1. Podle jakého ze tří základních kritérií určíte slovní druh podtrženého tvaru? A všemu velí ukrajinský rozhodčí/N, který vypadá, jako by si sem odskočil z Ligy mistrů. Myslím, že jako vůdčí/A typ nejsem úplně špatný, ale mám hlavně to nadšení a chuť hrát. V krumlovské popravčí/A knize je nicméně najdeme v 76 procentech případů. Sám sebe jmenuje vlastním soudcem a vlastním popravčím/N. Těsto vlijeme do formy na srnčí/A hřbet. Nad hlavou mi zakrouží káně, v mlází zabeká srnčí/N. Ve všech případech jde o to, že na základě flexe (morfologické kritérium) rozhodneme, že jde o adjektivum, které se v některých případech substantivizuje (slovnědruhový přechod) a v těchto případech poznáme slovní druh na základě toho, že plní funkce (syntaktické kriterium) substantiv (subjekt, objekt). Měl (velké/velmi) sucho/D v ústech. (Velké/*velmi) Sucho/N trápí celý ostrov. V prvním případě jde o ustrnulý (ztráta flexe – morfologické kritérium). Přesto není proces ztráty jmenných vlastností dokončen, což lze prokázat na základě dvojí možnosti rozvití slova sucho, a to jak adjektivem (adjektivum rozvíjí jméno), tak adverbiem (adverbium rozvíjí sloveso, adjektivum, adverbium). Malba má dobrý kontrast a vyjma/R poněkud teplejšího tónu pleti vyrovnané barevné podání. Kladl mi otázky týkající/A se/P věcí, které byly předtím stokrát dohodnuté, projednané, uzavřené a nebylo tam co řešit. Můžu se spolehnout na silné programové prohlášení, které spojuje důležité priority všech stran/[NR] vládní koalice. Nemusím, stran/R svého zdraví, poslechnout všech nařízení lékaře. Na zpáteční cestě posílil Josef moje neurčité podezření stran/R otce, když pronesl, že se mu „ten optimismus moc nepozdává“. Přestože jde o příklady postupné ztráty původního významu (slovesa/jména) a desémantizici, která je průvodním rysem prepozicionalizace (gramatická funkce převáží nad původním významem slovesa/jména), nelze všechny případy hodnotit stejně. Přestože v uvedeném příkladu bychom patrně české týkající se přeložili anglickým ekvivalentem, který je v OED hodnocen jako prepozice, nelze v češtině zcela souhlasit s tím, že prepozicionalizační proces je ukončen ve stejné míře jako v případě ustrnutí přechodníku vyjma, neboť siponechává další flektivní vlastnosti (může měnit rod, číslo i pád - s dotazy týkajícími se věcí/ s dotazy o věcech). 2. Jak byste ilustrovali tvrzení, že gramatická kategorie osoby se vyjadřuje a) lexikálně a b) gramaticky. Lexikálně u os. zájmen a gramaticky osobním tvarem finitního slovesa. a) Ty vogo. b) To čumíš. 3. Vyberte slovesné tvary a vyznačte kmenotvornou příponu. Rozvez-0-lo mě to, když se po mně tak voz-i-l. Zatop-i-l mu, když se s ním op-i-l a pak vol-a-l jeho ženě a lá-0-l jí do telefonu. Nevysil-0-0 se zbytečně a pomoz-0-0 mu. Zhas-n-i a neběsn-0-i. Krás-0-t se nevyplác-í-0. 4. Formulujte pravidlo, kterým se řídí alternace kmenové finály k v substantivní flexi (kdy alternuje s c a kdy s č). Alternace jsou řízeny morfologickou funkcí, jak vidíme i z analogií, neboť je patrné, že v češtině je dvojí e. V některých morfologicky definovaných tvarech před e konsonanty velární alternují (k>č, h>ž, ch>š) a konsonanty labiální a prealveolární se nemění, v jiných morfologicky definovaných tvarech před e konsonanty velární alternují (k>c, h>z, ch>š) a konsonanty labiální vydělují jotaci a prealveolární alternují (d>ď, t>ť, n>ň). 6. Kde jsou hranice mezi morfy? Nahlas: na-hlas nebo na-h-l-a-s (= na-h-nu-l-a-s) Neurolog: neurolog ale i ne-urolog (negace tedy nikoli urolog) Plačka: plač-k-a Plečka: ple-č-k-a (ple-c-í stroj) Vliv: v-li(v), v-li-v-0 (přechodník) Rytec: ry(t)-ec 7. Nositelem gramatického významu pádu je v češtině zpravidla formant nazývaný „pádová koncovka“. Pádový synkretismus (homonymie pádových forem) je v češtině obvyklá. Uveď příklady. Jak se určí význam pádu v těchto případech? Např. dat. lok., spoluformant pádu u lokálu je předložka, v češtině neexistuje předložka, která by se pojila jak s dativem, tak s lokálem. 8. Gramatická kategorie rodu není totožná s kategorií biologického rodu. Uveďte případy, kdy užití gramatické formy rodu X neodpovídá biologickému rodu stejně pojmenovanému. Lexikální jednotky skloňované jako neutra, které označují entity přirozeného rodu mužského/ženského – děvče, hrabě, kníže, dóže, páže, … Jména vespolná: zbabělec, baba, sourozenec, kojenec, … Gramatikalizované neutralizace rodových protikladů: Je-li podmětem skupina zahrnující jak osoby rodu mužského, tak ženského, pak tvar přísudku má gramatickou formu rodu mužského (ž.) v pl. V plurálu se neutralizuje i rodová opozice vyjádřená v rámci slovotvorné kategorie moce/přechylování. Moji rodiče jsou učitelé, lékaři, inženýři, dělníci, prodavači, maséři, zdravotní sestry. 9. Nahraďte vedlejší větu jmennou konstrukcí: Lidé, kteří přišli uctít jeho památku, se pomalu rozešli. přišedší Studenti, kteří se radovali z předtermínu, si připravili mnoho dotazů. Radující se Napsal článek o hrdinovi, který se navrátil. Navrátivší se 10. Následující infinitivy sloves končí na řetězec át. Kde jde o kořenovou samohlásku a kdy o kmenotvornou příponu? Jde-li o kmenotvornou příponu, pak je dlouhé á varianta (jako kmenotvorná přípona v infinitivu může být buď dlouhé á, nebo krátké a). Jakým pravidlem se řídí distribuce variant? Bát se, br-á-t, dát, dr-á-t, hn-á-t, hrát, kát se, lát, plát, pr-á-t, ps-á-t, ržát, sát, smát, stl-á-t, štv-á-t, tk-á-t, vát, zv-á-t, žr-á-t. Ve víceslabičném infinitivu je krátká varianta a. 11. Mezi slovesné tvary se řadí jednak určité tvary slovesné (finitní), jednak neurčité tvary slovesné (infinitní). Obojí mohou být jednoduché/syntetické, nebo složené/analytické. Lze v češtině vyjádřit futurum jednoduchým tvarem nedokonavého slovesa? Ano, slovesa, která mají syntetické futurum tvořené prefixem po-/(pů-). Má čeština jednoduchý minulý čas? Ne. Pouze minulý čas ve 3. osobě nemá pomocné sloveso, které se realizuje v 1. a 2. osobě, takže jde o jednoduchý tvar. Existují případy, kdy se v češtině kategorie osoby vyjadřuje výhradně tvarem osobního zájmena? Ano, kolokviálně dochází k vypouštění tvaru pomocného slovesa v 1. os. a jeho nahrazení příslušným os. zájmenem já/my. 12. Pro případy nepatřičného/přeneseného/transponovaného užití gramatické formy se používá termín transpozice. Uveďte příklady na transponované užití gramatické kategorie osoby+čísla, času, způsobu. Vykání, onikání, onkání, pragmaticky podmíněné nahrazování přímého oslovení tvary 1. pl., 3. pl., neoosobními tvary, plural majestaticus, plurál skromnosti. Historický prézens. Nahrazování imperativu infinitivem, indikativem. 13. V genitivu plurálu substantiv skloňovaných podle vzoru žena dochází někdy k alternaci e/0 (např. kostka – kostek). Je pravda, že tato alternace je vynucena potřebou zjednodušení výslovnosti, nebo existuje pravidlo, podle něhož je někdy (kdy?) obligatorní a jindy (kdy?) fakultativní? Obligatorní: heteromorfémová pozice (morfémový šev: hokejka, branka). Fakultativní: tautomorfémová pozice (žvejka, banka), obligatorně v případě, že na konci konsonantické skupiny stojí sonory (r,l: cifra, cihla). 14. Může tvar českého l-ového příčestí končit na řetězec tel (tak jako může končit na ztrácel, mlčel, odjel, semlel, potřel, zasel, sešel, sázel, srážel)? Pokud je odpověď záporná, jde o náhodu, nebo o pravidlo, které je zdůvodnitelné na základě systému slovesného tvarosloví? Nemůže a lze to dokázat, protože e před l jakožto tvarovou koncovkou l-ového příčestí, může být a) kořenová samohláska a b) kmenotvorná přípona. V případě a) jde o sloveso vzoru krýt, k němuž patří dnes už uzavřená skupina sloveso, přičemž ani jedno z nich řetězec tel neobsahuje. Jsou to slovesa: děl, klel, pěl, plel, sel, tlel a dále tvary měl, šel. V případě b) jde jednak o slovesa vzoru umřít/umřel, kam patří pouze slovesa s kořenovým finálním ř, l, jednak o slovesa vzoru trpět a sázet, jejichž finála nemůže být souhláska r, k, g, h, ch, d, t, n a souhlásky b, p, f, v, m přijímají jotaci před e. 15. Základní opozice české flexe je protiklad tvrdý × měkký vzor. Na které vzory substantivní flexe nelze tento protiklad dosti dobře aplikovat a proč? Je to vzor kost, kuře. 16. Jakým pravidlem se řídí distribuce jmenných tvarů adjektiv v současné češtině? Jmenné tvary jsou v přísudku a doplňku a dále jsou zachovány v příslovečných výrazech (mnohdy ukončený proces adverbializace vznikem spřežky). 17. Co je to supletivismus? Uveď příklady u substantiv, adjektiv, zájmen, číslovek, sloves, adverbií. Supletivní tvary jsou tvary od různých lexikálních kořenů tvořící paradigma, které se zpravidla tvoří od jednoho kořene. Substantiva: rok-léta, člověk-lidé; adjektiva: dobrý-lepší, zlý-horší, malý-menší; zájmena: já-mě, my-nás; číslovky: jeden-první, dva-druhý; adverbia: mnoho-více; slovesa: brát-vzít, klást-položit. 18. Která slovesa mají schopnost vyjádřit obojí rod slovesný? Tranzitivní předmětová slovesa. 19. Utvoř přechodník minulý od sloves: dojíst, vyjít, sejmout, ukázat, odlít. Dojed, vyšed, sňav, ukázav, odliv. 20. Která slovesa mohou vyjádřit aktuální přítomnost? Slovesa nedokonavá. 21. Uveď příklady rodových dublet. Koblih/kobliha, kedluben/kedlubna. 22. Uveď příklad na morfémový uzel. Český Oblek Ptactvo Jinší Jinačí Čitelný Citelný