3.15a Rondeau „ Onques an ameir loialment“ Číslo verše Text Nápěv Rým Počet slabik Strofa 1. Onques an ameir loialment a a 8 R^n (sbor) 2. Ne conquis fors ke maltalent b b 8 3. Je ne fuonkes eurous a c 8 Additamenta - sólo 4. Ains ai tous jors ameit tous sous a c 8 Additamenta – sólo 5. Se li dous malz ne me secort a d 8 Additamenta - sólo 6. Que moi fait vivre a grant torment b a 8 Additamenta - sólo 7.=1. Onques an ameir loialment a a 8 R^n (sbor) 8.=2. Ne conquis fors ke maltalent b b 8 [Friedrich Gennrich: Grundriss einer Formlehre des Mittelalterlichen Liedes als Grundlage einer musikalischen Formenlehre des Liedes, Halle/Saale, 1932, s. 67] Komentář: Rondeau „Onques an ameir loialment“ je z hudebního hlediska tvořeno pouze dvěma nápěvnými řádky (a+b), které představují základní stavební prvky celé skladby. Jako dvouřádkový útvar vytvářejí repetující návratný prvek R^n^ (refrén) rámující (otevírající a uzavírající) vlastní strofu (černě psané řádky 3 – 6) tvořenou vícenásobným řádkovým textem zpívaným na nápěvy a, nebo b. Dvouřádkový refrén však u rondeau neplní pouhou funkci rámování vlastní strofy (jako u balady a virelai), ale mnohdy bývá (na rozdíl od balady a virelai) vsouván, zejména u rozsáhlejších víceřádkových strof, také do jejich průběhu. Důsledkem aplikace tohoto improvizačního principu odpovídajícímu tanečnímu a kolektivnímu charakteru rondeau, je vznik formově velmi pestrých útvarů. Princip prokládání průběžného textu návratným prvkem (responzí) je převzat z techniky responzoriálního přednesu žalmů. Rozdílnost funkcí jednotlivých částí rondeau je zdůrazněna také interpretačně: refrén (R^n) je přednášen sborově a jednotlivé řádky strofy (additamenta - přídavky) přednáší sólista.