Harmonogram semestru a odkazy na užitečnou literaturu a další zdroje 1. Blok (23. 9. 2016) Úvodní informace k průběhu a ukončení předmětu Co je to estetická výchova? Možná pojetí, hledání vlastního modelu ESV. Doporučená literatura: (Texty označené ve studijních materiálech jako 1a a 1b) 1a. BRÜCKNEROVÁ, K. Současná estetická výchova v teorii. In Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 17-29. 1b. HAMBLEN, K., GALANES, C. Instructional Options for Aesthetics: Exploring the Possibilities. Art Education. 1991, vol. 44, no. 6, s. 12-24. Další možnosti: JŮVA, Vladimír. Estetická výchova. Vývoj – pojetí – Perspektivy. Brno: Nakladatelství Paido, 1995. 99 s. ISBN 80-85931-12-5. webová stránka estetickavýchova.cz, [online]. Dostupné z: http://www.estetickavychova.cz/ (návrhy lekcí, jednotlivá pojetí, hodnocení v esv a další) Kurikulum. Jednotlivá pojetí kurikula, kurikulární dokumenty v rámci vzdělávacího systému. Doporučená literatura: KALHOUS, Zdeněk a kol. Školní didaktika. Praha: Portál. 2002. (Kapitola 4. 4., s. 132-136) PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál. 2009. (Kapitola 6, s. 235-268) Další možnosti: MAŇÁK, Josef. Problém – kurikulum. Pedagogická orientace. 2003, roč. 13, č. 3, s. 63–69. PACHS, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha: Portál. 1998. RVP [online] Metodický portál pro učitele. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/15567/KURIKULUM---ZAKLADNI-PILIR-VZDELAVANI.html/ MŠMT [online] Rámcový vzdělávací program. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy 2. Blok (24. 9. 2016) Cíl v pedagogice. Formulace a funkce pedagogických cílů a úkolů; rozvíjení kognitivní, afektivní, psychomotorické domény. Bloomova taxonomie. Doporučená literatura: (Text označený ve studijních materiálech jako 2a.) 2a. PETTY, G. Cíle a úkoly. In Moderní vyučování. 1.vyd. Praha: Portál, 1996. s. 299-311 Další možnosti: PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 2. přeprac. a aktualiz. Vyd. Praha : Portál, 2002. 481 s. ISBN 80-7178-631-4. wiki.ped.muni.cz [online]. Dostupné z: http://wiki.ped.muni.cz/index.php?title=Bloomova_taxonomie_v%C3%BDukov%C3%BDch_c%C3%ADl%C5%AF RVP. Metodický portál pro učitele. [online]. Dostupné z: http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/B/Bloomova_taxonomie Výukové metody (rozdělení). Výklad jako výuková metoda. Doporučená literatura: (Text označený ve studijních materiálech jako 3a.) PETTY, G. Výklad a umění vysvětlovat. In Moderní vyučování. 1.vyd. Praha: Portál, 1996. s. 114-132. Další možnosti: RVP metodický portál pro učitele [online]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/15015/VYUKOVE-METODY-TRADICNIHO-VYUCOVANI.html/ Diskuse jako výuková metody. Skupinová práce, kooperativní učení. Doporučená literatura: (Texty označené ve studijních materiálech jako 4a, 5a, 5b.) 4a. KASÍKOVÁ, H. Kooperativní model výuky. In Kooperativní učení, kooperativní škola.Praha: Portál, 1997. s. 31-61 5a. PETTY, G. Diskuse. In Moderní vyučování. 1.vyd. Praha: Portál, 1996. s. 165-173. 5b. ONDRUŠEK, D., LÁBATH, V. Diskúsné metody v tréningoch. In Tréning? Tréning. Bratislava: PDCS, 2007, s. 71-83. 3. Blok (30. 9. 2016) Recepce uměleckého díla. Cesta k uměleckému dílu v ESV. Doporučená literatura: FIŠER, Z., HAVLÍK, V. HORÁČEK, R. Slovem, akcí, obrazem. Brno:Masarykova univerzita, 2010. HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění: poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1998. Kreativita a rozvoj tvořivosti v estetické výchově. Doporučená literatura: (Texty označené ve studijních materiálech jako 6a a 6b.)) 6a. EISNER, E. W. Childern’s Creativity in Arts. In Reimagining Schools. London: Routledge, 2005, s. 76-86. 6b. PETTY, G. Tvořivost a vynalézavost. In Moderní vyučování. 1.vyd. Praha: Portál, 1996. s. 236-247. Další možnosti: KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing, 1995. 102 s. ISBN 80-7187-037-4. BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002. 106 s. ISBN 80-7238-182-2. KIRST, Werner. Trénink tvořivosti. Praha: Portál, 1998. 125 s. ISBN 80-7178-227-0. MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. Praha: IPOS, 2004. 150 s. ISBN 80-7068-163-2. BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Praha : Pressfoto, 1987. KLEON, Austin. Kraď jako umělec: 10 věcí, které ti nikdo neřekl o kreativitě. V Brně : Jan Melvil, 2012. KUŽELOVÁ, Marie. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno: Masarykova univerzita, 1996. 34 s. ISBN 80-210-1281-1. Hra a zážitek v estetické výchově. Doporučená literatura: FRANC, Daniel a kol. Učení zážitkem a hrou. Praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press, a. s., 2007. VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy . Vyd. 2., rozš. Praha : Agentura STROM, 1998. Zlatý fond her (I.-IV.); hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Další možnosti: MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2005. 153 s. ISBN 80-901660-6-7. WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 218 s. ISBN 80-85866-16-1. VALENTA, Josef. Učit se být: témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Praha: Agentura Strom, 2003. 95 s. ISBN 80-86106-10-1. Metodický portál Prázdninové školy Lipnice. [online]. Dostupné z: http://pslold.psl.cz/projekt-klicovy-rok/tymoveprojekty/tipy.php 4. Blok (1. 10. 2016) Arteterapeutické techniky ve výtvarné výchově; Tvorba lekce ESV. Instrukce. Doporučená literatura: Text označených ve studijních materiálech jako 8a. 8a. PETTY, G. Tvorba lekce. In Moderní vyučování. 1.vyd.Praha: Portál, 1996. s. 312-342. VALENTA, Josef. Instrukce. In Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Portál, s. 276-288. Další možnosti: SLAVÍK, Jan. Umění zážitku, zážitek uměním . Praha: Karlova univerzita, 2011. Hodnocení v ESV; pedagogická praxe; řešení problematických situací ve výuce Doporučená literatura: Text označený ve studijních materiálech jako 7a a 7b. 7a. SLAVÍK, J. Problém chyby v tvořivě výrazové výchově. In Pedagogika Roč. 44, č.2 (1994), s.119-128. 7b. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999,s. 13–25. Shrnutí a závěrečné informace k ukončení předmětu