ŘÁD KORUNOVAČNÍ Český řád korunovační, jehož latinský text byl upraven na přímý pokyn Karla IV. a jehož překlad byl pořízen nepochybně ještě za života Karlova, jc jednou z našich nej-významnějších památek jak po stránce historické, tak i právní. Karel IV. dal pravděpodobně upravit starý český řád přemyslovský podle ottonského korunovačního řádu, ale zachoval v něm starou českou tradici. Osobité naše části v řádu jsou zejména obřady, které se dějí v předvečer korunovace na Vyšehradě, kde podle historických zpráv budoucímu králi vyšehradští kanovníci ukazovali přemyslovské lýkové střevíce a kabelu jako připomínku jeho rodového původu, a dále průvod městem až na Hradčany, účast na nešporách v chrámu svatovítském a odchod do komnaty. V řádů je několik momentů typicky českých. Tak když se arcibiskup obrací k lidu, zda chce být póslušen nového krále, odpovídá lid (aklamací) trojím českým zvoláním „Rádi!" a pak, když sé zpívá závěrem latinské Te Deum, lid se připojuje starou českou písní Hospodine, pomiluj ny. K tomu se váží několikeré připomínky úcty ke sv; Václavu jako patronu české země. Otiskujeme zde české znění zkráceně (vypouštíme příslušné modlitby). ŘÁD KORUNOVANIE KRÁLE ČESKÉHO (1) Najprvé arcibiskup pražský s preláty, s knížaty a šlechtici provodie kniežě, ježto chtie králem korunovali, na Vyšehrad. A tu pomodléce sě, vrátie sě s ním do kostela pražského, hlavy všeho arčibiskupstvie, aby tu nešpor slyšeli. Potom dokonajíce nešpory dovedeno; bude kniežě dřéveřečenými v to miesto, kdež 5 jest komnata jemu;slovutně připravena^ Opět 'ráno v zvonenie prvnie arcibiskup jeho podbiskupie aí jiní: biskupové a preláti sběrů sě v kostele pražském, aby sě oblekli: biskupové v svá biskupie rúcha a jiní v svého dóstojenstvie znamenie. Ä .tu zjednajíce procesí, plenář^meč svatého: Václava, kříže, kadidlnici a vodu svačenu nesúce, pójdú, aby dovedH kniežě z dréveřečené komnaty do kostela. Kteřížto 10 přijdúce na miesto, tu kdež kniežě leží v komnatě, oblečen skrze najsvrchnějšieho králevstvie českého komorníka v třěvícě králové, v sukni a plášč otevřené. Aru s ním budú kniežatá a šlechtici. Pak pokadiece jeho a pokropiece svěcenu vodu, vzdvihne jej arcibiskup za ruku k vstání ... Tehdy vezmú jej dva biskupi za pravú a levú stranu poctivě připravena, majíce svátost s šíje visící, od jehožto boka neod- 15 stúpie až do skonáme. I povedú jej prostřed kostela před oltář sv. Kříže a arcibiskup a procesie napřed pójdú. A mezi arcibiskupem a kniežetem z komnaty vychodiece pořádně pójdú kniežatá a šlechtici, znamenie králová, to věz, korunu, žezlo, meč nesúce,, kteréžto i komorník! královstvie českého, hólkú cestu jim čině, předejde. Kterážto znamenie všechna na oltáři sv. Víta, když tam přijdu, poctivě 20 položie. Procesie pak bude od komnaty dřéveřečené skrze sien králevú a vynde skrze vrata, ješto hledie proti sv. JiřL A když. pojde, tehda u veliký zvon vzvonie. Když pak vyndú z- komnaty, jeden z-biskupov počne antifonu .... (2) Tehdy knieže pomodle sě svátosti na oltáři sv. Kříže položenej^ vrátí sě s procesí přčd oltář sv. Víta a tu na stolici králevsky připravenu klekne a jiná knieža- 25 taj biskupi a preláti v svých stoliciech také podobně připravených ustaviece, jeden z biskupov počne tento žalm ... 787 (3) To učiniece, bude jedno kázanie k žákoystyu a druhé k uobecnému lidu, vše jednoho času, krátce. Potom arcibiskup prostředním a prostranným hlasem kniežěte otieže: „Chceš-li svätú vieru od křesťanských mužóv:danú.držCtí a skutky 30 spravedlivými chovati?" Odpovie: „Chci." Opět tieže jeho: „Chceš-li od boha tobě králevstvie pójčeného podlé spravedlnosti otcov tvých zpravovali a bránili?" Odpovie: „Tak jakož božskú posílen pomoci a utěšením všech věrných jeho moci buduj tak věrně všěčiniti slibuji." (4) Tehda arcibiskup yzmluví k Edu těmito slovy řka; „Chcete-li také vy, 35 N., kniežěti a zpráyci s& poddati a jeho knUeystvic tvrdú věru ustanoví ti a ku při- kázaní jeho poslušní býti podlé slova svatého apoštola, jenž die: „Všeliká duše mocem vyšším poddána buď, leč králi jakožto povýšenému?" Tehdy od okolosto-jíciého žákovstva aíidu jednostajně bude řečeno:1 ^Rádi! Kádi! Rádi!" (5) Po epištole, když kuor bude zpieyati/hŕädál,dva opaty infulovaná y kaple 40 sv. Václava vezmú1 olej svatý, jenž bude v kalichu velikém postaven: Kterýžto kalich všechen bude přikryt rúchu hedvábnú, i ponesu jej poctivě před oltář sv. Víta, a stánek nad ním roztažen bude. Kalich pak z jich rukú poctivě s cělováním při jma arcibiskup, postaví na oltáři. Potom skonajíce Alleluja a sequencí, arcibiskup pojde ku mazání hlavy, prsí, plecí, ramenu, kterážto mazánie mají býti 45 spolu. A prvé leje olej na hlavu na kříž ... (6) : To skonaj e arcibiskup vloží na kniežě královy plášč ... Potom ot biskupov vezme meč kniežě a s mečem stoj aby věděl, žé jemu jest všecko králevstvie poručeno, když die arcibiskup: „Vezmi meč skrze ruce biskupově..." Opásán pak mečem, takéž od nich vezme náramky ?... Když arcibiskup bude jemu vkládat! 5o prsten na ruku, die mtó'modHtvuf'i^ezmLkrálovéhod6stojenstyifcprstai.a skrze něj v tobě křesťanské viery poznaj znamenie. .."Potom vezme -meč,, jímžto byl opásán, a jej bohu na oltáři oferuje; jenž hrabie jiných vyšší aneb větší, kterýž tu bude, vyplatí a: výplatě před ním ponese. Když pak arcibiskup dá jemu žezlo a jablko,ídieitaktO:; ,^Vezmi žezlom králové moci: slovutný prut, to věz, přijmi prut 55 moci, jímžto aby sám sě dobře zpravoval, svatů cierkev a lid křesťanský tobě od boha poručený králevú mocí ot zlých obraň, křivé treskci, pravé upokoj, aby pravú cestu držěti mohliv tyú pomocí oprav ... (7) Požehnáme koruny královy neb královen Modlitya: „Bože, tvých věrných koruno, jenž na Mavách jich postavuješ korunu drahého kamenie, požehnaj 60 a posvěťikorunLUsl^atOjsaby jakžto ona rozličným kamením jest okrášlena, takéž sluha tvójj nositeli jejié; mnohých předrahých ctností darem tvú darující milosti byl naplněn skrze Krista, ;hospodiha našeho. Amen." Potom pokropí svačenu vodu na korunu, a pokadí ji biskup neb arcibiskup Í vstaví ji arcibiskup na hlavu přede všemi biskupy a die tuto modlitbu: „Vezmi 65 korunu králevstvie, kterážto ač nedóstojnýma, však biskupovýma rukama na tvú hlavu jest vstavena, skrze nižto svatosti chválu a čest a skutkov moci zjevně zname-nati rozuměj a skrze ni tě účastníkem tajemstvie našeho nebuď nevědom ..." 788 (8) Potom korunován poctivě od. biskupov bude veden přes kuor od oltáře až do stolice akuor bude zpievati tuto responson „Zadanie duše jeho dals jemu.. 70 (9) Na tomto mieste káže jemu šiesti na stolici arcibiskup, řka: „A na tej králevstvie stolici potvrď tebe buoh a v krälévství věcném s sebú kralovatí kaž Jezus Kristus, hospodin náš, král králóv a pán panujících, jenž s tebů živ jest v jednote ducha svatého na veky věkoma. Amen." Tehdy dá jim mír s cělovánim. Všechen pak žákovský sbor, takému zprávci raduje sě, zvučící chválu a vysokým hlasem 75 mužským zpievati budů: „Tě buoha chváiímy." A obec pak: „Hospodine, pomiluj riy." (10) Slib a vyznávame králcyo před stolicí, před bohem a přžd lidem i žá-kovstvem tento jest: „Vyznávám a slibuji před bohem i anděly jeho nynieapotom viec zákon a spravedlnost i pokoj svaté božie cierkve a lidu mně poddanému podlé so moci a vedomie zachováti a činiti, zachováním milosrdného vzezřěnie, jakožto s radů věrných našich najlépe nalézti moci budu, a biskupom kostelóv božích dôstojnú a řádnú čest uksizoyatí, a to což od ciesařóv a králóv kostelóm jim poručeným: dáno neb navráceno jest, bez porušenie zachovali, opatóm a hrabiem i nádobám kostelním podobnú čest podlé rady věrných našich činiti. Amen." ŘÁD NA POŽEHNANÍ KRÁLOVÉ 85 (11) Jižto mají světití inhed, když sě skoná svšcenie královo, tiemto činem. Inhed korunovavše jeho a ji, když požehnati a korunovat! káže, tehdy prostovlasá a s notkrytú hlavú dvěma biskupoma bude dovedena před oltář a tu položieci sě před oltářem, má sě modliti. Kterážto od biskupov zdvižena z modlitvy, má opět hlavy poklonit! ... Znamenat! jest, že sukně králové i košile mají být! otevřené 90 napřed i nazad až do pásu, A kněz arcibiskup má ji mazati na kříž svatým olejem na hlavě, na prsech i na plecí____Po této modlitvě dá králové žezlo arcibiskup, jiného zpósobenie než královo žezlo, ale prut podobný prutu králevu, bez modlitv, a pak vzloží prsten na prst jejíe arcibiskup ..,-" (12) Tehdy má jie vstavena býti koruna na hlavu od arcibiskupa, kterúžto 95 vstavenu mají vzdržoyati se všech stran Šlechtici češčí. Arcibiskup pak má řeci, vstavuje korunu, tuto modlitbu: „Vezmi korunu chvály, čest veselé, aby stkvúcie stkvěla sě a věčným radováním korunována byla. Amen." (13) Po tej modlitvě šlechtici, ješto korunu vzdržují,povedú jikstolici poctivě připravené, a tu ji posadie. A s ní bude šlechetná abatyše sv. Jirie na Praze zákona íoo sv. Benedikta, kterážto pro své dóstojenstvie pozvána a prošena při korunování královéj vždy má bytí. A okolo nie stanú šlechtici a partie urozené králevstvie českého ... (14) Po ofertoři šlechtici a páni povedu krále k oltáři, korunu jeho před ním nesúc. Král pak má oferovat! jeden chléb bielý, střiebrnici plnú vína a zlata, los jakžto královému dóstojenství zdáti sě bude podobno. A králová takéž bude ofěrovati. A jdúce k oltáři i zase sě vracujíce, meč vytržený ponesú před králem ... Tuto sě dokonává řád korunovanie králova i králové českého králevstvie. 789 <1> 1 provodie doprovod! - 2-kniešě kníže, budoucí král, pokud není korunován, nemá práv krále a proto je oslovován jen knize - 3 do kostela prahkéhp k sv. Vítu na Hradčanech; neípor nešpory, večerní pobožnost-5 í/otjiííhí slavnč; v zvonenieprvnie v..hodině první podle církevního počítání, Jitřní, podle východu slunce - 7 znamenie odznaky - 8 phnář (plenaríum) liturgická kniha obsahující mešni čtení, ha jejíž přední desce v tomto případě pravdepodobné byly schránky s ostatky svatých (rclikviáře); voda svačená svěcená voda - 10 najsvrchnější nejvyšší -II v třžvícSkrálové ve střevíce královské - 13 k vstání; následuje modlitba jednoho z biskupů GjVSemohúci vččný bože" atd.) - 14 majíce svátost relíkviář s ostatky svatých - 17 pořádně po řadě, po pořádku, podle hodnosti - 18 holka hůlka, t. j. odznak práva - 19 poctivé s úctou, s poctou - 21 vzvonie začnou zvonit - 22 vyndú vyjdou; aniifonu: následuje její text, modlitba se žalmem 88,14 a 15; antifona t. j, střídavý církevní zpěv <2>23 svátosti ostatkům, rclikviáři - 25 ustávicce usadivše se - 26 šalm 19,2 a 19,10, jichž test následuje, zá nimiž říkají dva biskupové kollektu <3> 27 zákovswožáci, klerici, světské nižší duchovenstvo - 29 otieSc zeptá se-30 chovati opatroyatí; tiešejetio ptá se ho <4> 34 vzmluví začne, mluvit, promluví—35 tvrdá věru ustanovili neochvějnou věrností upevniti - 38 Rádi!: následují modlitby litánie a počne se slavnostní mše; slova „Rádi!" jsou česká i v latin, znění korunovačního řádu, důkaz to, že lid odpovídal česky <5> 39 hradál graduál, graduale; infvlovaná (duál) mající právo užívati biskupské mitry - 43 skonajtce skončivše; sequenci hymnus končící graduál - 45 na křía t. j. v podobě kříže; následují další modlitby kněží i modlitba králova <6> i&plášč: následuje modlitba a požehnání meče králova - 48 skrze rudbiskupova (duál): následuje další řeč arcibiskupova - 49 náramky: následuje proslov arcibiskupův a požehnání prstenu královského■- 51 znamenie...: dokončuje se proslov arcibiskupův - 52 ofčrujc obětuje -57 oprav...: následuje dokončení a modlitba <7> 59-60 požehnaj a posvči... arcibiskup dělá nad korunou znamení kříže (v originálu vyznačeno).-67 nevčdom: následuje dokončení a modlitby se zpěvy <8> 69responsořresponsorium, střídavýzpěv;j'wi«... následuje proslov arcibiskupův <9> 70 ít"«iřsednouti-73 mír s cčlováttím polibek míru (v lat. textu: osculum pacis) - 74 zvučící chválu hlásající slávu - 75 spievati podle lat. textu zpívá kůr latinsky Te deum lauda-mus; a! lid česky Hospodine, pomiluj ny; obec obecný lid <10> 80 vzezřěnie ohled (v lat. textu: respectu) ~ 81 «afcrirozhodnoutisoudním nálezem - 83-84 nádobám kostelním nářadí, předmětům kostelním.., . <11> Nadpis; na poSchndní králové"přesně se tu odlišuje požehnání od vlastního korunování krále a v českem textu i králová, t. j. choť králova na rozdíl od královny Čili panovnice bez krále-85 #néí»; způsobem - 89 poklóňiti: následují modlitby a požehnání -* 91 na plecí: následují modlitby - 92 spôsobenie způsobu, podoby, tvaru - 93 arcibiskup: opět následuje modlitba a požehnání koruny králové <12> 95 vzdršovflti píiíkiovati, po př.nésti nad hlavou <13> 102 českého; končí se. žehnáním korouhve a ukončením mše <14> 103 po ofértofi po offertoriu, obětování - 104 střiebmicS stříbrná nádoba - 106 meč vytržený obnažený, vytasený z pochvy 107 slavnost se končí požehnáním krále, královny i lidu 790