UMĚLECKÁ KRITIKA Druhy, definice, jazyk, kritika a nová média Kritika biograficko-historická ■vysvětlení díla na základě autorovy osobnosti Kritika sociologická ■umělecké dílo vypovídá o své době Formalistická kritika ■Soustředění pouze na formální aspekty díla Kritika impresionistická a morální ■jak na nás dílo působí, ■jaké hodnoty, morální postoje nám předává Roland Barthes – Co je to kritika ■Když píšeme kritiku vždy volíme určité ideologické hledisko ■a) Kritika objektivní ■b) Kritika subjektivní ■Autor musí upozornit na to, jakou perspektivu si zvolil a popsat její omezení i výhody ■Kritika není hledání konečného smyslu díla ■Kritika musí neustále inovovat a zpřesňovat svůj jazyk, aby odkryla rozmanité roviny uměleckého díla Michael Baxandall – Jazyk umělecké kritiky ■Tři hlavní problémy umělecké kritiky ■Slovník umělecké kritiky je silně poukazující ■Jazyk umělecké kritiky je z velké části a různým způsobem nepřímý ■Popisujeme umělecký objekt za pomoci lineárního textu Otázka – jak přiblížit vizuální zajímavost uměleckého objektu Vincent van Gogh - Olivovníky Nepřímý popis díla - typy 1.Metaforický nebo komparativní popis 2. 2.Deduktivní nebo příčinný popis 3. 3.Subjektová slova Problém linearity kritického textu Graham Fink - Drawing with my eyes ■https://www.youtube.com/watch?v=7ApFzumPQEQ Deduktivní kritika ■„Slova vyvozující příčinu jsou hlavním nástrojem demonstrativní přesnosti v umělecké kritice.“ ■Kritický jazyk evropské kritiky je chudý ■Jazyk čínské klasické kritiky je bohatý Umělecká kritika a nová média ■Axel Bruns nový koncept – Produser ■v novomediálním prostředí se stírá hranice mezi konzumentem a producentem ■Základní charakteristiky této nové role ■Community-based ■Fluid roles ■Unfinished artifacts ■Common Property ■vkus už neurčují elity, místo toho každý může participovat nejen v tvorbě, ale i hodnocení umění ■rozvoj intuitivní estetiky ■Každý uživatel nyní může publikovat svůj kritický text ■Sociální sítě, webové portály zaměřené na uměleckou kritiku ■Tvorba interpretačních komunit Příklad – portál ČSFD ■„Nezapomeňte tento film ohodnotit na ČSFD.“ ČSFD ■Založen v roce 2001 ■Rozsáhlá komunita filmových fanoušků – tvorba sdílených hodnot ■Příklady nejoblíbenějších filmů: Kmotr, Dvanáct rozhněvaných mužů, Tenkrát na Západě, Podraz, Pulp Fiction, Terminátor 2, Matrix, Vykoupení z věznice Shawshank, Forrest Gump ■Vymezení vůči mainstreamu Struktura uživatelů ■Nejoblíbenější a nejvlivnější: redaktoři populárních webových magazínů, studenti a absolventi filmové vědy, odborníci na určitou oblast, uživatelé, kteří mají zálibu v rozvíjení akademických teorií ■Oblíbení jsou bizarní outsideři a radikální kverulanti (někdy hraničí s trollingem) Vliv ČSFD ■procentuální hodnocení – vlivný nástroj ■jeho dosah je ale omezený ■jedná se o komunitní portál