Teorie komunikace Brno – MUNI – ZS 2016 primární oralita bibl. • Walter Ong, Orality and Literacy. The Technology of the Word, London-New York,1982. Paměť Bible: Jan 1:1 • „Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh.“ kolektivní paměť PSANÍ • Marshall McLuhan: The Gutenberg Galaxy.The Making of Typographic Man Etapy • Civilizace staré Evropy: 6000-5000 př.n.l. • Sumer: 5000-4500 př.n.l. • Egypt: 3000 př.n.l. (Papyrus) • Čína : 1500 př.n.l. (Papír 2. st. n.l.) • Indie, Amerika abeceda • Semité :1700-1500 př.n.l. (Slabiky) • Féničané : 1500-1400 př.n.l. (žádné samohlásky, 22 znaků nebo grafémů) • Řekové : 800 př.n.l. (25 znaků) • Arabové : 400 př.n.l. (Pergamen) Pád Říma Středověké kláštery Univerzity Pošta Čína• – 900 př.n.l. Řím• fonetická abeceda Harold Innis (1894-1952) Professor of political economy at the University of Toronto Eric A. Havelock (1903-1988) professor at the University of Toronto • The Muse Learns to Write: Reflections on Orality and Literacy from Antiquity to the Present. New Haven: Yale University Press, 1986. Patterson, Graeme. (1990) History and Communications: Harold Innis, Marshall McLuhan, the Interpretation of History. Toronto: University of Toronto Press. MML (1962) The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Toronto: University of Toronto Press. interiorizace Derrick de Kerckhove (* 1944) • La civilisation vidéochrétienne (1990) Johannes Gensfleisch zur Laden zum Gutenberg (1398-1468) Gutenbergova bible (Mainz, Německo, 1455 . 48 vytisků) Inkunábule n. prvotisk Inkunábule n. prvotisk • Bernhard von Mallinckrodt De ortu et progressu artis typographicae ("Of the rise and progress of the typographic art"), Cologne 1639: “books and broadsheets printed before 1500” Jazyk (v éře tisku) • Přesnost pravopisu a gramatiky Jazyk• se stává méně plynulý a více standardizovaný • Zjednodušení významů • Agónie aforismů a alegorií Ka• ždé slovo je upevněno v mentálním prostoru The copyright era.... Individualismus Podpis Linearita Patent RŮST POČTU ČTENÁŘŮ ekonomický faktor četba • Rychlost čtení je větší než rychlost výslovnosti • Zrak je izolován od ostatních smyslů TISK = ROZVOJ VĚDY Eukleidovská geometrie • Fragmentace zkušenosti • Důraz na specializaci • Eliminace rezonance mezi kontextem a zkoumaným předmětem • Lineární kauzalita – příčina- důsledek • Redukce veškerých kvalit ve vizuálním jazyku, matematicky kvantifikovatelné kvality • Redukce v diagramech veškerých mentálních procesů • Důraz na vše viditelné, hmatatelné a opakovatelné Dominantní logika • Jen data, která jsou kvantifikovatelná a prezentována lineárním způsobem jsou racionální • Rozum odděluje sám sebe od prostoru, času a dokonce od své vlastní existence • Subjektivismus (subjektivní zkušenost jako základ pro veškerá měření a zákony) SPOLEČNOST • Národní identita (později nacionalismus) • Krystalizace národních jazyků • Centralizovaná byrokracie • Výchova • Národní moderní stát • Industrializace • Reformace Změna v psychologii člověka • Separace mysli od bezprostřední reality • Vizuální prostor hluboce internalizovaný • Dominance zraku • Intelekt se stává studeným strojem • Tolerance • Homogenita Elektrická média Wire • Telegraph 1795-1832 • Facsimile 1843-1861 • Telephone 1849-1876 • Coaxial cable 1880 • Fiber Optics 1956-1970 WIRELESS • Radio 1897-1920 • Television 1878-1931 • Satellite 1958-1972 • Free Space Optics 1960s Cont. Phonograph-1887 Cinema-1895 Videotape-1975 DVD-1993 televize Marshall McLuhan (1911-1980) • 1964 Understanding Media: The Extensions of Man; 1st Ed. McGraw Hill, NY; reissued by MIT Press, 1994, with introduction by Lewis H. Lapham; reissued by Gingko Press, 2003 (McLuhan, H., M. (1991): Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon). NÁVRAT K ORALITĚ PRIMÁRNÍ ORALITA SEKUNDÁRNÍ ORALITA Zvuková percepce • Knihy už nejsou dominantní technologie • Mluvené slovo převažuje nad psaným slovem • New media = multisenzorialita • Akcelerace = simultánní a instantní informace Marshall McLuhan Středověk• – akustický a rovnovážný prostor dominuje vesmíru Digitální věk Digitální věk • Přechod od analogového k digitálnímu (využití binárního systému) • Komputerizace informačních systémů • Tvorba integrovaných multimediálních sítí Analogue x digital ANALOGOVÝ x digitÁLNÍ ANALOGOVÝ X DIGITÁLNÍ DIGITÁLNÍ X ANALOGOVÝ Charles Babbage (UK 1791-1871) Internet • 1969 ARPANET • 1990 NSFNET • 1993 WWW • Mosaic • 1994 HTML (HyperText Markup Language) Hypertext • Oprátky Komunikace • intrapersonální • • interpersonální • • • skupinová • • mezi skupinami • • • institucionální (úřední) • • na úrovni celé společnosti • individuální akt komunikace - mnohé akty komunikace • jednotlivci – skupina – společnost • úmyslná - ne úmyslná • vědoma – ne vědoma • zaměřuje se na člověka - zaměřuje se na procesy a struktury • obecná – abstraktní • zaměřuje se na proces - zaměřuje se na účinek • forma (media) – obsah (myšlenka) • podíváme se pouze na jeden aspekt - podíváme se na celou situaci Masová komunikace • (je jedna z rovin) Sociální komunikace • • KOMUNIKACE JE: • Tok informací • Vztahy • Výroba významu • (znovu)vytvoření reality Claude Elwood Shannon : 1948, Pak: Claude E. Shannon, Warren Weaver. The Mathematical Theory of Communication. Univ of Illinois Press, 1949. ISBN 0-252-72548-4 Zdroj informací –přenašeč- signál- přijímač- cíl Kanál; zvuk; Feedback; entropie; redundance Claude Elwood Shannon (1916–2001) Roman Jakobson, (Роман Осипович Якобсон, 23. října 1896 Moskva, Rusko – 18. července 1982 Boston, USA) • kontext (díky němuž můžeme něco sdělovat) • vlastní sdělení (text) • mluvčí • adresát • kanál • kód • Na každou z těchto složek je navázána jedna z jazykových funkcí: expresivní (mluvčí), konativní (adresát), fatická (komunikační kanál), referenční (kontext), metalingvistická (kód), poetická (sdělení) Harold Dwidth Lasswell (13. února 1902 – 18. prosince 1978) Kdo?• Co?• Jak?• Komu?• S jakým účinkem?• Who (says) What (to) Whom (in) What Channel (with) What Effect George Herbert Mead (1863-1931) • Symbolický interakcionismus Martin Buber (1878-1965) • Lidský život je vždy setkáváním, které se děje v modu dvou „základních slov“, buď v modu „Já-Ty“, anebo „Já-Ono“ Edward Twitchell Hall, Jr. (16.5.1914 – 20.6. 2009) • Proxemika • intimní zóna - vzdálenost komunikujících je do 60 cm • osobní zóna - vzdálenost komunikujících je od 60 cm do 1,2 m • společenská zóna - vzdálenost komunikujících je od 1,2 m do 2 m (až 3,6 m) • veřejná zóna - vzdálenost komunikujících je od 3,6 m do 7,6 m (i více) Ferdinand de Saussure CH (1857–1913) • signifié (označované) • ------------------------------- • signifiant (označující) Charles Sanders Peirce, USA (1839 –1914) • Interpretant • Prostředek skutečný objekt (referent) • 3 typy znaků: • • IKONY • INDEXY • SYMBOLY Charles Sanders Peirce Charles W. Morris (USA - 1901-1979) • Syntax • Sémantika • Pragmatika Španělsko Denotace Denotation Konotace Konotace Konotace Roland Barthes (1915-1980) • Denotace • Konotace • ideologie=sémiotický systém mytický Jazyk • dvojitá artikulace Druhá artikulace=fonémy slovní zásoba – morfologie (tvarosloví) – syntax – slovosled – intonace Text •? předmětem sdělení potenciální znak Interpretant Prostředek skutečný objekt (referent) • signifiant (označující) • ------------------------------- • signifié (označované) miluji tě! miluji tě… Ivor Armstrong Richards (1893-1979) • The Meaning of Meaning: A Study of the Influence of Language upon Thought and of the Science of Symbolism. Co-authored with C. K. Ogden. With an introduction by J. P. Postgate, and supplementary essays by Bronisław Malinowski, 'The Problem of Meaning in Primitive Languages', and F. G. Crookshank, 'The Importance of a Theory of Signs and a Critique of Language in the Study of Medicine'. London and New York, 1923. Pragmatika: Paul Watzlawick (1921-2007) • Mental Research Institute (MRI) Palo Alto - Kalifornie • One cannot not communicate. (Člověk nemůže nekomunikovat). Digitální a analogová • Komunikace se daří, když (z pohledu adresáta) panuje shoda mezi digitální (verbální) a analogovou (nonverbální a analogverbální) složkou sdělení (sdělení je kongruentní). Symetrická a komplementární Symetrické interakce jsou založené na• rovnosti – chování B odráží chování A, vede tedy k minimalizaci rozdílů • Komplementární interakce jsou založeny na• rozdílnosti a maximalizaci rozdílů. V komplementární interakci se rozlišují dvě pozice: „nahoře“ a „dole“ které se doplňují. Inference (odvozování určitých výroků z jiných) • štítovými domy - často sněží • zákon příčiny a následku • NEPLATÍ! Komunikace je jako: Kalambúr • Koukal sem na mě sýček. • Koza polyká meče. • Ženu holí stroj. • Myslím na Daně. • Spěchám, dejte mi bič a ženu. Tumáš lesní žínku. • Pánové, nežeňte se. • V Praze se vyhněte Štvanici. A z těsta. • Ženám tuplák Al. • Vyžeňte krávu. • Tak na oko vy berete! • Z obratu trpaslík; s obrazem spadla. • A ten vozík táhl jak? Ano. • Co on s tou krví? Do žil? Ne, trochu pojedu. • Šel on, trmáceje se, a žena za přeludem. • Paštika zaječí, když se dojí husa. • Dámy půjdou až kvoknu, podle toho, jak budou brány. • Občan „K“ z lodě „J“ vyndal kapesní „K“ a z trnu „L“. • Jsi kapesní, koroduj za nás. • Stádo stoprvní. • Potok zjih, utek. • Měl problémy s muslimy a pokožkou – nežidy. • Žížala skončila proměnou. V kosu. • Už mám to šimrání v ruce. • Kdepak lyže – ne tady. • Má v hlavě myš Lenku. Myšlenku vlastní hlavou. • Kdyby to byl mýval míval, tak by to Bill byl bil. • Lež, má krátké nohy. • Sir Thomas Lawrence (1769 – 1830): Pinkie (1794) • • Isaac Asimov (1920-1992) "Pun is the highest form of the spirit „ • Punk? Neznámá etymologie! poskytujeme vodítka Stuart Hall (* 1932-2013) Kingstone (Jamaika) Encoding• /Decoding Model of Communication Dominant/• Hegemonic Position Negotiated• Position Oppositional• Position Encoding• and Decoding in the Television Discourse. Birmingham: Centre for Contemporary Cultural Studies, 1973 communication as a re-creation of reality • rhetoric • psychotherapy • ritual (James w. Carey) přenos • A----------------------------͢B ritual view of communication: • Rituál • Komunita, sdílení, zapojení • • • komunikace je symbolický proces, ve kterém se vyrábí realita • Realita: vyráběna, udržovaná, upravena a transformována přenos Rituál Základní metafora: přeprava obřad Role účastníků odesilatel a příjemce vytvořen a znovu vytvořen Úspěch. Jak? přesnost přenosu sdílení zkušeností Základní poslání ovlivňovat prostor udržet komunitu v průběhu času James W. Carey (1935–2006) • věda = náboženství • proč? • • Protože jsou dva symbolické systémy • Newsmaking je rituál! Jazyk a řeč řečový akt je technologie! jako Jazykový relativismus Benjamin Lee Whorf (1897-1941) Edward Sapir (1884-1939) Sapir-Whorfova hypotéza Jazykový relativismus: •struktury jazyka podstatně ovlivňují naše poznávání a konstrukci poznaného světa; • struktury různých jazyků se navzájem velice liší, • jejich mluvčí tudíž žijí v různých, navzájem nepřevoditelných světech Zelená: Elektromagnetické záření mezi 510-650 nanometrů (neboli 1 miliardtina metru) Marshall McLuhan (1911-1980) Group Media… ;-) Medium – vice prvků • mediální instituce a jeho struktura • lidí, kteří tam pracují • korelace instituce s dalšími subjekty • vztahy s institucemi • konkurence • technologie a vybavení • jiná technika • socio-ekonomický systém • vztah s publikem kulturní průmysl $ Media=technologie řeči • Uložit – Vypracovat – Přenášet Edmund "Ted" Snow Carpenter (1922-2011) Carpenter• , E. & McLuhan, M. (1956) The new languages. Chicago Review. 10(1) pp. 46-52 • “Každá technologie je rozšíření člověka” Šaty - Rozšíření kůže Telefon - Rozšíření ucha Atd… Kultura Harold Innis (1894-1952) • zrod nové civilizace • “médium je sdělení“ (The medium is the message) TVAR• – pozadí - Gestalttheorie (Edgard Rubin (1896-1951) Příčina a důsledek• Lance• Strate: http://projects.chass.utoronto.ca/mcluha n-studies/v1_iss3/1_3art8.htm David• Giles: Psychologie médií. Přel. Helena Šolcová, Grada, Praha, 2012, 185 s. Umberto Eco (* 1932-2016) • Forma sdělení je skutečný obsah sdělení • Kód je sdělení (srov. Sapir-Wolf) • Kanál je sdělení¨ * Zákon medií 4• Otázky: Zvětšení (rozšíření)• Zastarávání (zavírání)• - začátek estetiky Obnova• Převrácení• Rozšiřuje Převrací se Obnova Zavírá Vlivy-účinky • 1. etapa: „propaganda, manipulace, ecc…“ • 2. etapa: např. Two Step Flow of communication (Media͢ Opinion leader͢ jeho sociální skupina=opinion follower), srv.: Lazarsfeld, Berelson e Gaudet - The people’s Choice. How the Voter Makes up his mind in a Presidential Campaign, 1944 • 3. etapa: Newsmaking, Agenda setting -teorie o nastolování agendy (se zabývá vlivem masových médií na publikum. Média podle této teorie svým výběrem zpráv a témat neovlivňují přímo názory lidí (neříkají lidem, co si mají myslet), ale mají významnou úlohu při určování toho, o čem se mluví, o čem lidé přemýšlejí a jaká témata jsou vnímána publikem jako důležitá), Spirála mlčení (lidé mají strach být se svými názory v izolaci), Kultivační teorie (říká, že televizní vysílání vytváří uzavřený symbolický svět a je-li jedinec dlouhodobě vystaven jeho vlivu, pozměňují se ("kultivují") jeho představy o světě a oslabuje se jeho smysl pro skutečnost), • 4. etapa: Vyjednávání pokr. Konkrétní medium• kontext, ve kterém se používá• diferenciace veřejnosti• aktivní role příjemce• pokr. • okamžité • krátkodobý • střednědobý • dlouhodobý Denis Mc Quail Mass• Communication Theory Účinky:• časový (krátkodobý- dlouhodobý) Lidské kontroly• (záměrný- neúmyslný) Media a lidská mysl Svět symbolů• Mentální prostor (Forma myšlení)• Media a vnímání TVAR• – pozadí vizuální kultura• akustická kultura• Tvar- pozadí M.McLuhan (Understanding Media): Horká media chladná média Horká a chladná média Horké medium chladné médium rozšíření• jednoho smyslu - vysoké rozlišení - velké množství dat malý• prostor pro aktivní zapojení • vylučuje posiluje• specializaci a fragmentaci potlačuje• povědomí, aby vyvolal účinky nabízí• stručný, ale intenzivní zážitek snaží• se zajmout pozornost diváka • vyvážené zapojení všech smyslů nízké množství dat • vysoká účast smyslů • vše objímá • posiluje zobecnění a upevňování • zahrnuje vědomí a posiluje vnímání • nabízí dlouhý zážitek, ale méně intenzivní • vyžaduje vědomou volnou pozornost Klasifikace kultur (teorie komunikace) vizuální kultura akustická kultura Mozek mozek Mozek levá hemisféra pravá hemisféra • slovní projev • matematika – logika • lineární – detailní • sekvenční • kontrolující • intelektuální • dominance • pozemský • aktivní • analytický • čtení, psaní • hudba – prostor • holismus • umělecký – symbolický • simultánní • citový • intuitivní – tvůrčí • submisivita • spirituální • receptivní • syntetický • mimika Místo závěru determinismus svoboda