e-Gov a přístupy k jeho hodnocení David Špaček david.spacek@econ.muni.cz říjen 2016 Obsah 1.Terminologie, specifika služeb e-gov 2.Přístupy k hodnocení e-gov 3.Z hodnocení v ČR 1. TERMINOLOGIE E-GOV nCO TO JE E-GOV? n„globální“ termíny jako e-government, e-governance ... (m-, t-) pracují se stejnými prvky: A) zkvalitnění vztahů G2C, G2B n (front-office) n B) zkvalitnění činností uvnitř veřejné správy (G2G) (back-office) n PROSTŘEDNICTVÍM MODERNÍCH ICT Specifika elektronických služeb a služeb e-gov nSlužby vs. e-služby n nDefinice: „interaktivní a na internetu založená služba, jejíž poskytnutí řídi zákazník v prostředí vytvořeném poskytovatelem služby, do jehož procesu je do určité míry integrována“ nDefiniční charakteristiky e-služby podle Rowleyové (2006) ¡zprostředkování pomocí technologie (zrak a zvuky) ¡informační povaha e-služby a self-service ¡ SPECIFIKA ELEKTRONICKÝCH VEŘEJNÝCH SLUŽEB? POKUD SE CHCEME ZABÝVAT KRITÉRII HODNOCENÍ E-GOV, MĚLY BYCHOM PATRNĚ ZAČÍT JINDE… SPECIFIKA VEŘEJNÉ SPRÁVY njaký charakter především mají instituce veřejné správy? nkdo stanovuje funkce veřejné správy a jaká je jeho motivace? nje řízení veřejné správy jednoúrovňové, jak samostatné jsou jednotlivé články správy? njaký je rozsah konkurence ve veřejné správě? njaké jsou role občana ve vztazích s institucemi veřejné správy? nkdo je stakeholdrem veřejné správy? nmá veřejná správa pouze „pečovatelskou“ funkci? na co motivace zaměstnanců? n... Kategorie služeb e-gov Odvětví služeb e-gov (VS / linie státní správy…) A TRENDY E-GOV 2) PŘÍSTUPY K HODNOCENÍ E-GOV (VS) KRITÉRIA A PERSPEKTIVA STRANY POPTÁVKY KRITÉRIA A PERSPEKTIVA STRANY NABÍDKY SLUŽBA A JEJÍ E-SOFISTIKOVANOST/ PLATFORMA / TECHNOLOGIE TI OBVYKLE ŘÍDÍ PROJEKTY, PROBLÉMY TI, CO BY SE MOHLI PODÍLET, PROBLÉMY VYBERTE SI SLUŽBU A ZAMYSLETE SE, CO VŠECHNO MŮŽETE HODNOTIT SOUČASNÉ PŘÍSTUPY K HODNOCENÍ eGOV nMotto: „There is no use in delivering eGovernment services if these are not used or do not deliver the expected benefits to users.“ (Capgemini et al., 2009) n3 základní skupiny navzájem komplementárních přístupů n (čím začít? … uživatelem? …) A.ekonomické analýzy veřejných projektů B.hodnocení kvality e-služeb C.statistická měření a benchmarking PŘÍKLAD MODELU KVALITY E-SLUŽEB ... SNAHA INTEGROVAT RŮZNÉ PŘÍSTUPY nKRONOS n (davidspacek) [USEMAP] Rozsah publikovaného hodnocení eGov v ČR nČSÚ ndomácnosti, jednotlivci, podnikatelské subjekty a ICT male nikoliv aspekty TAM (vč. gramotnosti, spokojenosti občanů) msoučasné projekty jen omezeně nvyužití ICT ve VS mne vždy malé obce mnikoliv aspekty TAM mne aktuální projekty nMV nomezený rozsah hodnocení npředevším zaměření na nabídku, ALE nepropojeno s hodnocením ČSU, EU i českými suplujícími projekty njen omezené informace o Czech POINTech + informace mimo oficiální platformu (např. ISSS) Suplující projekty hodnocení eGov (NGOs + ...) nNapř. nInfoliga nBlind Friendly Web neGovernment.cz nZlatý erb n... www.egov.cz nakademické studie … EU eGovernment Report ... UN … OECD … n n n n n n- DÍKY ZA POZORNOST -