7.12.2016 PŘEHLED RUSKÉ LITERATURY 20. STOLETÍ STŘÍBRNÝ VĚK RUSKÉ LITERATURY SYMBOLISMUS ■ Od 90. let 19. století je postupně „zlatý věk" v ruské literatuře střídán „stříbrným věkem" ■ Realismus, který tolik zdomácněl v ruské literatuře, se prolíná s modernou (doba „-ismů") ■ Je ovlivňován poetikou naturalismu, dekadence a symbolismu Změny neprobíhaly náhle, ale postupně a pozvolně ■ Potřebu změny vyjádřil D. S. Merežkovskij v eseji O příčinách úpadku a o nových směrech v současné ruské literatuře (1893) ■ Podle něj bylo soudobé Rusko v mnoha ohledech na špičce vývoje hlavně ekonomicky, což byl zárodek úpadku -materialismus, plytkost hodnot ■ Má zdroje ruské i zahraniční ■ Zahraniční: francouzský symbolismus ■ Ruské: tzv. čistá poezie a náboženská filozofie - Konstantin Leonťjev (1831-1891), Vladimír Solovjov (1853-1900), Vasilij Rozanov (1856-1919) a další ' Skrze symbol nové vidění světa, poznání nových věcí a jevů ve vzájemných souvislostech na intuitivně-mystickém základě ■ Pro ruský básnický symbolismus byl typický zájem o historická, okultní, ezoterická a magická témata; zájem o latinu a katolicismus (výjimkou nebyly latinské názvy sbírek) SYMBOLISMUS ■ Starší generace: ■ ValerlJ Brjusov (1873-1924) - básník a prozaik (historická témata) ■ DmltrlJ S. Merežkovskij (1865-1941) básník a teoretik ■ Mladší generace: ■ Andrej BělyJ (Boris Bugajev, 1880-1934) ■ Alexandr Blok (1880-1921) nejvýznamnější představitel symbolismu ■ Verše o Krásné Dámě (1904) ■ Dvanáct (1918) poema, apoštolově vyobrazeni jako rudí gardisté, má formu lidové písně („častuški"), revoluce vyobrazena jako živelná a krutá událost, jako vypořádání se se starým světem PRÓZA POČÁTKU 20. STOLETÍ ■ Maxim GorklJ (Alexej M. Peškov, 1868-1936) ■ Citlivost pro sociální témata, hrdiny jeho děl jsou lidé na okraji společnosti, „na dně", vyloučení (tzv. bosácké povídky) ■ drama Na dně (1902) ■ V jeho dílech je řešena životní pouť člověka, otázky víry a samozřejmě revoluce (jako změny) - Matka (1906), Zpověď (1908), románové kroniky zachycující ruskou vesnici v předvečer změn - Město Okurov (1909), Život Matveje Kožemjakina (1910-1911) ■ Vrcholem se mělo stát epické dílo Život Klima Samgina (1925-1936), zůstalo však nedokončeno ■ Leonld Andrejev (1871-1919) ■ Prozaik a dramatik, jeho dílo má pesimistické ladění, hledání hodnot (dobro X zlo, život X smrt), odvrácená tvář revoluční morálky ■i IVAN BUNIN (1870-1953) NC 1933, 1920 emigrace do Francie Do literatury vstoupil jako symbolistický básník - Padání listí (1901) Proslul však především jako prozaik, psal krátké povídky a novely, pro něž je typická lyričnost, melancholické ruské prostředí (vesnice, příroda), častý je milostný (tragický, hořký) motiv Vesnice (1910), Lehký dech (1915), Míťova láska (1925) Život Arseněvův (1930) autobiografické rysy, dětství a mládí autora, líčení již zmizelého (předrevolučního) patriarchálního Ruska Temné aleje (1943) - sbírka povídek, tragičnost lidského života, mučivé tóny lásky Prokleté dni (1922) - zaznamenává fakta a vzpomínky na občanskou válku 1 7.12.2016 AVANTGARDA ■ 2 linie 1 1) konstruktivistická - inspirace v moderním umění (kubismus) a poetice italského futurismu (T. Marinetti), fr. básník G. Apollinaire 1 2) iracionální - směřuje do prokletých básníků, dadaismu, fr. surrealismu (u nás poetismus, v Rusku imažinismus); potlačuje racionální složku tvorby a zdůrazňuje iracionální (smyslovou) - intuice, psychologické postupy ■ Pro avantgardu je typické deklarování uměleckých a ideových postojů v manifestech ■ Kritika (malo)měšťácké společnosti ' Odmítání tradičních uměleckých a estetických hodnot a norem (časté je experimentování) ' Vymezuje se proti symbolismu AK M E IS M US ■ Reakce na symbolismus (most mezi modernou a avantgardou) ■ Nazýván též klarismus či adamismus ■ Součást evropského novoklasicismu ■ Návrat k průzračné, čisté poezii (tedy poezie zbavené zástupných symbolů), důraz na tradiční básnický výraz 1 Anna Achmatovová (1889-1966, Anna Gorenková) i Sbírky Růženec (1913), Bílé hejno (1917), Jitrocel (1921) i Poémy Rekviem (1935-1940), Poéma bez hrdiny (1940-1960) ■ Další představitelé: Nikolaj Gumiljov, Osip Mandelštam, Marina Cvetajevová ■ Ve 20. letech se postupně rozpadá, v jeho poetice pokračují Achmatovová a Mandelštam FUTURISMUS ' Nejvýraznější ruský avantgardní směr ■ Rozvíjí se od desátých let 20. století ■ Z hlediska názvu a poetiky navazuje na italský futurismus ■ Antitradcionalismus, antiestetismus, urbanismus, technicismus ■ Z hlediska ideové se však odlišoval svojí příklonností k levicovému avantgardnímu umění (neoddiskutovatelné propojení ruského futurismu a bolševické revoluce) ' Manifestační sborník Políček veřejnému vkusu (1912) ' Práce s tzv. zaumným jazykem (teoretik Alexej Kručonych), jedná se o asémantický jazyk, sledující spíše zvukovou než významovou stránku slov. FUTURISMUS ■ Vladimir Majakovskij (1893-1930) ■ Nejvýznamnější představitel ruského futurismu, Stalin ho označil za největšího sovětského básníka ■ Byl nadšeným podporovatelem a obdivovatelem revolučního hnutí, ale také kritik porevolučního vývoje ■ Kultivuje tradiční ruský básnický útvar - poému ■ Oblak v kalhotách (1915), Flétna-páteř (1915) ■ Revoluci alegoricky zachycuje v dramatu Mystérie buffa (1918) s utopickými rysy ■ Oslavuje nový režim patetickou básní 150 000 000 (1921) ■ Rozčarování ze sovětské byrokracie je zřetelné v divadelních hrách Štěnice (1929), Horká lázeň (1930) FUTURISMUS ■ Futurismem byl na počátku své tvorby ovlivněn i Boris Pasternak (1890-1960), který do literatury vstoupil jako básník ' Sbírky Blíženec v mracích (1914), Nad bariérami (1917) ■ Pasternak se však futurismu postupně vzdaloval ■ Formovalo ho filozofické a hudební vzdělání, projevuje se u něj lyrická vnímavost, jeho poezie je výrazně komorní, ■ Projevuje se u něj široké umělecké nadání (malířské i hudební), zděděné po rodičích ■ V jistém smyslu je protipól společensky angažovanému Majakovskému (někdy mu byla vytýkána izolovanost) ' Známý se stal po vydání sbírky Sestra má život (1922) 20. LETA V RUSKÉ LITERATURE ■ „rozpad" literatury na oficiální, neoficiální, emigrantskou ■ Tyto tři části literatury spolu zpočátku komunikovaly a ovlivňovaly se, což během 20. let mizí ■ Novému režimu sice trvalo nějakou dobu než se stal skutečně totalitním, 20. léta tak byla „volnější", což se projevilo jistou pluralitou v uměleckém ztvárnění nové reality ■ Na ploše 20. let tak vedle sebe stojí díla nekriticky obdivující revoluci i ta která anticipují nebezpečí přicházející s novým režimem ■ objevují se hlasy, jenž upozorňují, že nepřichází nová svoboda, ale utužení dřívější nesvobody ■ Stojí vedle sebe díla proletárskych autorů, poputčiků, avantgardistů... 2 7.12.2016 20. LETA V RUSKÉ LITERATURE ■ Kriticky se vyjadřují osobnosti, které levicové hnutí podporovali - Gorkij, Majakovskij ■ Objevují se antiutopická díla Jevgenij Zamjatin (1884-1937) román My (1920) ' Andrej Platónov (1899-1951) novely Čevengur (1928-1929) a Stavební jáma (1929-1930) ■ Rozvíjí se satira - mistrovské satirické povídky Michaila Zoščenka (1894-1958), které mu přinesly obrovskou popularitu ■ Plodná autorská dvojice Ilja llf a Jevgenij Petrov (zejména romány Dvanáct židlí a Zlaté tele) ■ Zvláštní linií ruské prózy jsou zdánlivě romanticky naivní romány Alexandra Grina (1880-1932) /Váchové plachty (1923) RUZNA LITERÁRNI USKUPENI • Ukázkou plurality ruské literatury 20. let je množství různých literárních uskupení Uskupení „proletárskeho charakteru" - Proletkul (1917), RAPP (1922) RAPP byla výrazně podporována stranou, což z ní učinilo dominantní sílu v literárním prostoru avantgardní uskupení: LEF (1922) - pokračování ruského futurismu - nejvýznamnéjší postavou V. Majakovskij OBERIU (1927) - uzavírá ruskou avantgardu, kterou násilně ukončili stalinské čistky ve 2. polovině 30. let.; typický je pro ně experiment (psali výhradně „do šuplíku") Hlavní představitel: Daniil Charms (Juvačev, 1905-1942), RUZNA LITERÁRNI USKUPENI 1 Imažinismus - avantgardní směr, který byl reakcí na symbolismus, však vymezoval se i proti futurismu; důraz na básnický obraz 1 Sergej Jesenin (1895-1925), který však tento směr postupně opustil - básnická sbírka Krčemná Moskva (1924) - rezonují v ní pocity vykořeněnosti ■ 0 svobodné umění usilovali i ne-avantgardní uskupení ■ Serapionovi bratři (1921) - J. Zamjatin, M. Zoščenko ■ Proti vulgarizaci a zjednodušování proletárskych autorů vystupovali členové Perevalu, z nichž nejvýznamnéjší je Arťom Vesjolyj (Nikolaj Kočkurov, 1889-1939, oběť čistek) : STALINOVA ERA 1932 - rozhodnuto o likvidaci (přestavbě) literárních spolků, uskupení, organizací a o vzniku Svazu sovětských spisovatelů 1934 - I. sjezd svazu, 1. předsedou zvolen M. Gorkij (socialistický realismus se stal povinnou a jedinou možnou tvůrčí metodou) Příkladová díla socrealu byla: román Matka M. Gorkého v pozdějších redakcích, dílo M. Šolochova, oficiální básnická tvorba Majakovského Nejznámější ze socrealu Nikolaj Ostrovskij - Jak se kalila ocel (1932-1934), Fjodor Gladkov - Cement (1925), Anton Makarenko - Začínáme žít (1934-1936) navzdory režimu či přímo proti němu vznikají umělecky kvalitní díla IICHAIL S0L0CH0V (1905-1984) ■ NC (1965) ■ Do literatury vstupuje již ve 20. letech povídkami i Sbírky Donské povídky (1926) a Azurová step (1926) - tématika války bílých a rudých v prostředí kozáků ' Tichý Don (1928-1940) - kozácká epopej, rozsáhlý epický román z kozáckeho prostředí z doby revoluce a občanské války (hlavní hrdina G. Melechov); ústřední myšlenka: tragické hledání životní cesty ve složitých společenských podmínkách ■ Jedná se o jedno ze stěžejních děl socrealu, avšak vyniká uměleckou kvalitou (není zcela schematické) Méně kvalitní a víc poplatné režimu byly román Rozrušena země (1932, II. díl 1959) o kolektivizaci ' A válečná próza Bojovali za vlast (1943, 1959) IICHAIL S0L0CH0V (1905-1984) Zajímavé místo v jeho tvorbě zaujímá delší povídka Osud člověka (1957), stala se impulsem k udělení NC ■ 0 ranách osudu, které musí člověk snášet, hl. hrdina Andrej Sokolov bojuje na frontě, doma po náletu umírá jeho žena a dcera, syn padne ve válce, hledá nový smysl života, který nachází v malém chlapci (sirotkovi) a jehož příjme za svého ■ V povídce se objevují i dříve zakázané či kontroverzní momenty (hl. hrdina byl v německém zajetí) 3 7.12.2016 IICHAIL A. BULGAKOV (1891-1940) ' Autor ve velmi těžkém postavení, který měl jen velmi omezené publikační možnosti ■ Jeho dramata a dramatizace se hrála jen omezeně ■ Nebylo mu však dovoleno opustit SSSR ' Nejvýznamnější dílo román Mistr a Markétka (psáno 1928-1940, vydáno 1966-1967) ■ Alegorie na dobové Stalinovo Rusko a netradiční pojetí souboje dobra a zla; román má několik prostorových a časových linií; Mistr zavřený v blázinci, Pilát Pontský a Ježíš Kristus, mág Woland a jeho družina ■ Dílo předznamenalo magický realismus 2. poloviny 20. století Tři vlny ruské emigrace ve 20. století ■ Vladimir Nabokov (1899-1977) ■ romány Lužinova obrana (1929-1930) a Pozvání na popravu (1936) ■ Oba psány rusky, reagují na posilování totalitních režimů, pocity existenciální úzkosti ■ poslední román napsal rusky v roce 1938, pak psal literární díla anglicky Lolita (1955), Pnin (1957) - na příběhu prof. Pnina je líčen tragický osud ruské emigrace ■ Autobiografie Promluv, paměti VÁLKA A 2. POLOVINA 40. LET ■ Od literátů se očekávalo, že svojí tvorbou povzbudí národ k obraně vlasti a k boji s nepřítelem ■ Literatura měla působit hlavně aktuálně a operativně reagovat na události - proto dominovala poezie, rozvíjelo se drama, próza však dokázala kvalitně reagovat na téma války až později ■ Po válce se oficiální literatuře vrací (avšak ne zcela) literární postupy socialistického realismu ■ Vznikají však i díla, která se snaží o opravdové zachycení doby a obtíží, které musí lidé překonávat; vnášejí do literatury tragické životní pocity 1 Andrej Platónov - povídka Návrat (Cewibfl MBaHOBa, 1946) i složitosti návratu běžných vojáků do normálního života ení doby ury 346) o 2. POLOVINA 40. LET A TANI Viktor Někrasov (1911-1987)- román V stalingradských zákopech (1947) - v popředí nestojí strana, ale jednotlivec a jeho válečný prožitek ■ Na jeho dílo navazovala tzv. důstojnická lliteratura (Baklanov, Bondarev i Bykov) 1953 umírá Stalin, 1956 XX. Sjezd KSSS a kritika kultu osobnosti, počátek „tání" ■ V literatuře se tání projevilo tematickou detabuizací (pracovní tábory, revoluční teror, odvrácená tvář občanské války) ■ Rozšiřovaly se i žánrové a stylové rámce literatury ■ Nové poměry dokládá vytištění románu Alexandra Solženicyna Jeden den Ivana Děnisoviče (1962) - tematika Gulagu BORIS PASTERNAK (1890-1960) ■ emblematickým a stěžejním textem ruské literatury 50. let je román Doktor Živago ■ Dokončeno 1955, v SSSR odmítnuto k tisku, vydáno 1957 v Itálii, 1958 autorovi udělena NC za literaturu, kterou nesměl převzít; text v SSSR vyšel až časopisecky v roce 1988 ■ Román zachycuje životní osudy Jurije Živaga a jeho „osudových" žen Toni a Lary na pozadí revoluce roku 1905, první světové války, revoluce 1917 a občanské války ■ Je apolitický, ale dějiny jsou v tomto ohledu nemilosrdné - osud si s hrdiny pohrává jako vítr s vločkami sněhu; hlavní hrdina si svůj osud nevybírá Román není rozhodně jednoznačně konfrontační, kritický či antisovětský - naopak apolitický a neutrální Živago je pouhým pozorovatelem, ovšem to, co vidí, nemůže vyznívat kladně; doba je zachycena v celé své nahotě ALEXANDR S0LZENICYN (1918-2008) ■ Matematik a fyzik, za kritiku Stalina v dopise zatčen (1945), do roku 1956 v táborech a vyhnanství, 1957 rehabilitován, od roku 1965 nesměl publikovat (vydával svá díla v tamizdatu), 1970 NC, 1974 deportován ze země, 1994 návrat do Ruska ■ Ve svém díle odhalil a s dokumentární přesností popsal zločiny sovětského vedení a pomohl Západu pochopit podstatu stalinismu ' Jeden den Ivana Děnisoviče (1962) - novela, jenž mu přinesla světovou proslulost, líčí jeden běžný den vězně v táboru nucených prací ' Rakovina (1968) - román odehrávající se na onkologické klinice, léčba svádí k sobě lidi, jenž by za jiných okolností nepotkali či spolu nekomunikovali; rakovina stírá společenské rozdíly, metastáze jsou alegorií totalitarismu prorůstajícího společností 4 7.12.2016 ALEXANDR SOLZENICYN (1918-2008) Souostroví Gulag (1973-1975) - hrůzné svědectví o ruských táborech nucených pracích v letech 1918-1956; vycházel ze svých zážitků, ale také z výpovědí více než dvou set vězňů, dokumentů, záznamů, statistik; to vše doprovází autorovy úvahy o zotročení lidí v době stalinismu ■ Další díla: ' Případ na stanici Krečetovka (1963) - povídka, uvažování člověka ovlivněného propagandou; Matrjonina chalupa (1963) - povídka i V kruhu první (psáno 1955-1967, 1968 v samizdatu a v USA) - autobiografický román ■ Rudé kolo - nedokončená historická epopej o uzlových bodech ruských dějin, dokončeny jen 3 části o době před revolucí „DUSTOJNICKA LITERATURA" ■ Tematickou stálicí literatury po roce 1945 byla válka ■ Grigorij Baklanov (1923-2009) - novela Píď země (1959) -někdy se podle ní označuje typ děl - válečná novela odehrávající se na malém prostoru (zákop), často v první linii; válka je reflektována mladým nižším důstojníkem, který zažívá pochybnosti a pocity tragičnosti (do té doby měl hrdina uvažovat výhradně hrdinsky) ■ Jurij Bondarev (*1924) ■ román Hořící sníh (1969) - „klasika" tohoto tematického oddílu literatury, popis závěrečné fáze bitvy o Stalingrad ■ Vaši lij Bykov (1924-2003) VÁLKA A STALINIST ■ K vrcholným autorům na téma války a stalinismu patří ■ Vaši lij Grossman (1905-1964) ■ Do literatury vstoupil ve 30. letech schematickými a šablonovitými díly; vrchol tvorby představují dva romány i Život a osud (dopsáno 1960, Lausanne 1980, SSSR 1988) -otevřené zobrazení stalinismu a války, odehrává se v době stalingradské bitvy (1942-1943) na různých místech SSSR, v sovětských lágrech i fašistických koncentrácích - ukazuje, že fašismus a stalinismus jsou dvě podoby téhož - totalitarismu i Patha rei (napsáno 1955-1963, Frankfurt 1970, SSSR 1989) obnažení důsledků stalinismu, vykresluje život vězňů v lágrech, dopady kolektivizace a hlad na vesnici BREZNEV (1964-1982) V literatuře to opět znamená - silnou cenzuru, nátlak na umělce, zatýkání, věznění (J. Brodskij), vyhošťování (A. Solženicyn), či umožnění vyjet do zahr. bez možnosti návratu (Voj novic) ■ Opoziční literatura rezignovala na možnost stát se součástí oficiálního literárního diskursu ■ Gosizdat - samizdat - tamizdat ■ Nicméně „stalinské" poměry se již nevrátily a literatura této částečné svobody využila ■ Doba tání způsobila, že ruští umělci a intelektuálové se nechtěli zcela vzdát svobody nabyté v totalitárním prostředí ■ Dokonce i díla vycházející v Sovětském svazu se snaží řešit různé problémy a plnit svoji skutečnou společenskou úlohu PRÓZA 60.-80. LET esnická próza (AepeBeHCKan npo3a) ormuje se na přelomu 60. a 70. let; jedná se o návaznost na tradice ruské klasické literatury; v centru zájmu stojí hodnotové znejistění, absence tradičních mravních hodnot na venkově Zastřená kritika poměrů a společenského systému Valentin Rasputin (1937-2015) - nejvýznamnější představitel vesnické prózy, který kriticky zachycuje mravní a morální poklesky jednotlivců často tváří tvář zlomové životní situaci Novely Peníze pro Marii (1967), Poslední lhůta (1970), Žij a nezapomínej (1974), Loučen/ (1976), Požár (1985) PRÓZA 60.-80. LET ■ Varlam Šalamov (1907-1982) Kolymské povídky (1954-1962, New York 1966-1967) - vychází ze 17 let strávených v GULAGu ■ Mytologická literatura/magický realismus ■ Čingiz Ajtmatov (1928-2008) - kyrgyzský spisovatel píšící kyrgyzsky a rusky, v tvorbě spojoval realismus, legendy a kyrgyzskou národní kulturu ■ Proslavila ho novela Džamila (1959) - o lásce mezi Džamilou a jejím částečně invalidním švagrem v době II. Sv. války, o rozlomení tradičních pout ■ Román Stanice Bouřná (A věku delší bývá den, 1981) 5 7.12.2016 DIVADLO A POEZIE 60.-80. LET 1 Edvard Radzinskij (*1936) - psal divadelní hry, filmové scénáře, prózu, věnuje se historii (je i historik), často volí historická či filozofická témata ' Rozhovory se Sokratem ( 1976) ' Lunin (1979) - poslední tři hodiny v životě děkabristy Michiala S. Lunina, který čeká na popravu a rekapituluje život: podobenství o moci, hrdinství a zbabělosti 1 Jevgenij Jevtusenko (*1933) - představitel estrádní i kritické poezie ■ „autorská píseň" Vladimír Vysockij (1938-1980) - herec, posmrtná sbírka Nerv (1981) JOSIF BRODSKIJ (1940-1996) i 1964 odsouzen za příživnictví, od roku 1972 v USA, 1987 NC ■ Psal rusky, v emigraci i anglicky (zejména pak eseje) ■ Básník a význačný esejista, v Rusku až na několik málo výjimek do roku 1990 nepublikoval ' Sbírka Zastávka v poušti (1965, vydáno 1970), Konec krásné epochy (1977) Římské elegie (1982) ' Eseje Méně než jedna (1984), Vodoznaky - Zrcadlení času (1992) - o Benátkách, ke kterým měl zvláštní vztah, vyjadřuje své zde estetické hodnoty, ale také přemítá o lásce, umění, literatuře a emigraci ■ Psal také dramata PERESTROJKA ■ Oslabila cenzura a stranický dohled na kulturou a literaturou ■ Tzv. navrácená literatura (B03BpaměHHan AMTepaTypa) - tato díla se začleňují do literárního vývoje a pro mnohé jsou úplné novum ■ V literatuře se uplatňují nové trendy a poetika tzv. „nová vlna" ■ Plně do literatury vstupuje postmodernismus, který byl v ruské literatuře přítomen již dříve ■ Venědikt Jerofejev (1938-1990) - emblematické dílo ruské postmoderny - novela Moskva-Petuški (1969-1970, vydáno 1989) - „bible ruských alkoholiků" a „filozofické podobenství o marnosti lidského života" VÝZNAMNÉ POSTAVY SOUČASNÉ LIT. ■ Vladimir Sorokin (*1955) ■ Třicátá Marínina láska (1995), Den opričníka (2006) ■ Ljudmila Ulickaja (*1943) - vystupuje kriticky k současnému ruskému politickému establishmentu ■ Daniel Stein, překladatel (2006) Zelený stan (2011) - román ■ Vikor Pelevin (*1962) - propojuje postmodernismus, sci-fi, populární kulturu, východní náboženství, jeho díla jsou plná různých reminiscencí a narážek - Čapajev a prázdnota (1996), Svatá kniha vlkodlaka (2004) ■ Boris Akunin (Grigorij Šalvovič Čchartišvili, *1956) nejznámějším dílem je série detektivních románů o Erastu Fandorinovi 6