2. tematický okruh: Písmo a hudba 1. Písmo – vznik a druhy 2. Cheironomie - muzikologické a ikonografické výklady egyptských výtvarných památek 3. Písmenné notace – 1. fáze diastematizace (vymezení pojmu – typy písmenného záznamu hudby - vývoj od syntetického záznamu k záznamům analytickým – komparační tabulka vývojových fází záznamu literárního a hudebního) 4. Řecká písmenná notace ( teoretické předpoklady aplikace hláskového písma pro záznam hudby – prameny teoretické – prameny praktické – notace instrumentální – notace vokální – Seikilova píseň - přepis) 5. Písmenné notace středověkých traktátů 6. Písmenné notace středověké hudební praxe (dazijská notace – diastematický systém Hermanna Contracta – litterae significative – boethiovská notace I – boethiovská notace II – princip oktávové identity - typy aplikace písma pro hudební záznam: samostatně – ve spojení s notací neumovou ) Terminologie: piktogram, determinativy, fonetizace, fonogram, cheironomie, diastematizace, tetrachord, synafické spojení, diazeuktické spojení, systema teleion ametabolon, pyknon, notace instrumentální, notace vokální, dazijská notace, diastematický systém Hermanna Contracta, litterae significative, notace boethiovská, Codex Montpellier H159, notace oktávová, princip oktávové identity, notace quidonská Literatura: Belermann,Friedrich: Tonleitern und Musiknoten der Griechen, Berlin 1847 Boethius, Anicius: De institutione musica (5 knih, okolo r. 500) Contractus, Hermannus: Opuscula musica (GS II, s. 125n) Černý, Miroslav Karel: Hudba antických kultur, Academia, Praha ^22006 Fortlage, Karl: Das musikalische System der Griechen in seiner Urgestalt, Leipzig 1847 Hickmann, Hans: Ägypten, Musikgeschichte in Bildern, Band II: Musik des Altertums, Lieferung 1, Deutsche Verlag für Musik, Leipzig 1961 Hucbald: Liber de harmonica institutione (GS I, s.104n) Morawski, Jerzy:Teorie hudby ve středověku,Refugium Velehrad – Olomouc, Olomouc 2012 Notker Labeo: De musica (GS I, s. 95n) Oddo de Cluny : Dialogus de musica (GS I, s. 237n) Pseudohucbald: Musica enchiriadis ( GS I, s. 152) Commemoratio brevis de tonis et psalmis modulandis (GS I, s. 213n) Scholia enchiriadis (GS I, s. 173) Stäblein, Bruno: Schriftbild der einstimmigen Musik, Musikgeschichte in Bildern, Band 3, Lieferung 4, Leipzig 1975 Quido z Arezza: Micrologus (GS II,s. 2n ) Epistola de ignoto cantu (GS II, s.43n) Correctorius multorum errorum qui fiunt in cantu gregoriano in multis locis (GS II,s. ) Wegner, Max: Griechenland, Musikgeschichte in Bildern, Band 2: Musik des Altertums, Lieferung 4, Leipzig 1963