Základy filologicko-areálových studií (verze pro studentky, které předmět opakují) S pomocí doporučené literatury zpracujte odpovědi na níže uvedené otázce. Někde postačí krátký odstavec či věta, jinde bude potřeba obšírnější vysvětlení. Vypracování uvedených úkolů je formou zkoušky a bude známkováno. Způsob odevzdání: do odevzdávárny předmětu v ISu do 3. 12. 2017. Doporučená literatura: POSPÍŠIL, I.: Areál a filologická studia. Brno 2013. POSPÍŠIL, I. (ed.): Areál - sociální vědy - filologie. Brno 2002. (soustřeďte se na s. 3–38 a 68–74) POSPÍŠIL, I. - GAZDA, J. - HOLZER, J.: Integrovaná žánrová typologie (komparativní genologie) : projekt, metodologie, terminologie, struktura oboru, studie. Brno 1999. (soustřeďte se na s. 8–88) HAVELKA, M. – CABADA, L.: Západní, východní a střední Evropa jako kulturní a politické pojmy. Plzeň 2000. KUDĚLKA, M.: O pojetí slavistiky. Vývoj představ o jejím předmětu a podstatě. Praha 1984. Úkoly k vypracování: 1. Jaká jsou východiska filologicko-areálových studií (z jakých vědních disciplín a subdisciplín vycházejí)? Co v sobě tato studia spojují? 2. Jaký je vztah filologicko-areálových studií a slavistiky? Jaká je pozice slavistiky v rámci filologicko-areálových studií? 3. Objasněte pojem areál. Uveďte příklady některých evropských areálů. 4. Co to je areální lingvistika? Areální lingvistika hodně pracuje s pojmem izoglosa. Vysvětlete jej. 5. B. L. Whorf a E. Sapir razili teorii, že mluvit konkrétním jazykem znamená osvojovat si konkrétní specifickou vizi světa. Co je tím míněno? 6. Kdo zavedl pojem genologie? Čím se tato disciplína zabývá? 7. Stručně (ale jasně stačí jedna věta) charakterizujte pojmy: žánrová typologie, komparatistika, intertextualita. 8. Bylo Rusko vždy chápáno jakou součást východní Evropy? Od kdy se pojem východní Evropa začal užívat v dnešním slova smyslu? Své vývody vysvětlete. 9. Kdo byl P. J. Šafařík? Uveďte jeho hlavní díla, a jaké bylo jeho pojetí slavistiky. Kdo to byl Frank Wollman a jak je spojen s FF MU? S pomocí prezentace (dostupná ve studijních materiálech v ISu) odpovězte na následující otázky (prezentaci je možné prodiskutovat s vyučujícím v rámci konzultace): 10. K čemu slouží tzv. poznámky pod čarou? 11. Jaké jsou hlavní rozdíly mezi bibliografickým údajem o článku ve sborníku a článku v časopise.