5.0.2 Literatura pro 5. tematický okruh Kód Autor Titul 5.1 Černý, Jaromír Die Ars nova-Musik in Böhmen, in: Miscellanea musicologica XXI – XXIII, Universita Karlova, Praha 1970, s. 47 – 106. [2.2] Hoppin,R.H Hudba stredoveku ... [1.7] Michels Ulrich Encyklopedický ... 5.2 Fischer, Kurt von Elementi arsnovoistici nella musica boema antica, in: L´ars novaitaliana del Trecento, Centro di studi-Certaldo, 1968, s. 77 - 83 5.3 Günther, Ursula Das Ende der Ars nova, in: Die Musikforschung 16, Kassel 1963, s. 105 - 120 5.4 Günther, Ursula Die Ars subtilior, in: Hamburger Jahrbuch für Musikwissenschaft 11, Frankfurt 1991, s. 277 - 288 5.5 Leech-Wilkinson, Daniel Ars antique – Ars nova – Ars subtilior, in: Antiquity and the Middle Ages (McKoinnon,ed.), London 1990, s. 218 - 240 [2.21] Crocker Richard Hiley David (edts.) The New Oxford ..... [2,27] Goff Le, Jacques Schmitt, Jean - Claude Encyklopedie středověku.... Poznámka: Další tituly odborné literatury k tématu lze nalézt v příslušných heslech muzikologických encyklopedií (MGG, Grove), popř. v obsáhlém přehledu literatury u jednotlivých kapitol Hoppinovy „Hudby staroveku“ Znalost titulů odborné literatury označených modrým tučným písmem je povinná!! 5.0.3 Hudební a teoretické prameny pro 5. tematický okruh Kód Název Poznámka Prameny hudební Codex Chantilly (Ch) F-CH 564 (Ch) RISM: B IV^2 , s. 128 Pergamenový rukopis napsaný v závěru 14. stol. o rozshu 64 fólií.Nevýznamnější pramen pro poznání hudby období ars subtilior. Jeho repertoár obsahuje 112 kompozic především od autorů ze severofrancouzského prostoru. Uložení: Bibliotheque du chateau de Chantilly, Ms. 564 (olim 1047) Codex Ivrea (Iv) I –Iv 115 RISM: B IV^2, s. 282 Pergamenový rukopis o rozsahu 64 fólií vzniklý krátce po roce 1360 v okruhu avignonského dvora.Významný pramen pro poznání vícehlasého repertoáru francouzské ars nova – obsahuje 37 motet, 25 mešních částí, 11 rondeaus a virelai, 4 chaces, převážně díla Vitryho a Machautova. Uložení: Ivrea, Biblioteca Capitolare, sign. ms.115 Codex Faenza (Codex Bonadies) RISM: (I-FZc 117) B IV^4, s. 898 Rukopis z počátku 15. stol. (1410/20), který je nejstarší sbírkou skladeb pro klávesové nástroje. Jde o nástrojové transkripce 52 původně vokálních skladeb autorů zvučných jmen (Machaut, Jacopo da Bologna, Landini ad.). Kromě hudební části obsahuje také pozdější dodatek – teoretický spis flámského karmelitána Johannese Bonadiese. Uložení: Faenza, Biblioteca comunale, sign.: ms. 117 Codex d´Apt RISM: (F-APT 16bis), B IV^2, s. 104 Pergamenový rukopis vzniklý na jihu Francie pravděpodobně v okruhu avignonského papežského dvora. Obsahuje 4 moteta, 10 Kyrie, 9 Gloria, 10 Credo, 4 Sanctus, 1 Agnus, 10 hymnů. Uložení: Basilique Sainte –Anne, Bibliotheque du Chapitre Ms. 16bis (F-APT 16bis) Codex Torino (Turin) RISM: I-Tn9 (TuB) B IV^4, s. 1041 Pergamenový rukopis vzniklý mezi léty 1413 – 1420. stol. na Kypru – na lusignanovském dvoře Januse Kyperského . Rukopis o rozsahu 159 fólií je důležitý tím, že obsahuje první formuláře tzv. krátkých mší (Kyrie-Sanctus-Agnus) a na ně navazujících větných dvojic (Gloria-Credo). Uložení:Torino, Biblioteca Nationale, sign.: J.II.9 Codex Modena (ModB) RISM: I – Moe X.1.11 B IV^5, s. 292 Papírový rukopis z 15. stol. (1430 – 1460) vzniklý patrně na ferrarském dvoře. Obsahuje 132 skladeb liturgického chrakteru pocházejících od představitelů hudby z přelomu 14. a 15. stol.: Du Fay (48 skladeb), Dunstable (31), Binchois (13) Uložení: Biblioteca Estense. Ms. a. X.1.11 (Lat.471; olim VI.H.15) Prameny pro 5. tematický okruh – pokračování Kód Název Poznámka Codex Old Hall (OH) RISM: GB – OH B IV^4 , s. 675 Rukopis z přelomu 14. a 15. století o rozsahu 112 fólií. Je nejdůležitějším pramenem pro poznání anglické hudby do počátku 15. stol. Uložení: Londýn, British Library (additional), Ms 57950 Winchesterské tropáře CC473: RISM: GB – Cb 473 B IV^1, s. 453 Bo775: RISM: GB – Obo 775 Dva pergamenové rukopisy pocházející z fondu biskupské katedrály ve Winchestru obsahující 174 organálních zpracování liturgického repertoáru zapsaného ještě v nediastematické – neumové notaci: První kodex je uložen ve sbírce rukopisů cambridské koleje Corpus Christi College, nese označení CC473, pochází ze závěru 10. stol. Druhý kodex je uložen v oxfordské knihovně Bodleian Library, nese označení Bo775. Byl napsán v polovině 11. stol. jako opis předlohy z let 978 – 984. Worcesterské fragmenty RISM: GB – Worc 68 B IV^1, s. 595 GB – Worc, ms. Lat.liturg.d. 20 B IV^1, s. 541 Soubor pergamenových fragmentů různých rozměrů pocházejících z přelomu 13. a 14. stol. obsahujících vícehlasá zpracování liturgických textů především konduktovou a motetovou technikou. Worcesterské fragmenty jsou důležitým dokladem vícehlasé ostrovní praxe v období po winchesterských tropářích a závěrem 14. stol. Uložení: Část souboru přechovává Worcester, Cathedral Library, add. 68; další část je uložena v oxfordské Bodleian Library, ms.Lat.liturg.d.20 Codex Rossi RISM: I – Rvat 215 B IV^4, s. 1020 Rukopis napsaný pravděpodobně v pol. 14. století v severoitalském prostoru (Padova,Verona). Významný pramen pro poznání hudby z počátků italského trecenta, tedy ještě nezasažené francouzskými vlivy. Uložení: Řím, Biblioteca Apostolica Vaticana, Rossi 215 Roman de Fauvel (Fauv) RISM: F – Pn 146 B IV^2, s. 163 Pergamenový rukopis napsaný v období 1310 – 1314, hudební přídavek před r. 1316. Obsahuje 32 skladeb repetičního typu (balada, rondeau, virelai). Uložení: Paříž, Bibliothèque Nationale, fonds français 146. Codex Panciatichi RISM: I – Fn 26 B IV^4, s. 835 Pergamenový rukopis napsaný na přelomu 14. a 15.stol. pravděpodobně ve Florencii obsahující 185 skladeb vzniklých již pod francouzským vlivem, z toho skladby Machautovy. Uložení: Florencie, Biblioteca Nationale, Panciatichiano 26 Codex Squarcialupi RISM: I – Fl 87 B IV^4, s. 755 Pergamenový a bohatě iluminovaný rukopis vzniklý ve Florencii v letech 1415 – 1420. je nejrozsáhlejším pramenem pro poznání hudby italského trecenta. Na 216 fóliích rozdělených do sekcí podle jednotlivých skladatelů (každá sekce je uvedena portrétem ) je téměř 350 skladeb předních představitelů trecenta. Uložení: Florencie, Biblioteca Mediceo-Laurenziana, Pal. 87 Machaut A (MachA) RISM: F-Pn 1584 B IV^2, s. 174 Pramen vzniklý v letech 1370 – 1377, obsahuje souborný repertoár Machautova literárního a hudebního díla. Uložení:Paříž, Bibliothèque Nationale, sign.: fr.1584 Machaut B (MachB) RISM: F – Pn 1585 B IV^2, s. 178 Pramen vzniklý v 18. stol. jako opis předlohy ze 14. stol., obsahuje souborný repertoár Machautova literárního a hudebního díla. Uložení: Paříž, Bibliothèque Nationale, sign.: fr.1585 Machaut C (MachC) RISM: F – Pn1586 B IV^2, s. 179 Pramen vzniklý v letech 1350 – 1356, obsahuje souborný repertoár Machautova literárního a hudebního díla. Uložení: Paříž, Bibliothèqze Nationale, sign.: fr. 1586 Machaut D Pramen vzniklý v roce 1430, obsahuje souborný repertoár Machautova literárního a hudebního díla. Uložení: Paříž, Bibliothèque Nationale, sign.: fr. 1587 Machaut E (MachE) Guillaume de Machaut: Oeures narratives et lyriques, Prologe RISM: F – Pn 9221 B IV^2, s. 182 Pramen vzniklý v roce 1390, obsahuje souborný repertoár Machautova literárního a hudebního díla. Uložení: Bibliothèque Nationale, sign.: fr. 9221; Pramen je dostupný na: www.gallica.bnf.fr ---> do dialogového okénka napsat: fr.9221 Machaut K (MachK) RISM: CH – Beb 218 B IV^2, s. 52 Rukopis Machautova souborného literárního a hudebního díla. Uložení: Bern, Burgerbibliothek, cod. 218 Prameny teoretické Philippe de Vitry Ars nova (Couss III, s. 15n) Marchettus da Padua Pommerium in arte musicale mensurate (1320, GS III, s. 123n) Johannes de Muris Musica speculativa (1323, GS III, s. 249n) Walter Odington Summa speculatione musicae (Couss I, 182n) 5.0.4 Představitelé epochy Ars nova a Ars subtilior Kód Jméno Komentář Francie Guillaume de Machaut (okolo 1300 - † 1377) Skladatel, básník, církevní hodnostář, tajemník Jana Lucembuského, vedoucí osobnost francouzského hudebního života v Ars nova., obnovitel dvorské kultury. Hoppin, s. 358n; YouTube Philippe de Vitry (1291 - † 1361) Skladatel, hudební teoretik, básník, filozof, biskup, vedoucí osobnost francouzského hudebního života. Hoppin, s.321n; YouTube Jehannot de Lescurel (* ?? - †1304) Klerik, básník a skladatel. Jeho dílo prezentované v Roman de Fauvel představuje přechod od jednohlasé tvorby truvérů k vícehlasé tvorbě období Ars nova. Úhrnem představuje Jehannotovo dílo 21 balad, 11 rondeaus a 2 dits. Hoppin, s. 333n; YouTube Itálie První generace asi 1330 – 1350 Jacopo da Bologna (*asi 1340 – †1386?) Hoppin, 406; YouTube Giovanni da Casca (* ?? - †??) Johannes de Florentia; Maestro Giovanni da Firenze YouTube Donato da Florentia (*?? - †??) Donato da Firenze, Hoppin, s. 406; YouTube Hoppin, s. 406; YouTube Vincenzo da Rimini (*?? - †??) YouTube Pierro di Firenze (*?? - †??) Gherardello de Florentia (*asi 1320 - †asi 1363) Gherardello da Firenze Hoppin, s. 406; YouTube Lorenzo Masini († 1372) Lorenzo da Firenze YouTube Druhá generace asi 1350 - 1390 Francesco Landini (*asi 1335 – †1397) Hoppin, s.480; YouTube Bartolino da Padova (*asi 1365 - †1405) YouTube Niccolo da Perugia (2.pol. 14. stol.) Hoppin, s. 414; YouTube Paolo Tenorista (2.pol. 14. stol.) Paulas Abbas; Hoppin, s. 419; YouTube Andrea da Firenze († 1415) Hoppin, s. 416; YouTube Třetí generace asi 1390 - 1420 Gratiosus da Padova († asi 1407) Bartolino da Padova (* - † ??) Hoppin, s. 415; YouTube Paulus de Florentia († 1419) Andreas de Florentia († 1415) Hoppin, s. 416; YouTube Představitelé epochy Ars subtilior Johannes Ciconia (*asi 1335 – †1412) Vedoucí osobnost hudebního života okolo roku 1400.. Zřejmě představitel prvního pokusu o syntézu různých kompozičních stylů 14. a počátku 15. stol. (od Machauta po Landiniho). CD: Johannes Ciconia. Motets-Virelais-Ballate-Madrigals.Opus 111, Alla Francesca, OPS 30-101 Hoppin: s. 442- 448; YouTube Mateo de Perugia († 1418) Spolu s Johannesem Ciconiou vedoucí osobnost hudby na přelomu 14. a 15. stol. soudě podle zastoupení jeho tvorby ve významných sbornících této doby. O jeho životě máme velmi málo informací. Hoppin, s. 439- 442; YouTube Jacob de Senleches (Selesses) (? - ?) Frankoflámsky harfeník a komponista, jeden z čelních představitelů směru ars subtilior. Působil na dvoře Eleonory Kastilské, po její smrti působil na dvoře pozdějšího papeže Benedikta XIII. jako harfeník. Se jménem Senlechesovým jsou spojeny některé významné inovace: jako první přichází s akordovými postupy připomínajícími kadenční sled D-T a jako první začal označovat nižší metrické hodnoty na nožičkách praporky. Informace o jeho životě jsou velmi kusé. Hoppin: s. 436 – 439; YouTube Solage (? – †po 1403) Francouzský skladatel z přelomu 14. a 15. století, jeho životopisná data jsou téměř nulová. Některé údaje svědčí o tom, že jeho činnost byla spojena s královským dvorem. YouTube Magister Zacharias († mezi 1413 – 1416) (Antonius Zachara de Teramo;též Zacar) Zpěvák, kopista a hudební skladatel, výrazná osobnost posmachautovské generace a představitel nového přístupu ke kompozici. Jeho díla se vyznačují již plností akordového zvuku (prostřednictvím tercií) a střídáním úseků expresivně deklamativního projevu a melizmatiky. Hoppin, s. 467; YouTube Jehan (Jean) Vaillant (? - ?) Francouzský skladatel a hudební teoretik 2. pol. 14. stol., o jehož životním běhu máme minimum údajů. Náležel ke skupině představitelů nového stylu, jeho skladby obsahuje mj. i Codex Chantilly. Ty dokazují jeho progresivní techniku včetně používání polymetrie (např. 3:4). YouTube Anglická hudba 14. století John Dunstable (* asi 1390 - †1453) Hudební skladatel, kanovník, matematik, astronom, byl ve službách hraběte z Bedfordu. Převážná část jeho díla je liturgického charakteru. Hoppin, s. 467; YouTube Leonel Power (* ?? - † 1445) Hudební skladatel přelomu středověku a renesance. Spolu s Johnem Dunstablem vedoucí osobnost anglické hudby počátku 15. stol. Hoppin, s. 467; YouTube Poznámka: Bližší informace o uvedených osobnostech lze nalézt v obou hlavních muzikologických encyklopediích:MGG a Grove Dictionary 5.0.5 Diskografie pro 5. tematický okruh Vydavatel Titul Francouzská Ars nova Harmonia mundi HMX 290653 Les très Riches Heures du Moyen Age 5: Le siècle de L´Ars Nova Clemencic Consort (René Clemencic) – Ensemble Organum (Marcel Perès) – The Hilliard Ensemble (Paul Hillier) Hyperion CDA 66087 The Mirror of Narcissus. Songs by Guilaume de Machaut. Gothic Voices (Christopher Page) Matouš MK 0027- 2 931 Guillaume de Machaut „le noble rhethorique. Ars cameralis (Lukáš Matoušek) Naxos 8.553833 Guillaume de Machaut. La Messe de Nostre Dame. Oxford Camerata (Jeremy Summerly) Harmonia mundi HMC 901353 Messe de Turnai Ensemble Organum (Marcel Pérès) Harmonia Mundi HMX 901252 Codex Chantilly: airs de cour du XIV siècle Ensemble Organum (Marcel Pérès) Italské trecento Opus 111 OPS 30 - 101 Johannes Ciconia.Motets –Verelais-Ballate-Madrigals Alla Francesca &Alta Opus 111 OPS 30-112 Landini e la musica Fiorentina secolo XIV Micrologus Opus 111 OPS 60 – 9206N Landini and Italian Ars Nova Alla Francesca Opus 111 OPS 30-141 D´amor cantando. Ballate e madrigali veneti. Codice Rossi XIV secolo Ensemble Micrologus ARCANA A 21 Ars subtilis Ytalica. Polyphonie pseudo Française en Italie 1380-1410 Mala Punica NAXOS 8.553618 Codex Faenza. Instrumental Music of the Early XVth Century Ensemble Unicorn (Michael Posch) Harmonia Mundi HMA 1901354 Codex Faenza Italie, XVe siècle Ensemble Organum (Marcel Pérès) Hyperion CDA 66286 A Song for Francesca.Music in Italy 1330 – 1430 Gothic Voices (Christopher Page) Christophorus CHR 77194 Music of the Angels. Italian Music of the Trecento for Alta Capella and Pecussion Les Haulz et les Bas Anglická hudba 14. století Hyperion CDA 66238 The Service of Venus and Mars. Music for the Knights of the Garter. Gothic Voices (Christopher Page) Arte Nova Classics 74321 34055 2 Cathedral Sounds. John Dunstable. Sacred Music of the Late English Gothic. Clemencic Consort (René Clemencic) Harmonia Mundi HMA 1901 106 Medieval English Music The Hilliard Ensemble (Paul Hillier) Harmonia Mundi HMC 901154 Sumer is incumen in. Chants médiévaux anglais. The Hilliard Ensemble (Paul Hillier) Virgin Classics VER 5 61393 2 The Old Hall Manuscript. English Music c 1410-1415 The Hilliard Ensemble (Paul Hillier) Hudba 14. a 15. století v českých zemích Matouš N1 0020-2 131 Gothic Music in Bohemia 13th – 15th Century Ars Cameralis (Lukáš Matoušek) Matouš MK 0003- 2 231 Music of Charles University I: European Music of the 14th Century Ars Cameralis (Lukáš Matoušek) Matouš MK 0005 - 2231 Music of the Charles University II: Czech Music of the 14th and 15th Centuries Ars Cameralis (Lukáš Matoušek) Poznámka: Ukázky repertoáru k 5. tematickému okruhu lze nalézt také na serveru YouTube