Algoritmus určování slovesných tříd a vzorů v češtině © Klára Osolsobě Algoritmus funguje v případě, že mluvčí je schopen správně tvořit všechny požadované tvary. Řada rodilých mluvčích totiž při postupu občas chybuje. Pokud např. pochybíme při tvoření infinitivu, např. máme-li zařadit do třídy/ke vzoru slovesný tvar jiný než infinitiv, a utvoříme infinitiv od příbuzného slovesa, lišícího se většinou videm/způsobem slovesného děje, je toto pochybení důvodem nesprávné odpovědi (neselže algoritmus, ale naše jazyková schopnost).[1] Dále je třeba si dát pozor na případy kolísání mezi třídami/vzory (viz níže).[2] 1. Utvoř infinitiv.[3] Jdi na 2. 2. Infinitiv končí na -at(i)/-át(i). Ano - Jdi na 3. Ne - Jdi na 6. 3. Utvoř 3. osobu indikativu prézentu aktiva. Jdi na 4. 4. 3. osoba indikativu prézentu aktiva končí na -á. Ano - Jdi na 5. Ne - Jdi na 22. 5. Jde o sloveso 5. tř. vzor dělá. KONEC 6. Infinitiv končí na -it(i)/-et(i)/-ět(i)/-ít(i). Ano Jdi na 7. Ne - Jdi na 22. 7. 3. osoba indikativu prézentu aktiva končí na -í. Ano Jdi na 8. Ne - Jdi na 22. 8. Jde nejspíše o sloveso 4. tř. Jdi na 9. 9. Před infinitivní koncovkou -t(i) předchází -i-. Ano - Jdi na 10. Ne - Jdi na 11. 10. Jde o sloveso 4. tř. vzoru prosit. KONEC 11. Před infinitivní koncovkou -t(i) předchází -e/ě-. Ano - Jdi na 12. Ne - Jdi na 17. 12. Utvoř imperativ (2. os. sg.). Jdi na 13. 13. Tvar končí na -ej/-ěj. Ano - Jdi na 14. Ne - Jdi na 15. 14. Jde o sloveso 4. tř. vzoru sázet. KONEC 15. Tvar nekončí na -ej/-ěj. Ano - Jdi na 16. Ne - Jdi na 17. 16. Jde o sloveso 4. tř. vzoru trpět. KONEC 17. Před infinitivní koncovkou -t(i) předchází -í-. Ano - Jdi na 18. Ne - Jdi na 21. 18. Utvoř tvar l-ového příčestí. Jdi na 19. 19. Před -l předchází -i-. Ano - Jdi na 10. Ne - Jdi na 20. 20. Před -l předchází -e/ě-. Ano - Jdi na 21. Ne - Jdi na 22. 21. Jde o sloveso 4. tř. vzoru trpět nebo sázet. Vrať se zpět ke kroku 12. 22. Infinitiv končí na -ovat(i)/-át(i)/-ít(i)/-out(i)/-ýt(i)/-et/-ět(i). Ano - Jdi na 23. Ne - Jdi na 39. 23. 3. osoba indikativu prézentu aktiva končí na -je. Ano - Jdi na 24. Ne - Jdi na 29. 24. Jde nejspíše o sloveso 3. tř. Jdi na 25. 25. Před infinitivní koncovkou -t(i) předchází -ova-. Ano - Jdi na 26. Ne - Jdi na 27. 26. Jde o sloveso 3. tř. vzoru kupovat. KONEC 27. Před infinitivní koncovkou -t(i) nepředchází -ova-. Ano - Jdi na 28. Ne - Jdi na 55 (být). 28. Jde o sloveso 3. tř. vzoru krýt. KONEC 29. Infinitiv končí na -nout(i)/-mout(i). Ano - Jdi na 30. Ne - Jdi na 46. 30. 3. osoba indikativu prézentu aktiva končí na -n/me-. Ano - Jdi na 32. Ne - Jdi na C (zabřede). 31. Před infinitivní koncovkou -t(i) předchází C[^rl]-n/-mou-. Ano - Jdi na 32. Ne - Jdi na 37. 32. Utvoř tvar l-ového participia. Jdi na 33. 33. Před -l předchází -a-. Ano - Jdi na 34. Ne - Jdi na 35. 34. Jde o sloveso 2. tř. vzoru začít. KONEC 35. Před -l nepředchází -a-. Ano - Jdi na 36. Ne - Jdi na 48. 36. Jde o sloveso 2. tř. vzoru tisknout. (Někdy i začít, je třeba mít na paměti všechny dublety). KONEC 37. Před infinitivní koncovkou -t(i) předchází V|[rl]-nou-. Ano - Jdi na 38. Ne - Jdi na 48. 38. Jde o sloveso 2. tř. vzoru minout. KONEC 39. Infinitiv končí na -st(i)/-zt(i)/-ct(i)/-ci/-ít(i)/-at(i)/-át(i). Ano - Jdi na 40. Ne - Jdi na 55 (jet). 40. 3. osoba indikativu prézentu aktiva končí na -e/ě-. !(Vč.případů na -n/me/ě-)! Ano - Jdi na 41. Ne - Jdi na 46. 41. Před infinitivní koncovkou -t(i) předchází -C-[szc]. Ano - Jdi na 42. Ne - Jdi na 46. 42. Před -e ve 3. os. sg. ind. préz. akt. předchází -č-,-ž-. Ano - Jdi na 43. Ne - Jdi na 44. 43. Jde o sloveso 1. tř. vzoru péci. KONEC 44. Před -e ve 3. os. sg. ind. préz. akt. nepředchází -č-,-ž-. Ano - Jdi na 45. Ne - Jdi na 55 (jíst). 45. Jde o sloveso 1. tř. vzoru nést. KONEC 46. Před infinitivní koncovkou -t(i) předchází -[řl]í-. Ano - Jdi na 47. Ne - Jdi na 48. 47. Jde o sloveso 1. tř. vzoru umřít. KONEC 48. Před infinitivní koncovkou -t(i) nepředchází -[řl]í- a zároveň před koncovým -e v 3. sg. ind. préz. akt. předchází -n/m. Ano - Jdi na 34. Ne - Jdi na 55 (mít, jít, chtít). 49. Před infinitivní koncovkou -t(i) předchází -a/-á-. Ano - Jdi na 50. Ne - Jdi na 55. 50. Před -e/ě ve 3. os. sg. ind. préz. akt. předchází měkká souhláska (-č-,-ž-, -ř-, -j-, -ň-[4]). Ano - Jdi na 51. NE - Jdi na 52. 51. Jde o sloveso 1. tř. vzoru mazat. KONEC 52. Před -e ve 3. os. sg. ind. préz. akt. předchází tvrdá nebo obojetná souhláska (-h-, -ch-, -k-, -r-, -d-, -t-, -n-, -b-, -p-, -f-, -v-, -m-). Ano - Jdi na 53. Ne - Jdi na 54. 53. Jde o sloveso 1. tř. vzoru brát. KONEC 54. Infinitiv končí na -ci. Ano - Jdi na 43. Ne Jdi na 57 (stát, bát se, spát). 55. Nepravidelná: být, jet, jíst, mít, jít, chtít, stát, spát, bát se. Kolísající slovesa: A. Mezi 1. třídou (pouze vzory mazat, brát) a 5. třídou. V mluvnicích přechodný vzor (kopat). B. Uvnitř 4. třídy mezi vzory trpět/sázet (imperativ). C. Mezi 1. třídou (pouze vzory nést, péci) a 2. třídou (říci, střehnout se/stříci se, (za)břednout/(za)břísti, ...). D. Během historického vývoje si některá slovesa vytvořila paralelní systém tvarů podle 3. třídy vzoru krýt a 2. třídy vzorů minout, začít. Dvojice takových sloves mohou/nemusí být synonymní (srov. např. dout/dmout, ale plout/plynout). E. Mezi 1. třídou (vzor umřít) a 4. třídou (vzor prosit) srov. tvary slovesa zřít. F. Mezi 3. třídou (vzor krýt) a 4. třídou (vzor prosit a trpět) srov. např. tvary sloves dlít, dštít.[5] G. Mezi 3. třídou (vzor krýt) a 5. třídou (vzor dělat) srov. např. tvary slovesa dát (se), klát, plát.[6] Algoritmus tvoření přechodníků v češtině[7] © Klára Osolsobě 1. Zjisti, jaké má sloveso vid. Jdi na 2. 2. Sloveso je vidu dokonavého. Ano - Jdi na 3. Ne - Jdi na 4. 3. Tvoří přechodník minulý. Utvoř tvar příčestí minulého (l-ového), odtrhni koncové -l-. Po odtržení koncového -l- kmen končí na konsonant. Ano - Jdi na 5. Ne - Jdi na 6 4. Sloveso je vidu nedokonavého. Ano - Jdi na 9. Ne - Jdi na 32. 5. Přidej ke kmeni koncovku -0 (tvar maskulinum sg.), -ši (tvar femininum nebo neutrum sg.), -še (tvar pro všechny rody pl.). KONEC 6. Po odtržení koncového -l- kmen končí na vokál a jde o prefigovanou variantu slovesa jít: Ano – Jdi na 7. Ne – Jdi na 8. 7. Přidej ke kmeni koncovku -d-0 (tvar maskulinum sg.), -d-ši (tvar femininum nebo neutrum sg.), -d-še (tvar pro všechny rody pl.). KONEC 8. Přidej ke kmeni koncovku -v-0 (tvar maskulinum sg.), -v-ši (tvar femininum nebo neutrum sg.), -v-še (tvar pro všechny rody pl.). KONEC 9. Tvoří přechodník přítomný. Utvoř tvar 3. os. pl. ind. préz. akt. Tvar končí na –ou. Ano – Jdi na 10. Ne – Jdi na 16. 10. Po odtržení koncového -ou kmen končí na [bdfhklmnprstvz|(ch)]. Ano - Jdi na 11. Ne - 12. 11. Přidej ke kmeni koncovku -a (tvar maskulinum sg.), -ouc (tvar femininum nebo neutrum sg.), -ouce (tvar pro všechny rody pl.). KONEC 12. Jde o tvar sloves mřou, přou, třou, vřou. Ano - Jdi na 13. Ne - Jdi na 14. 13. Utvoř varianty mrou, prou, trou, vrou a vrať se zpět na 10. 14. Po odtržení koncového -ou kmen končí na [čjňšř]. Ano – Jdi na 15. Ne – Jdi na 16. 15. Přidej ke kmeni koncovku -[eě[8]] (tvar maskulinum sg.), -íc (tvar femininum nebo neutrum sg.), -íce (tvar pro všechny rody pl.). KONEC 16. Jde o tvar slovesa můžou. Ano - Jdi na 17. Ne - Jdi na 18. 17. Utvoř variant mohou a vrať se zpět na 10. 18. Po odtržení koncového -ou kmen končí na měkký konsonant ž. Ano – Jdi na 15. Ne – Jdi na 19. 19. Jde o tvar slovesa chtít. Ano - Jdi na 20. Ne - Jdi na 21. 20. chtít : chtějí : chtěj-e/cht-ě, chtěj-íc/cht-íc, chtěj-íce/cht-íce KONEC 21. Jde o tvary sloves vědět, vidět, jíst, jet. Ano - Jdi na 22. Ne - Jdi na 23. 22. vědět : vědí : věd-a, věd-ouc, věd-ouce, jíst : jedí : jed-a, jed-ouc, jed-ouce, vidět : vidí : vid-a, vid-ouc, vid-ouce. 23. Utvoř imperativ 2. os. sg a jdi na 24. 24. Imperativ končí na [eě]j. Ano – Jdi na 25. Ne – Jdi na 26. 25. Tvar 3. os. pl. končí na ají. Ano – Jdi na 27. Ne – Jdi na 28. 26. Tvar 3. os. pl. končí na [bcčdfjlmnpřsštvzž]í. Ano – Jdi na 15. Ne – Jdi na 31. 27. Tvar je dají. Ano - Jdi na 28. Ne - Jdi na 29. 28. dají : dad-a/daj-e, dad-ouc/daj-íc, dad-ouce/daj-íce. KONEC 29. Přidej koncovku -aje (tvar maskulinum sg.), -ajíc (tvar femininum nebo neutrum sg.), -ajíce (tvar pro všechny rody pl.). KONEC 30. Tvar 3. os. pl. končí na [bcčdfjlmnpřsštvzž][eě]jí. Ano – Jdi na 31. Ne – Jdi na 33. 31. Přidej koncovku -[eě]je (tvar maskulinum sg.), -[eě]jíc (tvar femininum nebo neutrum sg.), -[eě]jíce (tvar pro všechny rody pl.). KONEC 32. Sloveso je obouvidové. Tvoří se tvary obou přechodníků. 33. V rámci postupu jsme někde neutvořili správně český slovesný tvar. ________________________________ [1] Uživatelé korpusu si mohou pomoci tak, že tvar slovesa vyhledají v korpusu a zobrazí si lemma. [2] Kolísání mezi vzory se může odrazit v lemmatizaci tak, že méně obvyklý tvar (archaický) není rozpoznán automatickou morfologickou analýzou (lemma je tvar sám a tag je X.*). [3] První krok je uveden pro případ, že máme za úkol určit třídu a vzor slovesa v libovolném tvaru (textovém). Tento krok není většinou nutný pro určení třídy, je ale nezbytný pro určení vzoru. Usnadní také práci s výjimkami. Pomůckou ke správnému utvoření infinitivu od libovolného tvaru může být následující postup: a) utvoříme větu, v níž bude příslušný tvar tvarem (součástí tvaru) přísudkového slovesa a b) provedeme substituci konstrukcí s modálním slovesem. Máme např. určit třídu a vzor slovesného tvaru odpluje. Studenti chybovali a tvořili nesprávně infinitiv odplouvat. Správně je ovšem odplout. Jestliže nahradíme přísudkový tvar Loď z přístavu tvarem Loď z přístavu, pak se uvedené chybě vyhneme. [4] V tom případě se e graficky realizuje jako ě. Jde, pokud je nám známo, o jediné sloveso stonat–stůně. [5] Srov. např. doklady jako ... zítra v mých očích ..., ... již v zemi, k níž jste láskou vřeli ..., jakož i chybné značkování tvaru tlím (ve skutečnosti jde o překlep ve slově film) v korpusu SYN ( ... nejlepší propagandistický všech dob ...) versus ... bez vlastní viny pučím, raším, , ..., ... tam pod vodou, ... a už je jich moc ... Nebo např. doklad z korpusu SYN jako ... anebo tu zášť , poněkud kultivovaněji ... versus na internetu doložené ... všichni tady na to síru ... [6] Sloveso zdát (se), které etymologicky souvisí se slovesem dát se (děje se, ...), srov. udát se, tvoří synchronně tvary podle vzoru 5. třídy dělat. S něčím podobným se setkáváme u slovesa klát, které přešlo z 1. třídy (kolu, ...) do 5. třídy. V SSJČ i PSJČ se uvádí, že sloveso prokláti se vyskytuje „jen ve tvarech minulých“, nicméně např. v korpusu SYN jsou doloženy i tvary od kmene přítomného ... a chladnokrevně jej oštěpem ... utvořené podle vzoru dělat a tamtéž najdeme i doklad tvaru podle vzoru krýt ... Jupiter rozkomíhá smrtící blesk a mě ... Pravidelně se nechová též sloveso plát, u něhož jsou řídce doloženy tvary podle vzoru krýt (srov. doklad z korpusu SYN ... tak oko mi ... a ... zář jiter i západů v jeho krvi nám horoucně ...), běžnější jsou ovšem tvary podle vzoru dělat. V korpusu SYN je poměr tvarů podle vzoru krýt:dělat buď 2:80, nebo 3:81. U doložených tvarů 3. pl. ind. préz. akt. nelze totiž rozlišit třídu a vzor (srov. homonymní pla-j-í jako hra-j-í nebo pl-aj-í jako tk-aj-í). [7] O přechodnících se všeobecně tvrdí, že se v češtině příliš neužívají. Nicméně se od nich (vcelku pravidelně) tvoří adjektiva (typ kupující nebo dostavivší se), která (alespoň v prvním případě) frekventovaná a užívaná jsou. Pravidelně se pak chybuje při záměnách adjektiv tvořených od přechodníku přítomného (procesuálních žehlící, kryjící, ... ) a adjektiv účelových, tvořených od kmene minulého (typ žehlicí, krycí, ...). Ve zvukové realizaci adjektiv odvozených od sloves 4. třídy vzoru prosit se totiž stírá rozdíl mezi dlouhým a krátkým i/í, což je pro češtinu typické i jinde, např. ve tvarech zájmena ona – ji/jí. To má pak vliv na pravopisné chyby při grafickém zaznamenání kvantity u příslušných adjektiv. To jsou mimo jiné důvody, pro něž je třeba tvoření přechodníků věnovat patřičnou pozornost. [8] Retnice alternují též ve tvarech přechodníku přítomného sloves podle vzoru prosit (na rozdíl od tvarů pasivního příčestí a dějových jmen: srov. nemluvě, ale mluvení), v grafické rovině se po nich tedy píše ě, stejně jako se [ďe],[ťe],[ňe] graficky realizuje jako dě, tě, ně.