Synopse přednášky VYBRANÉ SOCIOPROFESNÍ SKUPINY II. / D. Drápala Téma KRAMÁŘI _____________________________________________________________________  Profesionální účastníci-prodejci výročních trhů (jarmarků; v roli prodejců účastnili se jich také řemeslníci, domáčtí výrobci i venkované-rolníci);  Ve středověku profesionální obchodníci-kramáři (organizují dálkový obchod, obchodují s cenově náročnějším zbožím) – postupná proměna do novověkého kramáře v roli profesionálního obchodníka migrujícího v určitém zažitém geografickém okruhu po výročních trzích, poutích apod.;  Formování profesního statusu i specifického chování (vyplývá z neustálého přesouvání z ísta na místo, z potřeby získat-nalákat zákazníka – s tím souvisí mluva, způsob komunikace a argumentace;  Sekundárně je na základě jejich chování formován obraz profesní skupiny, role stereotypů;  Tržiště – prostorová a organizační pravidla, tržní řády, princip přidělování míst, různá „hodnota“ různých míst v rámci vymezené plochy, osobní kontakty, výpomoc i konkurence;  Na trhu identifikujeme tři subjekty: prodejce – zákazník – úřední dohled (každý svou vlastní optiku a interpretaci);  Způsob prodeje – prodejní místa, jarmareční boudy, stánky, stoly, štonty, podloubí – dle druhu zboží a potřeb prodejce;  Podíl a účast kramářů = jeden z ukazatelů úspěšnosti trhu a jeho ekonomického významu, posuny v termínech, komunikační obtíže  Vliv kramářů na materiální kulturu, sortiment a inovace, konkurence místním řemeslníkům, méně dostupné zboží, manufakturní a tovární produkce. K. ALTMAN: Uměli propít na posezení krávu. Malovaný kraj 38, 2002, č. 1, s. 21. D. DRÁPALA: Venkovský obchod Moravy a Slezska. Socio-ekonomické sondy. Brno 2014, s. 94–153, 204–248. F. MATÝSEK: Trhy ve Vlachovicích. Valašsko 5, 1956, s. 124–125. V. MEDEK: Ze vzpomínek na olomoucké jarmarky. Zprávy Vlastivědného ústavu v Olomouci č. 132, 1967, s. 13–17. A. ONDRŮJ: Kloboucké jarmarky. Od Hradské cesty 1971–1972, s. 65–82. J. PARDUBA: Trhy na vsetínském Dolním náměstí. Valašsko. Vlastivědná revue č. 14, 2005/1, s. 15–16. J. PÁTEK: Na trhy do Hustopečí. Malovaný kraj 36, 2000, č. 4., s 21. P. POPELKA: Jarmaky a tarmaky ve vzpomínkách písmáků. Malovaný kraj 24, 1988, č. 5, s. 16–17. M. REMEŠ: Příborské jarmarky. Kravařsko 10, č. 1, 1947, s. 7–9. L. SUŠILOVÁ: Ve Valašských Klobúkoch o jarmaku a tarmarku. Zprávy OM ve Valašských Kloboucích 1958, č. 2, s. 2–4. L.TARCALOVÁ: Tradiční jarmak v Uherském Hradišti. Slovácko 38, 1996, s. 9–20.