T' R V N í 1. I S I K N i / F. I ]. A \ I • !< ľ j I K V R íl S [i ŕ. j i O , K I i; R Ý li Y I, N A ľ S A \ C. A K t: A V ]. J. [ K I. M t K N I 7 Ľ I I M 'i ■• K ! \ • k I \: i ľ !! O J i; 11 t > K K 1 1 K ľ H (1 N i.S |. i; IM) VÄ\! Cuiovi převelice Holľ^i oslavenému. Uutv v pravoslaví je považován za nejmravnějsiho. uyn; však pro hříchy naši- stal sc toho opakem. Pochop přece, lim s'.* mysli, že má zvrhlé svedomí, jaké sc ani mezi pohany nevyskytuje. Nedovolil jsem svému jazyku promluvil o tom všem podrobněji wž takto. Ale pokúsim sc přec c něco Tí povědět, neboť jsem krutě týrán Tvou vládou, n pro velkou žalost srdce. Proč jsi, care, pobil silné v Izraeli, různým způsobem sprovodil sesvčta voj vody, které Ti dal Bůh, prolil jejich vítěznou svatou l;i-<:v- v Božích chrámech o svátcích Páně, /.hrotil chrámové prahy krví mučedníků a vymydlil neslýchaná muka, pronásledováni a smrl pro své pri/.nivce, kieri za Tebe dávají duši. obelhávaje pravoslavné lidi podvody, čaro-dějslvím a jinými nepřístojnými skutky a usilovně se snaže vydával světlo *a tmu a sladké nazývat hořkým? Čím se před Tebou provinili, care, a čím Tě, zastánce křesťanů, pohněvali? Cožpak ti, u nichž dříve naši dědové bylí v poddanství, nevyvraceli svou zmužilou chrabrostí pyšné říše a neučinili je ve všem Tebe poslušnými ? Cožpak ti Bůh nedal přičiněním jejich důvtipu přepevná německá města? Tím nám, bodným, odplácíš, že nás všemožně ničíš? Nebo se. care, považuješ za nesmrtelného? Ci jsi lak omámen ohavným kacířstvím, že nechceš dostavili se před neúplatného soudce, bohovláduého .Ježíše, který soudí svět po právu, zvláště pyšné tyrany, a neváhá mučením vynutit z nich přiznáni hříchů do posledního vlásku, jak se říkává. .Wehl! je milý Kristus, sedící na andělském trůně po pravici vojska Páně na výsostech, rozhodčí mezi mnou a Tebou. Kolik zla a příkoří byl bych od Tebe nevvtrpěl, kolik běd a neštěstí byl bys na mne neu valil a kolik nejhorších lživých pomluv byl bys na mne neuplellľ! Ale všechna neštěstí, která mne Tvou vinou potkala, nemohu nyní po pořádku vypovědět pro jejich veliké množství a proto, že moje duše je dosud sklíčena žalostí. Ale povím vše souhrnně: zbaven všeho a neprávem vyhnán z drahé země, neboťjsem byl k tomu Tebou donucen. Neuprosil jsem Tě dojímavými slovy, neobměkčil jsem Té úpěnlivým pláčem, nevy mohl jsem od Tebe žádné milosti přímluvou církevních hodnostářů, Odplatil jsi mně z,S>m za dobré, za lásku nesmiřitelnou nenávisti. Má křiv prolitá za Tebe jako voda volá na Tebe ľanu mému. Bůh vidi do srdci — v mysli své jsem usilovné přemítal, sve svědomí jsem učinil svědkem proti sobě a hledal jsem a uvažoval a nejsem si vědom, ani jsem nenašel, čím bych se byl před Tebou prohřešil. Velel jsem Tvému vojsku a vyčerpal jsem pH tom -ve síly. ale Tobě jsem žádnou hanini nezpůsobil, nýbrž s pomoci Uoí.i jen sk-.číá vítězství jsem ke Tvé slávě dobýva! a nikdy jsem Tvé pluky neobrat ii zády k nepřátelům, kleréj ,em Tobě kc cli slavně přemáhal. Ale o to jsem se pričiňoval ne rok ani dva, ale po mnohá léta; s namáháním a strádáním bránil jsem stále svou vlast, málokdy jsem viděl svou matku, se svou ženou jsem se ncslýkal, ale ustavičně jsem ve vzdálených městech válčil pi-oá Tvým nepřátelům, trpěl jsem mnohým nedostatkem i obvyklými bolestmi a nemocemi, čehož svědkem je milý Ježíš Kristus; navíc byl jsem hustě pokryt ranami zasazenými barbarskou rukou v různých bitvách a celé moje tělo je zkrušeno jizvami. Ale Tobě, care, to všechno není ničím, když projevuješ lak strašný vztek na nás a ti< ná-vist vůči nám žhavější než rozpálená pec. Chtěl jsem po pořádku vypočítat své válečné skutky, které jsem vykonal ke Tvé slávě mocí milého Krista, aie ncvypovčděl jsem je proto, žc Bůh je lépe zná než. člověk: on odmčňujc za vše takové, a nejen za to, i za každý pohár studené vody; vím však o všem, což ani Tobě není neznámo. A k tomu věz, care, myslím, žc už v živote neuvidíš mé tváře do dne slavného objevení milého Krista. Ale nedomnívej sc, že Ti o tom pomlčím: clo svého skonání budu neustále na Tebe s pláčem naříkat věčné Trojici, ve kterou věřím, a volám na pomoc Máti cherubínů, naději mou a orodovnici, Bohorodičku, a všechny svaté. Boží vyvolence, a pána mého praotec, knížete Fjodora Roslíslaviče. jehož neporušené, po dlouhá léla zachované trio vydává z rakve vůni neboli aroma, a milostí Ducha svatého i zázračné léčivé pnpvskv. o čemž ľy. care, dobře víš. Nedomnívej se, care, nepovažuj nás za hlupáky jako ty. kteří zahynuli.ježto jsijc, nevinné, dal popravil, a jako ty. kteří jsou vězněni nebo bez viny vyhnáni, netěš se, že se můžeš vychloubat snadným viiéz-sivím: ti, které jsi popravil, slojí u trůnu Božího a dožadují se pomsty nad Tebou, věznění a bezprávně Tebou ze země vyhnaní Bohu na Tebe ve dne v noci žalujeme. A jestliže sc ve své pýše vychloubáš zpozdilost-mi, když si teď, v pomíjejíenosti života svého, vymýšlíš na křesťany mučidla, urážíš lim a zapíráš v sobě obraz Boži, rovnáš se svým liehol-níkňm a spoluhodovníkům, bojarům, kteří sc Ti rovnal nemohou, zhoubcům Tvé cluše a t cla. kteří Tě ženou do milostných pletek a s dětmi svými zacházejí j:\ko Kainovi kurzi. Tento lisl o tom až sem sl/ami zkrápěný potočím vložit do své rakve, až budu s Tebou kráčet na soud milého Boha, Ježíše Krista. Amen. 1'sáno ve Yolmeiu, v městě mého pána, krále Zikmunda Auíítisla, od něhož, doufám, budu velmi od- 203 skodněn a polčien ve. všech svých zármutcích z jeho královské milosti, která mi je na pomoci jako Bůh. Čet! jsem v posvátných písmech. že snad zhoubce v smilstvu počatý, bezbožný Antikrist, měl být ďáblem vyslán proti křesťanům, a viděl jsem teď velmože všem známého, nezákonné narozeného, který nyní našeptává lži caru clo uší, prolévá křesťanskou krev jako vodu a vyhubil již silné a šlechetné v Izraeli, a jenž sc skutky vyrovná Antikristu: nesluší se takovým prikyvovali, care! V prvém Zákoně Páně jc napsáno: ..Moabila a Ammrmila a bastard do desátého kolena ať nevchází do chrámu Božího." ľíŕrti lythim ,,Spú'f knilite Kttrínkěh", tr. 1. rtdal.u (í. Z. Kunecvwc, SPO, t$r-/ (Rusíhaja iítori-ŕíjt/ľ/ŕr bibliotéka", si: Xf\'.\'I). 23 . ..prvnímu bohabojnému císaři Konslantinoui — Gonstantinus I. Veliký, Fíavius Valerianus, císař římský (306—337); r. 313 tolerančním ediktem milánským uznal náboženství křesťanské za rovnoprávné s pohanstvím. Před smrtí se dal pokřtít; byl vyhlášen za svatého. ...úd velikého cara Vlmlimhii — začátek prvního listu Kurbskčmu neobsahuje, jak obyčejní": bývá v diplomatických listinách, výčet zvláštních til úlů Ivana TV. jako panovníka jednotlivých carských držav, nýbrž posloupnost ruských knížat, předchůdců Hrozného.— Vladimír Syjaioslaviě 1. Veliký, Svatý, veliký kníže kyjevský (980 — 1015), zmocnil sc vlády vraždou starších bratrů, oženil se posléze s byzantskou princeznou, dal se pokřtít a zavedl na Rusi r. 988 východní křesťanství. ...ad velikého cara Vladimíra Monomacha — Vladimír Vscvolodovič Mononsach. nazvaný tak po svém dědu, císaři byzantském, stal se r. 1 r 13 velikým knížetem kyjevským a zasloužil sc o rozkvět říše. ...ml t taktného velikého knížete Alexandra Němkélio — Alexander Něvský vládl od r. f23(1 v knižclství novgoi odskem; když Švédové r. 1240 pokořili Kiny a táhli k Novgnrodu. porazil je na řece Něvě (odtud příjmí Něvský), a tím zastavil jejich vítězný postup dovnitř Rusi. Rytíři řádu Německého a Mečového dobyli Pskova. ale bvli poraženi od Alexandra r. 1242 na (..'udském jezeře (1. zv. vítězství na ledu). R. 1252 obdržel od Tatarů veliké knížctslví vladimčřské. — Bezbožnými Němci myšlen je řád Německých rytířů. ., ,nd ctihodného velikého knížek Dimitrije — Dimitrij Ivanovic (1359 až 1389), veliký kníže moskevský, projevil záhy značné schopnosti vladařské a odvážil sr zjevného zápasu s tatarským státem Zlatou Hordou. R. 1380 způsobil Tatarům na Kulikovském poli na Donu rozhodnou porážku, odtud příjmí Donský. ...nad bezbožnými řlagařany — Hagar, též Agar, byla egyptská služka Sáry, manželky Abrahamovy. Sára byla neplodná, a proto si přála, aby Abraham vešel k Hagaře a aby ona z ní měla syna"; podle bible porodila Hagar Ismaela, praotce Ismaclitú, arabských kmenů. Rusové považovali za potomky tohoto nemanželského syna všechny „nevěřící" a bezbožníky, tedy také Tatary, kterým proto dali jméno Ismaelité nebo Hagařané. ...po děda našeho, velikého knížete Ivana — Ivan III. Vasiljevič (1440—1505) dovršil osvobozeni země od tatarského jha, oženil sc s byzantskou princeznou a zavedl dvorský ccremoniel podle vzoru byzantského; na tyto tradice navázal Ivan Hrozný, který přijal titul ,,cara vší Rusi" a byzantského orla za znak říše. ...po otce našeho..., velikého knížete Vasilije — Vasilij III. Ivanovic (i503—1533)i otec Hrozného; za jeho vlády byl ukončen proces sjednocení velkoruských zemí. 24 ... pohodili posvátné nádoby a obrazy jako Isaur, Pokálený a Armén — Jména tří byzantských císařů - obrazoborců (ikonoklastů), k nimž Hrozný přirovnává Kurbského a jeho druhy. Schopný vojevůdce Lev Syrský neboli Isaurský odrazil r. 718 útoky Arabů na Carihrad, stal sc zakladatelem dynastie Isaurovců a vládl jako císař byzantský Lev III. Isaurský v letech 717—741. Prvý zdvihl zápas mezi moc! světskou a duchovní (stálém a církvi). Záminkou a vnějším projevem tohoto zápasu byla otázka ctění obrazů, památek a ostatků svatých. Lev III. a jeho nástupci byli odpůrci tohoto ctění, vedli prudký boj proti ikonodulství a byli zváni obrazoborci (ikonoklasté). Jeho syn a nástupce, císař Konstantin V. Kopronymos, l. j. Pokálený (741—775). vedl mnohé války s Bulhary a Slovany, Avšak na počátku vlády musil nejdřív zdolati nebezpečné povstání ikonodulů, kteří mu také dali přezdívku Pokálený (při svém křtu prý znečistil rouchal. Třeli obrazoborerký císař Lev V. Armén {íi 13 —820) rozpoutal znovu obrazoboiecký zápas. ...knížeti Andrejovi Michajloviči Kurbskému. který proradně zatoužil hýli jaroslavským knížetem — Kurbskij ve mnohých listech a konečné i ve své závěti nazýval sám sebe jaroslavským knížetem, protože jeho rod odvozoval svůj původ od bývalých jaroslavských knížat, od knížete Ivana Vasiljcviče jaroslavského, potomka knížat srno-lenských. .. .vaši přátelé a vaši prisluhovači — ve svém listě sc Hrozný obraci