PAMĚŤ část II: Epizodická a sémantická paměť deklarativní a procedurální paměť amnézie mimořádná paměť Paměť v každodenním životě autobiografická paměť očitá svědectví teorie schémat konekcionistický model TEORIE ZAPOMÍNÁNÍ • rozpad paměťové stopy/vyhasínání • teorie interference • zapomínání závislé na nápovědích a teorie změny kontextu • vytěsnění ZAPOMÍNÁNÍ TEORIEVYHASÍNÁNÍ • rozpad paměťové stopy • obtížně testovatelná teorie – motivace probandů, zabránění opakování… • Reitmanová (1974) – vmezeřená úloha (určení tónu) • zabraňuje opakování – vyžaduje záměrnou pozornost • není interferujícím učením ZAPOMÍNÁNÍ TEORIE INTERFERENCE • experimenty Petersonových(1959) • trigramy, retenční interval (3 – 18 s) bez možnosti opakování si • s časem klesá podíl reprodukovaného materiálu • proaktivní interference • interferuje aktivita PŘED učením • retroaktivní interference • interferuje aktivita PO učení, ale PŘED vybavením ZAPOMÍNÁNÍ ZÁVISLÉ NA NÁPOVĚDÍCH ATEORIE ZMĚNY KONTEXTU • kognitivní kontext – experti vs. nováčci v oboru • emocionální kontext (zábleskové vzpomínky) • vliv prostředí (potápěči) • specificita kódování • autoreferenční efekt • vliv prostředí VYTĚSNĚNÍ • emoční faktory • problematické doložit • vytváření falešných vzpomínek • konstruktivní povaha paměti EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ • Tulving 1972 • epizodická paměť – ukládání událostí a poznatků o nich, osobní minulost; autonoetické vědění • sémantická paměť – fakta, znalosti o světě, významy slov, pravidla… • doklady z neuropsychologických studií, studie se zobrazovacími technikami DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ • Tulvingův třetí systém dlouhodobé paměti – procedurální • Cohen a Squire (1980) – 
 deklarativní paměť vs nedeklarativní paměti ‣ deklarativní – explicitní,“vím, že …” - sémantická a epizodická ‣ nedeklarativní – implicitní; různé typy: procedurální (“vím, jak…”), podmiňování, priming, habituace… paměť deklarativní (explicitní) epizodická (události) sémantická (fakta) procedurální dovednosti (např. motorické, percepční, kognitivní) priming (percepční, sémantický ) podmiňování neasociativní (habituace, senzitizace) Squire (1990) nedeklarativní (implicitní) PAMĚŤV KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ • posun od metafory skladiště k metafoře korespondence • ekologická validita laboratorních výzkumů • reprezentativnost • zobecnitelnost • předmět zkoumání, metoda a prostředí studií AMNÉZIE • retrográdní vs anterográdní amnézie • významně častěji postižena deklarativní paměť oproti procedurální • metodologické problémy u studié amneziků Henry Molaison (1926 - 2008) MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ • Lurija: Malá kniha o velké paměti (1973) • mnemonici – někdy vrozené schopnosti, často ale uplatnění strategií • (hyperthymesie:A.J. - dr. James McGaught) AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ • paměť na události vlastního života • kalendář událostí • deníkové záznamy • 3 úrovně autobiografické paměti • životní události • obecné události • vzpomínky vázané k události • časový faktor • infantilní amnézie • vzpomínkový boom (dospívání a raná dospělost) ZÁBLESKOVÉ VZPOMÍNKY • události, které jsou překvapivé a zvýší úroveň aktivace organismu • vzpomínky jsou uchovány mnohem detailněji (vztah mezi emocionálností prožitku a živostí vzpomínek) • zapamatování: zdroje, místa, co subjekt dělal, emocí, následné reakce • nižší objektivní přesnost vzpomínek • časté opakování OČITÁ SVĚDECTVÍ • faktory zkreslení • konfirmační zkreslení • snaha vyhovět tazatelům • vliv emočního stavu • metoda dotazování • uspořádání identifikace pachatele • základní a rozšířené kognitivní interview • spolehlivost svědecké výpovědi – experimenty Loftusové, Millera a Burnsové (1978) TEORIE SCHÉMAT • Bartlett (1920) – vybavování celých textů • příběhy, které vyvolávaly konflikt mezi obsahem příběhu a očekáváním zkoumaných osob • kulturně podmíněné pochopení, očekávání a předchozí znalosti měly vliv na reprodukci • zapamatování a vybavení ovlivňují schémata • organizované struktury mentálních reprezentací lidí, objektů, událostí nebo situací pomáhající nám při kognitivních operacích