C:\Users\AVC\Desktop\powerpoint\logo_MENDELU_CMYK-2.gif C:\Users\AVC\Desktop\powerpoint\agro\AF_bar_negativ_1.jpg PROMĚNY MĚSTA 5 Problémy suburbanizace a suburbií •ZS 2016/2017, Brno •Připravil: Antonín VAISHAR nProces suburbanizace lze chápat jako kontinuální změnu sociálního a fyzického prostředí z venkovského na předměstské nSuburbanizace je fáze urbanizačního procesu, kdy stagnuje nebo ubývá počet obyvatel jádrového města, zatímco růst počtu obyvatel se soustřeďuje v obcích příměstské zóny • •SUBURBANIZACE nRozvoj individuálního automobilismu nIndividuální vlastnictví a osobní bezpečnost nNižší ceny pozemků a snadnější vyjednávací pozice s menšími obcemi nMódnost bydlení v rodinném domě se zahradou nPřesun lokalizace výrobních zón a komplexních služeb k dálničním křižovatkám •Příčiny a souvislosti suburbanizace nVytlačování příměstské rekreace a částečně i zemědělství ze zázemí velkoměst nBydlení - koncentrace rodinných domů vně města nKoncentrace aktivit při dálnicích a dálničních křižovatkách: výrobní a velkoobchodní zóny, hypermarkety, zábavní střediska, některé speciální aktivity (výstaviště) nPřeměna původní krajiny a snaha o skloubení kvalit venkovského bydlení a městského životního způsobu •Formy a projevy suburbanizace nPrůmysl: jižní radiála, Černovická terasa, spotřební průmysl vymísťován do prstence měst v okolí (např. Modřice, Kuřim) nObchod: síť hypermarketů [1,2 m2 na obyvatele - západoevropská úroveň] s převahou v jižním sektoru nBydlení: 80 % nových suburbánních rezidentů pochází z Brna - výstavba zejména v severním sektoru do izochrony 45 minut •Brno BRNO – MENDELU 2012 •Vývoj počtu obyvatel 2001 - 2011 IMG_6867_d Podíl osob nad 15 let s VŠ vzděláním Suburbanizované městské části na území Brna Vývoj počtu obyvatel 2001 - 2011 Vývoj počtu obyvatel 1991 - 2011 Bytová výstavba 2001 - 2011 Dokončené byty 1997 - 2007 •strana 12 nZábor ploch pro výstavbu dopravní infrastruktury nVysoké náklady provozu velkého množství aut nČasové ztráty při přepravě (zácpy) nOmezená možnost používání jiných druhů dopravy nZnečištění v jádrech měst •DOPRAVNÍ NÁROKY nNáklady na pozemky (nižší cena, ale podstatně větší zábor ploch) nNáklady na výstavbu (výstavba na zelené louce levnější, ale je třeba větších ploch a delších vzdáleností pro výstavbu infrastruktury) nNáklady na provoz: nDoprava (MHD neefektivní) nEnergie a voda nÚdržba infrastruktury nProblémem je, že zvýšené náklady jdou často na vrub obcí, nikoliv vlastníků n n •EKONOMIKA VÝSTAVBY A PROVOZU nZábor zemědělské půdy ve prospěch infrastruktury nZměny krajinné mikrostruktury (ploty a jiné bariéry) nSnižování rozlohy volných ploch nEsteticky nepříjemná až ošklivá zástavba (podnikatelské baroko) nProstorově neodpovídající rozmístění bydlišť a pracovišť •VYUŽITÍ ZEMĚ •Úbytek zelených ploch, likvidace environmentálně citlivých území •Snížení urbanistické hodnoty území highway Negativní vlivy dopravy (hluk, exhalace, vibrace, dopravní nehody) •ENVIRONMENTÁLNÍ DOPADY nObyvatelé tráví život v ohrazených domech a v autech, chybí veřejné prostory, často i chodníky nLidé nežijí v místě bydliště společensky, komunikují minimálně nOslabuje se demokracie a občanská společnost nProblém vyloučenosti u lidí, kteří nemohou používat automobil nProblém „zelených vdov“ n nVysoká prostorová segregace funkcí nRodinné domy v zázemí velkoměst stavějí především sociálně silnější vrstvy nSociální odlišnosti vůči starým městským částem i sídlištím a také vůči původním venkovským sídlům nNěkdy vznikají až oplocené a hlídané areály – gated communities (ghetta bohatých) ROZDÍLY MEZI PŮVODNÍM A NOVÝM OBYVATELSTVEM •Sociální rozdíly: přistěhovalci sociálně silnější •Věkové rozdíly: přistěhovalci mladší často s dětmi •Vzdělanostní rozdíly: přistěhovalci vysokoškolské nebo středoškolské vzdělní •Rozdílný způsob života, ale i způsob bydlení (rozdíly mezi původními a novými domy) •Rozdílná struktura domácností: původní obyvatelstvo vysoký podíl domácností jednotlivců, nově příchozí rodiny (otázka rozvodovosti) •Důsledek: původní a noví obyvatelé mají různé zájmy nOdchod sociálně silnějších, mladších a vzdělanějších vrstev nSnížení sociálního statusu starých částí nRelokace služeb na okraje měst nVe vnitřních částech zůstávají nevyužité chátrající obytné bloky a brownfields n •ÚPADEK VNITŘNÍCH ČÁSTÍ MĚST ZKLAMÁNÍ ZE SUBURBANIZACE? nVznikla „sídliště naležato“ nObyvatelé tráví značnou část času v dopravních prostředcích nNa kontakt s přírodou nemají čas nKontakt se sousedy se nevytvořil, vztahy s původními obyvateli nebývají ideální, venkovské vztahy mezi lidmi se nedostavily nSlužby v místě chybí, vše je nutno dopravit nDoprava je stále dražší nTento názor zatím není typický nUrban sprawl je specifickou formou procesu suburbanizace, která probíhá samovolně a nekontrolovaně bez územního plánování nJde o divoké osídlování (příměstské) krajiny bez odpovídající infrastruktury •URBAN SPRAWL (SÍDELNÍ KAŠE) nU nás zatím považován za projev svobody a individualismu (i když projevy zatím méně výrazné nv USA dnes vystřízlivění - vnímán v podstatě negativně nZaložen Sierra Club, který upozorňuje na problém urban sprawl: http://www.sierraclub.org/sprawl/ •VNÍMÁNÍ URBAN SPRAWL nAbsence prostorového plánování nVýstavba nových silnic a dálnic nVýstavba nových výrobních a nevýrobních aktivit na zelené louce nZtráta konkurenceschopnosti zemědělství •PŘÍČINY •URBAN SPRAWL nPosílení prostorového plánování nZměna ekonomických pravidel (vlastníci nemovitostí by měli nést veškeré náklady) nInvestování do hromadné dopravy osob nRevitalizace centrálních částí měst nOchrana cenných krajinných prvků před živelnou výstavbou •MOŽNOSTI ŘEŠENÍ URBAN SPRAWL (USA) DĚKUJI ZA POZORNOST