1 PS_BA005 Společenskovědní základ (podzim 2016) Základy antropologie (1): Biologická antropologie a místo člověka v živé přírodě Miroslav Králík Seznam studijní literatury, šedá je povinná. (A) Prezentace z přednášky (IS MU) - následuje za tímto seznamem (B) Vývoj a členění antropologie, obecná antropologie Hesla v Encyklopedii antropologie http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/antropol/web/encyklopedie.html antropologie (vč. podskupin: obecná, evolucionistická, evoluční, funkcionalistická, difuzionistická, konfiguracionistická, strukturální, strukturálně funkcionální); Boas, Franz; Hrdlička, Aleš; Suk, Vojtěch; Zájemcům doporučuji číst širší přehled: Soukup, V. (2000): Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál. (C) Roviny vysvětlení biologického jevu Grim T. (2000). Paralelní vysvětlení. Proč a jak se ptát „proč“ a „jak“? Vesmír, 79, 92-93. http://www.zoologie.upol.cz/osoby/Grim/Grim_Vesmir_2000_Paralelni_vysvetleni.pdf Zájemcům doporučuji originály: Mayr, E. (1961). Cause and Effect in Biology. Science 131: 1501–1506. http://isites.harvard.edu/fs/docs/icb.topic100452.files/Mayr_E._1961._Science_V134.pp1501-1506.pdf Tinbergen, N. (1963). On Aims and Methods in Ethology. Zeitschrift für Tierpsychologie 20: 410-433. http://www.rockefeller.edu/bard/pdf/week_02_tinbergen_on_aims_and_methods_of_ethology_zft_1963.pdf Případně nové pohledy na toto téma: Laland, K. N., Sterelny, K., Odling-Smee, J., Hoppitt, W., & Uller, T. (2011). Cause and Effect in Biology Revisited: Is Mayr’s Proximate-Ultimate Dichotomy Still Useful? Science, 334(6062), 1512–1516. http://doi.org/10.1126/science.1210879 https://www.researchgate.net/publication/51884202_Cause_and_Effect_in_Biology_Revisited_Is_Mayr%27s_ Proximate-Ultimate_Dichotomy_Still_Useful Návnada pro eventuální zájemce o behaviorálně-ekologické přístupy: http://www.zoologie.upol.cz/osoby/Grim/etoekologie_obecny_uvod.pdf (D) Člověk živočich a primát – primatologie Gaisler, J. (2000). Primatologie pro antropology. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie. Brno: Nadace Universitas Masarykiana. Kapitola 2 – Primáti jako savci, str. 15-20. http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/prif/js10/panorama/web/modules/03_antropo_gaisler.pdf Hesla v Encyklopedii antropologie http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/antropol/web/encyklopedie.html primáti, primáti, vyšší; Zájemcům doporučuji číst práce Stanislava Komárka a popularizaci Desmonda Morrise: Komárek, S. (2003): Obraz člověka v dílech některých význačných biologů 19. a 20. století. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie. Brno: Masarykova univerzita. http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/prif/js10/panorama/web/modules/20_antropo_komarek.pdf Morris. D. (1997). Lidský živočich. Euromedia Group. (v originále The Human Animal). (E) Vývoj člověka a rozdíly mezi člověkem a ostatními primáty - paleoantropologie Vančata, V. (2003): Paleoantropologie – přehled fylogeneze člověka a jeho předků. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie. Brno: Masarykova univerzita. Kapitola 12 - Kolonizace světa v průběhu evoluce hominidů , str. 111-116. http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/prif/js10/panorama/web/modules/13_antropo_vancata.pdf Hesla v Encyklopedii antropologie http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/antropol/web/encyklopedie.html 2 paleoantropologie; fylogeneze; antropogeneze; Homo sapiens; Králík, M. & Čuta, M. (2009): Individuální vývoj člověka. Brno: Masarykova univerzita. Kapitola 4: Životní historie. http://www.sci.muni.cz/anthrop/wp-content/uploads/2015/02/IV_04.pdf Zájemcům doporučuji: Kaplan, Hillard S., Jane B. Lancaster (2003). An Evolutionary and Ecological Analysis of Human Fertility, Mating Patterns, and Parental Investment. In: Panel for the Workshop on the Biodemography of Fertility and Family Behavior, Kenneth W. Wachter and Rodolfo A. Bulatao (Eds.) Offspring: Human Fertility Behavior in Biodemographic Perspective. Pp. 170-223. Washington, D.C.: National Academies Press. Zejména strany: 179- 187. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK97286/pdf/Bookshelf_NBK97286.pdf (F) Rozdíly mezi lidmi v rámci lidských skupin Hesla v Encyklopedii antropologie http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/antropol/web/encyklopedie.html dědičnost chování; mechanismy, epigenetické; Markoš, A. (2015) Úvodní slovo – Všechno je epigenetika? Vesmír 94. http://vesmir.cz/2015/02/02/uvodni-slovo-vsechno-je-epigenetika/ http://casopis.vesmir.cz/clanky/clanek/id/10889 Zájemcům doporučuji: Genné-Bacon, E. A. (2014). Thinking Evolutionarily About Obesity. The Yale Journal of Biology and Medicine, 87(2), 99–112. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4031802/ 1 Základy antropologie (2): Biologická antropologie a místo člověka v živé přírodě PS_BA005 Společenskovědní základ Doc. RNDr. Miroslav Králík, Ph.D. Biologická antropologie a místo člověka v živé přírodě 4. 11. 2016 Ústav antropologie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity LaMorFA 2Obsah Synopse 1. Přehled směrů antropologie a česká antropologie 2. Systémově evoluční přístup 3. Průniky (dnešní) biologické antropologie a psychologie 4. Místo člověka v přírodě: co máme společného s ostatními živočichy 5. Specifika člověka: ontogeneze a epigenetika 3Přehled směrů antropologie a česká antropologie Evolucionistická antropologie (L. H. Morgan,E. B. Tylor, J. Frazer) Difuzionistická antropologie (F. Boas, L. Frobenius, A. L. Kroeber ) Funkcionalistická antropologie (B. K. Malinowski, E. E. Evans-Pritchard, A. Radcliffe-Brown) Konfiguracionismus (R. Benedict, …) Strukturalismus (C. Lévi-Strauss) Kognitivní antropologie Symbolická antropologie Interpretativní antropologie Postmodernismus Poststrukturalismus … … Etický vs. emický přístup Antropologie: myšlenkové směry, školy, teorie - hluboké kořeny, dlouhý vývoj „moderní“ antropologie od 18. století, - proměny důrazů, pohledů, teoretických rámců - polyparadigmatigmatický charakter (autor kresby: S. Gross. Tradiční indický příběh, Anekántaváda) Franz Boas (1858 - 1942) ● Americký antropolog německého původu ● Na svých expedicích studoval kultury indiánů na území Britské Kolumbie (západ Kanady) ● 1896: přednáška Omezení komparativní metody v antropologii kritika vládnoucích evolucionistických názorů ● Zdůrazňoval význam migrace obyvatelstva a šíření (přejímání) kulturních prvků od jiných kultur jako základní hybatele lidských dějin a vývoje kultur ● Představitel amerického difuzionismu ● Zakladatel lingvistické antropologie ● Přispěl osobně k rozvoji systematických výzkumů fyzické, lingvistické a kulturní antropologie, ● Antropologie v jeho pojetí je interdisciplinární vědou, spojující kulturní antropologii, fyzickou antropologii, lingvistickou antropologii a archeologii (Soukup 2000, str. 44-53) http://culturalanthropology.duke.edu/graduate/anthropology-activism 4Přehled směrů antropologie a česká antropologie ● (Soukup 2000, str. 22) Obecná antropologie 5Přehled směrů antropologie a česká antropologie Dělení antropologie - Podle subdisciplín - Podle tem. oblastí - Podle výzk. směrů - Podle soc. funkcí paleoantropologie primatologie (jinak označovaná jako biologická antropologie) Americká obecná antropologie je široce koncipovaná syntetická věda o člověku, společnosti a kultuře, integrující poznatky fyzické (biologické) a kulturní antropologie ● Zahrnuje poznatky anatomie, fyziologie, etnografie, etnologie, archeologie, prehistorie, lingvistiky, psychologie, sociologie atd. ● Cílem je v komparativní synchronní i diachronní perspektivě rozlišit lidské invarianty od variability, studovat příčiny a důsledky odlišností mezi lidmi. Česká fyzická antropologie ● Česká biologická antropologie se vyvíjela v německém kulturním okruhu (vliv zejména v oblasti metod), ale výrazný vliv mělo i americké pojetí. ● Aleš Hrdlička (1869 - 1943) - významný americký antropolog českého původu - založil American Association of PhysicalAnthropologists - 1918 založil American Journal of Physical Anthropology (Science Direct - předplacené elektronické zdroje MU) ● Vojtěch Suk (1879 - 1967) - český antropolog - zakladatel (1923) Ústavu antropologie PřF MU - pod vlivem Aleše Hrdličky uskutečnil expedice po Africe a na Labrador ● Jan Beneš (1935 - 1998) - s kolegy obnovil Ústav antropologie PřF MU - výzkumný a studijní program obecné antropologie podle amerického modelu 6Přehled směrů antropologie a česká antropologie 2 7 • Kdo byli první „skuteční“ lidé? • Jsou mezipohlavní rozdíly v chování „vrozené“? • Zastavila se naše „evoluce“? • Proč jsme schopni „lásky“, věrnosti i nevěry? • Proč jsme krutí, „perverzní“ a válčíme mezi sebou? • Je šimpanz „druhem“ člověka? • Proč si „pomalu“ podřezáváme větev na které sedíme? Některé regulérní otázky biologické antropologie Přehled směrů antropologie a česká antropologie Teoretický přístup - systémově-evoluční perspektiva. „Antropologie je studium lidského druhu – studium předešlých i dnešních lidí v úplnosti lidské zkušenosti. Studium lidstva na všech místech ve všech dobách, včetně naší evoluční minulosti.“ Margaret Mead 1. Mechanistické vysvětlení (anatomie, biochemie, fyziologie …) 2. Ontogenetické vysvětlení (individuální vývoj) 3. Fylogenetické/historické vysvětlení (evoluční biologie, fylogenetika) 4. Funkční vysvětlení (behaviorální ekologie) Tinbergen, N. 1963. On Aims and Methods in Ethology. Zeitschrift für Tierpsychologie 20: 410-433. Mayr, E. 1961. Cause and Effect in Biology. Science 131: 1501–1506. Systémově-evoluční přístup Čtyři legitimní a nezávislé odpovědi na Timbergenovu otázku „Proč dochází k nějakému chování?“ (nebo, obecněji, k nějakému biologickému jevu) 8Systémově-evoluční přístup Grim T. (2000). Paralelní vysvětlení. Proč a jak se ptát „proč“ a „jak“? Vesmír, 79, 92-93 Nebezpečí falešných dichotomií … Roviny antropologických otázek Co máme společného s ostatními živočichy/primáty? Tělní stavba (rudimenty?), encefalizace, adaptabilita, sociální chování, sociální hierarchie, nástroje … V čem se lišíme od ostatních primátů jako druh? Co mají společného všichni lidé? Specifické rysy člověka jako druhu: mozek, adaptace, životní historie, společnost, lidská kultura/y… V čem se mezi sebou liší lidské skupiny? Lidské adaptace na různé prostředí a různé způsoby života, lidské kultury .. V čem se liší jednotlivci v rámci jednotlivých lidských skupin? Individuální odlišnosti na jednom místě a v jedné době … 9 Co máme společného s ostatními organismy, živočichy, primáty? Tělní stavba (rudimenty?), encefalizace, adaptabilita, sociální chování, sociální hierarchie, nástroje, kultura … 10Charakteristika primátů v rámci placentálních savců Ty zvíře! Vlastnosti společné s ostatní živými organismy: metabolismus, pohyb, růst, dráždivost, obrana, reprodukce. Bauplán (základní stavební plán), bilaterální symetrie, polarita, metamerie. Vyznačují se bilaterální souměrností těla, což se odráží i ve skeletu. Kosti jsou buď párové (samostatné na každé straně těla) a v páru jsou zrcadlově symetrické (např. femur), nebo nepárové, souměrné podle své osy, která je současně osou těla (např. obratel). 11 Strunatci (Chordata) Přední x zadní Hřbetní x břišní Charakteristika primátů v rámci placentálních savců • Ochlupení • Dlouhá gestace • Živorodost • Mléčné žlázy, laktace • Různé typy zubů v chrupu (heterodontní chrup) • Stálá tělesná teplota • Zvětšený mozek • Vysoká kapacita pro učení a flexibilita v chování Charakteristika placentálních savců 12 To všechno platí i pro primáty, mnohé tyto znaky výrazně rozvinuli, jiné posunuli, přeměnili ..... Charakteristika primátů v rámci placentálních savců Choulení se do klubíčka … Před cca 180 miliony lety 3 řád: Primates – Primáti (Vančata 2003) podřád: Prosimii - Poloopice nadčeleď: Loroidea čeleď: Lorisidae - outloňovití čeleď: Galagonidae - kombovití nadčeleď: Lemuroidea čeleď: Cheirogaleidae - makiovití čeleď: Megaladapidae (Lepilemuridae) čeleď: Lemuridae - lemurovití podčeleď: Lemurinae - lemuři podčeleď: Hapalemurinae -hapalemuři čeleď: Indridae - indriovití čeleď: Daubentoniidae – ksukolovití podřád: Tarsiiformes - Nártouni nadčeleď: Tarsioidea čeleď: Tarsiidae - nártounovití podřád: Anthropoidea - vyšší primáti infrařád: Platyrrhina - širokonosí primáti nadčeleď: Ceboidea čeleď: Callithricidae - kosmanovití podčeleď: Callimiconinae - kalimikové podčeleď: Callithricinae - kosmani čeleď: Cebidae - malpovití podčeleď: Aotinae - mirikiny podčeleď: Callicebinae – titiové podčeleď: Cebinae – malpy čeleď: Atelidae - chápanovití podčeleď: Pitheciinae - chvostani podčeleď: Atelinae - chápani infrařád: Catarrhina - úzkonosí primáti nadčeleď: Cercopithecoidea čeleď: Cercopithecidae - kočkodanovití podčeleď: Cercopithecinae - kočkodani podčeleď: Colobinae - hulmani nadčeleď: Hominoidea čeleď: Hylobatidae - gibonovití čeleď: Hominidae - hominidé podčeleď: Ponginae - orangutani podčeleď: Paninae - šimpanzi podčeleď: Homininae - lidé Homo sapiens Linnaeus, 1738??????? 13Charakteristika primátů v rámci placentálních savců Podřád: Prosimii - Poloopice 14 Podřád: Tarsiiformes - Nártouni Tarsius bancanus 15 Podřád: Anthropoidea - Vyšší primáti 16 - cca. 250 druhů - vznik před 60-80 miliony lety - generalizovaná skupina savců - řada primitivních (původních) znaků - většinou jsou arboreální, někteří terestriální různorodý řád: - velikostí těla - potravně - ekologicky - sociálně Maki trpasličí cca 100 g samec gorily cca 170 000 g 17Charakteristika primátů v rámci placentálních savců Primáti Vznikli pravděpodobně v souvislosti s diverzifikací stromových biotopů (arboreální prostředí) Rozmanitost potravy, sběr nektaru květů, plodů a hmyzu v korunách stromů – hmatové polštářky, nehty, 3D vidění, barevné vidění, redukce čichu … • Nespecializovaná kvadrupední lokomoce, příp. specializace na skákavou a rikochetální lokomoci (+bipedie) • Tendence ke vzpřímenému „postoji“ (vertikální poloze osy těla – paralelně z různých důvodů, společným faktorem pravděpodobně stromy) • Flexibilní, generalizovaný charakter končetin, velké dobře vytvořené klíční kosti 18Charakteristika primátů v rámci placentálních savců Končetiny a lokomoce 4 • Ruce a chodidla s výbornými uchopovacími a manipulačními schopnostmi • Zachovaných všech 5 paprsků na ruce i noze • Schopnost opozice palce • Nehty místo drápů - NEHETNATCI • Dotykové polštářky na distálních článcích prstů • Dermatoglyfy (epidermální lišty podkládající řady senzorických zakončení) 19Charakteristika primátů v rámci placentálních savců • Nepřítomnost ostře vyhraněných potravních specializací • Generalizovaný chrup s mírnými přizpůsobeními korunek Chrup a potrava I - C - P - M 2-1-(2)3(4)-3 20 Frugivorie Folivorie Gumivorie Insectivorie Charakteristika primátů v rámci placentálních savců • Barevné vidění (retina s čípky, žlutá skvrna) • Stereoskopické vidění (percepce hloubky prostoru: překrývající se zraková pole, frontalita orbit – výrazná orbitální konvergence, nekompletní křížení zrakových nervů) • Ubývání významu čichu (ne zcela!) • Zvětšení a vzrůst složitosti mozku, zvláště kůry koncového mozku (telencephalon) Smysly a mozek 21Charakteristika primátů v rámci placentálních savců 22Charakteristika primátů v rámci placentálních savců • Efektivní placentární výživa, dlouhá gestace • Méně potomků (snížená velikost vrhu), dlouhé dospívání, dlouhověkost, tendence ke K-strategii • Sociální skupiny se stálou přítomností dospělých samců • Složité vzorce chování (tendence k diurnálním vzorcům chování) závislé na učení Maturace, učení a chování 23Charakteristika primátů v rámci placentálních savců Poloopice převážně altriciální (mláďata slepá a hluchá, nedokonale vyvinutá), vyšší primáti převážně prekociální (novorozenci vidí a slyší). Altriciální – prekociální - sekundárně altriciální Formy sociálních skupin primátů 24Charakteristika primátů v rámci placentálních savců Sexuální chování 5 Agonistické chování 25Charakteristika primátů v rámci placentálních savců Komfortní chování Chování: Lokomoční, potravní, sociální, herní, rodičovské, sexuální, agonistické, komfortní (projevy: agresivita, příjem potravy, ...) 26 Herní chování Charakteristika primátů v rámci placentálních savců Skupina dětí různého věku s několika dospělými pozorováni v omezeném prostoru, kde byly rozmístěny různé hračky. Počítalo se množství kontaktů jedinců mužského a ženského pohlaví s hračkami „femininními“, „maskulinními“ a „neutrálními“. Snímky z experimentu na další straně … 27 Herní chování … Charakteristika primátů v rámci placentálních savců Cercopithecus aethiops sabeus Kočkodan zelený Sex differences in response to children’s toys in nonhuman primates (Cercopithecus aethiops sabaeus) Pan troglodytes - nástrojové chování - tradice, kultura - vztah k ohni/živlům … 28Charakteristika primátů v rámci placentálních savců Marina Vančatová (2011): Nástrojové chování vyšších primátů: od manipulačních aktivit k používání nástrojů. V čem se lišíme od ostatních primátů? Co mají společného všichni dnešní lidé? Specifické rysy člověka: životní historie, společnost vs. kultura … 29Specifické rysy člověka 30Charakteristika primátů v rámci placentálních savců Hominidae Hominoidea Pongidae čeleď nadčeleď rodHomo Pan Gorilla Pongo Hylobates Hominidae Hominoidea Hylobatidae čeleď nadčeleď rod Homininae 4 rody gibonů podčeleď tribus Ponginae Pongo GorilliniHominini GorillaHomo Pan Starší pohled Dnešní pohled Tribus Hominini obsahuje rody (vč. vymřelých): Sahelanthropus, Orrorin, Ardipithecus, Australopithecus, Kenyapithecus, Homo Taxon subtribus Hominina (mezi tribem a rodem) obsahuje rody (vč. vymřelých): Ardipithecus, Australopithecus, Kenyapithecus, Homo Hominina subtribus 6 31 Evoluce člověka Specifické rysy člověka Homo sapiens Cca 200 000 B.P. H. s. idaltu (White et al., 2003), Herto, Etiopie Ve střední Evropě před cca 40 tisíci lety. Osídlil celý svět … 32Specifické rysy člověka Obligátní bipedie - energetická výhoda Další výhody: Termoregulace (nižší plocha pro dopad slunečních paprsků, ochlazování …), intra-sexuální kompetice samců (dojem většího těla, údery shora …), kognitivní výhoda v travnatém terénu, přenášení mláďat na větší vzdálenosti … 33Specifické rysy člověka Lidská ruka – mnohostranný nástroj další rozvoj opozice palce, palec se prodloužil a přiblížil svou distální polohou ostatním prstům (někteří to vidí spíše opačně – tříčlánkové prsty se v evoluci zkrátily). Všechny tyto změny vedou k možnosti dvou typů úchopu - silovému (power grip) a přesnému (precision grip). Dochází k diferenciaci palcových svalů, vč. musculus flexor pollicis longus. První metakarpus se stal robustnějším V souvislostí s uchopováním a manipulací ruky se také rozšířily distální články prstů. 34 Srovnání vztahu velikosti mozku a tělesné hmotnosti v dospělosti u člověka, velkých lidoopů a ostatních primátů. Velikost mozku člověka Specifické rysy člověka 35 Šimpanz - nižší potřeba dovedností při získávání potravy; - nižší nutriční hodnota a koncentrovanost potravy. Člověk - větší míra dovedností, důvtipu, cílevědomosti, vytrvalosti, předvídavosti atd.; - větší nutriční hodnota a koncentrovanost potravy. Potravní pyramidy člověka a šimpanze Specifické rysy člověka Saturace energetických nároků mozku (např. zkrácení trávicí soustavy) Hlavička plodu vs. vzpřímená postava - v evoluci člověka došlo v souvislosti s vertikalizací ke změně tvaru pánve - se zvětšováním hlavičky v určité fázi evoluce přestal porodní kanál kapacitně stačit Důsledky - Komplikovaný mechanismus porodu na straně ženy (rozvolnění vazů pánve, rotace hlavičky při porodu), novorozence (vlastnosti hlavičky) i společnosti (asistovaný porod). - Nebezpečný porod relativně nezralého novorozence (sekundárně altriciální) … 36Specifické rysy člověka Změny pánve – důsledky v časování ontogeneze - Potřeba vyšší otcovské investice - Posílení tendencí k monogamii (?) 7 37 Srovnání ontogenetické trajektorie člověka a šimpanze, vztah hmotnosti těla a mozku Postnatální růst mozku Specifické rysy člověka Lidský novorozenec se rodí nezralý, po narození musí mozek mnohem více růst. 38 Výhody lidského středního dětství: reprodukční adaptace; nutriční nenáročnost (ale kvalitativní nároky); „mláděcí vzhled“ pečovatelské sklony dospělých; péče ostatních členů skupiny (vč. starších dětí). Specifikum lidské životní historie Primát velikosti člověka by měl odstavit mládě v 6 - 7 letech, to by znamenalo výrazné prodloužení meziporodního intervalu; - při celkové délce reprodukčního období samic (žen) 15 - 20 let a nenulové dětské mortalitě může klesnout počet potomků na jednu ženu pod prostou míru reprodukce populace. - odstav cca ve 3 letech - časný přechod na odstavnou stravu; - alloparenting – péče ostatních členů skupiny (vč. starších dětí). - žena může mít další dítě po 3 – 4 letech - možnost udržení populace i při dlouhém růstu mozku a dlouhé péči o děti Evoluční řešení H.s. - střední dětství: - nutriční kvantitativní nenáročnost, ale kvalitativní nároky (rozmělněná, koncentrovaná strava) - dlouho si uchovává „mláděcí“ vzhled – podporuje pečovatelské sklony dospělých Specifické rysy člověka Krems dvojhrob asi na D: 39Specifické rysy člověka 40 Do cca. 20 a od cca. 65 let člověk vyprodukuje méně potravy než spotřebuje Člověk: sdílení a redistribuce potravy (resp. zdrojů) v rámci skupiny mezi věkovými kategoriemi (čím koncentrovanější a hodnotnější strava, tj. maso, tím více). - Dětem a nedospělým - Ženám v době péče o děti - Lidem v postproduktivním věku (živé infobanky) Aché (Paraguay, 80% energie – živočišná strava, maso) Transgenerační přerozdělování zdrojů Věkové změny vztahu mezi produkcí a konzumací potravy. Specifické rysy člověka Organismus (jednotka adaptace a předmět evoluce) je celý životní cyklus (nikoliv jen dospělec, jedinec). U člověka se životní cyklus může realizovat jedině jako skupina. V čase se vyvíjí systém funkčních vztahů mezi generacemi a mezi pohlavími. Nutnost paměti dlouho dozadu a předvídání dlouho dopředu, komunikace mezi generacemi, vnímání času a lidského života jako celku, nutnost pochopení sebe sama … 41Specifické rysy člověka Další specifické rysy člověka Neobvyklé vzorce příbuzenství, rodičovství a prarodičovství Extenzivní rodičovská péče, rozsáhlé příbuzenské sítě, mužská filopatrie, složité mezilidské vazby a citová pouta, žal … Neobvyklé sexuální charakteristiky Dlouhodobá partnerská vazba, párová vazba, proměnlivý systém párování, vliv rodičů a příbuzných na výběr partnera, dělba práce podle pohlaví, postreprodukční sexuální chování, líbání, předehra, ženský orgasmus, permanentně zvětšené prsy, velký penis, středně velká varlata … Mimořádné mentální schopnosti Velký mozek (vysoká metabolická cena), expanze neokortexu, expanze oblastí neokortexu spojených s řečí, reorganizace některých oblastí prefrontální kůry, rozvoj Brocovy oblasti, rozvoj lateralizace a gyrifikace, vědomí a vědomí sebe sama jako sociální bytosti, předvídání, plánování, vytváření scénářů, schopnost mentálního cestování, sociální emoce, vina, schopnost vícestupňového třídění, představivost, fantazie, složité podvádění a rozpoznávání podvodu, kreativita, humor, specifické psychopatologie ... 42Specifické rysy člověka Další specifické rysy člověka Jazyk, specifické jazykové schopnosti Otevřená syntax, neomezená kombinace a kreativita, symbolická komunikace … Složité sociální skupiny Mužské příbuzenské a nepříbuzenské koalice, složitý systém reciprocity, přátelství, zákony, etika a morálka, všudypřítomný vnitro- a meziskupinový konflikt, válka, složité sociální hry, týmové sporty … Kultura Tradice, kumulace informací, technologie, pramenící z vývoje užívání nástrojů a ekologické dominance, sociální učení, komplexní nápodoba, záměrné vyučování, pracovní paměť pro vytváření scénářů, využitelná také při čtení a psaní … Neobvyklé demografické a populační znaky Velké geografické rozšíření, velké populace, rychlý populační růst … 8 • Vychází z kognitivní psychologie • Zkoumá naše kognitivní a psychické mechanismy • Teorie velké modularity • Evolučním psychologické mechanismy pro EEA (Environment of Evolutionary Adaptedness) • Studuje, jak fungují v podmínkách různých kultur • NEtestuje dopad znaku na aktuální fitness jedince Evoluční psychologie (EP) 43Průniky (dnešní) biologické antropologie a psychologie Průniky (dnešní) biologické antropologie a psychologie • Vychází ze zoologie, etologie a behaviorální ekologie • Zkoumá, jak různé formy znaků, např. chování, ovlivňují fitness (vitalitu/mortalitu a reprodukční úspěch) • NEřeší, jak aktuální psychické pochody u člověka odpovídají našim evolučním adaptacím Behaviorální ekologie člověka (HBE) 44Průniky (dnešní) biologické antropologie a psychologie Průniky (dnešní) biologické antropologie a psychologie 45Průniky (dnešní) biologické antropologie a psychologie Problémy EP a HEB 1. EEA vs. prostředí v civilizaci Změna WHR Změna BMI Fyzická atraktivita ženské postavy s různým poměrem obvodu pasu a boků (WHR). V každé hmotnostní kategorii (jednotlivé řádky) byla nejatraktivnější postava s relativně úzkým pasem oproti bokům (WHR=7). Vztah BMI a WHR k atraktivitě, když jsou hodnoceny společně: BMI má v civilizaci výrazně silnější závislost než WHR. Bylo tomu tak ale v EEA? Je to skutečně adaptace? 46 Problémy EP a HEB 1. Prostředí civilizace vs. EEA civilizace původní podmínky EAA 46Průniky (dnešní) biologické antropologie a psychologie Velká část rozsahu BMI hodnot se v EAA pravděpodobně vůbec nenacházel. V mnoha tradičních společnostech jsou ženy s vyšším BMI atraktivnější. Naopak většinu rozsahu WHR v civilizaci nenajdeme, v tradičních společnostech jsou to ženy v různých stádiích těhotenství … 47Průniky (dnešní) biologické antropologie a psychologie Problémy EP a HEB 1. EEA vs. prostředí v civilizaci Jednosměrná kauzalita: - Geny „řídí“ a chování je odvozené Ženy během své plodné fáze (okolo ovulace) preferují muže maskulinnějších obličejů, zatímco mimo plodnou fázi muže méně maskulinních obličejů (Penton-Voak, Perret 2000; Johnston et al. 2001) (pouze ženy, které neužívaly hormonální antikoncepci). Proceptivita Podobně: - mužnost hlasu - mužnost chování - symetrie těla … 48Průniky (dnešní) biologické antropologie a psychologie Testosteron – imunosupresivní účinek Výrazně vyvinuté testosterondependentní tkáně = „dobré geny“ Změny preferencí žen v závislosti na fázi menstruačního cyklu, tj. „tvrdá“ biologie ovlivňuje psychiku a chování žen, tj. kauzalita ve smyslu biologie kultura. Problémy EP a HEB 2. Směr kauzality ve vztahu biologie - kultura 9 hormonal contraception post-modern Celoživotní reprodukční vzorce 49Průniky (dnešní) biologické antropologie a psychologie Problémy EP a HEB 2. Směr kauzality ve vztahu biologie - kultura Kultura výrazně ovlivňuje reprodukční vzorce a biologie menstruačního cyklu, tj. kauzalita ve směru kultura biologie 50 Zájemci o evoluční přístup k lidskému chování čtěte články v odborných časopisech: Evolution and Human Behavior http://www.journals.elsevier.com/evolution-and-human-behavior/ http://www.sciencedirect.com/science/journal/10905138 Behavioral Ecology http://beheco.oxfordjournals.org/content/early/2013/01/22/beheco.ars229.full Hormones and Behavior http://www.journals.elsevier.com/hormones-and-behavior/ http://www.sciencedirect.com/science/journal/0018506X Evolutionary Anthropology http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002/(ISSN)1520-6505 Evolutionary Psychology http://evp.sagepub.com/ Průniky (dnešní) biologické antropologie a psychologie “Anthropology is the most humanistic of the sciences and the most scientific of the humanities.” Alfred L. Kroeber (1876-1960) V čem se liší jednotlivci v rámci našeho druhu? 51Individuální odlišnosti - ontogeneze Ontogeneze a epigenetika 52Individuální odlišnosti - ontogeneze Genetický pohled Gen Alela A Alela B OntogenezeA Ontogeneze B fenotyp A fenotyp B (Totožné, laboratorní prostředí) ? Ontogenetický, epigenetický pohled Gen Alela fenotyp A fenotyp B Přirozené prostředí A ? Přirozené prostředí B Vynikající výzkumné schéma, dosud velmi úspěšné, ale jen málo o skutečném životě … Ze života, do budoucna možná praktičtější … 53Individuální odlišnosti - rozdíly mezi jednotlivci Genetické zdroje variability Geneticky se mezi sebou liší: - Nepříbuzní jedinci (více) - Příbuzní (méně) - Sourozenci (málo) - Jednovaječná dvojčata (nejméně) Ontogenetické zdroje variability – individuální vývoj, epigenetika - Odlišné epigenetické procesy prenatální diferenciace (fenotypově odlišná jsou i jednovaječná dvojčata, která jsou geneticky /téměř/ identická) - Vlivy prostředí na prenatální růst a vývoj (nutrice, imunitní interakce, fyzická zátěž, psychický stress, matky …) – tzv. „prenatální programování“, koncepce senzitivních period … - Vlivy prostředí na postnatální růst a vývoj (strava, zátěž, učení, výchova, sociální interakce, mikroorganismy imunita, fyzická zátěž …) 54Individuální odlišnosti - rozdíly mezi jednotlivci Dnešní směry biologické antropologie Například: Ontogenetický původ různých vlastností (vč. predispozic chorob) - Prenatální podmínky nastaví v mnoha ohledech organismus na celý život dopředu. - „úsporný fenotyp“, nastavení metabolismu, reprodukčních vlastností, chování … Mean Mean±SE M F FtM 0,950 0,955 0,960 0,965 0,970 0,975 0,980 0,985 2D:4DratioRIGHTA Studium souvislostí znaků vytvořených již prenatálně s predispozicemi k různým chorobám. Např.: Role hladin prenatálních androgenů (2D:4D poměr) v etiologii transsexuality 10 55Závěry Závěry 1. Člověk JE zvíře (živočich, savec, primát, lidoop). 2. Největší odlišností člověka od ostatních lidoopů je životní historie. 3. Lidské vlastnosti se vytváří v průběhu ontogeneze interakcí genů a prostředí (kultura, učení, epigenetika) 4. Člověk - bio-socio-kulturní tvor, všechny roviny jsou nerozpojitelně provázány (i když velice komplexně …).