Zetor Galerie byla otevřena v červnu 2013. A skládá se ze tři místností. V první jsou naše nejnovější traktory a ve zbylých dvou máme naše nejznámější historické zástupce. Výroba motorů, čelních nakládačů (ve spolupráci se švédskou firmou Ålö AB) a traktorů. Název vznikl spojením „Z“ ze starého loga Zbrojovky Brno a posledních dvou písmen slova traktor „or“. V současnosti máme motory Zetor (Major, Proxima, Forterra) a Deutz (Major, Crystal). Vyrábíme 4 válce (Major, Proxima, Forterra) a jeden 6 válec (Crystal). Méně výkonné 8 ventilů a více výkonné 16 a 24 ventilů. Všechny turba. Společnost, od roku 2002, patří Slovenské firmě HTC holding. Největší výroba byla v roce 1979, vyrobilo se 32 000 traktorů za rok (11 000 zaměstnanců). Dnes se vyrábí zhruba 4 500 traktorů ročně (+-700 zaměstnanců). Všechny traktory v galerii jsou v nadstandartu. 5 mezinárodních poboček = USA, VB, Polsko, Německo a Francie. V jiných zemích zastupuje dealerská síť. Letos slavíme 70 let. Zbrojovka Brno Světová válka, Rakousko-Uhersko potřebovalo rozšířit kapacitu výroby zbraní = 1916 dceřiný podnik vídeňské Zbrojovky v Brně 1918 Československo obklopeno nepřáteli, priorita tedy bylo zbrojení = tím se z R-U dělostřeleckých závodů stala Zbrojovka Brno = výroba zbraní, opravy železničních vozů, výroba telegrafických zařízení … Stala se největším výrobcem pušek na světě. 1924 zahájena výroba automobilů (Ing. Novotný) První automobil Z 18 měl velký úspěch. Avšak i přesto, že automobily slavily úspěchy, vždy byly vedlejší činností (7 000 za 12 let). 1936 hrozba nacistického Německa = zastavena výroba automobilů, plně se soustředili na výrobu zbraní. Až do 1938 se zde vyráběly letecké motory. Nejznámější zbraň Zbrojovky Brno byl kulomet Bren. 1939 – 1945 výroba pušek a děl pro Třetí říši pod dohledem SS. Továrna v Líšni 1942 vybudována továrna na výrobu součástí leteckých motorů. V roce 1944 byla zničena spojeneckým bombardováním. Po válce sem Zbrojovka přesunula výrobu textilních strojů. ZKL výroba kuličkových ložisek (Závody kuličkových ložisek) pokračovala ve Zbrojovce Brno až do roku 1933, kdy byla výroba traktorů a motorů spojena 1952 přesun výroby traktorů do líšeňského areálu. Zbrojovka Brno se soustřeďovala na výrobu zbraní, avšak v roce 2003 nastal úpadek = skončilo období 85 let výroby zbraní Zbrojovka, n. p. (Brno, 1946 – 1953) ZKL – Závody na kuličková ložiska a traktory, n. p. (Brno-Líšeň, 1948 – 1976) Závody Jana Švermy, n. p. (Brno-Zábrdovice, 1954 – 1968) ZPS – Závody přesného strojírenství, n. p. (Brno-Líšeň, 1950 – 1958) Zetor, n. p. (Brno, 1976 – 1983) Agrozet Zetor, k. p. (Brno, 1983 – 1989) Zetor, s. p. (Brno, 1989 – 1992) Brno-Diesel, a. s. (Brno, 1992 – 1993) Zetor, a.s. (Brno, 1993 – 2006) Zetor Tractors, a. s. (Brno, 2007 do současnosti) Prototyp Z-25 Nejvyšší rychlost 32 km/h byla pro traktor v té době neobvykle vysoká. Většina traktorů ve čtyřicátých a padesátých letech měla nejvyšší rychlost 20 – 22 km/h. V některých zemích, včetně Československa a Polska, byl šestý převodový stupeň zablokován, aby se zabránilo nehodám. Neověřené zprávy uvádějí, že řidiči, kteří šestý stupeň odblokovali, byli schopní dosáhnout maximální rychlosti 48 km/h!, přičemž nad vozidlem ztratili kontrolu. Počet převodových stupňů je 6/2. Dvouválcový, čtyřdobý motor. Nepřímé vstřikování paliva. 25 HP, 1800 otáček za minutu. Objem nádrže 45 l. Hmotnost 1 750 kg. Po znárodnění veškerého českého průmyslu bylo rozhodnuto, že by měla být pouze jedna společnost vyrábějící traktory = začala soutěž mezi Zbrojovkou Brno a Škodovkou (Chrlice u Brna). (Škodovka měla zkušenosti s výrobou traktorů, avšak Zbrojovka ne, do té doby vyráběla převážně zbraně). První zkušební porovnání mezi typy Z25 a Škoda 30 se konalo 3. listopadu 1945 v podobě soutěže v orání. I přes rozdíl v koních, prototyp Z25 vyšel vítězně. Úspěchem byla i skutečnost, že všechny díly splnily požadavky a že se nevyskytla vůbec žádná závada. To, že Zbrojovka Brno s Z-25 vyhrála, vedlo k úplnému zmizení traktorů Škoda a Svoboda. Prototyp Z-25 byl dokončen během 6 měsíců. Vedoucí konstrukčního týmu byl Ing. František Musil. První zkušební jízda se konala 14. Listopadu 1945. V září roku 1946 byl představen na zemědělské výstavě v Praze pod nově registrovanou značkou Zetor. Byl to levný traktor o nízké hmotnosti. V prvním roce výroby (1947) se prodalo 3500 traktorů, z čehož se 1000 odvezlo do ciziny (Polsko, Belgie, Dánsko, Irsko). Musely se však překonat poválečné potíže = továrna byla schopná vyrobit pouze 28 traktorů denně, jelikož zde chyběly obráběcí stroje na výrobu traktorů a muselo se pracovat s tím, co tu bylo. Zetor 15 Nejvyšší rychlost 22 km/h. Počet převodových stupňů 5/1. Jediný jednoválcový traktor. Naftový motor, 1 500 otáček za minutu. 15 HP Objem nádrže 33 l. Hmotnost 1 400 kg. Jednoválcový prototyp, levnější alternativa dvouválcového Z25, se zrodil v lednu roku 1946. Byl zamýšlen jako tažný prostředek pro menší zemědělské podniky a jednotlivě hospodařící rolníky. Nebyl vhodný k obdělávání větších polí. Po zásahu příslušného ministerstva, které upřednostňovalo silnější traktor, byly práce zaměřeny na Z-25. Vyráběl se od konce 1947 do konce 1949, vyrobeno pouze 2 215 kusů. Lakované byly většinou hnědozelenou barvou s červeným krytem chladiče nebo s béžovým podvozkem a červenou kapotou a blatníky. Agregační modifikace Z 25 A Tento model byl vyráběn od roku 1949. Byl určený jako tažný a nosný prostředek pro zemědělské stroje a zařízení. Také pak na vnitropodnikovou dopravu nákladů do 3 tun, na orbu a plošnou kultivaci menších pozemků. Méně vhodný byl na hlubokou orbu a na dopravu na větší vzdálenosti. 25 HP V roce 1961 stál 17 710 Kčs. Kultivační provedení Zetor 25K Maximální rychlost 18 km/h. Počet převodových stupňů 5/2. Převodovka měla užší intervaly. Od 4 do 12 km/ měla 4 rychlostní stupně. Dvouválcový motor. Hmotnost 1970 kg. Byl vhodný k ošetřování okopanin a ostatních širokořádkových plodin během vegetace. Vzhledem k úzkým pneumatikám nebyl určen na setí a přípravu půdy před setím. Od tohoto typu byl odvozen Zetor 25 H, určený k práci v řádkových kulturách a sadech. Traktor předělali v STS Hodonín, měl 5ti stupňovou převodovku a maximální rychlost 15 Km/h. Tato modifikace se vyráběla od roku 1952. Vybaven většími zadními koly a větší přední nápravou. Většina výroby šla do Polska, traktoru se dokonce přezdívalo „polské K“. Bylo na výběr ze standartního a volitelného vybavení. Nastavitelný rozchod předních a zadních kol. Ocelové sedadlo nahrazeno polstrovaným (v té době luxus). Kabina jako volitelné vybavení. V roce 1961 stál 18 320 Kčs. Od října 1947 se do Z-25 montovaly odpružené sedačky a ochranné kabiny, od 1948 všechny Z-25 byly sériově vyráběny s elektrickými startéry. 1961 byly nahrazeny UŘ I. 1946 – 1961 – 158 570 traktorů Z-25 vyrobeno za 16 let, 97 000 vyvezeno do celého světa. Používali se do roku 1974, tedy víc než čtvrt století. Pro blátivé a písčité podmínky a pro použití ve sněhu a v lesích, byla nabízena polopásová verze (Zetor 25A Z76), kterou tvořil pás jdoucí přes zadní kola a přídavnou nápravu napínanou pružinami. V roce 1961 stál 23 270 Kčs. Zetor 30 Rostoucí poptávka po větší výrobě vedla Ing. Musila k tomu, že navrhl traktor Zetor 30. Byl to první traktor, kde bylo použito přímé vstřikování paliva, které by snížilo jeho spotřebu. Vybavil traktor také novým hydraulickým zvedákem pluhu. Zetor 30 získal zlatou medaili na zemědělské výstavě v Praze v roce 1948, ale vedení Zbrojovky toto ocenění tajilo, protože Národní výbor rozhodl, že jsou zapotřebí traktory o vyšším počtu koní a že se má výroba traktoru Zetor 30 zastavit. V roce 1949 Musil navrhl výkonnější traktor Zetor 35 se stejnými vlastnostmi (přímé vstřikování a tříbodová hydraulika). Traktor Zetor 35 bylo možno snadno převést na pásový traktor, jehož první prototyp byl vyroben v roce 1950. Výroba byla, bez jakýchkoliv významných změn, zahájena ve staré továrně Zbrojovky (Brno – Zábrdovice) v roce 1954. Pásový traktor Zetor 35 Super P Maximální rychlost 14 km/h. Počet převodů je 5/1. Naftový motor o 42 koních, 4 válec. Objem nádrže 68 l. Používaný do těžkých podmínek, jako například do lesů nebo kopcovitých terénů. 4 200 kg (nepásová verze 2 550 kg) Mezi volitelné vybavení patřil třeba naviják nebo buldozerová radlice. V roce 1958 byla výroba ukončena a namísto něho se začal vyrábět polopásový Zetor Super. Vyráběn 1956 – 1958 v počtu asi 4 200 kusů. Traktory Zetor 35 Super se dodávaly v různých barvách – zelené, modré, červené, žluté nebo v kombinaci těchto barev. Zetor 50 Super Počet převodových stupňů je 4 /1 + 2 skupiny nízkých a vysokých převodových stupňů. 4 válce. Výkon 50 HP při 1 650 otáčkách, pří zvýšení otáček se mohl zvednout až na 70 HP. Odpružená přední náprava. Objem nádrže 70 l. Hmotnost 2740 kg. Jeho provoz byl ve srovnání s Z 35 Super hospodárnější a vhodnější na práci v lesnictví a v dopravě. S vhodnými přídavnými zařízeními se mohl požívat na všechny těžké zemědělské práce s výjimkou meziřádkových kultivačních prací. Původní 5stupňová převodovka byla nahrazena 4stupňovou s vestavěnou redukcí, čímž bylo možné rychlosti odstupňovat od plazivé (1, 13 km/h) až po dopravní rychlost 27 km/h. Na přístrojové desce nově přístroj pro měření otáček motoru, rychlost jízdy a počítadlo provozních hodin. Sériově se začal vyrábět v únoru, roku 1960 a výroba pokračovala do roku 1968, díky své masivní konstrukci byl oblíbený v mnoha zemích Evropy a v Asii (do konce roku 1968 se vyrobilo 150 506 kusů, z nichž 110 000 se vyvezlo nebo bylo montováno na základě licence v Barmě, Ghaně a Iráku). Do poloviny 60. let nejsilnější traktor. Všechny modely traktoru Super, se vyráběly, v závodě Zbrojovky Brno, aby v Zetoru Líšni zůstala volná maximální kapacita pro Z-25. Vyvážely se do 66 zemí světa. Cena traktoru v roce 1961 byla 29 340 Kčs (průměrný plat byl 750/měsíčně). Podobně jako předešlý typ se podle přání zákazníků, hlavně v zahraničí, dodával v různých barvách – žluté, modré, červené nebo v kombinaci těchto barev, např. žluto-zelené. Na práce v rozbláceném terénu, rašeliništích nebo v lese byl určen Zetor 50 Super polopásový. Od kolového traktoru se lišil měnitelným rozchodem předních a zadních kol, rozměry a hmotností. Zetor T 56 Prototyp traktoru vznikl v Závodech Jana Švermy v roce 1963, modernizací Zetoru 50 Super, se kterým měl shodnou většinu součástek a montážních celků. Dva traktory byly zkoušeny v roce 1964 ve Státní zkušebně zemědělských a lesnických strojů, kde se při laboratorních a dlouhodobých zkouškách měla v praxi ověřit provozní spolehlivost a vhodnost pro zařazení do zemědělské velkovýroby. I přes vyšší výkon a účinnější brzdy, což byly hlavní přednosti ve srovnání se Zetorem 50 Super, neměl traktor dostatečnou rezervu hnacího momentu, jeho měrná spotřeba paliva převyšovala normu, nevhodně byla také řešena kabina i interiér. Proto se tento model do výroby nedostal a od roku 1962 se, v rámci UŘ I, vyráběl modernější model Z 4011 s podobnými parametry, avšak s ekonomičtějším provozem. Zetor 26 Tento typ vznikl jako pokus o výrobu traktorů s maximálním množstvím zaměnitelných dílů ze současně vyráběných strojů Zetor 25 a Zetor 35 Super. Bylo zhotoveno 20 prototypů, které zkoušeli ve výzkumných ústavech i v zemědělské praxi. Traktor byl vyroben také ve verzi kultivační (Z 26 K), svahové (Z 26 S) a pásové (Z 26 P). Ani tento typ se nedostal do sériové výroby, zkušenosti z jeho provozu se však využily při konstruování traktorů UŘ I. Barvy Zpočátku různé barvy, záleželo na tom, jaké byly k dispozici. Jelikož bylo po válce, tak na skladech byl přebytek zelené, hnědé a khaki. Když traktory došly na místo určení, velmi často se znovu lakovaly na přitažlivější barvy. Příležitostně byly dodávány v konkrétní barvě, kterou vyžadoval dovozce. Od druhé poloviny 50 let se modrá barva (původní barva Zbrojovky Brno) stala standartní barvou pro země východní Evropy a červená pro vývoz na západ. 1. unifikovaná řada Od roku 1957 začaly konstrukční práce na traktorech tzv. unifikované řady. Koncepce spočívala ve využívání společných součástí motorů a podvozků. Všechny motory měly stejné vrtání i zdvih (Ø 95 x 110 mm) a lišily se jenom počtem válců – 2, 3 nebo 4. Světovým prvenstvím UŘ I bylo také zavedení integrované bezpečnostní kabiny a montáž hydraulického systému Zetormatic = automatická regulace, kde je pracovní hloubka regulována tahem a polohou nářadí. Přednosti unifikace: zmenšení celkového počtu součástek při zachování funkce a spolehlivosti traktoru, možnost zavést moderní a hromadnou technologickou výrobu, zjednodušení montáže a údržby, zrychlení výroby traktorů … V letech 1960 – 1967 byly do výroby postupně zaváděny 3 základní typy. Dodávaly se nejdříve 3válcové Z 3011, později 4válce Z 4011 a od roku 1963 nejmenší typ Z 2011 s dvouválcovým motorem. Označení UŘ I Pro lepší rozlišení modifikací bylo zavedeno podrobné čtyřciferné označení: 1. číslice = přibližný počet koní 2. číslice = označuje řadu Poslední dvě číslice = označují typ pohonu: 11 pohon dvou kol 45 pohon čtyř kol 13 dvoukolový s úzkým rozchodem 16 polopásový 17/47 nízké těžiště 18/48 bezpečnostní kabina 23 pásový 2011 Maximální rychlost je 22 km/h. Dvouválec. Počet převodů 10/2. Objem nádrže 40 l. Hmotnost 1800 kg. 20 HP Přišel jako poslední typ první série, v roce 1963. Jako výkonově nejslabší byl určen na všechny lehčí zemědělské práce, hlavně na kultivaci. Byly vyrobeny i 2 funkční modely 2045 s pohonem všech kol. Přímé vstřikování nafty. Výroba 1963 – 1967. Na domácí trh bylo dodáno 1043 traktorů Zetor 2011 a jeho modifikací (2012 - kultivační a 2023 - vinice). Na export 6 300 ks. 2023 Počet převodů 2x 5/1. Dvouválec. Hmotnost 1 740 kg. 20 HP Objem nádrže 40 l. Modifikace Zetor 2011. Byl speciální, úzký, dvouválcový traktor pro sady a vinice. Pro traktory UŘ I se vžil neoficiální název Major. Celkově v letech 1960 -1967 bylo vyrobeno 107 823 kusů traktorů UŘ I. 3045 Počet převodů 2x 5/1. Tříválec. Hmotnost 2 640 kg. 30 HP Jedna z modifikací Zetoru 3011 z roku 1960. Vyráběl se od roku 1964 do roku 1972. 3011 v roce 1961 stál 20 000 Kčs. Další modifikace: 3012, 3013, 3016, 3017 4011 Počet převodů 2x 5/1. Čtyřválec. Hmotnost 3 015 kg. 40 HP Byl vyráběn od roku 1962 jako nejsilnější z první série UŘ 1. Do roku 1967 se vyrobilo 37 339 kusů, z toho přes 14 300 bylo exportováno do 70 zemí světa. Zetor 4011 se vyráběl y v rámci česko-polské kooperace pod názvem Ursus C-350. Modifikace: 4045, 4016 4031 – tento model se do výroby nedostal, koncem roku 1963 však byly dva funkční prototypy zkoušeny ve státní zkušebně zemědělských a lesnických strojů. Cena však byla o 30% vyšší než u běžného typu 4011. 1. modernizace, pětková řada 1966 - 1976 V rámci první modernizace byl rozšířen sortiment typů a modelů a kapotáž dostala tehdy módní, hranatější tvary. Podvozky byly lakované na šedou, kapota, blatníky a disky kol byly červené, cihlově červené nebo modré. TRAKTORY: 5511 (modifikace 5545, 5516, 5611, 5616, 5645 a 5647), 3511 (modifikace 3513, 3545, 3611), 4511 (4611) a 2511 Celkově bylo vyrobeno 42 876 kusů traktorů 1. modernizace UŘ1. 2. modernizace, sedmičková řada 1972-1977 V traktorech, s téměř nezměněným vzhledem, se používaly výkonnější motory, všechny modifikace mohly být vybaveny bezpečnostní kabinou s horkovzdušným topením. Podvozky byly lakované na šedou, kapota, blatníky a disky kol byly červené, cihlově červené nebo modré. TRAKTORY: 4712 (4718), 5711 (modifikace: 5718, 5745, 5748), 6711 (6718, 6745, 6748) Zetory 6711/6718 vznikly rekonstrukcí 5511/5611, od kterých se odlišovaly výkonnějším motorem, dokonalejší bezpečnostní kabinou, zlepšenou převodovkou a řízením nového typu. Z výroby byly vyřazeny dvouválcové typy. Celkově bylo vyrobeno 99 843 kusů traktorů 2. modernizace. 3. modernizace, devítková řada 1977-1980 Poslední typy s řazením rychlostní pákou pod volantem. Jednalo se o další vylepšování osvědčených modelů traktorů. Podvozky byly lakované na šedou, kapota, blatníky a disky kol byly červené, cihlově červené nebo modré. TRAKTORY: 4911, 5911 (5945), 6911 (6945) Celkově bylo vyrobeno 55 792 kusů 3. modernizace. 4911 3 válec 10/2 Hmotnost 2 624 kg. 45 HP Objem nádrže 67 l. Na základě licence se montovaly v zahraničí, hlavně v Barmě, Iráku a Ghaně. V ČR se vůbec nevyskytovaly (viz. word dokument „Výroba traktorů v zahraničí“). 4. modernizace, desítková řada 1980 – 1984 V rámci této modernizace se hlavní důraz kladl na zlepšení pracovního prostředí řidiče. Motor byl od kabiny oddělený stěnou, interiér byl opatřen protihlukovými panely, standardně se montovalo teplovodní topení, řadící páka na podlaze … Všechny typy používaly hydraulické zdvihací zařízení Zetormatic. Podvozky a motor byly lakované na tmavě zelenočernou barvu, kapota, blatníky a disky kol byly červené nebo modré, střecha bílá. TRAKTORY: 5011 (5045), 6011 (6045), 7011 (7045, 7045 H) Celkově bylo vyrobeno 53 322 kusů traktorů 4. modernizace. 5. modernizace, dvojková řada 1984 – 1992 Nová vstřikovací čerpadla snížila měrnou spotřebu paliva. Kapalinové ovládání pojezdové spojky snížilo ovládací sílu na pedál. Kabina byla vybavena střešním oknem, stěračem zadního skla a na střeše byly namontovány pracovní reflektory. Traktory používaly Zetormatic. Podvozky a motor byly lakované tmavě zelenočernou barvou, kapota, blatníky a disky kol byly červené, cihlově červené nebo modré. TRAKTORY: 5211 (5245, 5211 K), 6211 (6245), 7211 (7245, 7245 H) Celkově bylo vyrobeno 130 181 kusů traktorů 5. modernizace UŘ 1. Traktor pro sady a vinice: Crystal 12045 Počet převodů je 8/4 mechanická s násobičem. 6 válec. Přímý vstřik paliva. Jímkový výměník tepla = urychloval ohřev oleje za chladného počasí a ochlazoval ho za horka. Velká poptávka po traktorech s vysokým výkonem = 1964 – 1968 začala práce na UŘ II. Crystal se stal prvním traktorem na světě s hladinou hluku v kabině nižší než 85 decibelů (tenkrát mezinárodní uznávaná maximální úroveň hluku) = významná inovace. Ukázalo se tím totiž to, že je možné snížit hluk dostávající se k řidiči. Obsahoval první plošinovou bezpečnostní kabinu = zabezpečení proti převrácení. V rámci československo-polské kooperace se vyráběly v Polsku pod názvem Ursus. První model (8011), na odborné výstavě SIMA v Paříži (1969), byl hodnocen jako nejlépe vybavený traktor ve své kategorii a získal cenu za desing. Získal také Zlatou medaili na mezinárodním brněnském veletrhu. Používaly se jako tahače pro stroje používané v zemědělství, stavebnictví, dopravě a průmyslu. Označení traktoru pochází od designéra Otakara Diblíka, tvůrce karosérií. V polovině 60. let pracoval pro Zetor a jeho záliba v ostře řezaných tvarech byla označena názvem Crystal. Vyráběl se 1974 – 1977. Celkově bylo v letech 1968 – 1980 vyrobeno 43 775 kusů traktorů UŘ I. 1981 výroba přesunuta na Slovensko. Bylo to v důsledku dohody v Helsinkách v roce 1976 (nesmělo se tolik zbrojit), tím ZTS přišla o některé své výroby = aby se podpořila zaměstnanost, byla sem přesunuta výroba Crystalu. 7711 4 válec Počet převodů 10/2 s násobičem. Hmotnost 3 500 Kg. Základní typ 6. modernizace UŘ I. Po převedení Crystalu na Slovensko se UŘ I stala opět prioritou. Od řady 5 mohly být všechny modely vybaveny bezpečnostní kabinou (takřka žádný jiný výrobce traktoru se o to nezajímal). Včetně verze turbo o 88 koních. Pohod čtyř kol k dispozici u všech modelů. Výroba 1986 – 1992. 111 580 Kčs. Masivní, silné, víceúčelové, schopné provozu za různých podmínek = žádané po celém světě. Celkově vyrobeno 32 602 kusů šesté modernizace. Zetor + John Deere Navázaly vztah kolem 60 let minulého století, kdy Zetor zvítězil v mezinárodní soutěži na výrobu nízkonákladových traktorů dobré kvality pro latinskoamerické trhy. Následky potlačení Pražského jara (1968) tomu učinili konec. Vztah byl však obnoven po skončení socialistické éry v roce1989. V roce 1993 uzavřeli smlouvu o dodávce modelů UŘ III pod značkou John Deere jako řady 2000. Montáž traktorů John Deere 2000-2400 probíhala také v montážním závodu v Saltillo v Mexiku. Od roku 1993 do roku 1996 (smlouva skončila) bylo prodáno celkem 6 500 traktorů. Vztah byl ukončen kvůli neshodám týkajícím se koupě Zetoru společností John Deere. Major 60 80 Maximální rychlost je 30 km/h. Počet převodů je 12/12, reverzace mechanická. 3 stupňová převodovka. Stage III B, čtyřválcový s 8 ventily Deutz (nebo Stage III A, čtyřválcový s 8 ventily Zetor pro třetí trhy) Objem nádrže je 83 l. Měrná spotřeba paliva 239 g/kW/h 80 HP. Tříbodový závěs kategorie II, zvedací síla maximálně 2 400 kg. Mokré lamelové brzdy (jsou ponořené v oleji). Spojka je suchá, třecí. Rozvor 2 210 mm. 3 165 – 3 300 kg. Traktor určený pro malé či rodinné farmy. Nízkorozpočtová verze. Bude se vyrábět i traktor výkonově slabší. Zetor Major navazuje na model, který byl v historii značky Zetor jedním z nejúspěšnějších traktorů. Kromě hydrostatického řízení je celý mechanický pro lehkou opravitelnost, mechanici mu říkají „Retro“. V roce 2013 se plánovalo vyrobit 900 traktorů, ale nakonec bylo vyrobeno 1 300 = našel svou klientelu. Na přání klienta je možné vybavit kabinu klimatizací. Vyrábíme tři druhy traktorů řady Proxima. Jsou to Proxima (70-100), Proxima Plus (90-110) a Proxima Power (100-120). Hlavní rozdíl mezi těmito třemi zástupci je převodovka. Od Proximy Plus mají všechny motory 16 ventilů. Původní Proxima má pouze 8 ventilů. Proxima Power Maximální rychlost až 40 km/h. Počet převodových stupňů je 24/24. Novinka je reverzace pod zatížením. Převodovka mechanická s 3 stupňovým automatickým násobičem. Čtyřválcový, naftový motor (Zetor) s 16 ventily a mezichladičem turba, který splňuje emisní stupně Stage III B. 89 – 108 koní Objem nádrže je 180 l. Tříbodový závěs kategorie II, zvedací síla maximálně 4 200 kg. Rozvor 2 442 mm. 4 014 – 4 257 kg. 2004 výroba traktorů Proxima s cílem splnit emisní standarty. Univerzální řada s nízkým až středním výkonem nahradila velmi oblíbenou sérii Super, posledního představitele UŘ I. Proxima Power byla představena koncem roku 2008. Oblíbená pro svoji flexibilitu. Je na výběr provedení s kabinou a bez kabiny a s pohonem dvou nebo čtyř kol. Je zde také více variant převodovek s ohledem na potřeby zákazníků. Hitchtronic = systém automatické regulace zadního tříbodového závěsu. Traktorista nastaví požadovanou hloubku orby a všechna další nastavení zabezpečí patřičný software. Motory Motory s 16 ventily získaly jedno z nejlepších hodnocení v náročném testu Německé zemědělské asociace. Traktory vybavené těmito motory tak patří k nejúspornějším na trhu. Pro splnění emisních limitů jsou naše motory vybaveny filtrem pevných částic (kromě Majoru). Čelní nakládače Zetor je vyrábí ve spolupráci s švédskou firmou Ålö AB, nazývají se Zetor System. Dva druhy: ZX (lepší a je v galerii vystavený) ZL Ovládá se pákou u řidiče, je mechanická. Vyrábíme tři druhy traktorů Forterra. Forterra (100-140), Forterra HSX (100 -140) a Forterra HD (130, 140, 150). Forterra HSX Maximální rychlost je 40 km/h. Počet převodů je 30/30, reverzace pod zatížením (powershuttle). Převodovka je 5 stupňová s 3 stupňovým automatickým násobičem. 5 rychlostí, 5 stupňů násobič + 2 stupně reverse. Motor Tier III B (Zetor), čtyřválcový s 16 ventily. Nádrž je schopna pojmout 220 l. Vzadu má tříbodový závěs kategorie II (na přání kategorie III N), který se ovládá 2 žlutými čudlíky. 4 400 – 4 900 kg. Mokrá lamelová spojka. Vyrábí se od června 2012. Obsahuje filtr pevných částic = zařízení, které odstraňuje saze z výfukových plynů. Jeden z traktoru s nejmenší spotřebou na trhu (nálepka na dveřích to dokazuje). LCD display, bezpečnostní sedadlo řidiče. Odpružená kabina (na požádání). Hitchtronic Forterra HD Maximální rychlost je 40 km/h. Počet převodových stupňů je 30/30 (děláme ji my). Reverzace pod zatížením (powershuttle). Převodovka je 5 stupňová s 3 stupňovým automatickým násobičem. Motor Tier III B, čtyřválcový s 16 ventily. Objem nádrže je 220 l. Tříbodový závěs kategorie III, maximální zvedací síla 8 500 mm. 4 800 – 5 500 kg. Mokrá lamelová spojka. Odpružená kabina (standart) a přední náprava (na požádání) = vyšší jízdní komfort. Nový pravý panel s elektrickým ovládáním = jednoduché ovládání, snadná kontrola, vyšší komfort. Zvýšený objem zubového čerpadla - větší variabilita agregací. Zpevněná rozvodovka a větší zadní náprava - snese vysoké zatížení. Crystal 150 160 Maximální rychlost 40 km/h. Počet převodových stupňů je 30/30 (děláme ji my). Reverzace pod zatížením (powershuttle). Převodovka je 5 stupňová s 3 stupňovým automatickým násobičem. Motor Tier III B (Deutz), šestiválcový s 24 ventily. Nádrž 300l, 30l ad blue. Tříbodový závěs kategorie III, maximální zvedací síla je 8 500 mm. Měrná spotřeba paliva 225g/kW/h při 2100 ot/min. 4800 – 5840 kg. Jednoduchý robustní traktor bez komplikovaného ovládání. Dlouhý rozvor a odpružená náprava. Jízdní komfort a nízká hlučnost v kabině. Zetor by Pininfarina Designový koncept od studia Pininfarina, který v sobě spojuje znaky, které budou v budoucnu vidět na všech modelových řadách traktorů ZETOR. Představení nového designového směru se stalo velikým lákadlem hannoverského veletrhu Agritechnica. Mimochodem, česká značka se následně objevila i ve zpravodajství světových médií, jakými jsou BBC nebo Daily Mail. Celkově se o designovém směru psalo na 5 kontinentech ve 48 zemí světa. Studio Pininfarina Společnost je zaměřena na design (automobilový i jiný), strojírenský servis, design a konstrukce malých sériových výrob a unikátních vozů, tzv. Fuoriserie (na zakázku postavených) vozidel. Má pobočky v Itálii, Německu, Číně a USA. Mezi automobilové klienty patří prestižní značky, kterými jsou Ferrari, Alfa Romeo, BMW, Toyota aj.