OBECNÁ PSYCHOLOGIE „Musíš se mnoho učit, abys poznal, že málo víš.“ Michel De Montaigne VNÍMÁNÍ ¢fyziologický průběh ¢smyslová adaptace ¢smyslová kompenzace ¢iluze x halucinace ¢vlivy působící na kvalitu klam.jpg klam5.jpg klam2.gif klam3.gif klam4.png klam6.png POZORNOST ¢bezděčná x záměrná ¢Vlastnosti: ¢ rozsah, stálost, rozdělování, výběrovost, přenášení ¢Poruchy: ¢ roztržitost, rozptýlenost, ADHD x ADD pozornost.jpg PŘEDSTAVIVOST ¢vzpomínkové x fantazijní ¢eidetické představy ¢perseverace ¢typy: vizuální, auditivní, kinestetické ¢fantazie, tvořivost ¢snění dalí.jpg PAMĚŤ ¢ultrakrátká, krátkodobá, dlouhodobá ¢Fáze: 1.vštípení 2.uchování 3.vybavení x znovupoznání ¢- chvála zapomínání? ¢- paměť x minulá skutečnost ¢- Jak trénovat paměť? ¢ pamet.jpg EMOCE ¢Na čem poznáme? ¢empatie, altruismus ¢ambivalentní emoce ¢Druhy: 1.Afekt 2.Nálada 3.Vášeň ¢fyziologie ¢Vyšší emoce ¢Emoce a učení emoce.jpg MYŠLENÍ A JAZYK ¢Procesy: řazení, třídění, analýza, syntéza, srovnávání, abstrakce, konkretizace, indukce, dedukce ¢konvergentní x divergentní ¢řešení problému ¢vztah myšlení – jazyk ¢vztah řeč – jazyk ¢vnitřní řeč mozek2.jpg UČENÍ ¢vědomost x dovednost x návyk ¢činitele působící při učení ¢druhy učení ¢styly učení ¢sebeřízené učení ¢poruchy učení ¢zásady efektivního učení uceni.jpg