5. tematický celek: Ars nova (sylabus) (HoppinHS, s. 320 – 469) 5.1 Základní historická a společenská charakteristika období 5.2 Francouzská Ars nova (subtilitas-dulcitudo, isometrie, isorytmie, repertoár, tři typy sazebné techniky, světský vícehlas, liturgický vícehlas, repetiční princip a jeho repertoár) Představitelé, prameny, diskografie – viz tabulky 5.0.2 – 5.0.4 5.3 Italské trecento (charakter italské hudby 14. století, repertoár a jeho rozdílnost od repertoáru francouzského) Představitelé, prameny, diskografie -- viz tabulky 5.0.2 – 5.0.4 5.4 Anglická hudba 14.století (charakter anglické hudby 14.století, repertoár a jeho odlišnost od repertoáru kontinentálního) Představitelé, prameny, diskografie – viz tabulky 5.0.2 – 5.0.4 5.5 Ars subtilior (soumrak středověku - charakter epochy, jejího repertoáru a inovací) 5.6 Terminologie subtilitas, dulcitudo, isometrie, isorytmie, isorytmické moteto, talea, color, liturgický vícehlas a tendence k autonomnosti hudebního projevu, kompilační cyklické mše, Messe de Nostre Dame, Messe de Tournai, Mše z Barcelony, repetiční formy, balada, virelai, rondeau, ars subtilior, dvouhlasý madrigal, kánonický madrigal, caccia, balatta, rondellus, gymel, faburden, fauxbourdon, anglické organum, anglické moteto, ars subtilior, Philippe de Vitry, Guillaume de Machaut, kantiléna, Codex Chantilly, generace trecentistů, Francesco Landini, italská notace, ripresa, stanza, frotolla, terzetto, Winchesterské tropáře, Worcesterské fragmenty, Codex Old Hall, Leonel Power, John Dunstable, motetová sazba, kantilénová sazba, konduktová sazba, Mše z Toulouse, Sorbonská mše