Prožít si 100 roků samoty: kognitivní etnografie magického realismus ztvárněného v rolové hře tomas.hampejs@gmail.com FF MUNI, Ústav religionistiky CJBC828 Fantastická literatura v mezioborovém zkoumání II 14.11. 2017 „Žijeme ve fantazii“ -> „Prožít si 100 roků samoty“ ´Tereza Dědinová : „Žijeme ve fantazii – analýza fantastické literatury jako prostředku ke změně mysli a světa“ ´ Mezi fantazií a realitou ´… ´Smrť: „NE. LIDÉ POTŘEBUJÍ VĚŘIT VE VĚCI, KTERÉ NEJSOU PRAVDIVÉ. JAK JINAK BY MOHLI EXISTOVAT? řekl Smrť a pomohl jí na Truhlíka. ´„A tyhle hory,“ zeptala se Zuzana, když se kůň vznesl do vzduchu, „jsou skutečné hory, nebo zase jen takové nějaké stíny?“ ´ANO. ´ •Nedokážeme se vztáhnout k objektivní realitě přímo. •Vždy interpretujeme. • •Kognitivní okruhy v mozku „chápou“ fikci jako skutečnost. •Sdílení subjektivní reality s dalšími – intersubjektivní realita – překryv s objektivní realitou. •Žijeme ve fantazii – založené na skutečnosti? Za jakých podmínek? Jak vzniká sdílený svět? Ale jedná se o stejné mechanismy interpretace?? A ve skutečnosti založené na fantaziích? A Passion for Specificity: Confronting Inner Experience in Literature and Science (Cognitive Approaches to Culture) by [Caracciolo, Marco, Hurlburt, Russell] subjektivní zkušenost Jako analytický prostor spojující literaturu a performanci „Není důležité co se stalo, ale co si pamatujeme.“ (G.G. Marquez) Vztah (kritického)individua a fikce ´Samuel Talyor Coleridge a suspension of disbelief ´J.R.R. Tolkien a secondary belief based on inner consistency of reality ´ ´Institucinalizované prostory pro důvěry ve fikci (a zkušenost působící fikce) v různých médiích ´Vyprávění ´Kniha ´Divadlo a „dramatická konvence“ ´Čtvrtá zeď ´Hra, rituál, karneval (a larp) a „magický kruh“ Každé médium má konvence, komunikativní struktury Výsledek obrázku pro sto roků samoty Výsledek obrázku pro reader https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/921265_805238249605161_3064597363187182324_o.png?o h=1d7589c78abd382dda98ecaad08b5eda&oe=5AA216D9 Fotka uživatele Cien Años de Soledad Larp. LARPová hra 40 osob 2,5 dne události 1,5 dne kolektivního „vyprávění“ hry 1 usedlost (4 uvedení 2016-2017, osobní zkušenost má přes 120 lidí celkově) Kniha, 1979 Četlo miliony lidí (?) Výsledek obrázku pro something different Dvě oblastí (h)aluzí v této přednášce 1)Kognitivní věda 2) 2)Instituce larpu a konkrétní česká larpová hra „Cien anos de Soledad“, 2016-2017 Larpová hra ? Ztělesněné vyprávění ´Knihy, deskové hry -> stolní vyprávěcí hry na hrdiny (RPG) -> larp ´Mnoho žánrů i způsobů organizace ´Velmi nejednoznačný formát různě strukturované a nákladné kolektivní zábavy ´Divadlo neherců bez diváků ´Od několika hodin po několik dnů ´LIVE ACTION ROLEPLAYING (GAME) ´Rolová Improvizace v těle uvnitř strukturované sociální situace – hry ´Silná „role“ = postava (motivace konat) ´Kolektivní příběh je designován jako souvstažnost dramatických napětí jednotlivých postav ´Odehrává se většinou v připraveném fyzickém prostředí podporujícím příběh ´LARP: Technologie participativní zkušenosti ´ ´ LARP Celosvětový fenomén, Česko jako larpová mocnost ´„Serius game“: Skandinávské země http://nordiclarp.org ´V Česku stále známější typ „volnočasové aktivity“, http://larp.cz, http://larpy.cz , https://larpovadatabaze.cz/ ´Veřejně dostupné výpravné dramatické hry ´Larp Legie „Sibiřský příběh“ (přes 50 hráčů, 3 dny hry) ´„Češi 21. století sibiřskými legionáři. Výpravná hra vtáhla stovky lidí“ IDNES.cz ´Larp Hell on Wheels (přes 50 hráčů, 2 dny) ´ Výsledek obrázku pro larp legie The College of Wizardry ´„Harry Potter larp“, zámek v Polsku, ´https://www.wizardry.college/ College of Wizardry is a four-day roleplaying experience at a 13th Century castle where you can embrace your dreams of being a student at a school of magic. ​ It's a live action role play (larp) adventure, which means that for your days at the College, you'll be a witch or a wizard instead of your daily self. Výsledek obrázku pro college of wizardry Výsledek obrázku pro sto roků samoty Výsledek obrázku pro reader https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/921265_805238249605161_3064597363187182324_o.png?o h=1d7589c78abd382dda98ecaad08b5eda&oe=5AA216D9 Fotka uživatele Cien Años de Soledad Larp. LARPová hra 40 osob 2,5 dne události 1,5 dne kolektivního „vyprávění“ hry 1 usedlost (4 uvedení 2016-2017, osobní zkušenost má přes 120 lidí celkově) Kniha, 1979 Četlo miliony lidí (?) ´ ´Magický realismus ´Bezešvé prolínání skutečnosti a (až mýtického) vyprávění ´Fikce zapletená do rozostřené sureálné postkoloniální Kolumbie 19./20. století ´Kolektivní paměť ´Neustálé přepisování historie ´Centrum x Periferie ´Starý kontinent x Latinská Amerika ´Podobenství o dlouhém lidském čase: rod ´Osudovost, zapletení generací, existenciální samota ´Mozaika kaskádových aluzí … ´Témata : samota, láska, válka, stárnutí, smrt ´ Výsledek obrázku pro sto roků samoty Fotka uživatele Cien Años de Soledad Larp. Fotka uživatele Cien Años de Soledad Larp. A „potřeba kognitivního uzavření“ v magickém realismu ´Kniha se někomu „obtížně čte“ ´Je „tekutá“ ´Mnoho postav s podobnými jmény ´Prolínání různých rovin času a prostoru spojených příběhů Maconda a rodu Buendíů ´Míšení každodenního a mýtického vyprávění, opakování ´ ´ ´„klenot světové literatury“, nikdy nezfilmováno Kniha / Film s příbuzným prostředím vyprávění: Atas Mraků (Mitchel) Need for Cognitive Closure [Kruglanski] Individuální potřeba jednoznačnosti a schopnost čelit nejednoznačnosti v proudu informací (situačně podmíněná dispozice) Fotka uživatele Cien Años de Soledad Larp. Larpová hra „Sto roků samoty“ ´http://cienanos.larpy.cz ´Snaha o převedení zkušenosti s knihou do participativního vyprávění larpové hry ´ Fotka uživatele Fotograf Karel Křemel. Jak larpy působí? Jak fungují? Jak vzniká sdílená fikce? Výsledek obrázku pro social situation Výsledek obrázku pro social network Konstrukce umělého sociálního řádu do koordinovaného jednání těl Výsledek obrázku pro rock concert Trans… Co vypráví larpovou hru Cien? Synergie mnoha podmínek ´Předem připravená struktura hry ´2 roky vývoje a příprav (postavy, zápletky, mechaniky, produkce…) ´Sítě instrukcí : skriptů ´Fyzické prostředí podporující děj ´Místo: usedlost ´Hráči: kostýmy ´Hráči ztvárňující postavy: jejích improvizovaná vzájemnost v rolích ´1 den přípravy na hru ´1,5 dne larpové performance https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-0/c0.22.200.200/p200x200/12494933_860026704126315_980 053768055886984_n.jpg?oh=dc5dd5b08cd356a62e88d444a79b66de&oe=5AA8D31C http://agenturahobit.cz/wp-content/uploads/top.jpg Fotka uživatele Cien Años de Soledad Larp. Trojí struktura larpové situace ´Lidé ´Hráči ´Postavy ´Existují zároveň ´Specifické sepětí mezi nimi: pravidla interakce ´Jsou striktně oddělené, ale zároveň dochází k záměrným i nezáměrným „průsakům“ ´ Jan Novák, Brno Honza Arcadio Arcadio II Arcadio III Sociální kontrakt a ztvárňují A zjednávají děj se stávají Konstruktivita skutečnosti ´„Jestliže je určitá situace lidmi definovaná jako reálná, stává se reálnou ve svých důsledcích.“ (Thomasův teorém) ´„skutečné je to, co působí“ (William James) ´“Člověk jako zvíře zavěšené do pavučiny významu, kterou si samo upředlo.“ (Max Weber, Clifford Geertz) ´Goffman a „Všichni hrajeme divadlo“ ´Sociální konstrukce reality (Berger, Luckmann) ´Konstrukce sociální reality (Searle) ´Performativní teorie rituálu (Rappaport) ´Situační socio-kognitivní psychologie ´Mozkotěla v interakci – konstruktivita sdíleného světa skrze jednání ´Kulturní prostředí jako evoluční nika Skutečnost jako (lidská/sociální) konstrukce…? Přes tekutost modernity, se asi pořád nedá říci, že bychom žili ve „fantazii“ Ale žijeme v poli různých kontinuech fantazie a skutečnosti (různého druhu i síly) Stávat se součástí… ´„Performers are not merely transmitting messages they find encoded in the ritual's canon to themselves and, possibly, to others. They are participating in—that is to say, becoming parts of—the orders to which their bodies and breaths give life.“ (Rappaport, 1992) Kognitivní zpárování (coupling) Výsledek obrázku pro rubber hand illusion Brain-to-brain coupling: a mechanism for creating and sharing a social world ´Cognition materializes in an interpersonal space. The emergence of complex behaviors requires the coordination of actions among individuals according to a shared set of rules. Despite the central role of other individuals in shaping one's mind, most cognitive studies focus on processes that occur within a single individual. We call for a shift from a single-brain to a multi-brain frame of reference. We argue that in many cases the neural processes in one brain are coupled to the neural processes in another brain via the transmission of a signal through the environment. Brain-to-brain coupling constrains and shapes the actions of each individual in a social network, leading to complex joint behaviors that could not have emerged in isolation. (Hasson et al, 2011) Brain-to-brain coupling: a mechanism for creating and sharing a social world Výsledek obrázku pro brain coupling JAK ? Koordinované jednání v podporujícím prostředí Jednán í Výsledek obrázku pro dance tango V čem se liší kniha, divadlo a hra? Odlišné instituce pro komplexní zkušenost s vyprávěním Odlišné kotvy zkušenosti ´Kniha ´Individuální “pasivní“ recepce ´Tělo je v klidu, hýbe se mysl ´Stimuluje „odpárovanou“ imaginaci zkušenosti, kotvené párování s proudem textu ´Larpová hra ´Kolektivní performativní vyprávění v neustálé interakci mozko-těl ´Maximální aktivní participace ´Improvizace, ale v konzistentním sdíleném sociálním řádu ´Brain-to-brain zpárování ve fyzickém prostředí ´Individuální „pasivní“ recepce ale kolektivní zkušenost ´Zpárování s živými herci, jejich jednámím a emocionální atmosférou v publiku •Divadlo V čem vyvstává všechna fikce? ´V interagujícím mozku Výsledek obrázku pro theater Výsledek obrázku pro larp Zpátky do Macoda ve Chálkově u Kamenice nad Lipou Larpová redukce a transformace příběhu knihy ´Arcadio ´José Arcadio Buendía; Arcadio, učitel; José Arcadio Segundo ´José ´José Arcadio, Aurelino Segundo ´Aureliano ´Plukovník Buendía, Aureliano Babilonia ´Pietro ´Pietro, Mauritio Babilonia ´Santiago ´ nová postava, Arcadio papež ´Don Marrón ´Don Moscote, Pan Brown ´Uršula ´Ursúla Iguaranová, Amaranta Ursúla ´Amaranta ´Amaranta, Fernanda ´Rebeka ´Rebeka Montiel, Meme ´Remedios ´Remedio dítě, Krásná Remedios ´Pilar ´Pilar, Santa Sofia ´ Fotka uživatele Tomáš Hampejs. Motivy hry Cílová zkušenost : Magický realismus Maconda 1.Smyslovost + každodennost + mýtus ´Prolínání fyzičnosti, každodennosti a mýtu 2.Dlouhý čas rodu : 100 let ´Osudovost, opakování , 5 generací ´Jeden hráč hraje více v postav čase ´Životní cykly ve hře: narození, dětství, dospělost, stáří, smrt 3.Nejdnoznačnost (kolektivní) paměti ´Prolínání historie a jednotlivce ´Jednu postavu hrají tři hráči ´3 paralelní instance jednoho děje s 10 postavami ´Paralelní interpretace událostí 1. 1. ´ ´ Životní fáze Duch Odlišné hraní životních fází Mechaniky pro hráčem řízené opakovaní a modifikaci vyznění děje Opakování skrze paralelní trojitost děje Synopse kolektivního děje ´12 dvou hodinových dějství ´Hráči mají pro každé dějství vlastní skript motivů sví postavy ´Uvnitř kolektivního děje propletené individuální osudy postav ´100 let Maconda 1.Založení osady (19. století) 2.Občanská válka 3.Banánová společnost (poč. 20. st.) 4.Úpadek 5.Zničení Maconda Prolínající se mýtus původního hříchu Zakladatelský pár je příbuzný Strach z incestu, motiv „dítěte s prasečím ocáskem“ Fotka uživatele Eliška Auer. Motiv osudového pnutí života rodu/osady, který v duchu Nostradama sepsal cikánský čaroděj Melquiades Přítomnost sepsaného osudu ve hře Hřbitov Strom osudu (pro většinu postav neviditelný) Fotka uživatele Fotograf Karel Křemel. Macondské náměstí (dvůr statku Chválkov) 100 let 5 generací života rodiny Buendíú 11 postav, 31 hráčů „1 rod, 1dům ve 3 zracdleních“ Minimalistické kostýmy, černo-bílý základ, barevné doplňky Těsná rodinná pospolitost 1.Smyslovost, každodennost, mýtus Fotka uživatele Cien Años de Soledad Larp. Plná smyslová zkušenost 1.Smyslovost, každodennost, mýtus Fotka uživatele Cien Años de Soledad Larp. Jídlo jako součást hry i děje… … někdo musí připravit Zrození postavy v houpací síti Štastná matka Narozená dcera Indiánská chůva vyprávějící pohádku osudu Dětství ve hře Hráči vyhrnutím kalhot/sukně ztvárňují dětský věk postav „Plížil se jako černý panter, potichu a hbitě k Pilar do schodů. Naučil ho to jeho bratr José a ještě po mnoho dalších generací se stejně uměly krást po čtyřech snad všechny děti v Macondu.“ Spolu přítomnost různých generací Tvorba tradice Ale i vzájemné formování osobností a osudu •jak se rodiče podepisují na dětech a obráceně Trojitost děje Svatba Aureliána Buendií a Remedios (Moscote) 2. Dlouhý čas rodu : životní cykly „Přinesl jí ztracenou panenku, ona seskočila ze sítě, ve které se houpala, a plna nadšení ho pevně objala. V tom okamžiku se do ní zamiloval a miloval ji nejen do konce jejího života, ale až do své smrti, která přišla tak bolestivě pozdě.“ Třikrát José a soutěž v jídle se sloní ženou 3. Nejdnoznačnost paměti: opakování Trojitost hráčů: Variantní situační interpretace •José a jeho kamarádi •(konveční interpretace) • •Jeden José •(magická interpretace: divadelní zkratka) • •(José je v knize Aureliano Segundo) Remedios (dvakrát), sestry Rebeka a Amaranta Plukovník Buendía hovoří se Smrtí Ztělesněná plně antropomorfizovaná Smrt Duchové jako součást každodennosti Duch přichází přivítat právě zemřelého Ztělesněné rituály přechodu: Pohřbívání Velmi rituály přechodu, tedy i pohřby (jedna postava? nebo tři?) „Když pohřbil svého syna, lehl si k rakvi své milované ženy, pevně rozhodnutý, že od ní nikdy nevstane. Smrt ho však táhla pryč a Ursula přinutila vstát, protože byl čas snídaně.“ Fotka uživatele Cien Años de Soledad Larp. Noční pohřeb Vyprávění příběhu zemřelého Fotka uživatele Cien Años de Soledad Larp. Zásvětí Hráč reflektuje osudu postavy Aby se pak do hry vrátil jako duch A pak se znovu narodil Karneval (rituál v ritálu : instituce v instituci) Život pospolitosti Maconda, svátky „Až do své smrti si nebyl jistý, co se vlastně tenkrát na jeho prvním karnevalu přihodilo. Na četné dotazy jeho matka obracela oči v sloup a Pilar se odvážil zeptat až ke sklonku svého života, na jeho posledním karnevalu.“ Fotka uživatele Cien Años de Soledad Larp. 1.Smyslovost, každodennost, mýtus Oltář panny Marie a „indiánka“ Rebeka Latinsko-americká zbožnost •Bezešvé prolínání katolického křesťanství a lokálních kultů Nanebevzetí Remedios 1.Smyslovost, každodennost, mýtus Jak zvárnit ve hře zázrak? Fotka uživatele Cien Años de Soledad Larp. Nanebevzetí Remedios 1.Smyslovost, každodennost, mýtus Romance Nezbytná součást životních cyklů Fotka uživatele Roman Gordhart Čech. Narativita intimity pomocí zástupné mechaniky Karamelky na špejli Narativita intimity pomocí zástupné mechaniky „Karamelky na špejliL "Nevěděla jsem, že tu jste." Ztlumila však hlas, aby nikoho neprobudila. "Pojď sem," vyzval ji José Arcadio a Rebeca poslechla. Zůstala stát vedle sítě, zalita ledovým potem. José Arcadio jí přejížděl bříšky prstů po kotnících, po lýtkách, a pak i po stehnech a mumlal přitom: "Ach sestřičko, ach sestřičko." Komplexita lidské intimity… Santiago a tělesná sebeláska (Arcadio Papež) Fotka uživatele Cien Años de Soledad Larp. Osudové a často bizarní tragično, které se opakuje Postava Pietra (Pedra, Petera, Pierra,…) je cizinec, který se vždy nešťastně zamiluje do některé Macondské ženy a pak kvůli ní tragicky umírá (sebevražda, nehoda, …) Hráč zažívá podobnou situaci několikrát s různým odstíny, někdy z různých stran Erendíra Erendíra, kterou prodává její babička mužům, aby vnučka zplatila dluh Příběh Erendíry je pro hráče náročná situace (morální postoje hráčů vs postoje postav) Občanská válka: Poprava vzbouřeného vůdce města Předměty mnohaúrovňově podporující vyprávění Příchod zázraků technologie do Maconda CAMERA OBSCURA a vyvolání fotografie ve hře Výsledek obrázku pro camera obscura „Dagerotyp Boha…“ Fotka uživatele Cien Años de Soledad Larp. Laterna magika – ztělesnění části životní zkušenosti skrze krátký film Fotka uživatele Ondra Staněk. •Zkušenost ze hry nějakou dobu trvá a hráči ji zpracovávají postupně • •Návrat k literárním formám • •„ Trvalo mi to týden, ale už se mi snad trochu seskládaly myšlenky. “ • •„A byl to hrozně silný prožitek. Prožitek samoty. Pro mě nejsilnější zážitek z celé hry. Jakkoliv možná trochu bizarní.“ • • Zpracovávání zkušenosti s hrou Tanec plukovníka Aureliána se Smrtí Je zkušenost (improvizovaně) ztělesněného mýtu speciální? ´Jsou hráči larpu blázni nebo alespoň hodně zvláštní lidé? ´ ´Spíše NE ´Hraní larpu je podobně speciální dovednost jako čtení a schopnost prožívat zkušenost využívá stejné přirozené i kulturní schopnosti ´Obojí je druh inkluzivního tranzu ´ ´Lidé mají schopnost prožívat fantastické sdíleně, v těle a v koordinovaném jednání jako součást sociálního řádu ´Fantastické v knize je evolučně výrazně mladší než mýtické v kolektivní rituálu, ale zkušenost s ním je velmi příbuzné povahy jako zkušenost s ztělesněným mýtem ´Moderní sekulární lidé o tuto schopnost nepřišli… ´ ´Inkluzivní trans je záležitost každodenního života, jen vícečetný a přerušovaný Jakákoliv zkušenost vzniká „tady a teď“ v sepětí tělo-mozko-mysli a jednání v konkrétní situaci Tato sepětí je proud (flow) zkušenost, kdy nerozlišujeme zkušenost a sebe, „jsme zkušenost“ Sepětí má samo o sobě tělesný charakter Párový tanec: metafora živé koordinace více osob na společný hudební a prostorový rámec ´Jakákoliv zkušenost vzniká „tady a teď“ v sepětí tělo-mozko-mysli a jednání v konkrétní situaci ´Tito sepětí je proud (flow) zkušenosti, kdy nerozlišujeme zkušenost a sebe, ´Kdy „jsme zkušenost“ ´ Výsledek obrázku pro dance tango Díky za pozornost! Fotka uživatele Cien Años de Soledad Larp. Osudový incest: Narození dítěte s prasečím ocáskem ´„Žijeme ve fantazii – založené na skutečnosti?“ (Dědinová) ´Žijeme v zpětnovazebních cyklech jednání a vnímání skutečnostech konstruovaných z fantazií a fantaziích konstruovaných ze skutečností... ´