Poruchy psychického vývoje Vymezení —Psychický vývoj - proces vzniku zákonitých změn psychických procesů v rámci diferenciace a integrace celé osobnosti — —Poruchy psychického vývoje = poruchy vývoje psychických funkcí — —primární X sekundární —kvalitativní X kvantitativní — — Typy poruch psychického vývoje —A) Kvantitativní —retardace —omezení vývoje —stagnace —regrese —předčasná progrese — —B) Kvalitativní •osobnost vybočuje z klasické vývojové linie zpomalený X zrychlený vývoj Některé související pojmy —Symptom (z řec.: znak, příznak): projev, který svědčí o poruchách o poruchách funkcí orgánů nebo o narušených psychických procesech — —Syndrom (z řec. dromos: běh): klastr symptomů, které jsou ukazatelem určité patologické kategorie (senzitivita x specificita symptomu) — —Diagnóza (z řec. rozlišování, rozpoznávání): výpověď o výsledku o vyšetřování abnormního chování, poruchy nebo nemoci (stav uvnitř vztah. systému, podmínky a příčiny vzniku příznaků, prognóza a opatření) — Přehled poruch psychického vývoje - širší vymezení —Porucha psychického vývoje jako výskyt patologie psychických funkcí v dětském věku dle MKN-10: — —F70 mentální retardace —F80 poruchy psychického vývoje —F90 Poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a dospívání —další psychické poruchy (obvyklé u dospělých s výskytem v dětství) —psychosomatické poruchy —sekundární poruchy psychického vývoje následkem primárního somatického onemocnění — Přehled poruch psychického vývoje - užší vymezení — —F80 Poruchy psychického vývoje podle MKN-10 — Poruchy psychického vývoje F80-F89 —začínají vždy v útlém dětství, —souvisejí se zráním CNS, —jejich průběh je většinou stálý bez remisí a relapsů, —role genetických faktorů, —častější u chlapců, —postižení se s věkem často vytrácí, ale v dospělosti mohou přetrvávat rezidua nebo sekundární poruchy vzniklé sociálními a výukovými komplikacemi (jako důsledek reakce okolí a školy na vývojovou poruchu dítěte)… — F80-F89 Poruchy psychického vývoje —F80 specifické vývojové poruchy řeči a jazyka — —Jsou to poruchy‚ kde je normální způsob osvojení jazyka narušen od časných vývojových stadií. — —Tyto stavy nelze přímo přičítat neurologickým abnormalitám nebo poruchám řečového mechanismu‚ smyslovému poškození‚ mentální retardaci nebo faktorům prostředí. — —Často jsou následovány přidruženými problémy‚ jako jsou obtíže ve čtení a psaní‚ obtíže v meziosobních vztazích a poruchy emocí a chování. — —F80.0 Specifická porucha artikulace řeči (dítě užívá řečových zvuků pod úrovní svého mentálního věku‚ ačkoliv řečová dovednost je na normální úrovni) — — .1 Expresivní porucha řeči (schopnost dítěte užívat expresivně mluvenou řeč je zřetelně pod úrovní jeho mentálního věku‚ ale jazykové chápání je normální. Mohou být‚ ale nemusejí být přítomny poruchy artikulace) — — . 2 Receptivní porucha řeči (chápání řeči dítětem je pod úrovní jeho mentálního věku. Téměř ve všech případech je také výrazně porušena expresivní řeč a jsou časté též poruchy tvorby slova a zvuku) — — . 3 Získaná afázie s epilepsií – Landau-Klefnerův syndrom — . 8 jiné vývojové poruchy řeči nebo jazyka — . 9 Vývojová porucha řeči nebo jazyka nespecifikovaná — —F81 Specifické vývojové poruchy školních dovedností — —F81.0 Specifická porucha čtení — — .1 Specifická porucha psaní a výslovnosti — — . 2 Specifická porucha počítání — — . 3 Smíšení porucha školních dovedností — — . 8 Jiná vývojová porucha školních dovedností — — . 9 Vývojová porucha školních dovedností nespecifikovaná — F80-F89 Poruchy psychického vývoje —F82 Specifická vývojová porucha motorických funkcí — —hlavním rysem je vážné poškození vývoje motorické koordinace‚ které není vysvětlitelné celkovou mentální retardací nebo nějakým vrozeným nebo získaným neurologickým onemocněním — —ve většině případů ukáže pečlivé klinické vyšetření zřetelné známky vývojové nervové nezralosti‚ jako jsou choreiformní pohyby nepodepřených končetin nebo zrcadlové pohyby a jiné současné motorické poruchy‚ včetně známek postižení jemné a hrubé motorické koordinace — — —F83 Smíšené specifické vývojové poruchy — —F84 Pervazivní vývojové poruchy —F84.0 Dětský autismus — .1 Atypický autismus — . 2 Rettův syndrom — . 3 Jiná dětská desintegrační porucha — . 4 Hyperaktivní porucha sdružená s mentál. retardací a stereotyp. pohyby — . 5 Aspergerův syndrom — . 8 Jiné pervazivní vývojové poruchy — . 9 Pervazivní vývojová porucha —F88 Jiné poruchy psychického vývoje —F89 Neurčená porucha psychického vývoje — F90-F98 Poruchy chování a emocí —F90 Hyperkinetické poruchy —F90.0 Porucha aktivity a pozornosti — .1 Hyperkinetická porucha chování — .8 Jiné hyperkinetické poruchy — .9 Hyperkinetická porucha nespecifikovaná — —F91 Porucha chování —F90.0 Porucha chování vázaná na vztahy v rodině — .1 Nesocializovaná porucha chování — .2 Socializovaná porucha chování — .3 Opoziční vzdorovité chování — .8 Jiné poruchy chování — .9 Porucha chování nespecifikovaná — ÷Podmíněnost poruch chování ÷ —A) Psychologická: — Náhradní uspokojení — Volání o pomoc — Emoční deprivace — Disharmonický vývoj osobnosti — Psychická porucha — —B) Rodinná: — Model rodičů — Dítě jako obětní beránek — F90-F98 Poruchy chování a emocí —F92 Smíšené poruchy chování a emocí —F92.0 depresivní porucha chování — .8 Jiné smíšené poruchy chování a emocí — .9 Smíšená porucha chování a emocí, NS —F93 Emoční poruchy se začátkem specifickým pro dětství — .0 Separační úzkostná porucha v dětství — .1 Fobická anxiózní porucha v dětství — . 2 Sociální anxiózní porucha v dětství — . 3 porucha sourozenecké rivality — . 8 jiné dětské emoční poruchy — . 9 dětská emoční porucha nespecifikovaná F90-F98 Poruchy chování a emocí —F94 Poruchy sociálních funkcí se začátkem v dětství a v dospívání —F94.0 Elektivní mutismus — .1 Reaktivní porucha příchylnosti — .2 Porucha desinhibovaných vztahů u dětí — .8 Jiné dětské poruchy sociálních funkcí — .9 Porucha dětských sociálních funkcí nespecifikovaná —F95 Tiky —F95.0 Přechodná tiková porucha — .1 Chronické motorické nebo vokální tiky — . 2 Kombinovaná tiková porucha vokální a mnohočetná motorická (de la Tourette) F90-F98 Poruchy chování a emocí —F98 Jiné poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a dospívání —F98.0 Neorganická enuréza — .1 neorganická enkopréza — .2 poruchy jedení v kojeneckém a dětském věku — .3 Pika kojenců a dětí — .4 Stereotypní pohybové poruchy — .5 Koktavost — .6 Brebtavost — .8 Jiné určené poruchy chování a emocí — .9 Neurčené poruchy chování a emocí — Mentální retardace —dříve: oligofrenie, slabomyslnost —závažné postižení vývoje rozumových schopností prenatální, perinat. nebo časně postnat. etiologie —vede k významnému omezení adaptivního fungování —F70 - Lehká MR (IQ 50-69) —F71 -Středně těžká MR (IQ 35-49) —F72 -Těžká MR(IQ 20-34) —F73 –Hluboká MR(IQ pod 20) — — — — DMO Psychózy v dětském věku —Schizofrenie —začátek v pubertě nebo později, 5% před 15.rokem —narušení interpersonálních vztahů, silná úzkost bizarnosti v chování, myšlení i fantazii, děti nejsou sami dostatečně schopny odlišit vlastní fantazii od reality —splnění kritérií pro dospělé — —Bipolární porucha, nebo těžká deprese —diag. až v období dospívání —zpětně mohou být patrné projevy v ml. školním i před školním věku Ohrožení prostředím —Syndrom týraného dítěte —Zneužívání —Zanedbávání Literatura —Říčan, P., Krejčířová, D. (1997). Dětská klinická psychologie. 3. vyd., Praha: Grada. — —Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál — —Švancara, J. (1982). Poruchy psychického vývoje. Brno: FF UJEP. — —Zvolský, P. a kol. (2001). Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum. —