VÝUKA „Tím, že učíme jiné, učíme sebe.“ Seneca VÝUKA ¢1. CO učit? ¢- základ x nadstavba ¢- mám rád x musím ¢ ¢2. JAK učit? ¢- metody, formy výuky ¢ ¢3. PROČ učit? ¢- Co sleduji? ¢- K čemu to bude dobré? team-386673_640.15295.jpg DIDAKTICKÉ ZÁSADY ¢1. Zásada přiměřenosti ¢ ¢- věk ¢- úroveň znalostí ¢- aktuální psychický a fyzický stav ¢- úroveň kognitivních procesů ¢- osobnostní vlastnosti ¢- motivace Jy44.vahy_jpg.jpg DIDAKTICKÉ ZÁSADY ¢2. Zásada uvědomělosti ¢ ¢ ¢ ¢- učit se pro sebe, ne pro známku ¢- porozumění učivu, vztahy, souvislosti ¢- využití v praxi ¢- sdělovat a vysvětlovat cíle žákům ¢ ¢ kouč-ukazuje-cíl.jpg DIDAKTICKÉ ZÁSADY ¢3. Zásada aktivity ¢ ¢- motivovat k samostatné činnosti ¢- vést k zodpovědnosti za vlastní rozhodnutí ¢- vést k sebevzdělávání ¢- nechat mluvit žáky ¢- nedělat práci za žáky ¢- řešení ať najdou žáci ¢- umožnit spolurozhodování, podílení se na výuce řešení-a-služby.jpg DIDAKTICKÉ ZÁSADY ¢4. Zásada postupnosti a soustavnosti ¢ ¢- poznatky na sebe navazují ¢- od jednoduššího ke složitějšímu ¢- od obecného ke konkrétnímu ¢- od známého k neznámému ¢- stavět na zkušenostech žáků ¢- opakovat pravidelně a systematicky DIDAKTICKÉ ZÁSADY ¢5. Zásada vědeckosti ¢ ¢- nové vědecké poznatky v oboru ¢- nové pedagogicko-psychologické poznatky APE3b8f03_shutterstock_4920931.jpg DIDAKTICKÉ ZÁSADY ¢6. Zásada spojení teorie a praxe ¢ ¢- vycházet ze zkušeností žáků ¢- ukázat užitečnost tématu pro žáky ¢- výběr učiva přizpůsobit praktickým potřebám žáků 17791_1_0209141944.jpg DIDAKTICKÉ ZÁSADY ¢7. Zásada názornosti ¢ ¢ ¢ ¢- zapojit co nejvíce smyslů ¢- mapa, kostra, film, zoo, muzeum,… ¢- uvádět příklady, příběhy, analogie ¢Přenos vzruchu mezi neurony 004_Chram_Sv_Vita_jpg_800x800_q85.jpg DIDAKTICKÉ ZÁSADY ¢8. Zásada trvalosti ¢ ¢- křivka zapomínání ¢- podmínkou je pochopení, procvičení ¢- nutno dodržovat i ostatní didaktické zásady DIDAKTICKÉ ZÁSADY ¢9. Zásada individuálního přístupu a komplexního rozvoje žáka ¢ ¢- respektovat odlišnost ¢- diferencovat obtížnost ¢- podporovat kooperaci žáků ¢- rozvíjet všechny typy inteligence ¢- nejen vědomosti, ale i kultivace osobnosti DIDAKTICKÉ ZÁSADY ¢10. Zásada emocionálnosti ¢- pozitivní atmosféra ve třídě ¢- důvěryplný vztah učitel – žák ¢- konzistentní vystupování, ne náladovost ¢ 111201_spojene_ruce.JPG DIDAKTICKÉ ZÁSADY ¢11. Zásada zpětné vazby ¢- podmínka rozvoje ¢- diagnostika rezerv a jejich náprava ¢- pro žáka i pro učitele feedback-blog-image_crop.png A KDYŽ TO NEPŮJDE… odběry dětí.jpg BLOOMOVA TAXONOMIE CÍLŮ 2.jpg BLOOMOVA TAXONOMIE CÍLŮ ¢1. Zapamatovat ¢definovat, vytvořit seznam, vyjmenovat, opakovat, vzpomenout si, rozpoznat, zapsat, spojit, zopakovat ¢2. Rozumět ¢vybrat, uvést příklad, předvést, popsat, určit, rozlišovat, vysvětlit, říci vlastními slovy, přeložit, simulovat, vypočítat, zkontrolovat ¢3. Aplikovat ¢aplikovat, demonstrovat, interpretovat údaje, zobecnit, uvést vztah mezi, plánovat, použít, řešit, vyzkoušet ¢4. Analyzovat ¢analyzovat, provést rozbor, najít vztah, porovnat, shrnout, dát do souvislostí, identifikovat příčiny a následky, diskutovat, odhadnout, odvodit, zpochybnit ¢5. Hodnotit ¢kritizovat, obhájit, ocenit, posoudit, podpořit názory, oponovat, prověřit, uvést klady a zápory, zdůvodnit, zhodnotit ¢6. Tvořit ¢upravit, organizovat, formulovat, reorganizovat, složit, navrhnout, řídit, vytvořit systém, zrekonstruovat, předpovědět ¢ ALTERNATIVY – WALDORFSKÁ ŠKOLA ¢- všestranný rozvoj osobnosti ¢- pozitivní hodnocení – zdravé sebevědomí ¢- spolupráce, nikoli soutěž ¢- podpora tvořivosti ¢- svoboda, samostatnost ¢- slovní hodnocení ¢- epochy, učení v souvislostech ¢- rytmus ¢- ne učebnice ¢- umělecké, řemeslné činnosti ¢ ALTERNATIVY – MONTESSORI PEDAGOGIKA ¢- učení skrze vlastní tvořivost ¢- nehodnocení ¢- ne odměny, tresty či srovnávání ¢- svobodná volba ¢- žádné rozdíly mezi žáky ¢- respekt k samostatnému vývoji dítěte ¢- učitel = partner, vytváří prostředí pro učení ¢ TECHNOLOGIE VE VÝUCE ¢- klady ¢- polemika ¢ ¢ ¢ ¢Školy, zakažte mobily ¢(Ne)prospěch žáků ¢Kde mám mobil?! ¢ ¢ 20150128-230029-g.jpg DISKUZE K PRAXI ¢Jak by měla vypadat vyučovací hodina? ¢Jaké metody a formy preferujete pro jakou činnost? ¢Jak zařídíte, aby se studenti nenudili? ¢Jak je budete motivovat a aktivizovat? ¢Jak budete hodnotit?