PŘEDMĚT INFORMAČNÍ GRAMOTNOST Úvodní hodina 19. 9. 2016 Pavlína Mazáčová, Pavla Kovářová Co a jak v úvodní hodině §Organizace výuky v semestru - 20 min. §Struktura obsahu §Podmínky ukončení §Na jaké kompetence navazují studenti i vyučující - 40 min. §Aktivita: •Tvorba testu + klíč správných odpovědí •Hledání odpovědí v testu, vyhodnocení aktivity §IG - koncepty a souvislosti - 30 min. § § Struktura vzdělávacího obsahu §19. 9. Úvodní hodina – organizace, motivace + související koncepty IG (P. Mazáčová, P. Kovářová) §26. 9. Vývoj, instituce, osobnosti, výzkumné oblasti (P. Kovářová) §3. 10. Strategie reflektující informační gramotnost – evropský a český kontext, stěžejní gramotnosti v ISK (P. Mazáčová) §10. 10. IG v zrcadle edukační praxe a výzkumné praxe (G. Šimková) §17. 10. Modely, standardy, indikátory IG – od pre-K12 po zaměstnání (P. Mazáčová) Struktura vzdělávacího obsahu §24. 10. MIL access (P. Mazáčová) §31. 10. MIL evaluation (P. Kovářová) §7. 11. MIL creation (P. Kovářová) §14. 11. Edukační kontext – paradigmata, modely a standardy ve vzdělávání k IG (P. Mazáčová) §21. 11. IG a vliv technologií (P. Kovářová) §28. 11. Výzkum IG v mezinárodním kontextu (P. Kovářová) §5. 12. Úvod do kvantitativního výzkumu IG (P. Kovářová) §12. 12. Úvod do kvalitativního výzkumu IG (P. Mazáčová) § Podmínky řádného ukončení předmětu §Denní studenti §Účast na prezenční výuce – maximálně 3 omluvené absence §Splnění dílčích úkolů §Úspěšné zvládnutí kolokvia §Kombinovaní studenti §POVINNÁ bloková výuka – sobota 19. listopadu cca 9:00-15.30 h (3 bloky po 120 minutách) §Splnění dílčích úkolů §Úspěšné zvládnutí kolokvia § Úkoly průběžné §Úkol blok I: Četba odborného textu s porozuměním + reflexe §Četba: 2 vybrané články z posledního sborníku ECIL + 2 standardy IG §Napsat pro 1 z každé kategorie strukturované shrnutí a vlastní zamyšlení §Termín odevzdání 17. 10 §Úkol blok II: Analyticko-komparativní práce s modely informační gramotnosti §Každému vylosována jedna kompetence z MIL §Vymyslet 10 otázek, co znamená zvládat kompetenci v praxi §Termín odevzdání 20.11 Závěrečný syntetizující úkol §Současně Úkol blok III: Návrh výzkumu informační gramotnosti §Lze využít i převzaté materiály s dodržením autorského práva §Variantou je i evaluace lekce IG, ale není podmínkou §Povinnou součástí teoretické ukotvení – jak odpovídá standardům, poznatkům a současným výzkumům IG + jak navazuje na současné aktivity zapojené instituce (institucí) §Termín odevzdání 31.12. Ukončení předmětu §KOLOKVIUM § §Termíny kolokvia po 15. 1. 2017 § §Bude možné přihlašovat se až poté, co vám vyučující schválí znění závěrečného úkolu Cíle předmětu §Snaha dát základ pro posouvání IG dál §Řízení politik IG (v organizaci, ale i na úrovni státu) §Podpora a vzdělávání v IG nebo subtématu – formální i neformální vzdělávání, profesní i zájmové vzdělávání, dětí i dospělých… §Výzkumy IG i lekcí pro její rozvoj §Pro další rozvoj vaší IG další předměty na KISK §KPI – kompetence nutné pro předmět §Povinné: Organizace znalostí, Informační vyhledávání, Informační management, Informační chování, Informační politika, Učící se společnost §Volitelné: hl. EdTech specializace, JobBox, diplomová práce §Erasmus: Turecko (Serap Kurbanoglu), Estonsko (Sirje Virkus) Úvodní aktivita §Vytvořte pro některého z přítomných kolegů test IG (10 min.) §Definujte účel §5 otázek: 3 uzavřené, 2 otevřené (musíte znát odpověď) §Otázky jasně formulované §Na jiný papír vytvořte klíč správných odpovědí §Test dejte vypracovat spolužákovi vpravo (5 min.) §Vypracování a návrat autorovi => hodnocení odpovědí §Společná reflexe, záznam nejzajímavějších otázek na flip Vymezení informační gramotnosti §Základní vymezení předmětu zkoumání/rozvoje §Klíčová v podstatě vždy, ale termín poprvé použil Paul Zurkowski 1974 §Vývoj i kontext => odlišnost definicí, ale základ podobný http://libraryconnect.elsevier.com/sites/default/files/styles/article_main_image/public/field/image /info_literacy_wordle_390.jpg?itok=_YvH4-Vv Zdroj: Chia 2012 Definice informační gramotnosti §Dnes nejčastěji citována definice ALA: §"recognize when information is needed and have the ability to locate, evaluate, and use effectively the needed information. " (ALA, 1989) §Nutné spojení všech jmenovaných aktivit => problém vzdělávání při soustředění se jen na část §Variace: §„knowing when and why you need information, where to find it, and how to evaluate, use and communicate it in an ethical manner“ (CILIP, 2004) §„knowledge of one’s information concerns and needs, and the ability to identify, locate, evaluate, organize and effectively create, use and communicate information to address issues or problems at hand“ (UNESCO 2003) §Další podstatné činnosti spojované s IG: skepticismus, úsudek, svobodné myšlení, kladení otázek a porozumění, aktivní občanství… (Sinha, Bhattacharjee, Bhattacharjee 2013) Prostředí VŠ (IVIG) §40 % realizace IV v dlouhodobých plánech školy, 73,3 % rozvojové projekty §53,3 % zavedena pozice koordinátora IV §Témata spojená s IT, ale tradiční Témata Výskytů vyhledávání v katalogu 15 služby knihovny obecně 15 vyhledávání v databázích 14 citační rejstříky 14 rešeršní strategie 13 citování 12 psaní odborných textů, VŠKP 11 prevence plagiátorství 11 citační manažery/generátory 10 repozitáře VŠKP 7 normy 7 patenty 5 jiná 5 Definice IG a současná společnost §Stále se mění informační možnosti => spojováno s celoživotním vzděláváním (v IG i předmětu informací) §Aktuálně informace dostupné hl. ve spojení s IT => těsná vazba k digitální gramotnosti §Množství informací a neustálý růst => klíčové hodnocení => spojení s mediální gramotností §Definice MIL od UNESCO: informační + komunikační + digitální gramotnost §„set of competencies that empowers citizens to access, retrieve, understand, evaluate and use, create, as well as share information and media content in all formats, using various tools, in a critical, ethical and effective way, in order to participate and engage in personal, professional and societal activities“ (UNESCO 2013, s. 17) Související koncepty – soupeřící §Transliteracy: „ ability to read, write and interact across a range of platforms, tools and media from signing and orality through handwriting, print, TV, radio and film, to digital social networks“ (Thomas et al.) – hl. vztahováno k mediální a digitální gramotnosti §Metaliteracy: vychází z IG, ale důraz na aktivní produkci a sdílení informací (Web 2.0) §New literacies: zastřešující termín pro schopnost používat nové technologie, např. blogy, wiki, sociální sítě, mobilní zařízení, ale i digitální hry…, vč. hodnocení a tvorby § § Související koncepty – soupeřící k ICT §Počítačová gramotnost definována v 80. letech jako schopnost efektivně použít počítače a související technologie od základních dovedností po programování a pokročilé řešení problémů, často spojováno s ECDL §1997 digitální gramotnost „ability to access networked computer resources and use them“, ale také důraz na kritické myšlení a hodnocení online §e-literacy: používáno jako synonymum pro počítačovou nebo digitální gramotnost, resp. spojení informační, mediální, ICT a „morální“ gramotnosti §1999 Information Fluency – použití počítače (podobně jako ECDL), ale hlubší dovednosti (až po programování), konceptuální znalost a intelektuální schopnosti; IG úzce souvisí, ale jiné pojetí a neomezení na IT §Kybergramotnost – využití internetu pro aktivní politické, kreativní a umělecké vyjádření §2007 ICT gramotnost „using digital technology, communications tools, and/or networks to access, manage, integrate, evaluate, and create information in order to function in a knowledge society“ §Digital empowerment: důraz na využití ICT pro podporu sociálního kapitálu v informační společnosti § Související koncepty – užší pro specializaci, personalizaci §Data literacy: 2011 definována jako schopnost porozumět datům ve statistickém pojetí, vč. čtení grafů a tabulek, správné usuzování z dat a použití dat, později rozšířeno k přemýšlení založenému na důkazu pro řešení reálných problémů §Scientific literacy: schopnost jednotlivce realizovat výzkum, od identifikace otázek po získání nové znalosti, vysvětlení vědeckého fenoménu a vytvoření závěrů založených na důkazu, ale také uvědomění, jak věda ovlivňuje společnost a ochota se zapojit do vědeckého zkoumání jako občan §Civic literacy: využití informací pro občanské zapojení §Vizuální gramotnost: efektivně najít, interpretovat, zhodnotit, použít a vytvořit obrazy a vizuální média (kontext, kulturní, etické, estetické a technické komponenty); obrázky = typ informace, ale s estetickým a kreativním aspektem + silně i právní (a etická) pravidla Související koncepty – širší pro uplatnění ve společnosti §Funkční gramotnost: definována pro výzkumy IALS/SIALS jako schopnost aktivně participovat v informačním prostředí, dle IVIG informační gramotnost = funkční gramotnost + ICT gramotnost § § § §Klíčové kompetence: integrované dovednosti §komunikační, personální a interpersonální, řešení problémů, vč. matematických, využívání ICT a práce s informacemi (ČR) §Komunikační, rozhodovací, interpersonální, celoživotní učení (USA) §Transversal competencies: špatně a často neměřitelné – kritické a inovativní myšlení, inter- a intra-personální dovednosti, globální občanství, psychické a psychologické zdraví Obrázek 1: Informační gramotnost jako struktura Důsledky pro definici IG? §IG = série zásadních kompetencí pro profesní, veřejný i soukromý život jednotlivce §Nediskutována potřebnost činností v definici, ale co vše se pod nimi skrývá §IG spíše cíl, nikdy definitivní a splněná ve všech kontextech, lze ale dosáhnout stavu rychlé orientace §Těsné propojení se vzděláváním – IG ne vrozená, nutné se jí naučit, předpoklad pro schopnost se samostatně učit => prosazováno i na úrovních strategií rozvoje informační společnosti Použité zdroje §ACRL. ACRL Visual Literacy Competency Standards for Higher Education. Dostupný z: http://www.ala.org/acrl/standards/visualliteracy §ALA. Presidential Committee on Information Literacy: Final Report. 1989. Association of College and Research Libraries [online]. Chicago: American Library Association, 10. 1. 1989 [cit. 2015-09-20]. Dostupné z: http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential §ASIA, UNESCO Bangkok, et al. 2013 Asia-Pacific Education Research Institutes Network (ERI-Net) regional study on transversal competencies in education policy and practice (phase 1): regional synthesis report. 2015. Dostupný z: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002319/231907E.pdf §CARLSON, Jacob, et al. Determining data information literacy needs: A study of students and research faculty. portal: Libraries and the Academy, 2011, 11.2: 629-657. Dostupný z: http://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1031&context=lib_fsdocs §Defining Civic Literacy. Indiana University Center for Civic Literacy. Dostupný z: http://civicliteracy.iupui.edu/defining-civic-literacy/ §Digital literacies: concepts, policies and practices. New York: Peter Lang, c2008, viii, 321 p. New literacies and digital epistemologies, vol. 30. ISBN 978-1-4331-0169-4. §DOMBROVSKÁ, M., H. LANDOVÁ a L. TICHÁ. 2004. Informační gramotnost – teorie a praxe v ČR. Národní knihovna: knihovnická revue. 15(1), 7-18. ISSN 1214-0678. Dostupné z: http://full.nkp.cz/nkkr/NKKR0401/0401007.html §EISENBERG, Michael, Carrie A LOWE, Kathleen L SPITZER a Kathleen L SPITZER. Information literacy: essential skills for the information age. 2nd ed. Westport, Conn.: Libraries Unlimited, c2004, xviii, 408 p. ISBN 1591581435. §CHIA, Janice. 2012. The constant evolution of information literacy. Library Connecs [online]. [cit. 2015-09-20]. Dostupné z: http://libraryconnect.elsevier.com/articles/supporting-users-organizations/2012-11/constant-evoluti on-information-literacy §Information literacy - Definition. 2004. CILIP [online]. [cit. 2015-09-20]. Dostupné z: http://www.cilip.org.uk/cilip/advocacy-campaigns-awards/advocacy-campaigns/information-literacy/inf ormation-literacy §MACKEY, T. P. a T. E. JACOBSON. Reframing Information Literacy as a Metaliteracy. College & Research Libraries [online]. 2010, 72(1): 62-78 [cit. 2015-09-28]. DOI: 10.5860/crl-76r1. Dostupný z: https://comminfo.rutgers.edu/~tefko/Courses/e553/Readings/Mackey%20Metalitreacy%20CLR%202011.pdf §SINHA, Manoj Kumar, Sudip BHATTACHARJEE a Sucheta BHATTACHARJEE. 2013. A Study on ICT Literacy and Internet Use Pattern among College Library Users of Barak Valley, South Assam, North East India. Current Trends in Technology and Science [online]. Roč. 2, č. 5 [cit. 2015-09-20]. §UNESCO. Global Media and Information Literacy Assessment Framework: Country Readiness and Competencies. 2013. Paris: UNESCO. Dostupné z: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002246/224655e.pdf §UNESCO. The Prague Declaration: Towards an Information Literate Society. 2013. Prague. Dostupné z: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/PragueDeclaration.pdf §THOMAS, Sue, et al. Transliteracy: crossing divides. First Monday, 2007, 12.12. Dostupné z: http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/viewArticle/2060/1908 §ZIKUŠKA, Jan a Hana Landová. 2014. VŠ knihovny vzdělávající: výsledky průzkumu. Konference Bibliotheca Academica [online]. [cit. 2015-09-20]. Dostupné z: http://www.akvs.cz/aktivity/ba-2014/ba2014-landova.pptx