Rocková opera z přelomu tisíciletí no od/mstí / Netřeba nám boha J který zabije svého syna j Netreba nám boha j který nezná maďarsky j Svobodným Maďarům / nač by byl Je s podivem, že tak výrazná sou- takový pán"). část maďarského kulturního života. Mocenský hoj vypukne naplno po jakou je domáci rocková hudba, Gézové smrti. Stépán je prohlášen pronikla do maďarských jilmů za knížete, ale tábor Koppányho donedávna jen v podobě citátů nebo chystá odvetu. K rozhodující srážce hudebního pozadí (pravidelne s ni dojde u Veszprému, pohani jsou pracovali např. Marta Mészáro- poraieni a tělo Koppányho rozčtvr-sová, Peter Bacsó a Pál Sándor). ceno. Stépán je 25. prosince roku Výjimek bylo pomálu: patřil k nim 1000 korunován uherským králem, průkopnický snímek Tamáse Dramatický půdorys vystihuje dia-Banoviche Tahle mládež lektiku zobrazené epochy: historic-(1967), nezdařený Bacsóův muzi- kou nevyhnutelnost vystřídáni pokál Výbojná děvčata (1974) lianských obyčejů progresívnejší či dokument Andráse Kováč se společenskou a státní organizaci, Extáze od 7 do 10 f 1969). nezbytnost zapojení Uherska do K rockovému průlomu do maďarské politického a ideologického kon-kinematograjie dochází až v osm- textu Evropy. Autoři se přitom desátých letech. Jeden z předních snažili o objektivní pohled a úvodní znalců této hudby, autor několika písní vyzvali diváka k vlastní monografii na rockově téma Gábor volbě. Štěpánova politika má ne-Koltay debutoval snímkem Kon- sporné konstruktivní prvky; je cert, zachycujícím historii skupiny vedena touhou po míru a konsoli-Illés a její vzpomínkově vystoupení daci vnitrostátních poměrů. Při své v budapešťské sportovní hale 26. světské povaze není Štěpán ušetřen března 1981. Téhož roku měl výčitek a pochybnosti, váhá a jen premiéru Pes plešatec Gyorgy ztěžka se odhodláva k násilnému Szomjase - příběh party postarších řešeni („Jen blázen může doufat i muzikantů, usilujících získat při- V cestu míru mezi dvěma ohni ! zen nejmladšiho publika. Rocko- Řekni, čeho dosáhne člověk j Který vých jevištních Čísel ve stylu tzv. je bez hříchu, ale sláb j Řekni, nově vlny využili Jánoš Xantus ve čeho dosáhne, kdo se chystá / Na svém debutu Paní Eskymácká krvavé vítězství"). O romantické mrzne a Gábor Body v experi- postavě vůdce Koppányho není mentální koláži Noční píseň psa. přehnané tvrdit, že je krásná. Prozatímním vrcholem zájmu ma- Autoři mu přiznávají značnou ďarskě kinematografie o hodnoty mravní velikost (dává přednost domácího rocku je druhý celovečerní zápasu „z oči do oči", namísto fdm Gábora Koltaye Štěpán, král zrádné dýky, kterou navrhují jeho (István, a király). Jedná se soukmenovci), temperament a o záznam divadelního představení schopnost strhnout masy. Snad nej-siejnojmenně rockové opery Levente impozantnějším výjevem opery je Szärényiho a Jánoše Bródyho pohanské shromáždění, provázené (vůdčích osobností někdejších II- tancem a zpěvem písně Leť vzhůru, lesů), jež byla napsána podle volný ptáku („Neptám se já, kde motivů liry Miklóse Boldizsára tě matka porodila na svet j Ne-Přelom tisíciletí a předvedena v den ptám se já, kdo tvým otcem byl! Svátku ústavy, 20. srpna 1983, Jen to se ptám a odpověď čekám j v budapešťském přírodním amfi- Otroky budeme anebo svobodní?"j . teátru Királydomb. Figura pohanského šamana 'Kordy Autoři vytížili oživeného zájmu je naproti tomu spiše polemikou veřejnosti o nejdávnejší dějiny, s fanatickým a rozpínavým nacio-podníceného vrácením národního nalismem, jehož zhoubnost je za klenotu - SvatoŠtěpánské koruny - věštecké extáze o budoucnosti maďarskému státu. Dej opery Maďarů ilustrována rapidmontáží situovali do konce desátého století, černobílých fragmentů z tragických kdy na území Uher vrcholil ideo- stránek budoucích dějin. Smířlivost logický zápas mezi křesťanstvím a hlásá Koppányho dcera Reka, pohanstvím. Roku 996 žení kníže zatímco Štěpánova matka Sarolt Géza svého syna Štěpána s Gizel- vede svého syna k tvrdosti, Vý-lou, dcerou bavorského knížete směchem prospěchářství a oportu-Jindřicha II. S novomanželkou nismu jsou kreatúry tří podléza-přicestuje do Uher skupina němec- vých pánů - Sura, Solta a Beseho. kých rytířů a katolický kněz Astrik. Hudba Levente Szärényiho strhuje Místní pohanští vůdci se cítí dravostí a obdivuhodnou invenč-ohroženi, odmítají nucenou chris- nosti. Postavena na tvrdém rocko-tianizaci a seskupují se kolem své- vém rytmu, vychází Z harmonicko kandidáta na trůn Koppányho nosti gregoriánskych chorálů, („Netřeba nám boha j který všech- z melodiky lidových písni, balad a středověkých popěvků, z kabaret-nich kupletu, ^vuk beatové kapely zmohutňují a přibarvuji dudy, turecké pišialy, fanfáry, flétny a housle. Texty Jánoše B r ódy ho vynikají hravosti, využívají rytmu, rýmů a aliterací, latinských a německých citátů. Laškují v písni Koppányho tří manželek Ty jsi náš nejhezčí sen, jsou plné humoru v nářku Gizelly a rytíře Vecellina Mám už po krk té politiky, imitují pohanský obřad, chvílemi znějí trúchlivostí a jindy nabývají až petôflovskou ražbu. Inscenace připomíná peotiku Jancsóových filmů: kostýmy, svíce, průvody postav v přesné choreografii, balet. Snímá- ní podřídil Gábor Koltay s kameramanem Tamásem Andorem rytmu hudby a ozvláštnil je kontrapunktem zvuku a fázovaných stop--záběrů, jimiž se obraz za hudbou vždy na chvíli „opožďuje". Opera o úsvitu uherského stdtu je v závěru překvapivěaktualizo vána pohledem na Parlament a slavnostní ohňo- stroj v den 20. srpna. (rbl) Do této rubriky přispěli: Jiří Houdek, Galina Kopa-nčvová, Miloš Fikejz, Galina Bakšejevová, Ljubomír Oliva, Alena Bechtoldová, Jaromír Blažejovský. Zibíry i 51mu KRÁL ŠTÍPÁN 113