Tereza Keřkovská, Tamara Kunčarová, Zuzana Wimmerová, podzim 2016 žVyužití literatury ¡pro léčbu emocionálních a psychických problémů ¡pro rozvoj osobnosti ¡pro zlepšení způsobů, jak řešit problémy ž žVyužití literatury pro ZMĚNU žExpresivní terapie – lze kombinovat s dalšími druhy (např. muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie) ž žX čtenářství ¡ ¡ ž Hlavní náplní biblioterapie je dosažení změny u klienta (čtenář, uživatel, pacient - dále jen klient), což zahrnuje vlastní pohled na sebe sama a získání nových dovedností, které mu pomáhají lépe zdolávat životní problémy. žUž v dávných dobách se věřilo v léčivou sílu příběhů, poezie a knih žKnihy se předčítaly místo anestezie u zákroků žSpolupráce psychiatrů, psychologů, pedagogů, lékařů žZačátek 20. stol. - rozvoj terapeutického charakteru knihoven v léčebnách, nemocnicích, věznicích žPojem biblioterapie z roku 1916 (Crothers) ž žKLINICKÁ žINSTITUCIONÁLNÍ žVÝVOJOVÁ ¢Obvykle pro lidi bez zdravotních problémů ¢Podpora psychického rozvoje, psychické vyrovnanosti ¢Sebepoznání ¢ žHagioterapie – skrze rozbor náboženských textů, práce s hodnotami ž žFabuloterapie - skrze dětskou literaturu se zaměřením na pohádky žImagoterapie – využívá ztotožnění čtenáře s hrdinou ž ž žPoetoterapie – skrze poezii žPraktická ukázka žAbigail je krásná a milá dívka z dolního břehu, zamilovaná do svého přítele, George, který bydlí na horním břehu. Jednoho dne ji přijde psaní, ve kterém se doví, že je George nemocný. Ani chvíli neváhá a rozhodne se ho navštívit. Řeka, která je oba od sebe dělí je velmi nebezpečná, požádá tedy jejich společného přítele Hanse, aby ji pomohl a převezl ji svou lodí na druhý břeh. Hans však pomoci odmítne. Přemýšlí o jiné variantě a vzpomene si, že na jejich břehu žije námořník Sindibád, který také vlastní loď. Zajde za ním, vysvětlí mu svou situaci a poprosí ho o pomoc. Sindibád zprvu neposlouchá, potom chvíli přemýšlí a nakonec souhlasí, ale pouze pod podmínkou, že se s ním Abigail bude milovat. Abigail souhlasí. žHned, jak Sindibád převeze Abigail na druhý břeh, běží za Georgem. Ten je šťastný, že ho jeho milá navštívila. Ale Abigail je smutná. George se zeptá, co ji trápí a ona mu celý svůj příběh o Hansovi a Sindibádovi poví. George se rozčílí a Abigail vyhodí s tím, že ji už nikdy nechce vidět. žUplakaná Abigail bloudí kolem řeky, když potká ošklivého Hrbáče. Ten se ji snaží utěšit a zjistit proč je tak nešťastná. Když vyslechne celý příběh o Hansovi a Sindibádovi a o tom, jak reagoval George, když mu Abigail řekla pravdu, rozhodne za Georgem jít. Hrbáč mu v rozčílení udělí pár výchovných políčků. Abigail to pozorovala a usmívala se. žSestavte pořadí postav dle toho, jak Vám připadají sympatické, jejich chování morální nebo se kterým souzníte. ž žPište od nejvíce sympatického po nejméně. žLéčivým se stává identifikace se čtenou situací a možnost vyjádřit emoce, postoje (katarze), či nahlédnout své způsoby chování nebo řešení problémů a přijmout se i se vším tím prožitým. •identifikace s hrdinou •nejsem sám a jediný •je snaží skrze něj sdělovat své pocity a dojmy •může probíhat i nevědomě, zvědomění je další krok •bezpečnější způsob vyjádření - identifikace.jpg •uvolnění nahromaděných emocí •může to být projev zloby, vzteku, smutku,… •prožívání hrdiny se vědomě spojí s tím mým katarze.jpg •náhled na poznání a mé prožívání •porozumění procesu •lépe chápu sebe i okolí •alternativní cesta a naděje - •nejefektivnější fáze •přijetí nového způsobu myšlení a chování •nové poznatky, které se liší od těch, které jsem znal/a předtím žInformační funkce – četba přináší informace, tím zvyšuje míru poznání a zároveň snižuje strach z neznámého. Tuto funkci má především naučná literatura. ž žVýchovná funkce – četba přináší postoje a názory, které mohou rozšířit vzdělání. ž žFunkce „zrcadla“ – čtenář srovnává autorovy názory se svými a na základě tohoto srovnání může dojít ke změně vlastního názoru. ž žIdentifikační funkce – čtenář si najde vzor nebo se ztotožní s některou postavou. žOčistná funkce – při čtení knihy může dojít k psychické očistě (katarzi). Aby katarze proběhla, je nutné, aby dílo bylo schopno takovouto očistu vykonat a čtenář byl připraven katarzi při četbě prožít. žEstetická funkce – kniha působí na čtenáře esteticky. žRelaxační funkce – přináší relaxaci a uvolnění. ž žPraktici nacházejí mnoho kladů biblioterapie: ¡oživení imunologického systému a tím zaktivizování samoléčby ¡posílení radosti ze života ¡vytvoření si odstupu od vlastních problémů ¡pomoc při zbavování se strachu a úzkosti ¡zmobilizování aktivity a odvahy ¡podpora vnitřní spokojenosti a pohody ¡posílení víry ve vlastní sílu ž žosobnost čtenáře a jeho aktuální fyzický i psychický stav ž žvěk, dosažené vzdělání a profese ž žčtenářovy životní zkušenosti, zážitky a vzpomínky, sociální prostředí v němž se pohybuje a žije ž žmotivace k četbě, čtenářské návyky, preference ž ž žMoudra skrze příběhy žArchetyp – pravzor žC. G. Jung ¡moudrý stařec ¡stín ¡persona ¡anima ¡animus ¡hrdina ¡… a další ž ž ¡moudrý stařec, stín, persona, anima, animus, hrdina ž žNesmí uškodit ž žMít seznam autobiografických knih na různá témata ž žVést diskuzi, komunikovat o knize a problému -> být na to připraven ž žNení jen o tom dát přečíst knihu ž žPřevyprávění příběhu žRozebrání knihy do hloubky (diskuse, co je správné a co dobré, morální hodnoty, silné a slabé stránky hlavního hrdiny apod.) žUmělecké aktivity (kreslení událostí z příběhu, tvorba koláží z obrázků z časopisů a tím zobrazení událostí z knihy apod.) žKreativní psaní (návrhy jiných řešení příběhu, budoucnost za 5 let, analýza rozhodnutí hlavní postavy, dopis hlavnímu hrdinovi, srovnání mých společných a odlišných vlastností s postavou, apod.) žDivadlo (hraní jednotlivých rolí, rekonstrukce příběhu pomocí loutek, apod.) ž ž„ Příběhy mohou dítěti nabídnout reálné vyřešení konfliktní situace a pomáhají mu rozvíjet schopnosti při řešení problémů a porozumění sobě samému. Knihy, které podporují pozitivní náhled na sebe, jsou obzvlášť důležité v dospívání, kdy použití biblioterapie může být velmi prospěšné.“ ž ž„…díky biblioterapii děti identifikují svoje pocity, zjišťují, že jiné děti mají stejné problémy, stimulují svoje chování, rozvíjejí myšlení a sebeuvědomění, rozvíjejí schopnosti zvládat různé krizové situace, rozhodující se konstruktivně jednat.“ ž žGregory, K. E. & Vessey, J. A. (2004). Bibliotherapy: A Strategy to Help Students With Bullying. The Journal of School Nursing, 20, 127-133. žKruszewski, T. (2008). Biblioterapie - léčba četbou. 60. Staženo 23.6.206 z http://ctenar.svkkl.cz/clanky/rocnik-2008/0708-2008/tema-biblioterapie-lecba-cetbou-43-196.htm žKřivohlavý, J. (1987). Biblioterapie. Československá psychologie, 31(5), 472-477. žPrater, M. A., Johnstun, M. L., Dyches, T. T., & Johnstun, M. R. (2006). Using Children's Books as Bibliotherapy for At-Risk Students: A Guide for Teachers. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 50 (4), 5-10. žvon Franz, M.-L. (2008). Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál. žShechtman, Z. (1999). Bibliotherapy: An Indirect Approach to Treatment of Childhood Aggression.Child Psychiatry and Human Development, 30(1), 39-53. žStein, M. & Corbett, L. (2006). Příběhy duše. Brno: Emitos. (pozn.: 3 díly) žhttp://www.best-childrens-books.com/bibliotherapy.html žhttp://www.bibliohelp.cz/expresivni-terapie ž