Dodací podmínky 2010 Osmé vydání souboru dodacích podmínek z roku 2010 definuje 11 dodacích podmínek, čímž dochází ke snížení celkového počtu dodacích podmínek z původních 13 (dle dodacích podmínek z roku 2000). Jsou zavedeny dvě nové dodací podmínky ("dodání na terminál", DAT a "dodání na místo", DAP), které nahrazují čtyři dodací podmínky z předchozí verze ("dodání na hranici", DAF, "dodání z lodi", DES, "dodání z nábřeží", DEQ, "s dodáním clo neplaceno", DDU). Nově jsou dodací podmínky rozděleny jen do dvou kategorií, dle způsobu dopravy. Je třeba poznamenat, že všechny kontrakty uzavírané podle předchozích dodacích podmínek 2000 zůstávají v platnosti i po roce 2011. Ačkoliv tedy ICC doporučuje používat po roce 2011 dodací podmínky 2010, mohou si strany kupní smlouvy vybrat libovolnou verzi dodacích podmínek. Je však důležité, aby vybraná verze dodacích podmínek byla jasně specifikována: např. podmínky smlouvy specifikovány dle dodacích podmínek 2010, dodacích podmínek 2000 nebo i jakékoliv verze předchozí. Všechny druhy dopravy - Sedm dodacích podmínek definovaných pro kterýkoliv druh přepravy: EXW – Ex Works; Ze závodu (ujednané místo) Prodávající předává zboží ve svých prostorách. Kupující je zodpovědný za všechny poplatky. Tato dodací podmínka přenáší největší odpovědnost na kupujícího a minimální povinnosti na prodávajícího. Často je používána při počáteční nabídce na prodej zboží, bez jakýchkoli nákladů v ceně. EXW znamená, že prodávající má k dohodnutému datu připravené zboží k vyzvednutí v jeho prostorách (práce, továrna, sklad, zařízení). Kupující hradí veškeré náklady na dopravu a také nese rizika spojená s dodáním zboží na cílové místo určení. Prodávající dodá zboží na dohodnuté místo nakládky (práce, továrna , sklad atd.), ale není odpovědný za nakládku vozidla ani za vývozní celní odbavení. Prodávající sice nemá povinnost naložit zboží, ale v praxi je obvykle jednodušší, aby tak učinil. Pokud prodávající zajišťuje nakládku zboží, činí tak na náklady a rizika kupujícího. Pokud strany kupní smlouvy chtějí, aby byl prodávající odpovědný za nakládku zboží na odjezdu a nesl související rizika a náklady, musí to být výslovně uvedeno v kontraktu (kupní smlouvě). FCA – Free Carrier; Vyplaceně dopravci (ujednané místo) Prodávající splní své povinnosti dodáním zboží celně odbaveného pro vývoz dopravci, kterého jmenoval kupující, na sjednaném místě. Zvolené místo dodání je rozhodující pro určení odpovědnosti za nakládku zboží v ujednaném místě. Pokud dochází k dodávce v objektu prodávajícího, zodpovídá prodávající za nakládku. V případě, že k dodávce dochází v jakémkoliv jiném místě, prodávající není odpovědný za nakládku zboží. Pokud kupující jmenuje k převzetí zboží jinou osobu než dopravce, splní prodávající povinnosti dodáním zboží této osobě. Tato dodací podmínka je vhodná pro všechny druhy včetně multimodálních námořních přeprav. Toto je správná dodací podmínka pro přepravy v námořních kontejnerech (LCL i FCL). CPT – Carriage Paid To; Přeprava placena do (ujednané místo určení) Prodávající vybírá dopravce a hradí výlohy spojené se zbožím až do místa určení. Rizika však přecházejí dříve, již v okamžiku předání zboží prvnímu dopravci, a kupující nese nebezpečí ztráty a poškození zboží i jakékoliv dodatečné náklady vzniklé po dodání zboží do péče dopravce. Tato doložka se často využívá při obchodování s rizikovějšími teritorii. CIP – Carriage and Insurance Paid (To); Přeprava a pojištění placeny do (ujednané místo určení) Doložka stejná jako CPT, ale opět s povinností prodávajícího obstarat a uhradit pojištění s minimálním rozsahem pojistného krytí. Pojistka má krýt cenu uvedenou v kupní smlouvě zvýšenou o 10 % a má být sjednána v měně kontraktu. Doložku je vhodné použít pro moderní způsoby přepravy, např. kontejnerovou či roll on/roll off. DAT – Delivered at Terminal; S dodáním na terminál (uveďte přístavní terminál nebo místo určení) Prodávající nese výlohy a rizika včetně vykládky zboží na ujednaném terminálu, s výjimkou nákladů souvisejících s dovozním celním odbavením. Doložka je určena pro všechny druhy přepravy včetně přepravy kombinované. Pod pojmem terminál se rozumí volné prostranství i budova, např. nábřeží, překladiště, sklad, kontejnerový terminál, nádraží, letiště atp. DAP – Delivered at Place; S dodáním do určitého místa (uveďte místo určení) Prodávající nese výlohy a rizika, s výjimkou nákladů souvisejících s dovozním celním odbavením, až do ujednaného místa určení. Náklady spojené s vykládkou zboží nese kupující, pokud však byly v přepravní smlouvě uzavřené prodávajícím zahrnuty i náklady spojené s vykládkou zboží v místě určení, není prodávající oprávněn požadovat úhradu těchto nákladů od kupujícího. Doložka je určena pro všechny druhy přepravy včetně přepravy kombinované. DDP – Delivered Duty Paid; S dodáním clo placeno (ujednané místo určení) Nejdelší dodací parita, která obsahuje maximální závazek ze strany prodávajícího. Prodávající nese výlohy a rizika až do určeného místa v zemi určení. Navíc ještě zajišťuje a hradí odbavení zboží pro dovoz, tj. vyřizuje a platí celní formality, hradí clo, daně a případné další poplatky spojené s dovozem do země určení. Tato doložka by dále neměla být používána, pokud by prodávající nemohl obdržet dovozní licenci. Pokud strany kupní smlouvy chtějí vyloučit z povinností prodávajícího část nákladů splatných při dovozu zboží (např. daň z přidané hodnoty (DPH)), mělo by to být výslovně uvedeno přidáním slov "S dodáním clo placeno, DPH neplaceno (ujednané místo určení) ". Pouze vodní doprava - Čtyři dodací podmínky definované pro vodní dopravu FAS – Free Alongside Ship; Vyplaceně k boku lodi (ujednaný přístav nalodění) Prodávající splní své povinnosti dodáním zboží k boku lodi v ujednaném přístavu nakládky. Za celní odbavení a vyřízení veškerých formalit spojených s vývozem zodpovídá prodávající. Kupující určuje loď a nese veškeré náklady a rizika od okamžiku dodání zboží k boku lodi. Tato dodací podmínka je vhodná pro námořní dopravu, ne však pro multimodální přepravy v kontejnerech. FOB – Free on Board; Vyplaceně na loď (ujednaný přístav nalodění) Prodávající je u FOB povinen dodat zboží na palubu lodi v přístavu nakládky a vybavit odbavení zboží pro vývoz. Kupující vybírá loď a hradí námořní přepravné. Pro moderní způsoby přepravy, např. kontejnerovou, je vhodnější použít dodací paritu FCA. Tato dodací podmínka je vhodná pro říční a námořní dopravu, ne však pro multimodální námořní přepravy v kontejnerech. CFR – Cost and Freight; Náklady a přepravné (ujednaný přístav určení) Prodávající hradí náklady a přepravné až do ujednaného přístavu určení. Nicméně, riziko přechází na kupujícího, jakmile je zboží naloženo na lodi (toto pravidlo je nové od r. 2010!). Pouze pro námořní dopravu. Pojištění zboží NENÍ zahrnuto. Pojištění je na náklady kupujícího. CIF – Cost, Insurance and Freight; Náklady, pojištění, přepravné (ujednaný přístav určení) Stejné podmínky jako u CFR, ale navíc je prodávající povinen zajistit kupujícímu na vlastní náklady přepravní pojištění. Pokud není dohodnuto jinak, má být zboží pojištěno na 110 % hodnoty a pojistka má být sjednána v měně kontraktu. Pouze pro námořní dopravu. Původní dodací podmínky, kt. byly z verze dodacích podmínek 2010 odstraněny DAF – Delivered At Frontier; S dodáním na hranici (ujednané místo) Tento termín může být používán pro přepravu zboží po železnici a silnici. Prodávající hradí dopravu na určené místo dodání na hranici. Kupující zajišťuje celní odbavení a platí za dopravu z hranice do své továrny. Rizika přechází na kupujícího na hranici. DES – Delivered Ex Ship; S dodáním z lodi (ujednaný přístav určení) Prodávající vybírá loď a nese výlohy a rizika až do příjezdu lodi do ujednaného přístavu určení. Náklady a rizika spojená s vykládkou zboží již nese kupující. Běžně používaná dodací podmínka pro lodní dopravu volně ložených komodit, např. uhlí, obilí, suché chemikálie… DEQ – Delivered Ex Quay; S dodáním z nábřeží (ujednaný přístav určení) Velmi podobná dodací podmínce DES, prodávající však nese výlohy a rizika včetně vykládky zboží až v ujednaném přístavu určení. U této dodací podmínce došlo ke změně oproti předcházejícím verzím dodacích podmínek, u kterých nesl veškeré náklady a rizika spojené s odbavením zboží pro dovoz prodávající. DDU – Delivered Duty Unpaid; S dodáním clo neplaceno (ujednané místo určení) Prodávající nese výlohy a rizika až do ujednaného místa určení v zemi dovozu a splní své povinnosti dodáním celně neodbaveného a nevyloženého zboží na dohodnuté místo. Kupující nese výlohy a rizika související s celním odbavením, vykládkou a případné následné související náklady. Nicméně pokud si kupující přeje, aby prodávající nesl i náklady a rizika spojená s dovozním celním odbavením, vykládkou a následným dodáním mimo místo určení, musí toto být výslovně uvedeno v kontraktu (kupní smlouvě). Shrnutí dodacích podmínek "Ano" znamená, že se jedná o položku, kterou hradí prodávající, "Ne" znamená, že se jedná o položku na účet kupujícího. Pokud dodací podmínka neobsahuje pojištění (například CFR), pak je pojištění v dopravě odpovědností toho, kdo je odpovědný za rizika v době přepravy. V případě podmínek CFR by to byl kupující. *U nových doložek DAP a DAT je nutno vzít v úvahu konkrétní uvedené místo/terminál, kam má být zboží dodáno. Dodací podmínka Nakládka na nákl. auto Exportní celní formality Přeprava do přístavu odeslání Vykládka vozidla v přístavu odeslání Nakládka v přístavu odeslání Přeprava do přístavu určení Vykládka v přístavu určení Nakládka na vozidlo v přístavu určení Přeprava do místa určení Pojištění Dovozní celní formality Dovozní clo a daně EXW Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne FCA Ano Ano Ano Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne FAS Ano Ano Ano Ano Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne FOB Ano Ano Ano Ano Ano Ne Ne Ne Ne Ne Ne Ne CFR Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ne Ne Ne Ne Ne CIF Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ne Ne Ano Ne Ne CPT Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ne Ne Ne CIP Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ne Ne DAP Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ne * Ne * Ne * Ne Ne Ne DAF Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ne Ne Ne Ne Ne Ne DES Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ne Ne Ne Ne Ne Ne DAT Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano * Ne * Ne * Ne Ne Ne DEQ Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ne Ne Ne Ne Ne DDU Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ne Ne DDP Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ano Ne Ano Ano