titl CZ Informační průmysl 9. 12. 2016 zahlavi CZ Definice TDKIV * Informační sektor: „Jedno z nejvýznamnějších odvětví informační společnosti reprezentované informačním průmyslem, rozsáhlou strukturou služeb propojenou komunikační sítí a opírající se o systém vzdělávání a vědy.“ [VLASÁK-2001:150-160] * Informační průmysl: „Národohospodářská oblast zahrnující činnosti a instituce, které se zabývající shromažďováním, zpracováním a komunikací informací, provozem informačních systémů a poskytováním informačních služeb.“[VLASÁK-2001:159-168] * Informační ekonomie: „(…) se zabývá řešením problémů spojených s růstem kvantity informačních produktů, informačních služeb, nově se formujícího informačního trhu a hledáním zákonitostí, které tyto nové trendy utvářejí.“ [VARIAN-1995:1-2] * Informační ekonomika: „(…) Informační ekonomika je založena na novém druhu sociálních vztahů a kulturních hodnot, opírajících se o rostoucí vliv informačních a komunikačních technologií, informačního průmyslu a informačního trhu. Informace nejsou v nové ekonomice pouze podkladem pro rozhodování; důležitosti nabývá sama komunikační infrastruktura, informační procesy a realizované transakce v digitálním světě. (…)“ [ZLATUŠKA-2000:1-4] * Informační trh: „V informační společnosti je většina činností založena na manipulaci s informacemi a nikoli s fyzickými komoditami. (…) Výhodou informačního trhu je, že směna není omezena časem ani místem, probíhá v multimediálním prostředí (zvuk, obraz a text) a obchodní transakce nevyžadují tudíž vysoké náklady. (…)“ [VLASÁK-1993:121-132] zahlavi CZ Informační asymetrie * Teorie informační ekonomie, 2001 George Arthur Akerlof, Michael Andrew Spence a Joseph Eugene Stiglitz „Nobelova cena“ za ekonomii (Cena Švédské národní banky za rozvoj ekonomické vedy na památku Alfreda Nobela) * Jedna strana dané transakce má o předmětu transakce více informací než druhá strana * Je to běžná situace, problém je její zneužití => možnost selhání trhu * 2 typové situace * Morální hazard * Nepříznivý výběr * zahlavi CZ Hodnota informace * Kolik byste byli ochotni dát za informaci, ve které obálce je 1000 Kč a ve které nic, když zvolenou obálku si budete moci nechat? * Hodnota informací = 50 % šance na peníze v obálce, 50 % na nic v obálce => 50*0 + 50*1000 = 500 * U složitějších situací výpočet podobný, ale složitější, např. vlivem sklonů k riziku •4 zahlavi CZ Morální hazard (Principal-agent) * Dva subjekty, jeden dělá něco pro druhého a zneužije přitom svou informační převahu ve vlastní prospěch * Zmocnující nemá tolik informací o situaci jako zmocněnec + nemůže bez větších nákladů ověřit doporučení zmocněného * Agenti často placeni institucemi, jejichž produkty doporučují => motivace prodat, na čem sami více vydělají * Typicky finanční poradenství, akciové společnosti, politikové * Kolik za nezávislé informace? Ne víc, než kolik mohu získat * Protiopatření: instituce ověřující kvalitu (srovnání s deklarovanou), dodatečné informace, správně nastavená motivace „agenta“ * Nastavení motivace: finanční sankce či odměny, známosti (historická zkušenost s jeho činností), správně nastavené ocenění služeb (odměna podle výnosu „principal“) * •5 zahlavi CZ Nepříznivý výběr (Market with lemons) * Z trhu vytlačováno kvalitnější zboží méně kvalitním * Lidé ochotni platit méně za zboží, protože reflektují pravděpodobnost výskytu nekvalitního * => prodejci kvalitních nechtějí prodat za tak nízkou cenu * => rozmyslí si prodej * => zůstane více nekvalitních v poměru ke kvalitním * => vyšší pravděpodobnost koupě nekvalitního * => zákazník ochotný méně zaplatit * => … * Např. nákup ojetého auta * Možnosti redukce: dodatečné informace o prodávajícím i o produktu, vč. možnosti vzít s sebou experta, který schopný odhalit podstatu problému, informace na internetu z testů důvěryhodných institucí •6 zahlavi CZ Redukce informační asymetrie * Klíčové informace * Důvěryhodné * Nezávislé * Např. spotřebitelské testy * Napovědět může i tzv. signální chování (nápověda demonstrace kvality produktu), např. záruka i u použitého zboží •7 zahlavi CZ Ekonomické činnosti * USA (ISIC), Severní Amerika (NAICS) * NACE: klasifikace pro účely EU (závazné), v ČR CZ-NACE, dříve OKEČ * Hierarchická struktura * Sekce, např. SEKCE J - INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ ČINNOSTI * Oddíl: 62 - Činnosti v oblasti informačních technologií * Skupina: 62.0 - Činnosti v oblasti informačních technologií * Třída: 62.02 - Poradenství v oblasti informačních technologií * NACE Rev. 1.1 (OKEČ první 4 místa) 72.22 - Jiné dodávky softwaru a poradenství v oblasti softwaru * Převedený obsah: analýzy, návrhy a programování systémů „na klíč“ (tj. připravených k okamžitému použití): analýza uživatelských potřeb a problémů, konzultace za účelem nalezení jejich optimálního řešení * zahlavi CZ Subjekty informačního průmyslu * Producenti a tvůrci informací a IS (autoři, vydavatelé, nakladatelé technologické firmy…) * Poskytovatelé a zprostředkovatelé informací a IS (databázová centra, distributoři, PR agentury, informační konzultační firmy = informační brokering, knihovny…), * Uživatelé informací a IS (univerzity, koncoví uživatelé) * * Dílčí nebo celý informační proces: tvorba => zpracování => ukládání => vyhledávání => distribuce/zpřístupňování informací * Přiřaďte subjekty k procesu a uveďte příklady (instituce/služby) zahlavi CZ Informační politika na organizační úrovni * Co je IP? * Růst významu informací v celém průmyslu => uvnitř i vně instituce vliv na fungování => změny v řízení (informační, znalostní management) * J. B. Harreld: 3 role managementu v nové ekonomice: * Řídit informační toky * Řídit inovace a tvorbu intelektuálního vlastnictví * Řídit neustálé procesy učení * Vazba na IT, (organizaci) sdílení informací a znalostí, ale i obsahy informací a lidský faktor (vztahy) zahlavi CZ Business Intelligence * Zastřešující pojem pro popis sady konceptů a metod využití informací pro podporu rozhodování managementu na důkazech * Nutnost rychlé akce, pravidelně v čase => automatizovaná podpora * Hl. dovnitř – finanční ukazatele, historická data, interní fakta, ale na základě vnějšího (trh, požadavky zákazníků, technologie, regulace…) * Přijímané informace spolehlivé, bezpečné, konzistentní, srozumitelné, snadno manipulovatelné, včasné… * Architektura BI: datový sklad, business analytika (nástroje manipulace, vytěžování…), BPM (business performance management – zpracování analyzovaného), uživatelské rozhraní * Nejčastější oblasti aplikace BI (Thomson, 2004): obecný report, analýza prodeje a marketingu, plánování a prognostika, finanční konsolidace, zákonný reporting, rozpočtování, analýza ziskovosti zahlavi CZ Analýza informací * Horizontální analýza: absolutní a rozdílové ukazatele – vývojové tendence (trendy) * Vertikální analýza: změny struktury aktiv a pasiv, nákladů a výnosů * ROI (návratnost investic) * Prediktivní modely * SWOT, PEST, Porterův model pěti konkurenčních sil… * Benchmarking * Statistické metody: jaké hodnoty? * Ukázka * Další definice analýz (orientační) zahlavi CZ •Zdroj: http://travelmapq.com/map-use-and-analysis.html zahlavi CZ zahlavi CZ Informační audit * „Je komunikace mezi pracovníky a pracovními týmy optimální? * Jsou dostupné informační zdroje optimálně využity? * Je firemní image (prezentace směrem navenek i dovnitř) v souladu s firemní identitou (zejména požadavky na prezentaci)? * Je internetová prezentace optimální vzhledem k jejímu očekávanému přínosu? apod.“ (Dombrovská, Očko, Zeman) * => hodnocení efektivity využití informací, IZ a IT zahlavi CZ Informační audit * Často omezován na zhodnocení IS/IT => základ, ale nestačí * Nutné řešit vnitřní i vnější informační procesy v celé organizaci * Mnoho různých metodik, obvyklý postup: sběr dat => analýza => vyhodnocení * Některé metodiky důraz na využití IZ, jiné organizaci a zpracování informací * Na závěr nutné uvedení řešení nedostatků zahlavi CZ Dombrovská: Informační audit * Okolí i systém instituce z hlediska managementu * Analýzy různých úrovní https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/12316090_10153157052642371_7335276919174 6003_n.jpg?oh=4bb0e5731bfc08ab064c0b7f8b70a77d&oe=56DDB3CF zahlavi CZ Risk management * Ocenění rizik (Risk Assessment) * Efektivita -> ALE * p = pravděpodobnost, že během roku nastane ohrožení * C = ztráta, jestliže k ohrožení dojde * i = pořadí ohrožení * n = celkový počet ohrožení za rok vzorec zahlavi CZ Pomůcky zabezpečení IS * ISO normy * ČSN ISO/IEC 27000 (řada) - Systém řízení bezpečnosti informací, * ČSN ISO/IEC 15408 - Kritéria pro hodnocení bezpečnosti IT, * ČSN ISO/IEC TR 13335-1 - 13335-4 - Směrnice pro řízení bezpečnosti IT, * ISO/IEC TR 13335-5 - Guidelines for the management of IT Security, Management guidance on network security * Hodnocení důvěryhodnosti systému * TCSEC - Trusted Computer System Evaluation Criteria, tzv. Orange Book * ITSEC - Information Technology Security Evaluation Criteria + evaluační manuál ITSEM * CTCPEC - Canadian Trusted Computer Product Evaluation Criteria * Metodiky a softwarová řešení * CRAMM (CCTA Risk Analysis and Management Method) * Cobra (Consultative, Objective and Bi-functional Risk Analysis) * DRAMBORA (Digital Repository Audit Method Based on Risk Assessment) zahlavi CZ Competitive Intelligence * Mapování a analýza konkurenčního prostředí s cílem odhalit slabé a silné stránky konkurence a její záměry a skrýt své (ofenzivní X defenzivní) * Zpravodajský cyklus: 1.Požadavek z managementu na získání nedostupných informací 2.Plán odkud, kdo, jak, za jakou cenu… 3.Sběr dat různými způsoby 4.Zpracování informací 5.Analýza => zpravodajská informace 6.Odpověď na zadání 7.Předání tazateli * Podpora strategických rozhodnutí, systém včasného varování, popis trhu * CI organizace: Academy of Competitive Intelligence, AIIP (Association of Independent Information Professionals), ICI (Institute for Competitive Intelligence), International Association for Intelligence Education, SCIP (Strategic and Competitive Intelligence Professionals) * zahlavi CZ Zdroje pro CI (Šmejkal, 2013) * Publikace, výroční zprávy, zprávy o výrobních procesech * Informace, které otevřeně předají bývalí zaměstnanci * Studie trhů a zpráv od poradců * Finanční zprávy * Veletrhy, výstavy a brožury o službách a produktech * Analýza výrobků konkurence * Zprávy obchodních cestujících a nákupčích * Vyptávání se konkurentů na technických kongresech * Pokusy o získání specialistů zaměstnaných u konkurence * Přímé tajné pozorování * Fingované nabízení zaměstnání * Fingované jednání pod záminkou licence patentu apod. * Přímé tajné pozorování * Používání profesionálních špionů * Přetahování zaměstnanců s úmyslem získat informace * Přímé narušení vlastnických práv * Podplácení zaměstnanců konkurence * Vpašování agentů mezi zaměstnance * Ilegální odposlech * Krádeže plánů, vzorků, dokumentů, atd. * Vydírání a různé formy nátlaku zahlavi CZ Volně dostupné nástroje k základní analýze konkurenta v ČR (Uhrín) * Základní informace: kancelářské (dostupné) o oboru a o firmách - identifikace (název, adresa, kontakt, založení, lidé…), a jejich charakteristika (počet zaměstnanců, obrat, majetek, popis činnosti…) * Nástroje získávání dat: * ARES: metazdoj; IČO, vznik, sídlo, právní forma, velikost, NACE, doba a způsob zániku * Živnostenský rejstřík: o firmě a obor, údaje o oprávněních, provozovny… * Obchodní rejstřík, Sbírka listin: aktuální i zneplatněné informace, kapitál, lidé (i adresy a OÚ), výroční zprávy a další písemnosti * CERD (Centrální registr dlužníků): majetkové poměry, monitoring insolvenčního řízení, pátrání Policie ČR…, správcem firma CRD ČR * Nahlížení do katastru nemovitostí: nemovitý majetek, provozovny * Evidence úpadců: Ministerstvo spravedlnosti * Věstník veřejných zakázek: zadavatelé i příjemci, finanční hodnota, předmět, průběh řízení… * Úřad průmyslového vlastnictví: patenty, užitné vzory, průmyslové vzory, ochranné známky… * Katalogy firem: Kompass, Inform.cz, firmy.abc.cz, HBI Online databáze firem, Adresář exportérů; různě bohaté profily, tiskové zprávy v oborech * Oborové informace na webu CzechInvest * Monitoring veřejnoprávních médií: spíše obory a větší firmy, kvalita zdarma; kromě přímých médií tiskové zprávy, Anopress, ČIA News * Asociace a sdružení: katalog na BusinessInfo * Placené zdroje: nadstavbové služby, sumarizace, integrace… * Po získání nutná analýza a akce, získání lépe monitoringem než jednorázově zahlavi CZ Informační zdroje * ARES, ISVS, hl. obchodní a živnostenský rejstřík * Sbírka listin * Výroční zpráva (§ 21 z. o účetnictví), účetní uzávěrka + předpokládaný vývoj účetní jednotky + aktivity R&D + ochrana životního prostředí a v pracovněprávních vztazích + organizační složka v zahraničí + údaje dané v zvláštních předpisech (+ řízení rizik) * Auditorské zprávy * Zprávy o vztazích mezi propojenými osobami zákona o obchodních korporacích * European Business Register * Státní agentury, profesní organizace, online databáze (specializované zdroje a pokročilé dotazy), výzkum tisku, pozorování * Ale i primární výzkum: rozhovory, vylákání… * … * zahlavi CZ Činnosti informačního profesionála (broking) * Profil firmy: podle určení (akvizice, konkurence, partnerství…), např. seznam aktivit, finanční informace, klíčoví zákazníci, dodavatelé, vztahy, ceny, trh, chování managementu, rating (agentury Creditinfo, Creditreform)… * Zhodnocení, prověření: tisk (Annopress), názor, analýza * Odvětvová, průmyslová analýza: přehledy, srovnání, trendy * Kontinuální sledování: CI, EWS (Early Warning System), M&A (Mergers and acquisitions), prediktivní analýzy * Ad-hoc dotazy: cokoliv * Konexe a vazby: lidí (People search, Peer group, klienti, targets ) i firem * Negativní informace - Digging the Dirt zahlavi CZ Referenční interview * Postup jako u rešeršního interview * Cílem porozumění požadavku + ujasnění potřeb klienta * Výpočet ceny před prací – nutné schválit * Jasné stanovení rozsahu, termínu, tématu i typu požadavku, typ informací… * Otevřené otázky + polopatistická interpretace (pochopení) * Informační zdroje na zprostředkovateli * Rychlost X kvalita X cena zahlavi CZ Ukázky dvou efektivních zjištění potřeb (Šmejkal, 2015) * Původní dotaz: V pondělí mám důležitou schůzku a potřebuju vědět všechno o firmě Boeing. •Po rozhovoru s profesionálem: • •Potřebuji rozumět tomu jak škrty •v americké obraně ovlivňují •leteckou divizi firmy Boeing. • •Co? •Kdy? •Na co? Původní dotaz: Chci profil firmy Siemens v Číně. •Po rozhovoru s profesionálem: • •Chci porozumět expanzivní strategii •firmy Siemens v Číně, abychom jim •mohli nabídnout služby Transakčního •poradenství. •Co? •Kdy? •Na co? zahlavi CZ Hodnocení spolehlivosti informace! * Zdroj * Spolehlivost * Obsah * Čas získání * Místo získání * Způsob získání * * Cesta informace k firmě * Cíle informace * Možnost ověření * Pravdivost * Využitelnost * Důležitost pro firmu * zahlavi CZ E-komerce * Elektronicky realizované: * Komerční transakce * Produkty a služby * Jednotlivci a organizace (B2B, B2C, C2C, G2B, B2G) * S masovým rozšířením internetu růst finančních prostředků do e-prostředí a rozšiřování e-produktů * V současnosti e-komerce jedna z priorit firem i konkurenceschopných států zahlavi CZ E-komerce v ČR dle ČSÚ 2015 (16+) * 55,8 % někdy nakupovalo přes internet (55,3 % posledních 12 měsíců, 35,4 % přes slevový portál) * Platby: 19,8 % kartou, 43,1 % převodem internetbanking, 27,6 % při osobním odběru, 57 % na dobírku * Zboží: 62,1 % oblečení, obuv, doplňky, sportovní potřeby; 31,1 % potraviny, kosmetika, zdravotnické prostředky a léky; 27 % elektronika, vč. počítačů; 23,1 % vybavení domácnosti, vč. elektrospotřebičů; 18,7 % knihy, noviny, časopisy, film, hudba; 11,7 % hračky, stolní hry * Služby: 37,3 % vstupenky na kulturní nebo sportovní akce; 18,4 % letenky nebo jízdenky; 17,8 % ubytování; 12,8 % jiné služby v cestování (dovolené, půjčení auta); 8,9 % jiné služby (fitness, gastronomie); 7,3 % fotoslužby; 7,6 % telekomunikace * Důvody nenakupování přes internet: 25,7 % preference kamenné prodejny, 19,7 % nedostatek znalostí, 13,5 % složitost reklamace, 7,2 % obavy o bezpečnost zahlavi CZ Vývoj e-komerce * 70. léta – e-komerce jen v dopravě komerčních dokumentů, např. objednávky, nabídky * 80. léta – rostoucí využívání kreditních karet a ATM, bankovnictví přes telefon, letecké rezervační systémy * 90. léta – internet silně komercializován a uživatelé využívají dot-com a internetové startupy, různorodé možnosti od přímého prodeje po e-learningové zkušenosti * Po 2000 – mnoho obchodníků nabízí služby přes WWW, vnímání pojmu „e-komerce“ zahlavi CZ Výhody proti běžné komerci * Dostupné odkudkoli (s přístupem na internet – globální dosah), kdykoli (24/7/365) * Zlepšení distribučních řetězců * Snížení nákladů * Rychlé doručení * Lepší dostupnost a vyhledatelnost informací o produktu (vč. ceny u konkurentů) => levnější produkty a služby * Perzonalizace (customizace) zpráv, nabídky zboží, příslušenství, přístupu * Interaktivita – možnost komunikace s experty na zboží (centrální) * Sociální hodnocení služby i zboží (rating), možnost participace v hodnocení i prodeji * Zlepšení vztahů se zákazníky zahlavi CZ Pravidla pro bezpečné nakupování * Propagace i bezpečnostní upozornění od státu i firem * Dle občanského zákoníku možné zboží koupené na dálku do 14 dní vrátit bez udání důvodu * Nekupovat podezřele levné, ani zbytečně drahé (některé aukce skončí výš než cena nového zboží) * U neověřených prodejců neplatit převodem, ale dobírkou * Uchovávat doklady o transakci * Reklamace do 30 dní * Ověřit si prodejce (dostupné informace, certifikáty SAOP, APEK…) zahlavi CZ Související předměty * IKM => informační průmysl v kontextu informační společnosti * Informační management => řízení informací v instituci * Informační audit => analýzy informací a jejich nositelů zahlavi CZ Úkol č. 9 * Vyberte si libovolnou instituci * Popište situaci, kdy tato instituce potřebuje nějakou informaci pro svůj chod * Zvažte, o jaký typ informační asymetrie se jedná * Uveďte konkrétní kroky, jak by instituce měla postupovat pro redukci informační asymetrie * Informační zdroje * Potřebné informace * Limity a hrozby řešení * Rozsah cca 2 strany, odevzdávárna titl CZ Děkuji za pozornost. zahlavi CZ Zdroje * ČSÚ. Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci – 2015. Český statistický úřad, 2015 [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/nakupovani-pres-internet * DOMBROVSKÁ, Michaela, Petr OČKO a Petr ZEMAN. Informační audit – cesta k rozvoji znalostní organizace. Ikaros [online]. 2005, roč. 9, č. 9 [cit. 2014-09-25]. ISSN 1212-5075. Dostupné z: http://www.ikaros.cz/informacni-audit-%E2%80%93-cesta-k-rozvoji-znalostni-organizace * DOMBROVSKÁ, Michaela. Management v krabičce. Studijní materiál předmětu Informační audit (podzim 2015) * elektronických informacních zdroju). Informační věda [online]. Praha, 2009 [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: www.informacniveda.cz/dwn/1003/1163_reserse.pdf * CHIZZOLA, Philipp. Zprávy o vztazích v novém kabátě. ePrávo [online]. 2015 [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: http://www.epravo.cz/top/clanky/zpravy-o-vztazich-v-novem-kabate-98433.html * Jonák, Zdeněk. informační ekonomie. In: KTD: Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online]. Praha : Národní knihovna ČR, 2003- [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: http://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000000504&local_base=KTD. * Jonák, Zdeněk. informační ekonomika. In: KTD: Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online]. Praha : Národní knihovna ČR, 2003- [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: http://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000000505&local_base=KTD. * Jonák, Zdeněk. informační odvětví. In: KTD: Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online]. Praha : Národní knihovna ČR, 2003- [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: http://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000003836&local_base=KTD. * Jonák, Zdeněk. informační průmysl. In: KTD: Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online]. Praha : Národní knihovna ČR, 2003- [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: http://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000000509&local_base=KTD. * Jonák, Zdeněk. informační trh. In: KTD: Česká terminologická databáze knihovnictví a informační vědy (TDKIV) [online]. Praha : Národní knihovna ČR, 2003- [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: http://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000003174&local_base=KTD. * McCARTHY. Jonathan. Business Intelligence. [online]. 2011 [cit. 2015-12-01]. Dostupné z: http://afis.ucc.ie/fcarton/IS%206214/10-11/UCC%20BI%20Slides.ppt * MITRA, Jenifer. E-commerce: Introduction. Slideshare [online]. 2010 [cit. 2013-12-30]. Dostupné z: http://www.slideshare.net/jsm268/e-commerce-3717853 * OČKO, Petr. Ekonomika podniku v éře informační společnosti. Praha, 2010. 83 s., 6 s. příl. Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Ústav informačních studií a knihovnictví. * PAPÍK, Richard. Rešeršní činnost v kontextu znalostní společnosti a vývoje. Studijní materiál předmětu Rešeršní činnost. Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK. Dostupný z: www.informacniveda.cz/dwn/1003/1163_reserse.pdf * POŽÁR, Josef. Informační bezpečnost. Plzeň: Aleš Čeněk, 2005, 309 s. Vysokoškolská učebnice (Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk). ISBN 80-868-9838-5. * ŠMEJKAL, Petr. Competitive Intelligence. Studijní materiál předmětu Informační politika (2015/2016) * ŠMEJKAL, Petr. Informační průmysl 9 v2. Studijní materiál předmětu Informační průmysl (2013/2014) * TURBAN, Efraim. Business intelligence: a managerial approach. 2nd ed. Boston: Prentice Hall, c2011, xx, 292 p. ISBN 013610066x. * UHRÍN, Tibor. Jak používat volně dostupné nástroje k základnímu sledování konkurenta: nástin problematiky (v ČR) a příklady. Portál CI [online]. 2011 [cit. 2014-09-25]. Dostupné z: http://www.portalci.cz/ci-v-praxi/jak-pouzivat-volne-dostupne-nastroje-k-zakladnimu-sledovani-konku renta-nastin-problematiky-v-cr-a-priklady * Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění zákona č. 344/2013 Sb.