4.tematický celek: Vznik a rané období evropského umělého vícehlasu 4.1 Vícehlas jako produkt improvizačního a regulačního principu ( dvě vlny přílivu vícehlasu do evropského prostoru: kavkavská a indicko-perská, vícehlasé podoby evropské liturgické praxe a charakter teoretického písemnictví v závěru 1.tisíciletí) 4.2 Tropace jako praktický a teoretický základ formování evropského umělého vícehlasu a jeho základní podoby (tropace melizmatická, textová a melodicko-textová, organální a diskantová technika-charakteristika rozdílů) 4.3 Raná fáze vícehlasu (organum hucbaldovské, organum nové, St.Martian de Limoges, Santiago de Compostela, teoretické reflexe) 4.4 Notredamská epocha (základní charakteristika a její přínos, organum duplum, triplum, quadruplum,conductus, notredamské moteto, diskantové partie, clausulae – vymezení rozdílu, Leoninus, Perotinus, hlavní prameny notredamského vícehlasu, teoretické reflexe) 4.5 Ars antiqua ( vymezení pojmu a základní charakteristika, Jan XXII: Constitutio Docta sanctorum patrum (1322), hudební přínos epochy, prameny hudební, teoretické reflexe, Franco Kolínský, Petrus de Cruce, hoquetus, inovace moteta) Terminologie: kavkavská vlna, indicko-perská vlna, cantus gallicanus, cantilena romana, tropace, melizmatická tropace, textová tropace, melodicko-textová tropace, simultánní tropus, organum hucbaldovské, Musica enchiriadis, Scholia enchiriadis, diaphonia, Pařížský organový traktát, De diaphonia id est organi praecepto, nové organum, Ad organum faciendum, Organální traktát Montpelier, Winchesterské tropáře, CC 473, Bo 775, Saint Martial de Limoge, Codex Calixtinus, technika organální, technika diskantová, epocha Notre-Dame, Leoninus, Perotinus, discantus sine littera, discantus cum littera, clausula, diskantová partie, conductus, clausula, moteto, Magnus liber organi de graduali et antifonario, Codex Helmstedt, Pluteus, Laurenziana, Ars organi. De regulis organi, Jan XIII., Constitutio docta sanctorum patrum, hoquetus, Franko Kolínský, Petrus de Cruce, Magister Lambertus, Jacobus Leodiensis, ars antiqua, ars vetus, dvojité moteto, smíšené dvojité moteto