném prostředí, setkávání se s disharmonickým rodinným prostředím · stanovení cílů: poukázat na existenci patologických jevů souvisejících s rodinou (domácí násilí, konflikty aj.) a na možnost jejich případného řešení, vcítit se do jednotlivých členů disharmonické rodiny a důrazem na děti, akcentovat důležitost vztahu rodič/rodič (nikoliv pouze rodič/dítě) 2) výběr literatury · Emile Zola: Zabiják, s. 4-6 Ø koresponduje s probíranou povinnou četbou třetího ročníku 3) terapeutická práce s četbou a) předčtecí aktivity (2 minuty) · asociační kruh Ø v časovém limitu 2 minut studenti sedící v kruhu říkají libovolná slova, která jim asociuje slovo rodina b) čtecí aktivity (30 minut) · výměna rolí 1 (i s četbou 15 minut) Ø studenti se pokouší vžít do role Gervaisy: co by v dané situaci dělali, aby ji vyřešili? co by podle nich byla nejlepší reakce? Ø strategie I SOLVE (I – identify the problem, S – solutions to the problem?, O – obstacles to solutions, L – look at solutions again, choose one, V – very good, try it, E – evaluate the outcome) Ø napsat na tabuli několik možných scénářů reakce (např. vyhnat muže, pokusit se o usmíření, vyhrocení konfliktu, odchod bez dětí, odchod s dětmi aj.) a pokusit se najít optimální řešení situace · výměna rolí 2 (i s četbou 15 minut) Ø co cítí děti? vžít se do pozice osmiletého dítěte a představit si, co může cítit. co by mu v dané situaci nejvíce pomohlo? Ø napsat na tabuli konkrétní pojmenování pocitů dítěte (např. zmatek, strach, agrese, smutek aj.), ke každému jeho příčinu (a možné řešení) c) počtecí aktivity (13 minut) · vzkazy (5 minut) Ø co by studenti na místě Gervaisy vzkázali staršímu dítěti z ukázky? (napíší krátký vzkaz, který má dítě najít, až přijde odpoledne ze školy) Ø co by studenti sami za sebe vzkázali svému stejně starému dítěti? (představí si sebe za např. 15 let, libovolná rodinná situace dle jejich představ, napíší svému dítěti libovolný vzkaz, který má najít, až přijde odpoledne ze školy) · asociační kruh (2 minuty) Ø v časovém limitu 2 minut studenti sedící v kruhu říkají libovolná slova, která jim asociuje slovo rodina · závěrečná reflexe (pokračuje v kruhu, 6 minut) Ø kontrast: děti z disharmonické rodiny vs. děti z harmonické rodiny – liší se vzkazy? co je příjemnější? jak to chci mít já? Ø uvědomit si důležitost vztahu a chování otec/matka pro děti (nejen otec/děti a matka/děti) – poukázat na čtecí aktivity (ze všeho, co je na tabuli, by ideálně mělo být patrné, jak vztah rodičů ovlivňuje děti) Ø změnily se po přečtení ukázky nějak jejich představy? co je „víc rodina“: to, co říkali na začátku, nebo to, co říkají teď? (nasměřovat je k tomu kladnému – asociace spojené s rodinou by měly být přirozeně kladné, tak je to správně, pokud jsou záporné, je to špatnými zkušenostmi, nikoliv vrozené... čili člověk chce mít od přírody harmonickou rodinu a měl by pro to něco dělat J)