Co to je kurikulum? Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. • Co je pro nás důležité, abychom žákům předali? Kým má být absolvent? Jak můžeme k tvorbě kurikula přistoupit? (filosofické přístupy k tvorbě kurikula) • Akademické • Esencialistické • Polytechnické • Aktivistické (sociokritické) • Personální Jak bude vypadat pojetí ve Vašem předmětu? Pojetí kurikula Klíčové pojmy Na co nezbude čas? akademické esencialistické polytechnické aktivistické Roviny přístupu ke kurikulu • Zamýšlené • Oficiální • Realizované • Hodnocené • Skryté • Nulové Oficiální kurikulum Kde se vzalo? • Zelená kniha • Bílá kniha • Školský zákon • Rámcové vzdělávací programy Rámcové vzdělávací programy Principy, na kterých stojí... • Subsidiarita a participace • Klíčové kompetence • Průřezová témata • Uchopení jednotlivých vzdělávacích oborů Rámcové vzdělávací programy Rámcové vzdělávací programy • Klíčové kompetence • Vzdělávací oblasti • Průřezová témata Klíčové kompetence (RVP GV) 1. kompetence k učení 2. kompetence k řešení problémů 3. kompetence komunikativní 4. kompetence sociální a personální 5. kompetence občanské 6. kompetence k podnikavosti kompetence k učení • schopnost vytvářet si podmínky • motivace pro učení • techniky • metakognice • kritická práce s informačními zdroji • sebereflexe kompetence k řešení problémů • analýza • syntéza • otevřenost a tvořivost • tvorba postupu a jeho plnění • zvažování variant • formulace argumentů, zvažování důkazů kompetence komunikativní • různé prostředky komunikace včetně grafických, nonverbálních • komunikace přiměřená mluvčímu • porozumění pestré škále sdělení • schopnost volit slova I formu adekvátně komunikačnímu partnerovi a situaci (včetně odborné terminologie) • prezentační dovednosti • ICT • schopnost vést k porozumění kompetence sociální a personální • sebepoznání • sebereflexe • sebeřízení (cíle, priority) • flexibilita • spolupráce • hodnotné mezilidské vztahy • píče o zdraví • schopnost odolat tlaku kompetence občanské • vnímání svého jednání v kontextu společnosti • respekt ke kultuře, přírodě I lidem • zodpovědný vztah k právům a povinnostem • poskytování pomoci v krizových situacích • Vnímavost k dění v okolí • jednání k obecnému prospěchu kompetence k podnikavosti • peoaktivní přístup ke svému růstu a uplatnění • orientace na trhu práce • kariérní rozvoj • zvažování rizik • principy podnikání Průřezová témata vědomostní, dovednostní i hodnotová složka Osobnostní a sociální výchova • POZNÁVÁNÍ A ROZVOJ VLASTNÍ OSOBNOSTI • SEBEREGULACE, ORGANIZAČNÍ DOVEDNOSTI A EFEKTIVNÍ ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ • SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE • MORÁLKA VŠEDNÍHO DNE • SPOLUPRÁCE A SOUTĚŽ Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech • GLOBALIZAČNÍ A ROZVOJOVÉ PROCESY • GLOBÁLNÍ PROBLÉMY, JEJICH PŘÍČINY A DŮSLEDKY • HUMANITÁRNÍ POMOC A MEZINÁRODNÍ ROZVOJOVÁ SPOLUPRÁCE • ŽIJEME V EVROPĚ • VZDĚLÁVÁNÍ V EVROPĚ A VE SVĚTĚ Mediální výchova • MÉDIA A MEDIÁLNÍ PRODU • MEDIÁLNÍ PRODUKT Y A JEJICH VÝZNAMY • UŽIVATELÉ • ÚČINKY MEDIÁLNÍ PRODUKCE A VLIV MÉDIÍ • ROLE MÉDIÍ V MODERNÍCH DĚJINÁCH Multikulturní výchova • ZÁKLADNÍ PROBLÉMY SOCIOKULTURNÍCH ROZDÍLŮ • PSYCHOSOCIÁLNÍ ASPEKT Y INTERKULTURALIT Y • VZTAH K MULTILINGVNÍ SITUACI A KE SPOLUPRÁCI MEZI LIDMI Z RŮZNÉHO KULTURNÍHO PROSTŘEDÍ Environmentální výchova • PROBLEMATIKA VZTAHŮ ORGANISMŮ A PROSTŘEDÍ • ČLOVĚK A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ • ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ REGIONU A ČESKÉ REPUBLIKY Podpora pro práci s RVP • http://rvp.cz/filtr-ZKE-DC-1 – manuál pro tvorbu RVP – manuál pro práci s klíčovými kompetencemi