13. 10. 2016 1 ZÁKLADY PEDAGOGIKY Přednáška z předmětu Společenskovědní základ Přednášející: doc. PhDr. Tomáš Čech, Ph.D. SOCIALIZACE  Proces, během kterého se jedinec začleňuje do společnosti.  Jedná se o proces osvojování si způsobů chování, seznamování se s kulturním prostředím a osvojení si společenských norem.  Probíhá-li socializace úspěšně, má jedinec zakotveny sociální normy, hodnoty, vystupování, ale také i sociální role svého společenského a kulturního okolí. Jedinec se znevýhodněním – stupně možné socializace Cílem dosáhnout co nejvyšší možné socializace s ohledem na druh a hloubku postižení či znevýhodnění 1. Inkluze/integrace 2. Adaptace (snaha přizpůsobit se prostředí, ve kterém jedinec žije – vychází se z individuálních možností a schopností jedince) 3. Utilita („sociální upotřebitelnost“ znevýhodněných osob, přizpůsobení pracovních míst, společenské uplatnění) 4. Inferiorita („sociální nepoužitelnost“, segregace jedince, ztráta sociálních vztahů) 13. 10. 2016 2 ENKULTURACE  Součást socializačního procesu, během něhož se původně neutrální a nekulturní novorozenec stane integrální součástí společnosti, jejíž kulturu přejímá.  Enkulturace je neukončený celoživotní proces (stejně jako socializace a výchova). ZÁKLADNÍ ČINITELÉ ÚSPĚŠNÉ SOCIALIZACE VÝCHOVA PROSTŘEDÍ DISPOZICE POJEM VÝCHOVY PEDAGOGIKA – věda o výchově (teorie výchovy) a vzdělávání (didaktika) Výchova v širším slova smyslu (edukace) a užším slova smyslu (záměrné ovlivňování kvality osobnosti vyjma vzdělávání) Aktéři, činitelé výchovy: vychovatel (edukátor, subjekt výchovy), vychovávaný jedinec (edukant, objekt výchovy, adresát výchovy apod.). 13. 10. 2016 3 7 PEDAGOGIKA  věda zabývající se výchovou a vzděláváním (výchovou v užším a širším slova smyslu) v nejrůznějších sférách života společnosti, není tedy vázána pouze na vzdělávání ve školských institucích a na populaci dětí a mládeže  jako věda o výchově zkoumá výchovu jako záměrnou formativní činnost, její vývoj, zákonitostmi, podstatu, strukturu, funkci, mechanismy v konkrétních historických podmínkách společenského vývoje (…) zkoumá výchovný proces jako jeden z nejvýznamnějších společenských jevů. 8 Základní disciplíny  Dějiny pedagogiky a dějiny školství  Obecná pedagogika – základní ped. disciplína usilující o systematizaci a interpretaci základních ped. jevů a zákonitostí, řeší též metodologické otázky a základní terminologii pedagogiky.  Srovnávací pedagogika (komparativní ped.) – popisuje a porovnává ped. teorie, vých.-vzdělávací systémy a školské soustavy v různých zemích či regionech, a to v kontextu historickém, sociálním, ekonomickém, kulturním, apod.  Filozofie výchovy – zabývá se smyslem a účelovostí výchovy a vzdělávání, hodnotami v edukaci, otázkou řízení a kontroly edukace, etickými otázkami výchovy, možnostmi a mezemi lidského poznání a jeho předávání z generaci na generaci, člověkem a jeho vychovatelností atd.  Didaktika (teorie vzdělávání, vyučování)  Teorie výchovy – zabývá cíli a smyslem výchovy pro jednotlivého člověka i jejím posláním pro společnost Struktura pedagogiky 9 Hraniční disciplíny  Sociologie výchovy – zabývá se soc. aspekty edukace, místem a funkcí edukace ve společnosti, v dané kultuře, vztahy mezi edukací a soc. strukturou a soc. mobilitou, podmínkami a soc.důsledky činnosti výchovných a vzdělávacích institucí.  Pedagogická antropologie – edukace a její vývoj v celistvém pohledu na člověka na základě biologických a soc. poznatků o lidském rodu.  Ekonomie vzdělávání – zkoumá souvislost mezi ekonomickými a edukačními. Typické otázky oboru se týkají kvality výstupů edukačního systému ve vztahu k vloženým nákladům, financování školství, vztahů mezi vzděláním, kvalifikací lidí a jejich uplatnění na trhu práce apod.  Pedagogická psychologie – zabývá se využitím psychologických poznatků v pedagogice. Psychologicky analyzuje předpoklady, průběh a výsledky edukace, zkoumá např. psychický vývoj dítěte v souvislosti s jeho schopností osvojovat si různé poznatky a dovednosti. 13. 10. 2016 4 10 Aplikované disciplíny  Speciální pedagogika - zabývá se edukací osob s ohledem na jejich speciální výchovné a vzdělávací potřeby v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Zkoumá jejich pracovní a společenské možnosti, usiluje o jejich integraci do společnosti a sleduje komplexní rozvoj jejich osobnosti.  Etopedie - edukace a reedukace (převýchova) sociálně nepřizpůsobené, obtížně vychovatelné nebo jinak sociálně narušené mládeže (děti a dospívající s poruchami chování)  Psychopedie - edukace osob s mentálním postižením  Somatopedie - edukace osob tělesně a zdravotně postižených  Logopedie - zabývá se korekcí nebo odstraňováním poruch řeči a komunikace  Surdopedie - edukace osob s různými vadami sluchu  Oftalmopedie - edukace osob se zrakovým  Sociální pedagogika  Pedagogika volného času  Andragogika  Geragogika 11  Sociologie: poskytuje poznatky o fungování společnosti (zákonitosti, vztahy, podmínky pro edukaci…)  Psychologie: vede k pochopení osobnosti vychovávaného (hraniční disciplína pedagogická psychologie, dále sociální psychologie, patopsychologie…)  Biologie, medicína – základní znalost a pochopení anatomie, fyziologie, patologie (otázka tělesných dispozic a procesů)  Antropologie: věda o vzniku, vývoji a tělesných vlastnostech člověka a jeho rasách  Právo: poskytuje právní ukotvení edukace (školský zákon, povinná školní docházka, úmluva o právech dítěte…), vyjasňuje vybrané klíčové termíny (např. dítě, mladistvý, trestní odpovědnost, zletilost…)  Ekonomie: stěžejní oblast pro ekonomické zajištění vzdělávacího systému a potřeb jedince v souladu se zákony  Sociální práce: předchází nebo se snaží upravit problémy jedince vznikající z konfliktů člověka a spol. institucí (selhání edukace) Úzce spolupracující obory Účinkem výchovy má být URČITÁ KVALITA OSOBNOSTI, aby vychovávaný získal nebo si uchoval:  určité schopnosti, dovednosti, znalosti, postoje, způsoby chování, názory, přesvědčení  připravenost k prožívání a chování (tzv. psychické dispozice, dnes užíváme pojem kompetence – pohotovost, připravenost k určitým prožitkům a způsoby chování, považovány za hlubinný základ pomíjivých zážitků a činů). 13. 10. 2016 5 Ten, kdo vychovává, chce ovlivnit strukturu psychických dispozic (kompetencí) vychovávaného jedince. Toto působení lze chápat ve 4 rovinách:  aby edukant získal dispozice, které dosud nemá,  aby zesílily, rozvinuly se a rozšířily existující dispozice pozitivní,  aby se oslabily, odbouraly a odstranily existující dispozice negativní,  aby nedocházelo ke vzniku negativních dispozic. VÝCHOVA  Množství činností, které nejsou samoúčelné (ne činnost prostou – úzký obsah, široký rozsah). Mají svůj řád, posloupnost...  Hovoříme o výchovných cílech (normy), ale nejsou to jen znalosti, dovednosti, postoje..., důležitá je KVALITA OSOBNOSTI. DEFINICE VÝCHOVY  „Výchovou rozumíme činnost, jejímž prostřednictvím se lidé snaží natrvalo zdokonalit v některém směru strukturu psychických dispozic (osobnost) jiných lidí, nebo upevnit jejich hodnotové komponenty, nebo zabránit vzniku dispozic nežádoucích (W. Brezinka).“ 13. 10. 2016 6 STYLY VÝCHOVY AUTORITATIVNÍ  neschopnost učitele zaujmout, překrytá vynucenou mocí nad vychovávanými  potlačování individuality dítěte a jeho tvořivého myšlení LIBERÁLNÍ  pedagog není dostatečnou autoritou pro vychovávaného, je benevolentní a selhává ve své výchovné funkci (neschopost vs. záměr v liberální výchově) DEMOKRATICKÝ  moc je využívaným prostředkem  podporuje „dobrodružství poznávání“, schopnost vést tvořivý dialog, tzn. naučit tvořivě a kriticky myslet (být vzorem a znát dobře vývojová specifika)  umožnit podílet se na spolurozhodování → sounáležitost s vychovatelem, vých. institucí Podmínky výchovy – vnitřní (dispozice), vnější (prostředí, vztahy) Prostředky výchovy - vše, co se využívá ke splnění edukačních cílů Bloomova taxonomie výukových cílů  šest hierarchicky uspořádaných kategorií, řazeny podle stoupající náročnosti psychických operací, jež mají ve svém základu.  K vymezování cílů v jednotlivých kategoriích byly vytvořeny systémy aktivních sloves. Pro dosažení vyšší cílové kategorie je třeba zvládnout učivo v rámci nižší kategorie.  Podle této struktury by mohl učitel hodnotit např. výkon žáka při zkoušení nebo stanovovat učební úlohy 13. 10. 2016 7 Cílová kategorie (úroveň osvojení) 1. Zapamatování termíny a fakta, jejich klasifikace a kategorizace  Slovesa: definovat, doplnit, napsat, opakovat, pojmenovat, popsat, přiřadit, reprodukovat, seřadit, vybrat, vysvětlit, určit 2. Pochopení překlad z jednoho jazyka do druhého, převod z jedné formy komunikace do druhé, jednoduchá interpretace, extrapolace (vysvětlení)  Slovesa: dokázat, jinak formulovat, ilustrovat, interpretovat, objasnit, odhadnout, opravit, přeložit, převést, vyjádřit vlastními slovy, vyjádřit jinou formou, vysvětlit, vypočítat, zkontrolovat, změřit 3. Aplikacepoužití abstrakcí a zobecnění (teorie, zákony, principy, pravidla, metody, techniky, postupy, obecné myšlenky v konkrétních situacích)  Slovesa: aplikovat, demonstrovat, diskutovat, interpretovat údaje, načrtnout, navrhnout, plánovat, použít, prokázat, registrovat, řešit, uvést vztah mezi, uspořádat, vyčíslit, vyzkoušet 4. Analýza rozbor komplexní informace (systému, procesu) na prvky a části, stanovení hiearchie prvku, princip jejich organizace, vztahů a interakce mezi prvky  Slovesa: analyzovat, provést rozbor, rozhodnout, rozlišit, rozčlenit, specifikovat 5. Syntéza složení prvků a jejich částí do předtím neexistujícího celku (ucelené sdělení, plán nebo řada operací nutných k vytvoření díla nebo jeho projektu, odvození souboru abstraktních vztahů k účelu klasifikace nebo objasnění jevů  Slovesa: kategorizovat, klasifikovat, kombinovat, modifikovat, napsat sdělení, navrhnout, organizovat, reorganizovat, shrnout, vyvodit obecné závěry 6. Hodnocení posouzení materiálů, podkladů, metod a technik z hlediska účelu podle kritérií, která jsou dána nebo která si žák sám navrhne  Slovesa: argumentovat, obhájit, ocenit, oponovat, podpořit (názory), porovnat, provést kritiku, posoudit, prověřit, srovnat s normou, vybrat, uvést klady a zápory, zdůvodnit, zhodnotit PROSTŘEDÍ  složitě strukturovaný systém ne náhodných faktorů, činností (přírodní řád  společenský řád, vnitřní organizace)  otevřený systém, odrážející potřeby objektu i subjektu;  „soubor vnějších přírodních (biologických, geografických) a společenských (pedagogických, psychologických, sociologických) podmínek“ 13. 10. 2016 8 Různé pohledy na prostředí:  Objektivní (reálné vazby a vlivy) x subjektivní (potřeby objektu)  Přírodní, ekologické, společenské(vztahy, komunikace), kulturní (hodnoty, řád, normy...) Členění podle:  velikosti a rozsahu (makro, mezzo, mikro)  typu aktivit člověka (pracovní, volnočasové, vzdělávací, sportovní, společenské...)  organizovanosti (organizované, institucionální vs. neorg., volné)  území, teritoria (lokální, neformální...)  charakteristického znaku (společenské zařazení...) PEDAGOGIKA  zkoumá prostředí společenské  bere v potaz aspekty přírodní, kulturní, historické, ekonomické  přirozenými prostředími jedince  rodinné, školní, skupinové, lokální, pracovní 13. 10. 2016 9 A) Rodinné prostředí Utváří  prvotní sociální kontakt, vazby;  emocionalitu;  hodnotový systém;  postoje, názory;  osobnostní vlastnosti (vůle, charakter...);  přebírání norem společnosti. Rodinné prostředí vs. rodinná výchova B) Školní prostředí Komenský: „Příprava člověka na vše lidské.“  Speciální lokální prostředí  3 roky → ? (MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ …)  Probíhá: výchova, vzdělávání, socializace, interakce, kooperace, profesní příprava…  Důležité klima školy, třídy (materiální, přírodní, společenské podmínky)  Klíčová kooperace rodina  škola (aspekty Zdravé školy) 13. 10. 2016 10 C) Lokální prostředí  pravidelný, bezprostřední kontakt (přírodní, společenské; vztahy, normy, hodnoty, vzory, …);  jistá „geografická“ příslušnost, jedinec stále někam patří;  volný čas (např. trávený ve folklorním souboru) Sociologie: „Skupina lidí v organizovaném teritoriu se společným stylem života“  město, tradiční – moderní vesnice (stupeň ohrožení jedince);  dospívající – jazyk, hodnoty ideály, zkušenosti, tradice. D) Skupinové prostředí  statut a role jedince ve společnosti (připsaný – rodina, získaný – škola, družina, kroužek – vnitřní řád, hierarchie, komunikace);  makro, mezzo, mikro;  síla skupiny – pozitivní i negativní vliv (soc. patologie, asociální chování)