Zkouška syntax (max 60 bodů, 45 a víc = úspěch) JMÉNO: ____________________________________ UČO: _________________ E-MAIL: ____________________________________ Úkol 1 (10 bodů) Následující fráze je (minimálně) dvojznačná. (i) Petr rozbil hrnek s myslivcem Ve významu (a) se myslivec podílí na rozbíjení hrnku. Ve významu (b) se jedná o rozbití hrnku, na/ve kterém je myslivec. Nakreslete frázovou strukturu (stromeček) pro význam (a) i (b) tak, aby každé slovo odpovídal terminálnímu uzlu. Ke každému uzlu (i neterminálnímu) přiřaďte kategorii. Úkol 2 (10 bodů) Nakreslete strukturu podmínkové věty (ii) Mus-í-li Petr cvičit, ... kde mus- je lexikální jednotka kategorie Mod, a -í je zvláštní terminální uzel kategorie T, podobný pomocnému slovesu. –li je uzel kategorie C. Nakreslete strukturu tak, aby odrážela fakt, že časový morfém -í se připojuje k hierarchicky nejvyššímu slovesu. Dále ať struktura zachycuje aplikaci pravidla: Hierarchicky nejvyšší sloveso se posunuje před –li. Můžete ignorovat posun subjektu, a umístit jej rovnou do Spec,TP. U všech uzlů vyznačte jejich kategorii. Úkol 3 (10 bodů) Nakreslete strukturu věty (iii) Petrovi kamarádi budou všichni muset odejít. Hlavní je ukázat, že podmět všichni Petrovi kamarádi nejdříve tvoří konstituent, který je interpretován jako agens slovesa odejít. Potom dojde ke dvěma posunům, v důsledku nichž dojde k rozdělení subjektu. Ke všem uzlům přiřaďte jejich kategorie. Úkol 4 (10 bodů) Nakreslete strukturu věty (iv) Odkud říkala hlasatelka, že ta soutěžící přijela? tak, aby se v ní (a) příslovečné určení místa posunulo z vedlejší věty do věty hlavní, a (b) sloveso věty hlavní posunulo před subjekt do C. Můžete předpokládat, že přijela je terminální uzel kategorie V, a ve stromě můžete vynechat hlavu T a její frázi TP. Stejně tak pro sloveso říkala. Úkol 5 (10 bodů) Nakreslete strukturu fráze (v) pro kočky domácí našeho souseda Každé slovo ať odpovídá terminálnímu uzlu. K uzlům přiřaďte jejich kategorie. Úkol 6 (10 bodů) (i) Učit se na zkoušku je nuda. Otázky. A) Jak říkáme výrazu se? B) Jak se jmenuje pravidlo, které popisuje způsob, jakým tento výraz získává referenci? C) Co toto pravidlo říká? D) Napište nějakou negramatickou větu, která je negramatická, protože toto pravidlo není splněno. E) Má se ve větě (i) antecedent? Pokud ano, napište jaký.