Umění nových médií umění & technika I. Co je „umění nových médií“? •UMNM jako výraz/reflexe informační společnosti. •Počátek UMNM/1993. •UMNM jako průnik kategorií „umění a technika“ a „mediální umění“. •Umění nových médií jako výzkum/Information Art. •UMNM: obecná definice. •UMNM: definice na základě užité techniky/technologie. •UMNM: jako digitální umění: kategorizace. •UMNM: jako umělecké hnutí: strategie umnm. •UMNM: digitální média jako nástroj a jako médium. • • • •UMNM: časové vymezení. •UMNM: příklady. •UMNM: od definice k hledání společných jmenovatelů: principy digitálních médií, umění kyberkultury. •UMNM: jako remediace tradičních druhů umění. •UMNM: jako performance / proces /událost, jako úpadek totality díla. • • activities2 •*1993 jodi.org •http://wwwwwwwww.jodi.org/ • • • • • •UMNM •UM.+TECH. •UM.+MED. •El.um., robot.um., genom.um…. •Video art, experiment. •film radio art… •UMNM: http://www.artlist.cz/klicova-slova/nova-media-149/ • • • new-media-art1 Digitální umění •Počítačová grafika •http://www.medienkunstnetz.de/works/einstein/ •http://www.dam-gallery.de/index.php?id=42&L=1 •Animace a 3D umění •Animace •Charles Csuri: Hummingbird (1967): •https://www.youtube.com/watch?v=awvQp1TdBqc •Tron, 1982: https://www.youtube.com/watch?v=pDsta8UgWEI •Toy Story, 1995: https://www.youtube.com/watch?v=1guCjulfnZI •3D umění •David Em: The Art of David Em: http://www.davidem.com/ •Gero Gries: http://www.gerogries.com/ •Gerhard Mantz: http://www.dam-gallery.de/index.php?id=40&L=1 •Software art •Archiv: http://runme.org/ •M. Fuller, G. Harwood: Natural selection, 1996: http://v2.nl/archive/works/natural-selection/?searchterm=fuller •John Simon, jr., 1997: http://www.numeral.com/appletsoftware/eicon.html •I/O/D: Webstalker (1997-1998): http://v2.nl/archive/works/the-web-stalker •Florian Cramer: Self.pl (2001): •https://www.google.cz/search?q=forian+cramer:+self.pl&rlz=1C1GCEA_enCZ744CZ744&source=lnms&tbm=isc h&sa=X&ved=0ahUKEwivmaiU2PzWAhWCZlAKHXutCGwQ_AUICigB&biw=1680&bih=944#imgrc=fGGK8VNyiPksGM: •Alex McLean: Forkbomb, 2001: http://www.medienkunstnetz.de/works/forkbomb/ • Digitální umění • •Net art / Hactivismus •Vuk Cosic (vymyslel název v roce 1995): •Alexej Shulgin: •Olia Lialina: http://myboyfriendcamebackfromth.ewar.ru/ •Mark Napier: Shredder (browser art): •http://www.potatoland.org/shredder/shredder.html •http://marknapier.com/shredder •Olia Lialina: •https://vimeo.com/10173310 •Douglas Davis: The World’s First Collaborative Sentence, 1994: •https://whitney.org/Exhibitions/Artport/DouglasDavis • •Interaktivní objekty a umění ve veřejném prostoru. •http://www.medienkunstnetz.de/works/videoplace/ •http://www.mediaartnet.org/works/the-legible-city/ •http://www.youtube.com/watch?v=y0blJsgbcho • •Strategie umění nových médií: •Spolupráce a spoluúčast •Apropriace a open-source hnutí •Parodie •Hackerství a hactivismus •Intervence •Identita •Teleprezence a kontrola • •Umění nových médií není definováno zvoleným médiem, ale kritickým nebo experimentálním způsobem nakládání s novými médii. • •Mark Tribe – Reena Jana: New Media Art. 2006. •Témata UMNM: •umělý život, •umělá inteligence a inteligentní agenty, •telepresence, telematika a telerobotika, •tělo a identita, •databáze, vizualizace dat a mapování, •textové a narativní prostředí, •hry, taktická média, aktivismus, hactivismus, technologie budoucnosti, mobilní a lokativní média, sociální networking, příští generace virtuálních světů. • •Digitální umění –médium jako nástroj: fotografie, tisk, skulptura, film, video, animace, –médium jako prostředí: internetové umění, nomádské sítě, sw umění, vr a rozšířená realita… – –Christiane Paul: Digital Art. 2008. •Periodizace: • –60s-70s: počítačové umění (H. Franke, F. Nake, M. Noll…) – –70s-80s: rozšířený film, interaktivní instalace, VR art (M. Krueger, J. Shaw…) – –90s-2000: net art, software art (J. Simon, V. Kosic, O. Lialina…) Co je umění nových médií? •Příklady: •http://www.potatoland.org • •http://artport.whitney.org/collection/davis/Sentence/sentence1.html • •http://www.medienkunstnetz.de/works/third-hand/ • •http://www.medienkunstnetz.de/search/?qt=eduardo+kac • Stelarc: Third Hand (1980), Ping Body (1995) •http://stelarc.org/?catID=20265 •https://www.youtube.com/watch?v=wTYYJZG0f68 Eduardo Kac: Genesis (1998/1999) •http://www.medienkunstnetz.de/works/genesis/images/1/ • Eduardo Kac: GFP Bunny, 2000 Esence umění nových médií •George P. Landow: •Virtualita, fluiditia, adaptabilita, otevřenost, procesuálnost, nekonečná reprodukovatelnost, snadné přemístění, síťovatelnost. • •Lev Manovich: •Číselná reprezentace, modularita, automatizace, variabilita, kulturní překódování. • •Martin Lister a kol.: •Digitalita, interaktivita, hypertext, disperze, virtualita. Umění kyberkultury •Pierre Lévy: Umění kyberkultury je .. •„soubor komunikačních a interaktivních konfigurací, které se utvářejí v techno-sociálním prostředí kyberkultury.“ (P. Lévy: Kyberkultura, 1997, s. 121) • •aktivní účast interpretů - INTERAKTIVITA •kolektivní tvorba – SPOLUPRÁCE, PARTICIPACE •dílo-událost, dílo-proces, •vzájemné propojení a rozostření hranic, •dílo vystupující z oceánu digitálních znaků. – KONCEPT NEUKONČENÉ TVORBY • •Oslabení kategorií AUTOR, ZÁZNAM (ARTEFAKT) •Návrat ke hře, rituálu, události Umění kyberkultury •Pierre Lévy: •„virtuální světy“ •„všeobecnost bez totality“ • •Oslabení faktorů totalizace (díla): autor (totalizace vnitřní), záznam (totalizace vnější) • • •Pierre Lévy: •Proměna: •text - - - hyperdokumentový mechanismus čtení/psaní na síti. •hudba - - - rekurzivní neukončený proces tvorby a transformace pohyblivé paměti skupinou různých kooperátů. •obraz - - - symbolicko-pohybová interakce se souborem dat, definujícím VR stav obrazu. • •„VR světem proplouváme jako hypertextem a pragmatika techno hudby předpokládá také princip VR a záznamové navigace v hudební paměti. Některé hudební výkony v reálném čase mimo jiné používají mechanismy hypermediálního typu.“ • •Umění nových médií: performativiní charakter, od instalace (skrze interakci) k inscenaci. •„K základním charakteristikám mediálního umění patří , že je založené na čase a pohybuje se od pozice zaměřené na objekt k pozici orientované na kontext a pozorovatele. V tomto smyslu se mediální umění stává motorem změny směrem od moderny k postmoderně, s čímž je spojená i změna probíhající od uzavřených, definovaných a celostních systémů k otevřeným, blíže neurčeným, neurčitým a nekompletním systémům. •Mediální umění se současně váže na pohyb od světa nevyhnutelnosti ke světu možností, které přitahují pozorovatele, přičemž směřuje od mono-perspektivy k vícenásobné perspektivě, od hegemonie k pluralismu, od textu ke kontextu, od místa k bezprostorovosti, od celku k jednotlivostem a od objektivity k relativitě pozorovatele.“ •P. Weibel • • •Live coding performance, INTIME 2013 •http://vimeo.com/77694274 •