Kultura 5. století Mgr. Jan Plocek Architektura •Oba hlavní slohy jsou už pevně konstituovány •Chrám má představovat obydlí boha •Oběti bohům se pak konaly před chrámem u oltáře •V této době všechna řecká města měla své ochranné božstvo Diův chrám v Olympii Diův chrám v Olympii •Byl postaven architektem Libónem z Elidy mezi lety 470 a 456 •Je považován za kánon dórského stylu •Byl vystavěn z hrubého vápence a potažen štukem •Rozměry 64,12 x 27,68 m •U tohoto chrámu je dovršen přechod od archaiky ke klasice Diův chrám v Olympii •Západní štít vyobrazuje boj kentaurů s Lapithy •Východní štít zobrazuje přípravu na závod mezi Pelopem a Oinomaem • C:\Users\Honza\Documents\vyuka\Dějiny antického světa\Athény\ZeusPedimentOlympia.jpg Parthenon Parthenon •Dórská stavba s ionskými prvky – typické pro athénskou akropoli •Architekti Iktinos a Kalikratés •69,5m x 30,9 m •V průčelí 8 sloupů - oktastylos Sochařská výzdoba •Výjevy na štítech: Zrození Athény na východní straně, a spor Athény a Poseidona o patronství nad městem na západní straně •Na metopách je pak kentauromachie na jižní straně, gigantomachie na východní straně, trojská válka na severní straně a amazonomachie na západní straně. •Iónský vlys okolo celly zobrazoval průvod o Velkých Panathénajích Erechteion Erechteion •Byl postaven až za peloponéské války •Jedná se o spojení tří menších chrámků •Jsou zde terénní nerovnosti •Chrám je v iónském stylu •V jednom průčelí místo sloupů karyatidy – dívčí postavy • Chrám Athény Niké •Dovršení iónského stylu •Úsilí o půvab stavby převážilo snahu o monumentálnost •Vlys obíhá celou stavbu Hefaisteion Hefaisteion •Chrám patří bohům řemeslníků – Hefaistovi a Atheně Ergané •Byl postaven u agory •Stavěn o něco dřív než Parthenon, ale je zde rozdíl – je mnohem více obecný •6x13 sloupů •V pozdější době přeměněn na křesťanský kostel – jeden z nejlíp dochovaných antických chrámů Teleisterion Teleisterion •Zde opět architekt Iktíos •Stavba sloužila při zasvěcování do eleusíjských mystérii •Obřad byl za přítomnosti všech v sále •Nebyl tedy chrámem – do chrámu mohli jen kněží a bůh Apollónův chrám v Bassai Apollónův chrám v Bassai •Architektem byl asi opět Iktínos •Postaven Figaleiou, protože město minul mor •Je vystaven na základech archaického chrámu •Orientace sever jih •Zde poprvé použita korintská hlavice sloupu •Vlys vyobrazuje amazonomachii a kentauromachii •Chrám byl poničen v 70. letech 20. stol. zemětřesením Héřina svatyně u města Argos Héřina svatyně u města Argos •Asi 10 km od Argu •Dle Pausania byla ve štítech vyobrazeno zrození Diovo a Pád Tróje •Metopy pak byly zdobeny jen po krátkých stranách chrámu – amazonomachie a Gigantomachie •Chrám byl postaven na místě starší svatyně a v sochařské výzdobě jsou patrné vlivy Polykleita Sochařství •V sochařství dochází k přechodu z archaického vyobrazení do podoby tzv. přísného stylu •Tento přechod je datován cca do prvních 20 let 5. stol. př. n. l. •V této době se ještě setkáváme se sochami typu kúros a kóré, ale už i s novými realističtějšími sochami •Počátek přísného stylu představuje následující sousoší Sousoší tyranobijců Proč přísný styl? •Je zde totiž patrná strojová struktura sochy, hlavně anatomie a drapérie •Socha jakoby žila, ale jen z části •Je zde patrná strohost výrazu ve tváři •To je dáno tím, že nejsou moc domodelované tváře Měděné sochy přísného stylu •Sochy byly odlévány na základě hliněných modelů •Hliněné modely se ale používali i pro práce z mramoru •Většina dochovaných bronzových soch byla součástí chrámové výzdoby Delfský vozataj Zeus od Artemisia Bronzové sochy od Riace Myrón •Nejstarší z velkých sochařů 5. století •Pocházel z Eleuther a pracoval v Athénách •Pracoval převážně s bronzem – snažil se zachytit dynamičnost těla •Mramor by neudržel rovnováhu Diskobolos Athéna a Marsyás Feidiás •Proslul jako tvůrce dvou monumentálních soch •Athény Parthenos a Dia Olympského •Obě sochy chryselefantinové •Vedl sochařskou výzdobu akropole v Athénách •Věnoval se i zobrazování osob Athéna Parthenos Zeus Olympský Menší sochy •Athéna Lemnia •Apollón Parnopios Polykleitos •Soustředil se na jeden jediný problém – vyřešení proporce sochy •Vypracoval na to teoretický i praktický systém stojící mužské sochy •Tento spis se jmenoval Kánon – tedy zákon •Už ale i sám věděl, že bude jeho dílo přepracováno •Zavedl postoj těla – tzv. kontrapost Doryforos Diaduménos Diskoforos Raněná amazonka