Základy právního řádu pro archiváře FF MU ZS 2016/2017 JAKUB RAZIM jakub.razim@mail.muni.cz Autorské právo (nejen) v archivní praxi Právo duševního vlastnictví • duševní vlastnictví: • právní a ekonomická abstrakce – soubor objektivně vyjádřených ideálních předmětů • užší pojetí: souhrn práv k autorským dílům a nehmotným statkům s nimi souvisejícím • širší pojetí: souhrn práv k nehmotným statkům v oblasti „duševní činnosti“ • výraz a výsledek duševních tvůrčích schopností • vše, co je nehmotným statkem + oddělitelné od osoby + s alespoň potenciální majetkovou hodnotou ZÁSADA časového omezení ochrany FCE: stimulační, osvětová, ochranná • systém: 1. práva k výtvorům 1. výsledky tvůrčí duševní činnosti 2. práva k hospodářským výkonům 2. výsledky netvůrčí povahy Statky (právní vs. ekon. pojem) HMOT. • věci movité • věci nemovité NEHMOT. • vyjádření myšlenky • praktická řešení ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE nehmotné statky • statky tvořené konkrétním duševním obsahem, jehož smysly vnímatelné vyjádření je způsobilým předmětem občanského práva • NEspotřebitelné, NEopotřebitelné • NEzcizitelné • NEzávislé na hmotném substrátu • potenciální ubiquita Právo duševního vlastnictví II (Boháček) ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE AUT. „NECHRÁNĚNÉ“ PRŮM. Autorské právo ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE AUTORSKÉ PRÁVO PRÁVNÍ ÚPRAVA AUTORSKÉ DÍLO AUTOR AUTORSKÁ PRÁVA A PRÁVA SOUVISEJÍCÍ VÝJIMKY A OMEZENÍ OCHRANA Historie • poč. v 19. stol.: ABGB 1811 (nakladatelská smlouva), cís. patent 1846, zák. o právu původcovském 1895 • zák. o nakladatelské smlouvě 1923 • zák. o právu původcovském 1926 • AutZ 1953 • AutZ č. 35/1965 Sb. – OZ 1964 – monismus aut. práv (základ - osob. práva) • AutZ č. 121/2000 Sb. • změny: komplexní úprava; autorství – FO, teorie pravdivosti; dualismus aut. pr. osobnostních a majetkových; citace; přodloužení majet. pr.; zvl. smluvní typ - licenční smlouva ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE TEORIE PDV: privilegační přirozenoprávní registračního sys. monistická dualistická Prameny A. vnitrostátní • LPS čl. 34 odst. 1 – zákonná ochrana práv k výsledkům tvůrčí činnosti • NOZ č. 89/2012 Sb. – věc v právním smyslu, licenční smlouva • AutZ č. 121/2000 Sb. – lex specialis k NOZ B. mezinárodní - MS • BÚ – z. teritoriality, z. asimilace; VÚA; ŘÚ – výkonní umělci; ŽÚ – „protipirátská“; TRIPS; WCT - WIPO • principy: neformální ochrany + teritoriality, asimilace, min. práv C. EU - směrnice ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Autorské právo • objektivní: soubor pr. norem upravujících vztahy vznikající při tvorbě a společenském uplatnění autorských děl • subjektivní: autorova oprávnění k dílu, jež vytvořil svou duševní tvůrčí činností • (kvazi)dualistická koncepce: pr. osobnostní + pr. majetková X věcné právo k nosiči pr. duševního vlastnictví ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE PŘEDMĚT AUTORSKÝCH PRÁV AUTORSKÁ PRÁVA DÍLA UMĚLECKÁ DÍLA VĚDECKÁ PRÁVA SOUVISEJÍCÍ UMĚLECKÉ VÝKONY ZVUKOVÉ ZÁZNAMY ZVUKOVĚ OBRAZOVÉ ZÁZNAMY VYSÍLÁNÍ NAKLADATELSKY VYDANÉ DÍLO Předmět: autorské dílo • pojmové znaky: ₊ výsledek tvůrčí činnosti autora ₊ objektivní součást vědy/umění ₊ vyjádření v jakékoliv smysly vnímatelné podobě – z. bezformálnosti ₊ jedinečnost, neopakovatelnost (osobitost + originalita + novost) - zásadně / původnost – počítačové programy, fotografie, databáze (tzv. „fiktivní díla“ neboli „nedíla“) − nevyloučenost z rozsahu ochrany: výtvory nezpůsobilé autorskopr. ochrany + vyloučené z autorskopr. ochrany z důvodu veřejného zájmu • způsoby autorské tvorby: • umělecká díla (vč. literárních děl jako poddruhu) • vědecká díla • druhy ... X „nedílo“ = NEjedinečné, původní, právem chráněné jako autorská dílo X „nevýtvor“ = NEjedinečný, NEpůvodní, autorským právem NEchráněný ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Není fotografie jako fotografie ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Zdroje: National Geographic, Lidovky, Kramerius Užití díla v odvozené podobě • z. autorskoprávní neodvislosti • dílo netvůrčím způsobem pozměněné • dílo tvůrčí činností přetvořené • dílo začleněné do souboru • dílo spojené s jiným dílem ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Mem Zvláštní předmět I: Počítačové programy • ochrana jako literární dílo bez ohledu na způsob vyjádření (NE myšlenky a principy) • pojmové znaky: • v AutZ ČR NENÍ legální definice, ale v AutZ USA • PP = posloupnost instrukcí, které • řídí nebo podmiňují operace počítače • řeší dané úlohy • způsobí, že hardware pracuje • původnost (originalita „vlastního duševního výkonu“) • LZE užívat jakýmkoliv způsobem (rozmnožovat, pozměňovat) nezbytným pro řádný provoz a propojení programu • LZE zpětně studovat myšlenky a principy • NELZE rozmnožovat pro osobní potřebu (pouze záloha) • NEPODLÉHÁ knihovnické licenci ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Classical Text Editor Zvláštní předmět II: Audiovizuální díla • běžně zvl. druh souborného díla • pojmové znaky • tvůrčí zpracování a zařazení děl audiovizuálně užitých = řada obrazů • vyvolávají dojem pohybu • vnímatelné lid. smysly • doprovázené event. i zvukem • autor = režisér • ochrana investice – vyvratitelná domněnka souhlasu s užitím díla (vyjma děl hudebních) ve prospěch výrobce prvního záznamu, typicky producenta ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Proti Všem (1956, Otakar Vávra) Zvláštní předmět III: Osiřelé dílo • implementace směrnice směrnice EU 2012/28/EU • novela AutZ č. 228/2014 Sb. účinná od 7. listopadu 2014 • dílo u něhož buď není určen autor, anebo je určen ale není nalezen ani při důsledném vyhledávání ve všech „vhodných“ info zdrojích (příloha č. 2 AutZ, v ČR cca 80 000 autorů) – do doby, než se autor nepřihlásí a status osiřelého díla neukončí • zákonná licence na rozmnožování a sdělování díla – písemnosti, záznamy, NE výtvarná díla a fotografie • podmínky: dílo je vydané; dílo je součástí fondu; nevýdělečné kulturní, školské a vzdělávací zařízení/vysílatel; veřejný zájem; nezisková činnost; uvedení autora; informační povinnost vůči MinKult ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Více na: http://www.vkol.cz/data/soubory/rf/AZ_2013_Kv%C4%9Bten_Olomouc.ppt Zvláštní předmět IV: Volné dílo • dílo, u nějž uplynula doba trvání majetkových práv • volné užití = domaine public libre et gratuit: NENÍ třeba získat svolení autora a NEPLATÍ se žádná autorská odměna • podmínky: postmortální ochrana díla (uvést autora, neosobovat si autorství, nesnižovat hodnotu díla) • první oprávněné zveřejnění díla • zveřejnitel – práva hosp. povahy za účelem zhodnocení investice do zpřístupnění díla = výlučná majetková práva příslušející autorovi (užití díla, autorská odměna) • podmínky: autorské dílo; dílo nebylo dosud zpřístupněno veřejnosti; dílo je autorskoprávně „volné“ • délka trvání 25 let od zveřejnění ? převoditelnost ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Dílo nechráněné DÍLO • spojení: „silné prvky“ + „slabé prvky“ (obecný fond) • části díla chráněny jako součást celku (vnitřní ochrana), event. i jako díla o sobě (vnější ochrana) • dichotomie: myšlenka x ztvárnění • nezpůsobilost § 2 odst. 6 = nejedná se o dílo, chybí pojmové znaky a fikce • výluka z ochrany § 3 = dílo, kterému je ve veřej. zájmu odepřena autorskoprávní ochrana ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Subjekt: Autor• z. autorská: A = FO, která dílo vytvořila vlastní tvůrčí činností • z. pravdivosti: A = FO, jejíž pravé jméno je uvedeno obvyklým způsobem na díle/u díla/ve veřejném rejstříku • spoluautorství: ⁺ výsledek společné tvůrčí činnosti více autorů ⁺ jediné dílo ⁺ části nejsou schopné samostatného užití ‐ nepřihlíží se k radám či pomoci netvůrčí povahy • z. jednomyslnosti při nakládání s dílem • solidarita spoluautorů x kolektivní dílo (1 dílo, pluralita autorů z podnětu a pod vedením 1) x souborné dílo = zvl. druh databáze(pluralita děl, pluralita autorů) ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE veřejné stavební právo soukromé stavební právo Obsah: autorská práva • kvazidualistická koncepce – tendence k dualismu: DV = vlastnictví • vznik – z. neformálnosti • osobnostní (výlučná, nepřevoditelná, smrtí autora zanikají): • pr. dílo zveřejnit • pr. osobovat si autorství • pr. určit, zda a jak má být autorství uvedeno při zveřejnění • pr. na nedotknutelnost díla • svolení k zásahu do díla • zákaz užívání snižující hodnotu díla • autorský dohled nad užíváním díla • majetková (nepostižitelná exekucí, nepřevoditelná – převést lze užitky): • pr. užít dílo • „mechanická“= nepřímé sdělování (s fixací do hmot. nosiče): rozmnožování, rozšiřování – konzumace, pronájem, půjčování, vystavování • přímé sdělování (bez fixace do hmot. nosiče): provozování, vysílání • synchronizační a odvozené tvorby • 3. os.: se svolením (pravidlo) x bez svolení autora (výjimky a omezení) • pr. na odměnu • při opětovném prodeji originálu • při rozmnožování díla pro osobní potřebu – princip plošného zpoplatnění a potenciality ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Právo dílo užít – systematika AutZ SOUKR. ROZMNOŽOVÁNÍ DÍLA = POŘIZOVÁNÍ ROZMNOŽENIN: hmotné x nehmotné VEŘEJ. ŠÍŘENÍ DÍLA = ZPŘÍSTUPŇOVÁNÍ VEŘEJNOSTI: hmotné rozšiřování, pronajímání, půjčování a vystavování x nehmotné „sdělování“ naživo, přístroji, vysíláním v rozhlase a televizi, druhotným užíváním v provozovnách SYNCHRONIZACE A ODVOZENÁ TVORBA: zařazení do díla souborného, spojení s jiným dílem, zpracování, překlad, pozměnění Mikyška ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Smlouvy o autorském díle • pramen: NOZ §§ 2358 a násl. (relativní majetková práva) = smlouva o pronájmu nehmotného statku - ot. způsobu, podoby a rozsahu užití (z. funkční jednoty) • změny: komplexní úprava pro DušVl + PrůmVl, obligatorní písemná forma pro vybrané „zapsané“ předměty PrůmVl.; kontraktační praxe; možnost bezúplatné licence; přístup k účetní evidenci nabyvatele licence • zvl. zák. důvody pro odstoupení: nevyužití výhradní licence, změna přesvědčení autora • z. nepřevoditelnosti inter vivos – „konstitutivní převod“ aut. pr. majetkového • synallagmatická povaha – úplatnost dle z. vzájemné přiměřenosti, účelnosti, obvyklosti (25-45% ze zisku nabyvatele, 0,5-10% z prodejní ceny, u průmyslového vlastnictví 5-15%) • písemná forma – výhradní licence, teritorialita, časová omezenost (jednoroční výpovědní lhůta) • podlicence – souhlas autora • poddruh nakladatelská smlouva (omezení druhů děl, autorská korektura, presumpce výhradnosti - písemná forma, povinnost využít licence) • druhy licencí dle výhradnosti • výhradní + výlučné • výhradní + omezené („solo“ licence) • nevýhradní ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Schéma licenční smlouvy ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE „preambule“: úvod a vymezení základních vztahů ke smlouvě určení stran a předmětu, technické definice projev vůle zřídit užívací právo výše, nebo způsob výpočtu odměny omezení způsobu a rozsahu užití díla možnost převodu licence, podlicence seznámení se s předmětem licence, platnost ochrany, právní vady apod. další definice „které se jinam nevejdou“ Více na: http://www.epravo.cz/top/clanky/licencni-smlouvy-v-oblasti-dusevniho-vlastnictvi-soucasny-stav-podle-noveho-obcanskeho-zakoniku-95227.html Zákonná omezení autorského práva • omezení smluvní (zásada) x zákonná (výjimka) • dův.: veřejný zájem o kulturní a vědecký rozvoj a efektivní využívání tvůrčího potenciálů • zásadně se vztahuje pouze na zveřejněná díla • zásadně se nedotýká osobnostních práv • tříkrokový/třístupňový test (§§ 29 a 66) 1. volná užití • výjimka – není užitím díla dle AutZ • užití pro osobní potřebu FO – NE počítačové programy a el. databáze, archtitektonické provedení, záznam audiovizuálních děl 2. zákonné licence • bezúplatné • rozmnožování na papír nebo podobný podklad, předvádění či oprava přístroje, citace, propagace, umístění na veřej. prostranství, užití při obřadech, úředních a školních akcích, pro zdravotně postižené, dočasné rozmnoženiny, fotografická podobizna, nepodstatné vedl. užití, díla užitého umění a díla architektonická, pro sociální zařízení, výstavy • úplatné • knihovní (stát), rozmnožování v copy-shopech 3. zákonné kvazilicence ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Three-step-test 1. omezení výlučného práva autorského je přípustné pouze ve zvláštních, zákonem stanovených případech 2. nesmí dojít k rozporu s běžným užitím díla - ekon. kritérium 3. užitím díla nesmějí být nepřiměřeně dotčeny oprávněné zájmy autora – proporcionalita mezi majetkovými zájmy autora a zájmy společnosti na všeobecném sdílení kulturních statků • ad 1) formální podmíky = jednotlivé skutkové podstaty výjimek a omezení práva autorského • ad 2) a 3) materiální podmínky bezesmluvního užití cizího díla, jež je třeba naplnit kumulativně a konsekutivně • pův.: RÚB 1967 • cíl: zjistit, zda určitý způsob užití cizího nehmotného statku je či není dovoleným zásahem do autorského práva ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Ochrana investic do autorského díla • cíl: vyvážení ochrany autorské tvorby a investice do ní = zákonné kvazilicence • zaměstnanecké dílo: plnění pracovních povinností; autor-zaměstnanec má „holé autorství“ + pr. na přiměřenou dodatečnou odměnu; všechna majetková pr. vykonává zaměstnavatel, kolektivní dílo • kolektivní dílo: více autorů pod vedením a jménem jednoho z nich + jedno dílo • školní dílo: plnění školních či studijních povinností; smluvní přímus; zákonná bezúplatná licence k nevýdělečnému užití pro vnitřní potřebu • dílo na objednávku • soutěžní dílo ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Zákonné licence x kvazilicence ZÁKONNÉ LICENCE • převážně kogentní • široká osobní působnost • obecný prospěch společnosti KVAZILICENCE • převážně dispozitivní • úzká osobní působnost • soukromý prospěch investora ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE 1 Co 85/2003 Původce, který vytvořil vynález nebo průmyslový vzor v pracovním poměru, má vůči zaměstnavateli právo na přiměřenou odměnu. Při stanovení výše odměny se vychází z přínosu vynálezu nebo průmyslového vzoru nebo jeho jiným uplatněním, i k materiálnímu podílu zaměstnavatele na jejich vytvoření a k rozsahu pracovních úkolů původce. Dostane-li se již vyplacená odměna do zjevného nepoměru s přínosem dosaženým pozdějším využitím nebo jiným uplatněním vynálezu nebo průmyslového vzoru, má původce právo na dodatečné vypořádání. Pokud tato odměna stanovena nebyla, a došlo k neoprávněnému využití vynálezu nebo průmyslového vzoru, může být tato odměna stanovena za použití licenční analogie. ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Práva související s právem autorským • tvůrčí (tzv. „příbuzná“): • osobnostní + majetková, nepřevoditelná inter vivos • pr. výkonného umělce k jeho výkonu • netvůrčí: • majetková – převoditelná • ochrana investice • nositel práv je FO nebo PO, která na svou zodpovědnost pořizuje záznam/ uskutečňuje vysílání, resp. dává k tomu podnět jiné osobě • pr. výrobce zvukového záznamu k prvotnímu záznamu • pr. výrobce zvukově-obrazového záznamu k prvotnímu záznamu • pr. rozhlasového či televizního vysílatele k původnímu vysílání • pr. nakladatele na odměnu při zhotovení rozmnoženiny pro osobní potřebu ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Kolektivní správa práv • kolektivní uplatňování a ochrana majetkových práv autorských a souvisejících, zpřístupňování výsledků tvůrčí činnosti veřejnosti • fce: snadné a rychlé zprostředkování licenčních práv • povinná x smluvní • nepřímé zastoupení: • zastupování nositelů práv na smluvním základě • uzavírání licenčních smluv • vybírání/rozdělování/vyplácení autorských odměn • evidence užívání výsledků tvůrčí činnosti • MinKult uděluje KS povolení ve správním řízení, správní dozor • administrativní monopol – 1 správce pro 1 druh majetkových práv a děl (OSA – hud.; DILIA – lit., výk. umělci; INTERGRAM – výk. umělci, záznamy) • z. rovnosti a přiměřenosti • smluvní pilíř – hromadné/kolektivní smlouvy • mediace ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Vybrané prostředky ochrany duševního vlastnictví A. SOUKROMOPRÁVNÍ • negatorní nárok • restituční nárok • informace o původu zboží • satisfakce • náhrada škody a ušlého zisku • bezdůvodné obohacení • určovací žaloba • zveřejnění rozhodnutí B. VEŘEJNOPRÁVNÍ • trestní • správní ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE 23C 28/98-205 Autor, jehož právo bylo porušeno, může se domáhat zejména toho, aby rušení jeho práva bylo zakázáno, následky porušení odstraněny a poskytnuto přiměřené zadostiučinění. Vznikla-li porušením práva závažná újma nemajetkové povahy, má autor právo na zadostiučinění v peněžité částce, pokud by se přiznání jiného zadostiučinění nejevilo postačujícím, výši peněžitého zadostiučinění určí soud. Odpovědnost za porušení autorského práva je objektivní a k jejímu vzniku se nevyžaduje zavinění. V tomto směru nejsou důvodné námitky žalovaného, že neporušil autorská práva žalobce úmyslně. Autorovi přísluší nárok satisfakční za nemajetkovou újmu, která mu byla neoprávněným zásahem do jeho práv způsobena. Právo na přiměřené zadostiučinění (na satisfakci) autorovi přísluší pouze za předpokladu, že mu neoprávněným zásahem do autorského práva nejenže vznikla nebo alespoň reálně hrozila „závažná újma nemajetkové povahy“, ale též za předpokladu, že přiznání „jiného zadostiučinění“ by se nejevilo postačujícím. Pokud jde o „přiměřenost zadostiučinění“ je zapotřebí přihlédnout ke všem okolnostem případu. Výši peněžitého přiměřeného zadostiučinění, pokud jsou pro ně splněny zákonné hmotně právní předpoklady, určí soud. ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE 43Cm 75/2005-69 Soud se neztotožnil s námitkou žalovaného, že není dán naléhavý právní zájem na podání určovací žaloby, neboť celní úřad může zničit předmětný zboží se souhlasem majitele ochranné známky za podmínek stanovených novelou zákona č. 255/2004 Sb. k zákonu č. 191/1999 Sb., aniž by byla podána určovací žaloba. Naléhavý právní zájem ve smyslu § 80 písm. c) o.s.ř. je dán zájmem majitele ochranné známky. Žalobou se žalobce domáhal vydání rozhodnutí, jímž by soud určil, že zboží – papírové výrobky (skládací krabičky k balení různých videoher, samolepky a návody k použití), baleno ve dvou papírových kartonech v celkovém počtu 6487 kusů, zajištěné rozhodnutím Celního úřadu Praha D5 ze dne 18.7.2005 ve smyslu ustanovení § 2 zákona č. 191/1999 Sb. jsou padělky. ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Praktické otázky 1. Je možné používání samoobslužných skenerů v knihovnách/archivech v různých souvislostech? 2. Je možné kopírování pro osobní potřebu zdravotně postižených? 3. Pokud knihovna/archiv/muzeum/škola něco naskenuje ze svého fondů, může to zpřístupnit na počítačích ve svém objektu. Platí to i v případě, kdy například škola sídlí na více místech? Může naskenovaný dokument pustit ve vlastním intranetu? Pokud ano, jaké musí provést zabezpečení? 4. Může knihovna/archiv někomu půjčit audiovizuální dokument s tím, že je jeho užití umožněno v objektech školy, tj. např. nejen v knihovně, ale také na koleji? Jedná se o půjčování na místě samém? (§37, odst. 3). Pokud ano, jak zajisti povinnost zamezit kopírování? ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE Praktické otázky 5. Knihovna/archiv nemá vlastní kopírku, ale zajišťuje si kopírování formou služby. Část kopií je prodávána jako placené kopie uživatelům. Ne stejných kopírkách kopírují i pracovníci knihovny pro interní potřebu instituce, tj. bezplatně. Musí firma, která zajišťuje kopírovací službu odvádět náhradní odměnu za kopie, které jsou udělány pro interní potřebu knihovny? 6. Je možno použití kopie pro vyučovací účely, resp. pro plnění výzkumného úkolu na objednávku (včetně v rámci grantu) chápat ve smyslu pro "vnitřní potřeba právnické osoby"? 7. Je možné zhotovit kopie disertace, diplomky či jiné kvalifikační práce? Je možno takové kopie zprostředkovat v rámci meziknihovních reprografických služeb? Jak je to obecně s rozsahem zhotovovaných kopií? 8. Lze čtenářům v knihovně umožnit kopírování notových záznamů volných hudebních či hudebně dramatických děl, pokud konkrétní vydání tohoto díla je mladší 50 let? ZÁKLADY PRÁVNÍHO ŘÁDU PRO ARCHIVÁŘE